Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, November 29, 2008

Kontrak sosial untuk kepentingan bukan-Melayu

Pada peringkat awal penubuhannya, BPN sering disalah tanggap sebagai gerakan bagi menyokong UMNO. Memangpun kebanyakan isu-isu yang dibincangkan mirip kepada UMNO dan ini mudah difahami kerana persamaan perjuangan kedua-dua gerakan atau kumpulan itu (yakni UMNO dan BPN). Namun apabila resolusi dikeluarkan Demang dapati ia banyak mengemukakan cadangan ke arah kedamaian dan keharmonian negara.

Memanglah terdapat beberapa usul yang kelihatan menyerang pihak tertentu namun serangan tersebut adalah bagi menyanggah perkara yang jelas tidak betul dan bertentangan dengan perlembagaan Malaysia. Contohnya, apabila seorang pemimpin MCA yang pernah membuat pengakuan terlibat dalam skandal seks mendakwa 'ketuanan Melayu' adalah konsep 'Melayu sebagai tuan dan kaum lain sebagai hamba' maka BPN bingkas menafikannya. Hal ini kerana jelas pemimpin MCA itu tidak faham (atau pura-pura tidak faham) dengan semangat perlembagaan yang diasaskan daripada kontrak sosial.

Malah BPN mengenalpasti antara punca utama kaum bukan Melayu mempersoalkan perkara ini kerana mereka amat kurang bergaul dengan bangsa Melayu. Puncanya, mereka sejak kecil sudah dihantar ke sekolah-sekolah jenis kebangsaan.

Kenapa mereka enggan ke sekolah kebangsaan? Hanya mereka yang tahu.

Sepekara lagi, kaum bukan Melayu sering mempertikaikan kontrak sosial padahal perjanjian yang tidak didokumenkan itu dibuat bagi mengiktiraf kewarganegaraan pihak pendatang yang berminat untuk terus tinggal di Tanah Melayu selepas Tanah Melayu memperolehi kemerdekaan.

Sebenarnya puak yang dibawa masuk oleh penjajah Inggeris itu mempunyai beberapa pilihan lain iaitu kembali ke tempat asal, menjadi warga Britain di UK atau berpindah ke negara Komanwel lain.

Maka kumpulan pendatang tersebut terbahagi kepada tiga kumpulan mengikut pilihan mereka sendiri. Bagi kumpulan yang ingin terus tinggal di Tanah Melayu maka mereka membuat pengakuan kepada orang Melayu melalui pemimpin orang Melayu bahawa mereka akan sentiasa sedar dan insaf bahawa orang Melayu adalah penduduk asal negara ini dan sejak sekian lama telah memiliki:

Pertama: Berketuakan Sultan (raja Melayu)
Kedua: Beragama Islam dan mengamalkan cara hidup Islam.
Ketiga: Berbahasa dan berbudaya Melayu
Keempat: Memegang 100% hak di Tanah Melayu tanpa perlu berkongsi dengan sesiapa.

Bagi perkara Keempat itu, atas dasar tolak ansur maka orang Melayu bersetuju membenarkan hak yang sebelumnya dimiliki 100% dikongsi bersama warga baru Tanah Melayu.

Apabila DEB dilancarkan, hak tersebut dibahagi dengan lebih jelas lagi iaitu Melayu tinggal 30%, bukan melayu 40% !!! dan asing 30%.

Apa lagi yang mereka mahu? Orang Melayu tidak pernah meminta apalagi merampas hak orang lain sebagaimana bangsa Indonesia yang merampas semua harta penjajah dan pendatang asing sebaik mereka mendapat kemerdekaan.

Demikianlah pandangan Demang.


Sekarang mari kita lihat dapatan daripada perbincangan ahli (BPN) Bloggers Pembela Negara) malam tadi.


