Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, October 26, 2009

jenaka melayu, cina, india


Ntah dari mana sumber asalnya, ada suatu lelucon berbunyi begini:

Orang Cina; jika seorang diri dia akan berniaga. Jika berdua mereka akan berjudi, dan jika ramai mereka akan tubuh kongsi gelap.

Orang India; jika seorang diri dia akan mabuk. Jika berdua mereka akan berdebat, dan jika ramai mereka akan tubuh union.

Orang Melayu; jika seorang diri dia akan tidur. Jika berdua mereka akan berbual, dan jika ramai mereka akan anjurkan pesta.

Bagaimana penerimaan anda? Demang rasa kita tak perlulah beremosional dan bersusah payah menafikan dakwaan tadi. Untuk menerimanya 100% juga tidak perlu. Kita terima sahaja seadanya. Selebihnya, anggap sahaja sebagai gurauan atau lelucuan.

Namun Demang terfikir jika pernyataan tadi benar, ia adalah asas yang baik dalam membina 1 Malaysia, yakni rakyat sebagai aset negara berasaskan konsep modal insan.

Pertama, kita dapati orang Melayu dan India tidak boleh dibiarkan sendirian manakala orang Cina tidak boleh berkumpul ramai-ramai.

Kedua, samada Melayu, Cina, atau India mereka jangan dibiarkan menjadi rakan kongsi sesama kaum. Jika kedua-duanya Melayu, mereka akan berborak kosong. Jika sama-sama Cina, mereka akan leka berjudi, dan jika dua orang India bertemu, mereka akan asyik bertengkar sahaja.

Jalan keluar yang paling baik untuk memajukan ketiga-tiga kaum ini ialah gandingkan mereka sebagai rakan kongsi yang dinamik. Sebenarnya ini telah dilakukan melalui DEB. Malangnya rancangan murni kerajaan ketika itu telah dikhianati. Malah DEB dijadikan kambing hitam demi meraih sokongan politik.

Malah ramai juga yang telah berjaya melalui DEB bersikap lembu kenyang dan seperti kacang lupakan kulit.

Baiklah. Lupakan tentang DEB dan kita rangka alternatif baru. DEB pun sudah ditalqinkan. Lagipun kita bukan lagi di era 1970an pasca 13 Mei. Kita sudahpun menyeberangi sempadan millineum dan sedang belayar di lautan globalisasi. Pesaing kita bukan lagi sesama warga Malaysia, bahkan negara jiran tetangga juga tidak seharusnya kita jadikan sebagai musuh kita.

Salam 1 Malaysia.

Foto sekadar hiasan
namaku aya hendrat.sason... flickr.com

1 comment:

Kang nasir said...

ada kebenaranya andaian itu

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)