Sunday, November 29, 2009

bukti BTN perjuangkan negara


Pagi-pagi lagi seorang sahabat menelefon Demang ingin berjumpa. Samada sengaja atau suatu Kebetulan, beliau bersarapan di warung berhampiran rumah Demang.

Sebaik Demang tiba sahabat tersebut segera mengunjukkan akhbar hari ini. "Engkau tengok, tak pernah BTN sepopular hari ini."

Memang benarpun. Liputan terhadap BTN begitu meluas dari pelbagai pihak. Sampaikan ibu mertua Demang pun sudah tahu menyebut BTN.

"Aku nak engkau masukkan dalam blog engkau benda ni." ujarnya bersungguh-sungguh sambil menyuakan sampul surat besar.

"Wah, aku ingat Anwar Ibrahim je yang ada sampul besar macam ni. Apa benda ni?" Demang cuba mengusiknya.

Sahabat tersebut membuka sampul itu dan Demang pun ikut menyemaknya.

"Engkau boleh masukkan? Ini bukti bahawa BTN cuma menjalankan tanggungjawab mengajak rakyat mencintai negara dan mengekalkan perpaduan."

Maka Demang pun tunaikan permintaan sahabat yang mendakwa telah bersama BTN sejak 1992 itu. Beliau memberitahu Demang bahawa hampir setiap kali kursus beliau akan meminta pesertanya menulis sedikit komen peribadi samada positif atau negatif terhadap pengendalian kursus tanpa menulis nama mereka. Kertas komen tersebut dikumpulkan oleh seorang wakil dan diminta menyerahkannya selepas semua sesi LDK tamat. Ini bermakna selepas sahaja menerima komen tersebut, sahabat tadi akan terus pulang ke rumah dan tidak akan menemui para peserta itu lagi.

Menurut beliau cara begitu memberi peluang peserta menulis apa sahaja yang terbuku di hati mereka tanpa rasa bimbang atau segan.

Mari kita lihat sama-sama.

1) Maklumat BTN tiada unsur bias


2) BTN membincangkan isu perkauman secara matang (rasanya ditulis oleh peserta bukan Melayu/bumiputra)


3) Program BTN perlu diteruskan


4) BTN mengingatkan tanggungjawab pada negara



Sebenarnya banyak lagi komen yang Demang rakamkan dalam communicator Demang. Namun tidak sempat memuatkannya kerana isteri Demang sudah menunggu di luar untuk pergi kenduri..!

Melihat pada komen-komen peserta tersebut Demang jenuh berfikir, apakah yang dibimbangkan dek pembangkang?

Anda nilailah sendiri.

Foto itik sekadar hiasan:
racist ducks jpg files.kavefish.com

1 comment:

DEKAN said...

Hello bro., kalau memo macam 2 jer nak dijadikan bukti., bagus simpan tong sampah jer., budak tadika pun pandai buat., kalau BTN 2 betul2 suci., bersih., kenapa tak siarkan or buat laporan tentang modul2 yang dibincangkan di dalam progrem BTN tu?

Morhabshi

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

Penginapan di Bukit Merah

Penginapan di Bukit Merah
ctc: 019 6000 654, 017 236 9686 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)



Ramuan & Petua untuk anda