Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

  • Belajar bekam - Saya pernah ceritakan kesah sepasang auami isteri yang anak2 mereka dihantar belajar ke luar negara dengan perbelanjaan sendiri hasil pendapatan sebagai ...
    6 hours ago

Saturday, August 30, 2008

Pelayaran Negara @ Bahtera Merdeka

Demang akan bercuti 2-3 hari. Sementara itu, Demang harap anda tolong perhatikan watak-watak berikut dalam drama bersiri yang disiarkan secara langsung dalam semua media setiap hari. Kalau boleh tolong catatkan perlakuan mereka sementara Demang bercuti ni. Perhatikan, adakah mereka masih mengekalkan peranan masing-masing...

Paklah: nakhoda sebenar
TDM: mantan nakhoda yang takut pada mantan timbalannya.
Anwar: bercita-cita jadi nakhoda dan pernah diaibkan oleh mantan nakhoda.
Ku Li: bercita-cita jadi nakhoda
Najib: bercita-cita jadi nakhoda
Ka Ting: rakan kongsi
Samy Velu: rakan kongsi
Mukhriz: anak mantan nakhoda
Nik Aziz: penasihat ulama
Hj Hadi: ketua ulama
Husam: agen Anwar dlm PAS
Karpal: penumpang kapal
Kit Siang: penumpang kapal
Guan Eng: penumpang kapal

Friday, August 29, 2008

Awas: Hantu TDM dan DSAI berkeliaran

Ramai yang bertanya namun Demang enggan menjawab. Kini, Demang sudah semakin hampir kepada jawapannya. Demang bentangkan kenyataan di bawah dan anda semaklah dengan maklumat lain yang anda sudah ada, yakni benar atau tidak kenyataan Demang ini:

Perseteruan TDM-DSAI adalah punca sebenar kemelut panjang politik negara. Ia bukan lagi masalah kaum Melayu semata. DSAI ibarat harimau luka yang terlepas. TDM melihat Paklah gagal mengekang mantan timbalannya itu. Malah Paklah seolah-olah memudahkan lagi laluan Anwar ke Putrajaya. Ketakutan TDM memaksa beliau membuat kenyataan untuk meninggalkan negara jika Anwar berkuasa. Tetapi itu adalah langkah terakhir. Sebelum itu terjadi, usaha keras perlu dibuat untuk menghalang Anwar. Paklah dilihat hampir gagal. Maka perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menggantikan orang lain yang mampu melakukannya.

Rakyat Malaysia perlu sedar, kebanyakan isu yang ditimbulkan adalah bertitik tolak pada kenyataan di atas. Sebagai PM, Paklah sebenarnya tidak ada masa untuk melayan karenah dan kehendak individu TDM mahupun Anwar. Beliau hanya melakukan apa yang wajar untuk negara.

Kembalilah kepada perjuangan sebenar: membina negarabangsa dan negarakota Malaysia yang merdeka. Jangan kita keliru dengan permainan politik mereka. Pilihanraya hanyalah satu cara memilih pemimpin. Setelah selesai proses memilih, selama 4-5 tahun adalah masa untuk bekerja. Untuk berkempen, kita tunggu 4-5 tahun lagi.

Jikapun masih ada ‘hantu’ yang berkeliaran, Demang sudah dapat mengenal pasti: tak lain tak bukan mereka adalah gemulah TDM dan DSAI yang telah maut dalam kemalangan politik 1999.

Salam kemerdekaan.

Thursday, August 28, 2008

Belajar untuk menghargai

Letih betul dengan politik ni. Mari kita berehat seketika. Kita berbual tentang anak-anak, bakal pewaris negara ini. Jika ada yang ingin melihat dari sudut lain, silakan. Barangkali Demang ada sesuatu yang ingin disampaikan lewat penceritaan Cheguman ini.

==========================================

Si kecil aku yang berusia enam tahun mengendeng lagi.

"Haziq nak apa?" tanyaku sambil menariknya ke pangku.

"Bukan... Papa boleh bawa Ajiq ke mini market?" suaranya lembut mendayu. Suara lemak, kata sepupunya.

Dia sudah terbiasa memulakan jawapan dengan perkataan 'bukan'. Sebenarnya aku kurang gemar tabiatnya itu. Seolah enggan berterus terang. Namun mungkin juga sekadar berdiplomasi.

Mini market yang dimaksudkan hanyalah kedai runcit dalam kampung itu. Aku tidak pasti adakah selain daripada puteraku ini, orang lain juga turut menggunakan istilah mini market untuk kedai tersebut.

"Ok lah. Kita pergi sekarang." Aku mengambil keputusan.

Sebaik tiba di kedai, kulihat Haziq sudah tahu rak yang perlu dituju. Aku mengekori dari belakang.

Haziq membelek beberapa permainan yang bergantungan. Kemudian beralih ke tempat makanan ringan pula. Tangannya mencapai bungkusan besar sejenis makanan ringan dan mengunjukkan pada ku.

"Eh, besar sangat tu." tegurku.

Haziq meletakkannya semula. Dia beralih kembali ke rak mainan.

"Papa cuba tengok harga ni." Haziq mengumpanku.

"Hmm, enam ringgit lebih." jawabku bena tak bena. Kuserahkan 'jam power rangers' itu ke tangannya semula. Dia menyambut dan meletakkan semula ke rak.

"Ajiq ada lima ringgit...Takpe lah. Lain kali Ajiq beli." ujarnya membuat keputusan.

Aku tersenyum dan membawanya pulang.

Esoknya, Haziq menghampiriku lagi.

"Papa, semalam Ajiq kata nak ke mini market, kan?" dia menduga. Kejap lagi Papa bawa Ajiq, ye. Nanti la, lepas Papa siap kerja." sambungnya lagi, berdiplomasi.

Sebenarnya aku bukan lah sibuk sangat. Sekadar menjenguk blog-blog tertentu sementara menanti maghrib.

"Tak apa la. Kita pergi sekarang. Ajak abang sama." aku mempelawa.

Sebentar kemudian kedua-dua puteraku sudah mengapuk motorsikal bersamaku untuk ke kedai.

