Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, June 11, 2009

Kuliah Tasawuf



Setelah tertangguh selama dua minggu oleh aral yang tak dapat dielakkan akhirnya malam tadi Allah SWT mengizinkan Demang hadir kuliah tasawuf yang dibimbing Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin Al-Maliki.

Sebenarnya kuliah yang diadakan di Masjid Pengkalan Rama Melaka tersebut baru bermula. Justeru pada malam itu Sheikh Muhammad Fuad sekadar menerangkan sanad ilmu yang dibawanya itu berkesinambungan daripada Rasulullah SAW.

Beliau juga menjelaskan bahawa Rasululullah SAW mendapat ilmu itu secara lisan daripada Jibril. Kemudian baginda menyampaikan kepada para sahabat termasuk Saiyidina Ali. Seterusnya diperturunkan secara lisan atau berdepan (face to face) dari satu guru kepada satu guru hingga tiba pada Sheikh Muhammad Fuad.

Proses pembelajaran sebegitu amat penting bukan sahaja bagi mendapatkan keberkatan malah juga bagi memastikan sumber ilmu adalah tepat.

Seterusnya beliau menceritakan bagaimana para sahabat di zaman Rasululullah berkorban untuk perjuangan Islam seperti Abu Bakar yang menderma kesemua hartanya sehingga apabila ditanya apakah lagi yang masih tinggal untuk keluarganya, Abu Bakar menjawab bahawa yang masih tinggal hanyalah Allah dan Rasulnya.

Begitu juga pengorbanan Khadijah, ummul mukminin sehingga memudahkan Rasululullah terus berdakwah.

Demang terfikir, apakah jika Abu Bakar dan Khadijah enggan berkorban maka Rasulullah tidak akan mampu menyebarkan Islam?

Sudah tentu tidak. cuma jika mereka berdua tidak mahu berkorban maka mereka berdualah yang rugi lantaran terlepas satu peluang yang diberikan oleh Allah kepada mereka.

Sementara itu Sheikh Muhammad juga mengingatkan para hadirin yang hampir seribu orang itu agar mengukuhkan perpaduan sesama Islam. Ummat Islam juga perlu sedar bahawa hanya kepimpinan Rasulullah sahaja yang sempurna manakala kepimpinan selepas itu (termasuk hari ini) memang banyak kelemahannya. Malah kita perlu menerima betapa ummat Islam semakin lama semakin lemah. Oleh itu kita perlu bersatu dan elakkan sebarang perpecahan.

Sebaiknya kita bersatu dan mempertahankan kuasa yang ada. Sebarang kelemahan hendaklah kita baiki dan seboleh mungkin menutup keaiban dan kelemahan sesama kita.

Marilah kita berdoa agar ummat Islam kembali bersatu. Marilah kita menyokong semua usaha perpaduan.

(gambar di atas sekadar hiasan sahaja)

2 comments:

melayuangkat said...

Assalamualaikum Cheguman,

Alhamdulillah!! Untungnya Cheguman dapat belajar direct dengan Sheikh Fuad. Bukan selalu dapat peluang macam ini.

Kongsi-kongsilah dengan kami, Ilmu dari Sheikh ini, kalau ada masa blogkan.

taman taman ilmu said...

Alhamdulillah,
Segala puji dan pujian hanyalah kepada Allah Azzawajalla,
Salam hormat kepada Tuan Guru Demang Lebar Daun,

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)