Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, May 12, 2009

Keputusan Mahkamah



Keputusan mahkamah semalam sekali lagi membuktikan kebebasan mahkamah masih utuh diamalkan di negara kita. Itu bukan kali pertama BN-UMNO kalah di mahkamah. Malah UMNO pernah diputuskan sebagai sebuah pertubuhan haram suatu ketika dulu. Malah keputusan juri (2-1) dalam penghakiman kes Anwar Ibrahim secara jelas bertentangan dengan kehendak pemimpin UMNO.

Mahkamah tetap mahkamah!

Ternyata semua keputusan tersebut diterima dengan baik oleh orang UMNO biarpun terdapat protes-protes kecil yang tidak mengganggu ketenteraman awam. Para pemimpin UMNO bertindak pantas menenangkan para penyokong mereka agar menghormati keputusan mahkamah.

Tidak lama lagi perbicaraan mahkamah terhadap kes Anwar akan dimulakan. Semoga kita semua dapat menerima dengan fikiran terbuka apa jua keputusan tersebut sebagaimana kita menerima keputusan mahkamah yang lain.

Dalam pada itu, jika terdapat keraguan dan rasa tidak puas hati, merujuklah kepada mahkamah. Pihak mahkamah membuat keputusan berdasarkan keterangan yang diberi.

Berdasarkan tinjauan Demang, masih ada lagi yang mengesyaki penglibatan Najib dalam pembunuhan seorang wanita Mongolia. Terbaru, sekumpulan anak muda membawa kek harijadi wanita itu untuk diraikan di Putrajaya. Demangpun tidak tahu tujuan mereka. Mungkinkah mereka sekadar bersimpati dengan nasib wanita itu dan ingin menghebahkan perasaan simpati mereka pada orang ramai?

Namun tindakan tersebut membawa pandangan negatif terhadap Najib yang kini adalah PM kita. Jika Najib mengambil tindakan untuk menyaman mereka, belum tentu Najib boleh menang. Mereka bukan bodoh. Mereka boleh beri alasan bahawa mereka tidak berniat menuduh Najib, sekadar menunjukkan simpati kepada mangsa pembunuhan semata-mata.

Justeru, tidak perlulah menunggu Najib menyaman mereka sebaliknya jika anda yakin Najib terlibat, laporkan kepada polis dan biarkan mahkamah menyelesaikannya. Demangpun tidak sudi mempunyai PM seorang pembunuh.

Jika takut untuk membuat laporan seorang diri, berpakatlah beramai-ramai. Apakata lantik Anwar Ibrahim sebagai ketua dan RPK sebagai setiausaha. Bukankah RPK yang memulakan cerita fitnah itu? Kenapa takut membawanya ke mahkamah? Adakan mesyuarat khas. Karpal boleh bertindak sebagai penasihat undang-undang. Lagipun Karpal memang terlibat sebagai peguam pemerhati keluarga Attantuya sebelum ini. Karpal tentu mempunyai banyak maklumat yang kita tidak tahu. Beliau menyimpan semua maklumat kes itu. Takkanlah Karpal tidak mahu menjatuhkan Najib? Sia-sialah perjuangan beliau selama ini jika tidak mahu mengambil peluang keemasan ini.

Kemudian, tetapkan suatu tarikh dan buat 2000-3000 laporan serentak di seluruh negara. Kalau sudah beribu laporan dibuat, takkanlah mampu Najib membunuh semuanya. Kalau ada yang terbunuh juga, anggap sahajalah sebagai fi sabilillah’. Dalam perjuangan perlu ada pengorbanan. Demang percaya, bukan sahaja ulama’ PAS malah mana-mana ulama’ pun akan bersetuju dengan pandangan Demang ini.

Apa nak ditakutkan mati dan pembunuhan sedangkan selama ini kita tidak takutpun pada dosa menyebarkan fitnah. Bukankah memfitnah lebih dahsyat daripada membunuh? Di sisi Allah, penyebar fitnah lebih jijik berbanding pembunuh.

Faham maksudnya? Demang bagi contoh: Jika Sirul dan Azilah tidak pernah memfitnah, maka mereka lebih mulia daripada mana-mana manusia yang tidak pernah membunuh namun saban hari menyebarkan fitnah.

Pembunuh Attantuya itu mempunyai masa yang cukup untuk bertaubat dan mereka cuma ‚terhutang’ dengan Attantuya seorang. Sebaliknya bagi pembuat dan penyebar fitnah mereka bukan sahaja perlu meminta maaf pada orang yang mereka fitnah malah perlu minta maaf pada semua orang yang mendengar dan mempercayai fitnah tersebut!

Demang berani berkata bahawa DS Najib dan DS Rosmah langsung tidak ada kena mengena dengan pembunuhan Attantuya samada sebagai pembunuh, atau orang yang berada di tempat kejadian, mahupun sebagai orang yang mengarahkan pembunuhan tersebut. Hal ini kerana Demang mempunyai fakta dan bukti yang kukuh mengenai perkara ini.

Jika Najib terlibat, kenapa Karpal tak bawa ke mahkamah atau buat laporan polis? Kenapa RPK sekadar tulis dalam blog sedangkan dia kata mempunyai bukti kukuh untuk mendakwa Najib/Rosmah?

Demang katakan di sini bahawa RPK adalah punca FITNAH ini. Janganlah kita tumpang dosa RPK dengan menjadi penyebar FITNAH tersebut.

Insya-Allah Demang akan ulas perkara tersebut nanti dalam blog Waadat ini.

Wallahu’alam.

1 comment:

Anonymous said...

Demang,
Sebagai peguam Attantuya, Karpal tahu Najib tak terlibat, tu sebab dia diam.

Dan, sebagai peguam Anwar, Karpal tahu apa yang Anwar buat, tu sebab dia suruh Anwar bertaubat!

Roy/kawan lama

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)