Sebaik tiba, Haziq tidak perlu berfikir panjang. Dia mengambil mainan idamannya dan mengeluarkan dompet dari poket. Terkial-kial tangan kecilnya menarik wang kertas sambil mainan dikepit bawah ketiak.

Aku pura-pura tidak melihat.

Dia mengeluarkan wang lima ringgit dan satu ringgit lantas diunjuk kepada pemilik kedai.

"Tak cukup tu." aku menegur. "Lagi seringgit".

Haziq membuka semula dompetnya dan menyerahkan sekeping lagi wang satu ringgit. Pemilik kedai memulangkan baki sepuluh sen kepadanya.

Dua orang anak daripada rahim yang sama namun membawa karektor berbeza.

Anak sulungku tidak banyak meminta. Apa sahaja yang diberi, diterima begitu sahaja. Jika kemahuannya tidak dipenuhi, dia akur. Namun biasanya kuberikan alasan yang munasabah.

Adiknya, kukira terlalu banyak meminta. Akhirnya, beberapa hari lepas isteriku membuat syarat. Jika ingin sesuatu mesti menggunakan wang sendiri.

Haziq sangat gembira dengan mainan barunya.

"Tak nak makan ke" tanyaku.

"Aziq nak makan roti bakar. Nanti ibu buatkan." jawabnya.

Aku makan nasi bersama isteriku. Ketika makan, isteriku memberitahu: "Tadi Haziq tanya: roti bakar tu Ajiq nak kena bayar juga ke?"

"Semalam dia tidur bersama duit tu. Bangun saja dari tidur dia cepat-cepat kira. Ada sekeping tercicir, rupa-rupanya ada di bawah bantal." tokok isteriku.

Alhamdulillah, puteraku sedang belajar menghargai wang. Insya Allah akan kufahamkan pula bahawa wang bukan segalanya.

Bergenang mataku menonton iklan terbaru Petronas lakonan Adhlin Sauqi. Iklan Maybank juga mengajak kita kembali menilai diri.

Tahniah kepada pihak yang berada di sebalik pembikinan kedua-dua iklan tersebut.

Tuesday, August 26, 2008

Pengundi Hantu di Permatang Pauh?

4.54 pm, 26 Ogos
Demang terima SMS daripada Permatang Pauh:

"3 bas pengundi hantu dpt dkesan 1 dpt tahan, org indon dr phg siap bwa ic msia dah antar p balai"


Demang termenung sebentar, kemudian mendail ke beberapa sumber lain di Permatang Pauh. Malangnya tiada satu pun jawapan positif. Maksud Demang, mereka pun baru dapat berita tersebut melalui Demang. Mahu tidak mahu Demang terpaksa memerah otak memikirkan ap[a yang sebenarnya sedang berlaku.

Untuk menolak berita tersebut amat sukar memandangkan pengirim SMS berada di tempat kejadian.

Berikut adalah SMS balas daripada Demang:

"Kena siasat betul2. Nak ngundi curi2 bkn mudah. Kena lalu pondok kedua2 parti. Semak nama 2 kali, beratur 2 kali. Org ramai tengok. Tempat ngundi dlm kampung. Org boleh kenal. Sblm masuk bilik, laung nama dulu. IC yg di pegang tu sapa punya? Klu org Pahang, tak boleh pakai. Klu org Pmtg Pauh, lebih baik bagi duit suruh dia ngundi sdri. Jum pengundi >50k. Maj azizah 13k. Anwar pernah capai 30k. Survey kami Anwar 60, Arif 40. Ertinya, maj Anwar boleh lebih 10k. Berapa ratus bas nak angkut pengundi hantu? Aku bimbang ada pihak menangguk di air keruh.. Kena hati2."


Beberapa minit kemudian informer tersebut mengirimkan SMS balas:


"Btl ckp hang, dpt info dr pdrm anwar lead dkt 10k la ni."


Terbaru, Demang dapat maklumat PKR sedang mendahului BN di beberapa tempat.

Demang bertanya dalam hati: “Permainan apakah ini?”

Sedarkah PKR bahawa bukan UMNO sahaja musuh mereka? UMNO hanya musuh politik sebaliknya manusia bukan sahaja bermusuh dari segi politik. Begitu juga, bukan PKR dan PAS sahaja musuh UMNO.

Jangan kita lupa, motif utama Portugis menyerang Melaka bukanlah faktor politik. Apa motif penaklukan ke atas Andalusia sehingga rakyatnya dibakar dan disembelih hidup-hidup? Apa motif serangan ke atas Iraq? Apa motif penguasaan ke atas bumi Palastin?

Cuba fikirkan, adakah negara kita mempunyai sesuatu yang berupaya menarik minat asing? Atau kita berpotensi untuk mengancam kuasa asing?

“kuntum khairun ummatin ukhrijat linnas”

Inilah yang dibimbangi negara asing yang angkuh dan sombong. Padahal kaum-kaum lain di negara kita tidak pernah menganggap demikian.

Sempena menjelangnya Hari Kebangsaan negara kita, marilah kita fikirkan dengan lebih serius maksud sebenar PERPADUAN.

Monday, August 25, 2008

Dilema PAS

Tiga 'bukti depan mata' kalaupun tidak membuatkan sebahagian besar penyokong PAS 'buka mata', sudah cukup untuk membuatkan mereka berfikir banyak kali untuk memberi undi kepada PKR.

Itulah kesimpulan Demang selepas berada selama tiga hari di Permatang Pauh, menjelang pilihanraya kecil 26 Ogos ini.

Ramai kalangan penduduk yang Demang temui mula merungut terhadap kepimpinan DAP di PP selepas PRU12. Malah beberapa orang penduduk di Penanti dan Permatang Rawa mengaku kepada Demang yang mereka tersalah jangka apabila memberi undi kepada PR ketika itu.

Demang bukan ahli mana-mana parti sekarang. Demang pernah menjadi ahli UMNO tetapi tidak mendaftar semula selepas parti itu diharamkan. Demang juga pernah menyertai PAS sebelum PKR ditubuhkan. Malah Demang pernah mengagumi Anwar serta bersimpati dengan isu penyingkiran beliau dari kerajaan.

