Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, August 18, 2009

Di sebalik Merdeka


31 Ogos 1957 adalah sempadan masa. Sebelum itu British yang berkuasa. Apabila ketetapan telah dibuat untuk merdeka, maka perlu ditentukan siapakah yang akan menghuni negara yang bakal merdeka itu.

Maka raja-raja menetapkan semua orang Melayu secara automatik menjadi rakyat negara baru ini. Manakala orang lain yang bukan Melayu boleh membuat pilihan samada untuk terus menetap sebagai warga bumi bertuah ini atau kembali ke wilayah masing-masing.
Justeru sebahagiannya berikrar untuk kekal manakala sebahagian lagi kembali ke tempat asal.

Persoalannya, siapa yang dimaksudkan dengan orang Melayu?

Setelah disepakati, maka didefinisikan bahawa yang dikatakan Melayu itu ialah orang yang bertutur dalam bahasa Melayu, beragama Islam, dan mengamalkan adat budaya Melayu.

Pernyataan tersebut direkodkan dalam perlembagaan bahawa sesiapa yang mempunyai ciri-ciri tersebut diisytiharkan sebagai orang Melayu.

Diisytiharkan juga bahawa sultan-sultan adalah ketua bagi negeri mereka manakala dalam kalangan tersebut akan digilir menjadi Ketua Negara bergelar Yang Dipertuan Agong.

Sistem pemerintahan yang digunakan ialah Demokrasi Berparlimen Raja Berperlembagaan.

Apabila disebut demokrasi maka semua orang tahu bahawa salah satu cirinya ialah semua orang akan dilayan dengan adil dan samarata. Setiap orang akan mendapat hak yang sama.

Ingat. Kunci pada ayat di atas ialah SETIAP ORANG.

Namun ketika di awal kemerdekaan, orang Melayu hanya mempunyai 0.2% dalam ekonomi negara. Alangkah daifnya. Berapakah setiap orang Melayu akan dapat jika dibahagikan harta 0.2% itu?

Maka DEB dilancarkan. Itupun setelah orang Melayu tidak lagi boleh bersabar. Maka dalam DEB, orang Melayu-Bumiputra diperuntukkan 30% kuota. Orang Melayu bersyukur walaupun mereka sepatutnya mendapat peruntukan yang lebih kerana mereka adalah rakyat asal dan merupakan penduduk majoriti.

Setelah 20 tahun DEB dilaksana, orang Melayu-Bumiputra yang kini mewakili 66.6% warga Malaysia berjaya memegang 18% ekuiti negara.

Walaupun tidak diberikan 66.6% sebagaimana sepatutnya; walaupun 30% yang diperuntukkan belum terlaksana; DEB tetap ditamatkan.

Kemudian diperkenalkan DPN; itupun diungkit siang-malam.Demang kisahkan semula sejarah di atas bukan hanya kerana bulan ini kita menyambut Hari Kebangsaan tetapi kerana tersentuh melihat seorang anggota polis yang dtempeleng oleh seorang pemimpin berketurunan India dalam berita perdana malam tadi.

Demang teringat betapa itulah bangsa yang pernah merayu untuk menjadi rakyat negara ini lebih setengah abad yang lalu.

Demag teringat itulah keturunan yang setiap kali pilihanraya diperuntukkan kerusi-kerusi parlimen dan DUN walaupun mereka tidak pernah layak memilikinya andai demokrasi sebenar diambil kira.

Demang juga teringat pada Ananda Krishna yang memegang aset berbillion dollar. Kemana beliau ketika isu Kampung Pala?
...............
foto: people in india werner boehm
flickr.com

1 comment:

Unknown said...

Perkataan 'united' bermaksud bersatu dalam Bahasa Melayu manakala 'bersatu' yang sudah jelas tercatat dalam nama rasmi pertubuhan itu sudah memberi tafsiran amat nyata bahawa tiada puak-puak atau kumpulan-kumpulan sebaliknya semua ahli UMNO adalah satu. Tetapi situasi yang telah tergambar pada parti UMNO kini adalah berpecahan yang wujud akibat tidak sekata, ego yang tinggi, lupa diri dan terlalu mengagungkan habuan. Dengan sebab perpecahan itu, maka tidak dapat dinafikan bahawa ia melemahkan sesebuah intitusi itu seperti kata pepatah Melayu, bersatu teguh, bercerai akan menjadi lemah dan seterusnya roboh.

Oleh dengan itu bangkitlah bangsaku...genggam terus warisan pusaka itu. Katakan pada mereka ianya dijulang bukan untuk mencetuskan bencana tetapi ianya sebagai pembakar semangat kepada anak bangsa kita kerana dulukala itulah yang digunakan oleh nenek moyang kita dalam memperkasakan bangsa tetapi hari ini segala apa yang ada bukan bererti membuatkan kita lupa pada asal usul kehebatan bangsa.

Salam Perjuangan

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)