Catatan Chemoq____________________________________

Alhamdulillah, dengan izin Allah swt, semakin ramai yang berani dan bersemangat menyertai Parlimen Blogger Pembela Negara yang kini samada yang lama dan baru berjumlah 55 laman blog keseluruhannya. Kesungguhan dan sokongan ini yang kami mahukan agar semua umat islam dan melayu dapat sama-sama berkumpul dan berbincang bersama mengutarakan pendapat dan berbicara mengenai hal ehwal semasa samada dari pihak kerajaan dan juga pembangkang. Dewan BPN juga telahpun diganggu oleh beberapa orang yang tidak bertanggungjawab membuat kacau dengan menyamar sebagai seorang bukan melayu, seorang gay dan seorang pejuang pro pakatan rakyat. Kira-kira 50% ahli BPN malam semalam, 29 November 2008 bersama berkumpul di dewan persidangan maya di laman pena picisan telah membincangkan isu tindakan Timbalan Presiden MCA, iaitu Chua Soi Lek yang membuat kenyataan berbaur perkauman apabila menafikan hak ketuanan melayu. Kepada rakan-rakan BPN, sila maklumkan che moq jika terdapat maklumat atau info yang tidak dinyatakan semasa perbincangan di sini.



Justeru, kami dengan sebulat suara berbincang mengusulkan :


Kenyataan Chua Soi Lek menentang ketuanan melayu adalah demi populariti dan juga cuba menjadi seorang lagi jaguh masyarakat cina. Kenyataan Chua juga seperti mempunyai agenda tersembunyi mengkaburkan isu skandal seksnya bagi mempromosikan dirinya kembali ke pintu kabinet sebagai menteri setelah menang mengejut di dalam pilihanraya parti lalu. Ianya bukanlah kenyataan yang bernas dan bijak kerana di dalam situasi keadaan politik yang tegang, tidak seharusnya Chua menambahkan lagi bahang suasana demi tujuan politik peribadi dan populariti. MCA seharusnya memberikan nasihat dan hukuman di atas kenyataan Chua yang berbaur perkauman.

Semua pemimpin dan menteri kabinet bukan melayu seharusnya tidak menentang keistimewaan dan ketuanan melayu di bumi Malaysia kerana sebagai 'role model' dan ikutan teladan kepada pengikut-pengikut, perlunya mereka memahami dan menuruti untuk mendukung perlembagaan Malaysia sepenuhnya demi menjamin kestabilan politik semasa.
Perlunya menteri-menteri, exco-exco, pemimpin-pemimpin dan juga pegawai tertinggi tidak kira samada dari parti-parti kerajaan (UMNO) mahupun parti-parti pembangkang (PKR&PAS) untuk bersatu teguh bersama dan sepakat dengan lebih berani bersuara mengenai campurtangan hal ehwal agama Islam dan juga campurtangan mengenai hak dan keistimewaan melayu. Tindakan YB Zulkifli Nordin (PKR-Kulim-Bandar Bharu) bersuara dan menegur semua jemaah YB kerajaan dan pembangkang di sidang Parlimen Malaysia suatu ketika dulu amat terpuji dan berani kerana katanya mengenai agama yang perlu diutamakan seterusnya barulah berfikir mengenai parti adalah tepat.

Oleh kerana islam dan melayu adalah kelompok agama dan bangsa utama dan terbesar di Malaysia, seharusnya kita bersatu dan bukan berpecah belah sehingga memberi kelebihan kepada bukan bumiputera mempertikaikan hak-hak kita. Kerjasama kepimpinan akar umbi, pemuda dan wanita bagi kesemua parti dari kerajaan dan pembangkang perlulah diwujudkan bagi menghasilkan satu ikatan teguh dan berani bertindak membela dan memperjuangkan hal ehwal agama islam dan hak ketuanan melayu yang semakin dinafikan bukan islam. Kerjasama ini walaupun agak sukar diadakan, cukuplah sekadar tidak rasmi bersuara searah kearah mempertahankan hak agama islam dan bumiputera.
Sepatutnya orang bukan melayu lah yang sepatutnya memperingati dan perlu jelas dengan kontrak sosial kerana ianya telah memberikan peluang kepada nenek moyang mereka untuk menjadi warga Malaysia suatu ketika dahulu yang datang merantau di bumi tanah melayu mencari rezeki. Orang Melayu tidak untung apa-apa dengan perjanjian itu kerana sebahagian hak-hak melayu sebagai penduduk asal tanah melayu telah pun dilepaskan demi kesejahteraan bersama.