Bagi yang masih ingat peristiwa 1999, setelah Anwar disingkir para penyokong beliau terbahagi kepada tiga kelompok.

Atas 'percaturan politik aras tinggi' (istilah popular tika itu) kumpulan pertama diarah menyertai PAS.

Penyusupan kumpulan tersebut adalah bagi memastikan sokongan PAS kepada Anwar akan berkekalan. Malah sekiranya penubuhan parti baru ditolak maka PAS akan menjadi wadah utama perjuangan Anwar.

Justeru agen-agen Anwar mesti mengisi jawatan-jawatan penting dalam PAS. Anwar akan tiba kemudian dan terus menjadi presiden atau mursyidul Am.

Inilah dilema pertama penyokong tulen PAS.

Meskipun kedudukan dan jawatan bukanlah fokus utama pejuang tulen PAS, namun penguasaan orang-orang Anwar telah mengkucar-kacirkan keharmonian mereka.

Keghairahan ahli baru ini mendominasi saf kepimpinan PAS membawa budaya baru yang dipandang jengkel oleh ahli senior.

Bagi kebanyakan ahli PAS tulen, bukan jawatan jadi buruan tetapi asas perjuangan adalah bagi menegakkan daulah Islam berteras undang-undang Islam.

Malangnya setelah lebih kurang setengah abad berjuang, matlamat tersebut tidak lagi berada di penghujung landasan.

Dilema kedua PAS muncul pada PRU12. Para pemuda PAS bertungkus lumus memasang poster dan bendera. Para muslimah pula berkempen dari rmh ke rmh. Sementara itu ustaz-ustaz PAS diusung ke sana ke sini bagi membantu kemenangan PR.

Namun setelah pakatan tersebut berjaya menguasai beberapa negeri, segala pengorbanan ahli akar umbi PAS dilupakan, kecuali bagi negeri yang memang didominasi oleh PAS seperti Kelantan dan Kedah.

Di Pulau Pinang, PAS diketepikan sama sekali. Di Perak PAS menjadi tukang tandatangan keputusan yang dibuat DAP. Manakala di Selangor, PKR dan DAP berbahagi kuasa sedangkan Hasan Ali adalah agen setia Anwar.PAS (original) melopong lagi.

Kumpulan kedua bersembunyi di dalam UMNO. Namun sebahagian besar kembali insaf dan menerima Paklah sebagai agen pemulihan perjuangan Melayu. Manakala selebihnya terus berusaha memusnahkan UMNO dari dalam.

Kumpulan ketiga akhirnya berjaya menubuhkan parti Keadilan yang kini dikenali sebagai PKR. Tak perlu lah Demang perkenalkan lagi kerana umum sudah mengetahui perjuangan kumpulan ini: memastikan Anwar menjadi PM.

Demang timbulkan kenyataan ini memandangkan ramai yang telah lupa atau tidak tahu mengenainya, terutama generasi baru. Maklum lah, peristiwa tersebut telah berlalu hampir satu dekad. Bagi anak muda berusia 27 tahun ke bawah (terutama pelajar U), ketika itu mereka masih di bangku sekolah dan majoriti penyokong Anwar ketika itu adalah guru-guru serta pegawai pendidikan. Bukan perkara rahsia tika itu betapa ramai kalangan guru yang membawa fahaman politik ke dalam kelas.

Mungkin ada yang tertanya, apa kaitan sejarah ini dengan pilihanraya kecil Permatang Pauh?

Sebenarnya Demang sedang menjawab soalan seorang sahabat Demang ketika sama-sama berada di Permatang Pauh semalam: kenapa PAS tidak begitu berusaha membantu Anwar kali ini?

Hal ini dpt dilihat betapa tidak byk pondok-pondok PAS di situ sebagaimana sepatutnya. Malah para petugas PAS juga tidak seghairah dulu melaksanakan tugas-tugas kempen.

Hal ini sudah dijangka memandangkan suasana Muktamar PAS baru-baru ini juga memperlihatkan pelbagai isu dan ketidakpuasan hati ahli akar umbi terhadap Pakatan Rakyat.

Bagi Demang, apabila mengalami kebuntuan begini kembali lah kepada Allah. Lakukan solat hajat atau sebagainya bagi mendapatkan petunjuk-Nya. Insya Allah segalanya akan berjalan lancar dan sebarang keputusan nanti hendaklah diterima dengan redha.

Sebarang keputusan pasti ada hikmahnya. Dalam PAS ada ustaz dan dalam UMNO juga ada ustaz. Dalam PAS ada ulama’ dan dalam UMNO juga ada ulama’. Jangan kita melampaui batas.

Wallahu’alam.

Thursday, August 21, 2008

Masjid Kampung Hulu



Sudah acap juga Demang melewati sebuah masjid lama di tengah bandar Melaka ini. Cuma baru2 ini Demang teringat untuk mengabadikannya untuk tatapan pengunjung blog Waadat.

Simpan lah foto ini untuk tatapan anak cucu kita nanti.

Kali ini Demang ingin berkesah tentang masjid bertuah ini.

Masjid Kampung Hulu. Inilah masjid pertama yang dibina selepas 209 tahun kesultanan Melaka runtuh.

Dibina pada tahun 1720 oleh seorang hartawan berbangsa Cina yang memeluk Islam.

Monumen ini menjadi bukti betapa dahsyatnya sebuah negarabangsa yang kehilangan kuasa.

Bayangkan, 209 tahun rakyat Melaka tidak mempunyai masjid.

Demang menolak pendapat yang mengatakan ada masjid-masjid lain semasa pemerintahan Portugis dan semasa separuh pertama pemerintahan Belanda, tetapi telah reput lantaran diperbuat daripada kayu.

Mana mungkin binaan yang dikunjungi lima kali sehari dan diselia sepanjang tahun boleh lenyap begitu sahaja dimakan anai-anai!

