Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, May 31, 2008

Ketuanan Melayu?

Demang dimaklumkan bahawa istilah sinonim bagi Ketuanan Melayu ialah supremacy (dominance), equality, nationalism, atau fairness. Manakala Ketuanan dirujuk pada Raja Melayu selaku ketua negara.

Demang buka pula buku perlembagaan, Perkara 160 ditulis bahawa orang Melayu adalah beragama Islam, mengamalkan adat resam Melayu, dan berbahasa Melayu.
Dalam perlembagaan juga dinyatakan betapa raja adalah 'guardian' kepada Islam.
Tegasnya Ketuanan Melayu adalah 'penjagaan' (kelangsungan) syiar Islam.

Yang peliknya, kini timbul pula istilah Ketuanan Rakyat. Barangkali nanti akan ada ketuanan hamba, ketuanan kuli, ketuanan buruh dan lain-lain tanpa asas yang jelas. Jangan sampai nanti ada cadangan untuk menobatkan ketuanan berasaskan kaum pula.

Dalam pada itu Demang dapati demografi penduduk menunjukkan 67% adalah bumiputera dengan Melayu mendominasi penduduk asal Tanah Melayu disamping menjadi kaum majoriti. (Melayu 55% dan bumiputra lain 12%).

Meskipun Orang asli juga merupakan penduduk asal Tanah Melayu namun kalangan mereka tidak boleh menjadi raja kerana fakta sejarah menunjukkan kelompok ini tidak pernah ada kerajaan kecuali dalam kumpulan kecil.

Sebaliknya sejarah membuktikan terdapat beberapa kerajaan Melayu seperti Langkasuka, Patani, Johor Riau, Champa dan lain-lain.

Jika demikian realitinya, pemerintah wajar mengikut demografi. Ironinya sosioekonomi dan pendidikan Bumiputera hingga kini masih di bawah 35%. Justeru Kelompok ini wajar dibela kerana ada polarisasi kaum sekurang-kurangnya setara dengan kaum lain atau seadilnya 66% (ikut demografi). Justeru perlaksanaan DEB bukan soal menafikan hak kaum lain sebaliknya satu usaha mempertahankan dan mengembalikan hak kaum Melayu dan bumiputera yang telah diabaikan.

Malang sungguh apabila JPA mengumumkan biasisawa bagi melanjutkan pengajian ke luar negara untuk non-bumiputra dinaikkan daripada 10% kepada 45%. Lebih malang lagi apabila presiden MBM menyetujuinya dengan alasan kaum bukan bumiputra juga ada yang miskin. Berapa peratus? 45% daripada non-bumi miskin?

Malang sungguh apabila sejarah dilupakan dan fakta diketepikan.

2 comments:

AIDC said...

terima kasih cikgu kerana sudi melawat blog saya

anwaribrahimdotcom.blogspot.com

Abu Sofeyyah Ad Dusuqy said...

bagus blog sejarah tuan...harap ada artikel setiap hari..

marilah kita membersihkan hati untuk mengelakkan sejarah kejatuhan tamadun Islam berulang.

salam...

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)