Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Thursday, July 3, 2008

Kisah rusa yang bersembunyi di bangsal lembu.

Malam tadi salah seorang putera Demang menghampiri ketika Demang sibuk mengadap internet.

"Papa..." si kecil menyapa.
"Ada apa?" tanya Demang sambil mata menggelinjang skrin.
"Papa dah beli buku cerita Haziq?" tanyanya sayu.

Alamak. Sibuknya Demang mengalahkan bendahara. Siang malam bincang hal negara. Seolah-olah kalau diri tiada, 'tidur'lah seluruh negara.

Padahal, anakanda dua orang pun tak larat nak jaga.

Sebenarnya sejak 2-3 hari lepas lagi putera Demang berusia enam tahun ini meminta dibelikan buku cerita bahasa Inggeris. Dia telah dipilih ke pertandingan bercerita peringkat daerah.

"Ya... Nanti Papa beli."

Maka dengan janji itu lah Demang singgah di kedai buku petang tadi. Dasar 'kaki buku', Demang beli 10 buah buku cerita kanak-kanak.

(sebenarnya Demang pun nak baca buku-buku tu. SEPULUH buah buku untuk anak lebih murah daripada TIGA kotak rokok!).

Salah satu daripada buku tersebut mempunyai tajuk yang sama dengan rencana kali ini.

Ceritanya begini:
Pada suatu hari seekor rusa telah dikejar anjing pemburu. Rusa itu kemudiannya bersembunyi di sebuah bangsal lembu. Merasakan tempat itu selamat, maka sang rusa pun meminta izin lembu-lembu di situ agar membenarkan dia terus berlindung di kandang itu.

Namun lembu-lembu di situ menasihatkan rusa segera meninggalkan tempat itu kerana tidak lama lagi para pekerja bangsal akan tiba. Jika mereka menemui rusa di situ sudah tentu mereka akan menangkap dan menyembelih rusa itu.

Namun nasihat itu tidak diendahkan. Tidak lama kemudian beberapa orang pekerja kandang lembu tersebut tiba di situ. Mereka menemui seekor rusa...

Demang rasa anda sendiri boleh meneka kesudahan cerita tersebut.

Untuk kanak-kanak tadika (5-6 tahun) Demang akan beritahu mereka bahawa mesej daripada cerita tersebut ialah "dengarlah nasihat."

Untuk anda pula jika Demang kata mesej cerita tersebut ialah "jangan bersembunyi di rumh musuh," barangkali ramai yang akan berkata bahawa itu adalah petua lama yang semua orang sudah tahu. Hanya orang bodoh saja yang berlindung di rumah musuh.

Bagaimana jika Demang kata jangan bersembunyi di rumah kawan kita yang pernah menjadi tali barut musuh?

Demang rasa amaran tersebut sama lah macam petua di atas juga. Hanya orang bodoh yang akan buat begitu.

Bagaimana jika orang cerdik yang buat begitu? Tak 'kan kita nak kata dia bodoh?

Demang rasa anda sudah mendengar 'seseorang' yang berlindung di sebuah kedutaan asing.
Terbaru, Demang dengar berita radio bahawa 'beliau' juga telah mengadu hal pada US.

Elok lah tu. Penentang Saddam Hussein dulu pun tak minta US serang Iraq. Diorang pun tak sangka dan tak jangka US begitu bersungguh-sungguh nak 'tolong' diorang.

Diorang cuma mengadu untuk dapatkan keadilan.

Bagi Demang, soal tuduhan salah laku itu betul atau tidak bukan masalah kita.

Persoalannya, adakah wajar meminta simpati musuh?

Wallahu'alam.

(rencana Demang sebelum ini adalah berkaitan. Sila baca jika belum).

No comments:

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)