Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, February 5, 2010

pesuruhjaya Ghana puji Nik Aziz


Demang tumpang bangga apabila pemimpin sebangsa dan seagama dipuji pegawai asing meskipun cuma pegawai daripada negara kecil.

Alangkan Demang pun gembira apalagi lah orang PAS sehingga Harakah Daily membuat liputan yang agak panjang mengenainya. Penghormatan tersebut perlu dirakam dengan kemas dan diberitahu kepada seluruh rakyat betapa YAB Nik Aziz telah diiktiraf oleh seorang Pesuruhjaya daripada Ghana.

Teringat pula Demang perihal Tun Dr Mahathir tatkala menjadi PM dulu. Beliau menemui pemimpin-pemimpin negara miskin dan mundur dan berusaha menyatukan mereka. Salah satu usaha beliau ialah penubuhan negara Selatan-Selatan.

Tun Mahathir melihat betapa negara-negara tersebut lemah kerana tidak bersatu dan ditindas negara-negara utara dan Eropah. Justeru usaha Tun ialah cuba menyatukan mereka dan membentuk satu zon pengeluaran sekaligus medan pasaran sesama sendiri. Justeru negara-negara tersebut dapat mengurangkan pergantungan terhadap kuasa besar. Persaingan yang lebih sihat dapat disediakan.

Kesannya, sehingga sekarang Malaysia mendapat penghormatan yang tinggi daripada negara-negara tersebut atas jasa Tun.

Tunku Abdul Rahman juga apa kurangnya. Meskipun tika itu negara baru merdeka, beliau berjaya mengusahakan sehingga tertubuhnya OIC. Walaupun badan tersebut sering diperlekehkan, namun sekurang-kurangnya ia sudah ditubuhkan. Soal memperkasakannya, terpulanglah pada negara-negara Islam.

Demang melihat Najib mampu menyambung usaha Malaysia itu jika disokong sepenuhnya.


Foto:
ghana children jpg
by wykop.pl

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)