Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Sunday, February 21, 2010

Reformasi besar-besaran


Kenapa Demang tulis tentang reformasi? Dah lah reformasi, besar-besaran pula. Kalau dah reformasi tentulah besar-besaran.

Laungan reformasi bergema sekitar 1999. Sebaik sahaja Anwar dipecat maka tiba-tiba kalimat tersebut berkumandang di mana-mana. Kecil, besar, tua, muda, di kampung di desa, di kampus, dan di penjara; semua berteriak reformasi sebelum sempat memahami maksudnya.

Namun itu semua sudah jadi sejarah. Anwar pun sudah menjalani hukuman penjara selama 6 tahun setelah diberi pengampunan. Jika berkesempatan, bertanyalah kepada Ezam M. Nor kisah di sebalik pengampunan awal tersebut.

Meskipun sudah sedekad berlalu rupa-rupanya Najib tidak mudah lupa. Justeru Demang lihat Najib bersungguh-sungguh benar merealisasikan reformasi.

Pelbagai program diatur. Slogan 1 Malaysia rupa-rupanya tidak sekadar dilaungkan. DS Najib sendiri turun ke bawah bersemuka dengan rakyat. Klinik 1 Malaysia ditubuhkan. Program khas untuk anak miskin di UiTM diperkenalkan. Pendidikan di sekolah diberi nafas baru. Terbaru, TS Muhyidin mengarahkan kecemerlangan sukan di sekolah-sekolah dikembalikan.

Kelemahan memang ada namun dari situlah kita atasi dan hasilkan kejayaan. Jangan cepat benar dicemuh dan di’kondem’.

Sementara itu UMNO diperkasakan. Para pemimpin dikerah ke kem-kem motivasi bagi melonjakkan semangat baru. Agar mereka tidak kebingungan dengan reformasi yang digerakkan PM.

Demang lihat dan rasakan sendiri di Melaka. Para pemimpin sudah bergerak ke sana ke sini di ketuai DS Mohd Ali Rostam. Pemimpin UMNO yang Demang marah suatu ketika dulu kerana isu rasuah itu nampaknya benar-benar bekerja keras.

Pernah suatu hari seorang teman menyindir KM itu kerana lewat tiba di suatu majlis. Demang dengan selamba bertanya teman tersebut: “Itu memang kelemahan Ali Rostam, tetapi engkau rasa ada tak orang lain yang boleh bekerja macam dia?”

Teman tersebut terus diam. Maksud Demang, terdiam.

2 comments:

ISAC said...

Apa kata kalau kita buat reformasi agar rakyaat menolak pembohongan DSAI?

Alfonso2009 said...

Salam, betul juga selama ini yang buat demontrasi puak puak mereka juga. Macam-macam dikatanya kita. Tak pernah pun golongan yang konta dgn mereka yang buat begitu.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)