Jika ada pun bahagian-bahagian yang rosak atau usang dalam tempoh tersebut pastinya akan segera diganti dan dibaiki. Malah bahan-bahannya akan diubah mengikut zaman dan semakin utuh disokong kemajuan teknologi semasa.

Persoalannya, kemana semua tempat ibadat orang Islam itu menghilang?

Sebelum malapetaka 1511 tersebut berlaku, Melayu-Islam menguasai sepenuhnya Tanah Melayu ini. Dominasi tsbt musnah sebaik shj Kerajaan Melaka tewas kepada penjajah Portugis pada 1511.

Tersingkirnya sultan dan pembesar Melaka bukan setakat bertukarnya tampuk pentadbiran malah seluruh kehidupan rakyat turut berubah.

Melaka diperintah Portugis selama 130 tahun sebelum bertukar tangan kepada Belanda mulai 1641.

Terlalu sedikit maklumat yang kita ketahui tentang kehidupan orang Melayu setelah mereka kehilangan kuasa.

Dimakan anai-anai juga kah catatan sejarah orang Melayu?

Masjid Kampung Hulu menjadi bukti bahawa terdapat usaha terancang bagi menghapuskan Islam oleh pihak tertentu.

Maka tanggungjawab mempertahankan Islam terletak atas bahu umat Islam sendiri.

Sejarah membuktikan bahawa kuasa lah yang akan melindunginya.Sudah tentu Demang tidak menafikan takdir Tuhan.

Kepada pengunjung bukan Islam, fahamilah kekhuatiran orang Melayu dalam hal ini. Orang Melayu perlukan kuasa bukan untuk menindas kaum dan agama lain. Tidak pernah tercatat dalam sejarah dunia, umat Islam menghapuskan agama lain.

Orang Melayu mahu terus memegang kuasa politik bagi menjaga kesucian agama Islam: bagi memastikan kami dapat beribadat dengan sempurna, dapat makan makanan yang halal dan dapat mencari rezeki yang halal.

Konsep halal melingkungi seluruh kehidupan seorang muslim dan menjadi aset penting untuk berdepan dengan Allah di akhirat nanti.

Al Quran dengan tegas menyatakan "tiada paksaan dalam Islam". Yakni, orang bukan Islam tidak boleh dipaksa memeluk agama Islam.

Dalam Islam tidak ada konsep 'holly war'. Yang ada hanyalah jihad mempertahankan negara apabila diserang. Itupun dengan disertakan satu set undang-undang peperangan yang wajib dipatuhi.

Sejarah juga membuktikan kepimpinan Melayu amat bertolak ansur dengan kaum dan agama lain. Amalan ini diteruskan sehingga kini.

Justeru Demang ingin berkongsi satu maklumat yang agak sulit. Baru-baru ini sepasukan ahli akademik telah ditugaskan untuk menyemak dan membetulkan beberapa fakta dalam buku teks sejarah. Salah satu maklumat yang baru ditemui ialah: "Malayan Union asalnya dicadangkan oleh seorang pemimpin kaum Cina bagi menjaga kepentingan perniagaan mereka." Tak perlu lah Demang sebut namanya. (kumpulan tersebut adalah pakar sejarah dan terdiri daripada pelbagai kaum).

Namun, apabila naskah tersebut ditunjukkan kepada Paklah, beliau meminta agar perkara itu dibuang semula kerana tidak mahu menimbulkan kemarahan orang Melayu dan untuk menjaga hati kaum Cina.

Demikianlah budi Paklah. Kerendahan hati dan tolak ansurnya sering disalah tafsir. Malah dijadikan peluru untuk menembaknya semula.



Sekarang, Demang ingin bertanya: Perlu sangat kah perubahan kerajaan? Pasti kah segala-galanya akan bertambah baik selepas ini atau kita sekadar tidak peduli apapun yang akan menimpa asalkan hati puas?

Jika 30 ahli parlimen BN menyertai PR, kedudukan akan menjadi seperti berikut:
PR = 112 kerusi
BN = 110 kerusi

Kerajaan beginikah yang baik untuk negara kita? Bagaimana jika Ibrahim Ali (Bebas) menarik diri? Adakah semua YB PAS bersetuju dengan Anwar?

Satu lagi pertanyaan: teruk sangat kah rakyat selama di bawah BN? Negara Islam bagaimana yang PAS mahu? Keadilan bagaimana yang PKR kehendaki? 'Malaysian Malaysia' yang bagaimana DAP impikan?

Adakah agihan 30-40-30 dalam DEB itu berlebihan kepada orang Melayu? Atau kita mahu agihan seperti 1957 iaitu orang Melayu cuma ada 2% (DUA PERATUS) dalam ekuiti negara?

Ingat, Melayu-Bumputera memwakili 65% populasi Malaysia.

Jangan lah terlalu meminta.

Tuesday, August 19, 2008

Puncak Kinabalu

Baru-baru ini Demang dan isteri berpeluang ke Kundasang, Sabah bagi memenuhi undangan menjayakan satu program motivasi.

Biasanya apabila berpergian, Demang akan menggunakan satu kemudahan yang dihadiahkan oleh Allah SWT iaitu solat jama'.

Namun sebaik tiba, Demang begitu terpesona melihat kehebatan gunung Kinabalu yang tersergam gagah disimbah sinar mentari senja. Lantas Demang segera mengangkat wudu' dan menyertai para peserta menunaikan solat maghrib berjemaah.

Hilang segala letih lesu dan niat awal untuk jama' ta'khir lenyap begitu sahaja.

Bagi Demang segala pujian dan kesyukuran mesti dikembalikan kepada Maha Pencipta. Malah sebutir pasir pun tidak mungkin terjadi dengan sendiri tanpa ada kuasa yang berada di sebalik kejadian itu.

Kekaguman terhadap puncak Kinabalu sempat mengusik minda Demang menerawang kepada pelbagai perkara yang berkaitan. Salah satu daripadanya ialah pendakian ke puncak.

Berapa ramaikah yang telah cuba mendaki ke puncak Kinabalu. Memang ramai namun Demang bukanlah salah seorang daripada mereka.

