Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, June 9, 2008

Gunalah NGV

Assalamualaikum,
Demang amat bersimpati dengan keluhan dan rintihan rakyat akibat kenaikan mendadak harga petrol. Sebagai makluman kenaikan ini berpunca dari kenaikan harga petrol dunia dan penstrukturan semula subsidi bahan api tersebut (termasuk diesel).

Demang terbaca keluhan seorang pengguna yang berulang alik dari Melaka ke Putra Jaya (dalam blog Tun DrM) yang kini terpaksa membuat keputusan:
1) Berpindah semula ke KL.
2) Memberhentikan pengajian isterinya (belajar di Melaka, agaknya).

Demang ingin ringkaskan nasihat kepada saudara tersebut begini: Gunalah NGV. Itulah yang Demang lakukan 6 bulan lalu. Dengan modal RM3100 untuk belanja pemasangan, Demang dapat berjimat hampir TIGA KALI GANDA. Jika mengikut harga baru, barangkali dapat berjimat sehingga 5 kali ganda, rasa-rasanya.

Tiada modal? Pinjamlah. Demangpun buat begitu. Jika sebelum Nov 2008 Demang belanja tak kurang RM300 sebulan untuk petrol, mulai Dec 2008 Demang jimat RM200 sebulan. RM200 itulah untuk bayar hutang. Dalam tempoh 18 bulan hutang tersebut selesailah (termasuk faedah). Itu jika mengikut harga lama. Dengan mengambilkira harga baru ini, Demang rasa tak sampai setahun pelaburan untuk pemasangan tangki NGV tersebut akan berbaloi.

Demang tidak dapat menghubungi saudara yang mengeluh dalam blog Che Det tersebut dan membantu beliau. Kepada sahabat-sahabat, tolong sebar-sebarkan perkara ini: Jangan kita berfikir terlalu singkat. Mengeluh dan merintih bukan pekerti orang Islam. Jangan cepat mengalah. Demang faham saudara kita itu tadi merasa susah kerana isterinya sedang belajar dan hanya dia seorang yang bekerja.

Demang ingin berkongsi pengalaman bahawa Demang melanjutkan pelajaran (sepenuh masa) di Pulau Pinang bersama isteri. Jadi, kami sama-sama tidak bekerja dan hanya menerima pendapatan separuh daripada gaji. Kami juga membawa sama anak-anak berpindah dari Melaka ke Pulau Pinang. Alhamdulillah, kami berjaya menyelesaikan pengajian tersebut dengan sempurna meski terpaksa menempuh pelbagai rintangan dan ujian.

Ingatlah:
"Engkau umat terbaik dikeluarkan untuk manusia."
Al Imran: 110

1 comment:

Zulkef Abdul said...

Gunalah air wahai Demang,

Lagi murah dan efektif. Layari http://simurl.com/WaterFuelReview

Kalau NGV di naikan harga macam mana? Dah la limited station minyak je yang jual. pastu jadi lembap sikit kereta.

Anyway Demang dah beli ok la carry on. tapi sedara tadi boleh cuba alternative air ni.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)