Kerajaan perlu bertegas kembalikan semula fungsi sistem sekolah wawasan di tahap WAJIB yang mana sebelum ini sekolah wawasan dikatakan kurang mendapat galakan kaum bukan melayu. Ianya perlu selepas kita melihat kegagalan sistem yang ada untuk menyatukan semua bangsa. Apatah lagi selepas generasi baru sudah tidak memahami asal kontrak sosial dan juga kemerdekaan negara yang bertunjangkan ketuanan Melayu Islam sejak zaman berzaman.

Perlunya setiap ahli BPN untuk menyiarkan resolusi ini bagi memastikan maklumat ini tersebar dan tiada lagi unsur sabotaj di dalam kontrak sosial oleh bukan melayu yang mahu menjadi ultra dan jaguh menuntut hak yang menjadi perkara muktamat di Malaysia.

Ahli-ahli Blogger Pembela Negara akan menyiarkan resolusi ini di setiap laman blog masing-masing bagi menarik perhatian orang ramai dan pengunjung untuk turut serta memperjuangkan perkara yang telah diperbincangkan di konferensi sidang pada 28 November 2008.Kerjasama para ahli BPN amat diharapkan demi merealisasikan suara kita tersebar kepada rakyat.



Kami percaya apabila usaha ini dibuat secara kolektif dan bersepadu, pihak kerajaan akan terpanggil untuk melaksanakannya. Perbincangan selanjutnya akan dibincangkan dari semasa ke semasa untuk melahirkan satu suara yang relevan lagi bermanfaat bagi semua rakyat Malaysia.



Oleh itu, adalah diharap pihak-pihak yang terlibat segera mengambil tindakan sewajarnya. Semoga perjuangan kita dapat melahirkan suasana masyarakat majmuk yang lebih erat dan harmoni.



Sekian terima kasih dari saya.

Che Moq a.k.a http://che-moq.blogspot.com

Setiausaha I BPN

4 comments:

Tai said...

Puak-puak yang tak sedar diri ini, harus disedarkan.

Panglima Perang Cyber said...

Maaf hari ini satu hari saya di bandaraya KL. ada hal.

Malam baru buka laptop !

Semoga Allah memberi kemudahan dalam semua urusan chegu !

Amin.

Nizam Gtz said...

Semua ada hak masing-masing... Semua ada kelebihan dan kekurangan... Semua ada pengorbanan... Tetapi? Mengapa itu menjadi persoalannya...

Terkenang suatu hikayat... Yang termaktub di dalam kitabNYA, Al-quran: ALLAH mahu menciptakan manusia daripada tanah, tetapi malaikat membantah. Lantas ALLAH berfirman:"Aku lebih mengetahui." Lantas diciptakan Adam dari tanah, dan diajarkanNYA Adam segala kepandaian di bumi sehingga semua malaikat kagum dengan kehebatan akal dan nafsu yang diciptakanNYA kepada manusia.

Lantas ALLAH perintahkan semua malaikat sujud kepada Adam, semuanya sujud kepada Adam kecuali satu iaitu Iblis (Azazil), yang angkuh dan meminta hak asasinya sebagai makhluk yang diciptakan dari api untuk tidak tunduk kepada manusia makhluk dari tanah...

Walaupun kisah ini terlalu besar untuk dicontohi, namun saya percaya semua yang berlaku ada hikmahnya... dan orang yang tidak mahu mengikut undang-undang atau pertikaikan semua yang baik itu adalah orang yang angkuh macam Alif Ba Lam Ya Sin...

Wassalam

Anonymous said...

MCA main politik perkauman pekat tebal hasad dengki terhadap orang melayu.
DAP secara resmi menentang ketuanan Melayu.
Sekarang MCA menentang orang Melayu dari belakang.
Apa beza MCA daripada DAP ?
Sikit pun tak beza,malah pelandok dua serupa.
Apabila orang Melayu marah dia lari belakang barisan Nasional.
Mesti tentang MCA dan DAP.
Politik hypocrit dan perkauman.
arjuna waspada

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)