Berapa ramai pula yang gagal untuk menawan puncaknya? Demang tidak ada maklumat tentang itu.

Namun kali ini Demang bukan membawa persoalan pendaki yang berjaya atau gagal sampai ke puncak Kinabalu.

Demang sebenarnya terfikir, bagaimana jika setelah berpenat lelah dan bersabung nyawa mendaki, akhirnya kita dapati bahawa kita berada di puncak yang salah?

Demang cuma bimbang melihat keghairahan sesetengah pihak yang bermati-matian ingin ke puncak sedangkan setelah tiba di puncak tersebut mereka dapati puncak yang diimpikan rupa-rupanya berada di sebelah mereka. Lebih pedih lagi apabila didapati musuh yang kita sangka kawan sedang ketawa mengejek di puncak sebenar.


Wallahu'alam.

Saturday, August 16, 2008

SMS: antara Permatang Pauh dan Kuala Lumpur

Malam tadi Demang terima SMS dari sahabat di Permatang Pauh:

“ANTARA DALIL MENGAPA DSAI TAK BOLEH JADI PM

KEPUTUSAN PRU 12 BARU INI. KERUSI PARLIMEN:
79 UMNO, 31 PKR, 28 PAS, 23 DAP.

SEKIRANYA 30 ORG BN LOMPAT PARTI BLM TENTU SEMUA ORG ISLAM. JIKA MEREKA YG LOMPAT SEMUA ORG CINA & INDIA MEREKA AKAN PILIH MSK PARTI DAP @ PKR. JUMLAH KERUSI PKR & DAP LBH BYK DR PAS.
YAB PM = MELAYU ,TIMB PM = LIM KIT SIANG. TAPI KALAU SEMUA YG LOMPAT MSK DAP MAKA YAB PM = LIM KIT SIANG & SEMUA MENTERI YG HEBAT = CINA & INDIA. PAS AKAN DITINGGALKAN. MELAYU DITIPU???
SEBARKAN KPD SEMUA MELAYU.. “

Demang ‘forward’ kepada seorang sahabat di KL, dan ini jawapan yg beliau beri:

“Bngsa melayu perlu refmsi..x boleh tkut byg2..dok takut bgsa asg ambk ini dn itu,kita kena b'saing..ubh sedikit atau ubh terus..jgn dok takut ini dan itu t'hapus..byk sdh yg t'hapus..strategi umno dah x boleh pakai..aku dah tegskn dulu..kita diajar jd penakut..itulah mentaliti yg dijajah oleh bgsa sendiri ..jgn byk tgk salh bgsa lain,jelas umno x releven lg..dah nak umpan pas pulak..”

Demang cuba jadi moderator malam tadi. Jadi Demang ‘forward’ pula kepada sahabat di Permatang Pauh tadi. Di bawah ini adalah jawapan yang Demang terima. Namun Demang rasa rugi bil telefon untuk ‘forward’ kepada sahabat Demang yang di KL tu. Demang yakin beliau takkan boleh terima dan ‘perang’ akan berlanjutan lagi. Demang dah pernah beritahu dia yang persahabatan terlalu mahal untuk diputuskan dek kerana tak sependapat dalam politik.

“Kalau dah nak bersaing sgt dan nak berubah sepenuhnya..., eloklah kerajaan menarik balik kesemua subsidi (minyak, makanan, perumahan, pendidikan dsb.) Subsidi yg ditanggung kerajaan adalah diatas kesedaran bahawa org Melayu khususnya akan terbeban dan tidak dapat menanggung kesemuanya. Dari itu kita akan dpt lihat kehancuran bangsa Melayu serta sia-sialah perjuangan tokoh pejuang bangsa yg lampau. Berkata-kata memanglah mudah, tapi kenyataannya adalah semua umat Melayu sudah bersedia menghadapinya. Harga minyak dan makanan naik sikit pun ramai dah terasa bebanannya...! Bersaing biarlah dengan cara yg bijak, bukannya dgn cara membunuh bangsa & agama sendiri.”

Demang percaya para pengunjung blog waadat mempunyai pelbagai fahaman dan pandangan tersendiri. Jadi, apa komen anda?

Friday, August 15, 2008

Entrepreneurship

Sham; anda boleh temui pemuda ini di sebuah bengkel di Bkt Baru Melaka. Berperawakan sederhana, sudah beristeri dan mempunyai dua anak yang masih kecil.

Sepatutnya dia sudah boleh bersenang hati dengan gaji yang agak lumayan: sebagai jurutera atau sekurang-kurangnya penyelia kepada sekumpulan mekanik di sebuah kilang milik syarikat asing atau tempatan yang telah kukuh.

Selaku orang muda yang mempunyai kepakaran tersendiri dan berkerjaya, beliau pasti mampu memiliki kereta sport dan berkongsi hobi tertentu dengan rakan-rakan.

Bagi kebanyakan orang, kedudukan seperti itu adalah keadaan yang cukup selesa. Alangkah indahnya dunia. Inilah masanya untuk memberi tumpuan pada anak-anak yang bakal meneruskan perjuangan.

Namun Demang dapati pemuda ini agak berbeza. Dia memilih untuk menyisihkan sebahagian besar daripada simpanannya bagi menyewa dua lot kedai, melengkapkannya dengan peralatan membaiki kereta dan mengambil beberapa orang pekerja.

Ramai yang mengakui bahawa berniaga lebih baik daripada makan gaji namun tidak ramai yang benar-benar sanggup mempraktikkannya. Siapa yang sanggup melaburkan 100k untuk mendapatkan gaji sendiri yang lebih kurang sama dengan pendapatan sebelum ini?

Semalam Demang berselisih dengan anak muda tersebut yang memandu kereta Kancil bersama keluarganya.

Ah! Anehnya manusia. Sudah mampu hidup selesa dengan jawatan yang baik, namun memilih untuk bersusah payah mengusahakan perniagaan yang penuh cabaran.

