Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, December 15, 2009

Rokok Daun di Teluk Intan

Sudah lama benar tidak ke Teluk Intan. "Telok Ensen" kata arwah Tokwan Demang. Maka melilaulah Demang mencari hospital kerana menemani adik Demang memenuhi temujanji dengan doktor. Puas bertanya sana sini dan terlupa yang E90 Demang mempunyai kemudahan GPS!

Sambil menunggu giliran, Demang yang merupakan penagih rokok tegar mula mencari 'port' untuk melepas gian. Akhirnya bertemulah Demang dengan sekelompok insan yang sealiran.

Maka Demangpun mengeluarkan 'celepa' lantas menggulung rokok daun kegemaran. Itulah rokok Demang sejak beberapa bulan ini. Demang perhatikan perokok-perokok yang Demang jangka dari golongan buruh dan pekerja rendah tersebut agak hairan melihat Demang menghisap rokok daun!

Malah salah seorang daripada mereka tidak dapat menahan diri daripada menyuarakan kehairanannya itu.

Bagi Demang, kita tidak perlu ikut orang sangat. Demang tahu ramai perokok yang sanggup berhabis duit membeli rokok berjenama mahal. Padahal, rokok adalah bergantung pada kebiasaan masing-masing. Bila kita biasakan, ia akan jadi biasa.

Buat apa habiskan RM8-10 sehari untuk rokok? Sebulan? Padahal nak beri anak RM10 untuk beli buku pun merungut panjang sampai cikgupun dikritik hebat!

Lagipun rokok daun kurang asap dan menggunakan tembakau tulin, tidak seperti rokok biasa yang mengandungi pelbagai bahan kimia.

Di sebalik bahaya rokok, aktiviti merokok sebenarnya mampu menjadi alat sosial. Biasanya apabila Demang menggulung rokok tidak kira di kampung, di warung atau di hotel sesama rakan, akan ada antara mereka yang turut menumpang sama walaupun tidak biasa merokok.

Semasa Demang di USM Pulau Pinang, profesor pun menghisap rokok daun. Salah seorang daripadanya ialah Prof Samad yang Demang lihat masih aktif berlakon dalam drama TV.

Suatu ketika dulu rokok menjadi umpan untuk mendekati golongan pekerja dan rakyat marhaen. Strategi ini digunakan dengan berkesan oleh aktivis sosialis bagi mendekati golongan buruh.

Demang bukan nak menggalakkan orang merokok tetapi jika nak merokok juga, baiklah gunakan rokok daun atau kertas. Orang kampung Demang di Sabak Bernam menggulung tembakau menggunakan kertas dan diracik cengkih.

Berbalik kisah di hospital tadi, sambil menghisap rokok Demang mengambil kesempatan bertanya mereka hal politik di Perak. Nampaknya mereka meletakkan harapan terhadap MB Zamri bagi memajukan Perak. Nampaknya mereka sedar tentang pelbagai usaha yang dibuat Zamri sejak menerajui kerajaan negeri.

Mereka juga tahu tentang usaha Zamri ke luar negara mencari pelaburan baru.

Lebih penting lagi, mereka tahu bahawa Nizar hanyalah boneka!

2 comments:

melayuangkat said...

Assalamualaikum Cheguman,

Cerita ini mengingatkan saya pada masa dulu dulu, once a upon a time: memang rokok daunlah trendnya. Masih adalah 'peminat' rupanya rokok daun ni.

Panglima Perang Cyber said...

jangan terkejut mereka bergelar dato pun perokok daun juga.

ia satu cara utk mendapatkan kepuasan dan juga kesederhanaan.

sekarang BPN sedang menyatukan blogger kita.

agar jgn taksub sangat dengan pro mereka sehingga membuat onar dalam pakatan blogger kita.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)