Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, May 22, 2008

Ketuanan sebenar Melayu

Kekuatan Melayu terletak pada kombinasi sultan, bendahara dan hulubalang. Malangnya interpretasi terhadap Sejarah Melayu telah lama dipesongkan puak sosialis. Sultan Mahmud (1488-1511) digambarkan sebagai lemah, jahat dan zalim. Tun Tuah pula dituduh pengampu yang bodoh. Beliau sanggup berbuat apa sahaja termasuk turun ke dalam lubang najis bagi menyelamatkan kuda sultan.

Fahaman inilah yang di'anuti' (maaf) majoriti rakyat kini. Demang fikir tafsiran begitu perlu dibersihkan terlebih dahulu. Memang ramai kalangan rakyat yang masih menganggap Jebat adalah wira manakala Sultan Mahmud jahat dan zalim.

Dalam situasi sekarang kita masih ada sultan meski agak samar. Kedudukan bendahara pun agak kabur. Hal ini tidak sukar jika kita kembali pada asas sistem kesultanan Melayu. Raja adalah paksi ketuanan Melayu. Bendahara selaku ketua eksekutif wajib setia pada raja. Sebagai balasan, raja akan menaungi dan merestui keputusan bendahara dalam pentadbiran.

Demang berpendapat kunci pada perkara ini ialah bendahara perlu dilihat oleh rakyat sebagai melaksanakan perintah raja disamping menjadi penasihat raja. Hulubalang seperti Tun Tuah akan kita bina berterusan.

Perkara pertama perlu dilakukan ialah rakyat perlu sedar bahawa tindakan Sultan Mahmud dan Tun Tuah adalah betul. Dalam hal ini intisari Sejarah Melayu perlu difahamkan kepada semua rakyat.

Justeru waadat akan mula membongkar pembohongan demi pembohongan puak sosialis-komunis serta agenda jahat Yahudi yang memanipulasi peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam Sejarah Melayu.

Teruskan mengikuti waadat.

Wallahu'alam.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)