Itulah usahawan (entrepreneur). Kumpulan tersebut semakin ramai kini. Menoleh lah sejenak kepada mereka. Mereka boleh sahaja bekerja dengan orang lain dan menikmati gaji lumayan. Namun mereka mengambil keputusan untuk membuka perniagaan. Mereka bukan sahaja memberikan jawatan lama mereka kepada orang lain malah menyediakan pekerjaan baru kepada orang lain pula.

Bukankah ini juga suatu jihad?

Nampaknya kelas Demang baru sahaja bermula.

Friday, August 8, 2008

Takdir dan ujian

Apakah takdir kita?

"Ramli yang begitu terdesak kerana tiada wang akhirnya bertekad untuk merompak menggunakan senjata api. Dia tertangkap, dibicarakan dan dijatuhkan hukuman mati."

Dimana letaknya takdir? Pada sebahagian atau keseluruhan kisah itu? Dimana pula ujian? Adakah ujian sebahagian dari takdir?

Dimana pula usaha dan tawakkal?

"... Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal."

Ayat sebelum itu yang bersambung dengan ayat di atas ialah "apabila kamu telah cukup azam maka bertawakkal lah..."

Bilakah redha perlu mengambil tempat?

Demang fikir tidak sukar untuk memahami ayat tadi. Namun untuk mempraktikkan, tak ramai yang benar-benar mampu.

Demang kagum dengan usaha yang dibuat DSAI dalam perjalanannya menjadi pemimpin tertinggi. Bermula dengan kepimpinan pelajar, pergerakan Islam, membawa ke pertubuhan politik. Langkah yang dihayun begitu berstrategi dan mantap. Kewibawaan beliau terserlah dalam negara sehingga ke persada antarabangsa.

Seketika, ujian pun datang. Amat hebat dan mengaibkan. Beliau tersungkur di depan singgahsana sebelum sempat mendudukinya. Merudum ke lantai paling bawah.

Benarlah, manusia cuma mengimpikan sedangkan perancangan Tuhan mengatasi segalanya.

Anwar tidak cepat mengalah. "Lawan tetap lawan."

Namun itu kah satu-satunya pilihan yang ada?

Kita kembali pada kisah si Ramli tadi. Adakah selesai masalah kehidupannya dengan menjadi perompak? Tidak adakah ikhtiar lain?

Perompak, akalnya pendek tetapi manusia Anwar berakal hebat. Kenapa meletakkan diri setaraf dengan akal perompak? Kenapa tidak gunakan akal secara positif?

Bagi yang baru berkenalan dengan Demang mungkin tidak bersetuju Anwar dikiaskan dengan perompak. Sebenarnya bukan aktiviti mereka yang disamakan tetapi kesan daripada tindakan mereka memang hampir sama.

Perompak mengakibatkan gangguan terhadap ketenteraman awam. Begitu juga kaedah yang digunakan Anwar untuk mendapatkan kuasa.

Ingat, yang Demang pertikaikan ialah kaedah.

Negara kita mempunyai musuh dan mereka sentiasa mengintai peluang dan mencari kesempatan.

Jika Anwar pejuang tulen, contohilah Tun Tuah. Beliau redha dengan takdir. Beliau tabah menghadapi ujian. Beliau tidak melatah sebaliknya percaya "apabila datang yang haq maka yang bathil akan gugur dengan sendirinya."

Apa akan jadi jika Tun Tuah memberontak?

Ternyata pejuang tulen tersebut menghadapi ujian dengan tabah. Bagi menjamin beliau tidak tewas kepada nafsu amarah, Tun Tuah sendiri meminta dirinya dipasung. (rujuk Sejarah Melayu).

Akhirnya kebenaran pun datang. Penderhaka sebenar muncul. Maka pejuang tulen pun tampil menyelamatkan keadaan.

Nampaknya sejarah Tun Tuah tidak berulang pada Anwar. Bahkan Anwar juga tidak memilih Laksamana Bentan sebagai idola. Laksamana Bentan terbukti lebih berani. Beliau tidak menghasut rakyat untuk menentang. Permasalahannya dengan raja diselesaikan sendiri secara jantan.

Namun implikasi tetap ada. Kemangkatan Sultan Mahmud merubah terus dinasti kesultanan Melaka-Johor. Sultan Mahmud adalah waris terakhir Parameswara, keturunan Sang Sapurba dari Bukit Saguntang, anak Raja Suran yang bersusur galur daripada Iskandar Zulkarnain.

Kerajaan Johor 'dipulangkan' pada keluarga Bendahara. Kemudian diserahkan kepada keluarga Temenggung hingga kini.

Baris-baris akhir ini Demang tulis dengan rasa sendu. Fikiran melayang mengimbau ke zaman silam. Terbayang-bayang nenek moyang meredah laut dan rimba belantara mencari tanah untuk dijadikan negara.

Kita lah pewarisnya.

Kalah jadi abu menang jadi arang

Apakah kegunaan abu? Hampir tak berguna langsung. Kalau ada pun cuma untuk orang yang rajin mengambil tahu tentang petua-petua lama. Spesis yang begitu dah tak ramai.

Sekiranya abu itu kita perolehi dari benda yang dah tak berguna barangkali kita tidak rugi apa-apa. Sebaliknya jika abu itu kita perolehi dengan cara membakar set sofa kulit di rumah kita, apa faedahnya? Apatah lagi jika perabot itu dibeli oleh orang rumah kita.

Nasib arang agak berbeza. Untung atau rugi, anda nilai lah sendiri nanti. Jika perabot antik anda terbakar dan menjadi arang, maka arang itu masih ada gunanya. Sate yang dibakar menggunakan arang masih tidak dapat ditandingi oleh sate yang dibakar menggunakan ketuhar gelombang mikro.

Nampaknya arang masih berguna.

Demang lihat nasib Anwar ada dua kemungkinan. Jika menang, beliau akan menurut jejak langkah Saddam Hussein. Sebaliknya jika kalah, nasibnya kemungkinan akan seperti Benazir Butho.

