Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, March 28, 2009

Dunia ini kita kongsi bersama




Apakah yang kita mahukan sementara kita hidup di dunia ini? Demang percaya ramai tahukan jawapannya. Iaitu untuk beribadat kepada Allah SWT sebagaimana firman-Nya iaitu tidak Ia jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada-Nya.

Nampak macam mudah, dan sebenarnya ia tidaklah sukar andai manusia tidak bernafsu dan tidak berakal.

Bagaimana untuk beribadat?

Pertama, kita perlukan suasana yang aman dan tenang. Namun perlu diingat, bukan semua manusia gembira melihat kita beribadat kepada Allah.

Manusia yang ibadat dan anutannya berbeza daripada kita sebenarnya tidak pernah senang hati selagi kita tidak mengikut mereka. Ingatlah bahawa bilangan mereka lebih ramai berbanding kita. Pada mereka, kita lah penganut ajaran sesat yang perlu diperbetulkan. Sedarkah anda tentang itu? 'Sedar' dan 'tahu' mempunyai dua maksud yang berbeza.

Nota penting:
(Biasanya orang Islam tidak ada masalah dengan penganut Budha atau Hindu. Itu sebabnya tidak berlaku pergaduhan antara agama di Malaysia).

Justeru usaha mencari dan mengekalkan 'tempat beribadat' yang aman sejak dahulu kala menjadi satu tugas berat. Lihat sahaja peristiwa di Palestin. Penganut dua agama berebut tempat yang hanya ada satu.

Cabaran pertama kita untuk beribadat dengan tenang ialah nafsu kita sendiri. Salah satu daripadanya ialah nafsu seks. Maka Islam menetapkan caranya iaitu melayani nafsu melalui pernikahan. Kemudian di sebalik kenikmatan bersuami isteri itu Allah SWT menyertakan benih manusia baru.

Maka lahirlah anak-anak comel yang bakal membesar menjadi manusia, generasi demi generasi.

Sementara menanti anak-anak itu matang maka tanggungjawab kitalah mendidik dan mengawasi mereka. Maklumlah, anak manusia tidak serupa anak ayam atau anak ikan yang mampu hidup sendiri walaupun tidak dihantar kemana-mana sekolah.

Membesarkan anak-anak memerlukan kediaman dan lokasi yang sesuai. Membina generasi pula memerkukan sebuah negara yang aman dan harmoni. Mahukah kita sebuah rumah di dalam sebuah kampung atu bandar di sebuah negeri seperti Palestin atau Iraq?

Negara-negara tersebut asalnya aman damai. Malah di bumi Palestin terdapat Masjid Al Aqsa yang juga masjid suci ummat Islam. Namun negara tersebut kini menjadi pusat penyembelihan ummat Islam akibat sengketa sesama mereka.

Negara kita masih aman namun tidak selamanya boleh kekal begitu. Bibit-bibit perpecahan sudah kelihatan di sana-sini.

Demang tidak mahu menulis panjang sebab Demang hanya ingin menyeru satu perkara: Marilah kita bersama-sama membina negarabangsa dan negarakota milik kita ini.

Kepada pembaca bukan Islam, Demang percaya anda juga inginkan sebuah negara yang aman dan damai untuk melakukan ibadah mengikut cara masing-masing dengan tenang.

Dalam Al-Quran menyebut: "Lakum dinukum waliyadin" yang bermaksud bagimu agamamu dan bagiku agamaku".

Marilah kita bina negara ini bersama-sama dan agihkan kekayaan negara dengan adil.

Bagi ahli-ahli UMNO, ingatlah: Biduk lalu kiambang bertaut. Anda ada tanggung jawab lain yang lebih besar.

PS:
Malam ini ada kempen 'Earth Hour'. Jangan lupa untuk padamkan lampu di rumah anda selama sejam iaitu 8.30 - 9.30 malam. Mari kita membantu menyelamatkan bumi kita. Selagi ia belum khiamat, tanggung jawab kitalah untuk menjaganya.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)