Bagi Demang, Benazir senasib dengan abu manakala Saddam sinonim dengan arang. Watak yang dipegang oleh Benazir terpaksa ditamatkan lebih awal kerana pengarah percaya bahawa ia tidak menguntungkan. Sebagaimana abu, nama Benazir akan terbang bersama angin lalu dan hilang begitu sahaja.

Saddam pula, dijadikan arang untuk memanggang dan meratah perut bumi dan daging rakyat Iraq.

Akhirnya, arang juga akan mengikut jejak langkah abu.

Kali ini Permatang Pauh dipilih untuk mengundi bagi pihak rakyat Malaysia. Alangkah dangkalnya pemikiran demokrasi. Sekali lagi nasib negara akan ditentukan oleh sekelompok manusia.

Dalam sejarah perkelahian, yang kalah akan jadi abu dan yang menang akan jadi arang.

Pertembungan di Permatang Pauh tidak boleh dielakkan lagi. Gendang perang sudah dipalu. Semuanya gara-gara kemaruk kepada kuasa dan tidak tahu menghadapi ujian Tuhan.

Wallahu'alam

(bersambung…“Takdir & Ujian”)

Tuesday, August 5, 2008

Dilema Sistem Peperiksaan

Seorang kanak-kanak yang memasuki prasekolah akan belajar selama enam tahun sebelum diuji dalam tahun ke 6 untuk disahkan samada berjaya atau gagal. Kemudian belajar lagi selama tiga tahun sblm diuji lagi. Selepas itu menanti dua tahun pula untuk menduduki SPM.

Dalam tempoh dua belas tahun mereka diuji tiga kali dan akhirnya sebahagian besar daripada mereka disahkan berprestasi sederhana dan rendah. Manakala sebahagian kecil sahaja dianggap cemerlang dan selebihnya adalah gagal.

Maka berderet-deretlah mereka berbaris menunggu giliran untuk ditemuduga kerja. Para penemuduga pun menilai kepingan kertas terkini yang ditaip oleh institusi masing-masing untuk diputuskan samada calon tersebut layak atau tidak untuk diambil sebagai pekerja.

Alangkah mudahnya memilih dan betapa gusarnya menanti dipilih.

Begitu ringkas kah diari seorang manusia? Dirakamkan di atas sekeping kertas dengan cop dan logo, diberi gred serta ditandatangani.

Memang tidak ada salahnya mencatatkan kebolehan manusia pada kertas. Namun adakah turut dicatat sama gelak tawa dan tangis hiba mereka? Adakah turut dicatatkan berapa kali mereka jatuh dan bangkit semula? Bagaimana hubungan perasaan mereka dengan orang lain? Apa pandangan orang lain terhadap individu itu? Apa kata rakan taulannya? Bagaimana pula pendapat musuh-musuhnya? Kreatif dan inovatif kah dia? Atau seorang yang suka membantah?

Sememangnya begitu banyak yang tidak dicatatkan pada kertas itu.

Apa ertinya semua ini?

Saya namakan fenomena ini sebagai 'pakej' dan 'pukal'.

Pakej tidak sama makna dengan pukal. Pakej merujuk pada tindakan untuk memilih hanya yang dikehendaki serta setiap satu daripadanya saling melengkapi. Pukal pula bermaksud mengumpulkan semua elemen samada yang dikehendaki atau tidak ke dalam satu bekas dan diberi satu label.

Bagaimana dengan anak-anak kita? Pakej atau pukal? Contohnya:

Pakej A
Akademik 'A1', bijak, warak, sederhana rajin, cekap, cergas, hormat, suka menolong.

Pakej B
Akademik 'A1', bijak, agak warak, rajin, cekap, cergas, hormat, bersukan.

Pakej C
Akademik 'A1', bijak, warak, rajin, sederhana cekap, cergas, hormat, berjiwa pemimpin.

Pukal A
Akademik 'A1', bijak menipu, curi tulang, cekap ambil kesempatan.

Pukal B
Akademik 'A1', licik, bermuslihat, pembodek, cakap besar.

Pukal C
Akademik 'A1', pandai berhujah, bijak memanipulasi keadaan, 'bertopeng'.

Para penyokong sistem peperiksaan akan berhujah bahawa kita wajar mengekalkan sistem tersebut kerana ia praktikal dan berwibawa. Dalam proses mempersiapkan diri bagi menduduki peperiksaan, para pelajar akan mematuhi disiplin tertentu di samping diselitkan nilai-nilai murni yang sepatutnya mereka miliki. Dengan kata lain, pelajar yang tidak ada disiplin, siasah, sosial, patriotisme, akhlak dan sebagainya tidak akan berjaya dalam peperiksaan. Justeru pelajar yang berjaya boleh dianggap telah memenuhi semua kriteria insan yang seimbang.

Namun hujah tersebut boleh disangsikan dengan beberapa andaian. Sistem peperiksaan sekarang semata-mata berdasarkan kebolehan calon memberi jawapan pada hari peperiksaan tersebut. Contohnya, dalam subjek sejarah mungkin dikemukakan sepuluh soalan dan calon hanya menjawab 4 atau 5 soalan sahaja. Bayangkan, bagaimana jika calon yang gemar ponteng sekolah, melanggar disiplin, dan tidak tahu menghormati orang telah secara kebetulan membaca beberapa topik yang disoal? Maka dalam masa dua-tiga jam calon tersebut mendapat pengiktirafan 'bijak sejarah'. Anugerah tersebut disandang beliau seumur hidup!

Bagaimana dengan penyandang 'bijak matematik', 'bijak sains', 'bijak bahasa' dan sebagainya? Adakah mereka juga bijak mengawal emosi, bijak memilih antara yang baik dan yang buruk, bijak membezakan waktu solat dengan waktu berkaraoke dan sebagainya?

Lihatlah realiti hari ini. Terdapat pelajar bijak yang akhirnya menjadi pelacur, penagih dadah, perompak, penipu, penggodam sistem dan sebagainya. Cuba dapatkan telefon tangan remaja yang anda kenal. Jika anda berjaya 'menyelongkar' memori telefon tersebut, macam-macam yang boleh anda tonton. Malah jangan terperanjat jika salah seorang pelakon utama dalam klip video tersebut adalah remaja itu sendiri.

Anda bimbang? Saya juga begitu. Namun apa tindakan kita? Mahu berdemontrasi di jalanan agar kerajaan mengubah sistem pendidikan? Atau kita tukar sahaja kerajaan? Nanti naik kerajaan baru dan timbul kelemahan, adakah kita akan berdemontrasi lagi? Mungkin tidak, sebab kita memang penyokong kerajaan baru itu. Namun bagaimana dengan penyokong kerajaan yang dikalahkan? Adakah mereka akan dibenarkan untuk berdemonstrasi pula?

Mari kita berfikir bagaimana untuk menukar keadaan ini tanpa menukar kerajaan yang ada. Jadikan ini sebagai cabaran untuk minda kita. Insya Allah.

Jika anda ingin berkongsi dengan saya kaedahnya, jangan lupa untuk singgah lagi di sini.

Wallahu'alam.

Saturday, August 2, 2008

Universiti Gunung Ledang

Demang tidak pernah kenal Paklah secara peribadi. Malah bertemu pun tidak lebih tiga kali. Barangkali, sebab itu lah agaknya Demang masih tegar mempertahankan beliau hingga saat ini.

Sebenarnya Demang tidak ada alasan peribadi untuk menyokong mahupun menentang beliau. Malah andai kata esok orang lain menjadi PM maka Demang dengan redha menyokong pemimpin itu.

Hari ini Demang mendapat maklumat baru. Sebuah petunjuk barangkali. Plotnya bermula dua mgu lepas apabila seorang sahabat mencadangkan Demang membuat MA dalam bidang pengurusan perniagaan (MBA). Maka tanpa berfikir panjang Demang menerima cadangan itu. Malah Demang terus masuk ke kelas tanpa mengikuti prosedur biasa.

"Engkau ikut dulu. Kalau tak sesuai, keluar lah." kata sahabat Demang yang bergelar Prof Madya di IPTA tersebut.

Meskipun Demang tertarik dengan setiap tutorial yang berlangsung namun hati Demang masih berbelah bahagi. "Betul kah tindakan aku ni?" hati Demang terus tertanya-tanya.

Demang menghubungi (sms) beberapa orang sahabat meminta pandangan. Maka berjujut lah pendapat yang tiba dalam 'peti masuk' Demang.

Demang tak habis memikirkan bagaimana seorang yang cenderung pada sastera, seni dan sejarah boleh menyertai pengajian perniagaan (MBA) ini. Hinggakan Demang berseloroh dengan seorang sahabat Demang yang sedang menyiapkan sarjana; kata Demang: "aku nak gabungjalinkan Sejarah Melayu dengan Pengurusan Perniagaan ini. Kalau relevan, aku akan teruskan."

Dalam pada itu Demang segan juga dengan rakan-rakan sekelas kerana belum berdaftar secara rasmi. Maka antara rela dengan tidak Demang pun membayar yuran pengajian setelah dua minggu menjadi 'pendatang tanpa izin'.

Malam tadi, Demang mengikuti tutorial subjek 'Enterpreneurship'. Dr Ghazali memulakan perbincangan dengan mengemukakan usul yang memeranjatkan Demang: "Universiti pertama di Tanah Melayu ialah Universiti Gunung Ledang dan pemegang sarjana pertamanya ialah Tun Tuah. Manakala naib canselornya ialah Adiputra." Malah beliau juga mendakwa Tun Tuah juga seorang enterpreneur unggul sejajar dengan kepesatan ekonomi empayar Melaka ketika itu.

Bagi menyokong hujahan, beliau mengemukakan sebuah buku tulisan Ong Hean Tatt (2004) yang khusus membandingkan kehebatan Tun Tuah dengan wirapati legenda Cina iaitu... (maaf, Demang lupa. Tapi Demang sudah melihat buku tersebut dan sedang berusaha memilikinya).

Perbincangan akademik tersebut membawa kepada kesimpulan peribadi Demang bahawa Tun Tuah adalah insan terbilang. Kesultanan Melaka sebenarnya berjaya melahirkan ramai modal insan berkualiti. Jika tidak, masakan Melaka mampu menjadi kota pelabuhan terhebat di zamannya? Tome Pires menyatakan sesiapa yang menguasai Selat Melaka bermakna menguasai perdagangan rempah dunia. Adakah makhluk asing (alien) yang membangunkannya?

Perdagangan Melaka berasaskan rempah ratus yang merupakan sebahagian hasil pertanian meletakkan Melaka terunggul di persada dunia. Siapa dapat nafikan bahawa sampai bila-bila pun manusia akan terus makan? Malah apabila kita mati pun orang akan buat kenduri tahlil. Makan tetap makan. Dan bahan asas untuk dimakan perlu ditanam.

Tiba-tiba Demang terasa sayu mengenangkan seorang pemimpin yang menaruh impian untuk membawa negara kembali kepada zaman penuh gemilang itu hendak disingkirkan dua tahun lagi. Beliau mengimpikan pusat perkembangan Islam yang bakal membawa keharmonian sejagat dengan gagasan Islam Hadhari. Beliau melihat keperluan menyediakan makanan halal mesti dilaksanakan. Malaysia sebagai hab halal dunia.

Seterusnya beliau melihat bahawa negara yang maju mestilah dihuni oleh rakyat yang maju pemikiran dan tinggi kualitinya. Maka beliau bertegas untuk menyisihkan sebahagian pendapatan negara bagi membangun modal insan.

Demang tak kisah siapa yang akan menjadi PM selepas ini. Malah Demang pernah dengar, Paklah sendiri pun berhasrat meletak jawatan sebaik gagal mempertahankan majoriti dua pertiga dalam PRU12 yang lalu tetapi dinasihatkan agar bertangguh dulu.

Walaupun Demang tak kesah siapa bakal PM, namun akal Demang bermonolog sendiri: "kemana kita nak dibawa selepas ini?".

"Negara ini kita pinjam daripada anak cucu kita." (Demang dah lupa siapa yang mengucapkannya).

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)