Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, March 16, 2010

adakah anda mahir?

Dalam perjalanan pulang ke kampung sempena cuti sekolah, Demang singgah di medan selera di sebuah pekan dalam negeri Selangor.

Demang memesan bihun goreng, isteri Demang memesan kueteow, manakala anak-anak memesan sate ayam. Demang turut memesan sate untuk dibawa pulang.

Sambil menunggu bihun, tangan mencapai sate. Terasa liat sedikit sate ayam tersebut. Rasanya pun agak masin.

"Dah kenyang la papa," kata anak Demang setelah bersusah payah menghabiskan 2 cucuk sate. Padahal dia lah yang mengadu lapar sebentar tadi.

Sebentar kemudian kueteow untuk isteri Demang dihidangkan.

"Lebih baik abang beritahu tukang masak supaya bawang goreng tidak dicampurkan sebab liat dan tak sedap." kata isteri Demang setelah menjamah makanannya.

Belum sempat Demang bangun, bihun sudahpun siap. Maka Demang cepat-cepat mengais bawang goreng ke tepi.

Bagi Demang, bihun goreng adalah masakan yang paling mudah disediakan. Demang memang sukakan bihun goreng. Sesekali Ibu Demang menggoreng bihun dengan rencah ikan bilis yang ditumbuk sahaja. Kini anak-anak Demang juga amat gemarkannya dan isteri Demang dengan cepat mempelajarinya.

Namun bihun yang Demang makan ini kurang enak. Malah terasa masin sedikit. Demang tanyakan pada isteri dan beliau juga tidak berpuas hati dengan kueteownya.

Terus terang, Demang memang kecewa dengan makanan yang disediakan. Bagi Demang, kalau nak berniaga makanan biarlah tahu memasak atau mempunyai tukang masak yang memang mahir dalam bidang masakan.

Kalau tak tahu memasak dan tiada tukang masak, jangan buka restauran. Bukalah kedai pakaian, kedai buah-buahan dan lain-lain. Kalau tidak mahir berniaga, lebih baik makan gaji. Dengan itu pelanggan tidak teraniaya.

Dalam bidang lain juga begitu. Terdapat ramai yang melakukan kerja yang di luar kemahiran mereka. Contohnya dalam bidang politik. Bukan semua orang boleh berpolitik. Terutama guru agama. Golongan tersebut biasanya agak 'lurus' dan mudah ditipu. Itu sebabnya PAS tidak sedar walaupun sedang ditipu oleh rakan-rakannya.

Oleh kerana golongan tersebut lurus bendul, maka mereka mudah serik apabila ditipu. Itulah yang berlaku pada PAS. Pengalaman 'dianiaya' oleh pemimpin UMNO terdahulu menyebabkan mereka menghukum semua orang walaupun kejadian tersebut sudah berlalu kira-kira 30 tahun!

Bagi Demang, kita sebagai rakyat Malaysia tidak perlu menunggu PAS tersedar sendiri kerana ditipu dan dieksploitasi PKR dan DAP.

Kepada anda yang mempunyai ilmu agama, mari kita bantu UMNO memimpin kira-kira 53% rakyat yang beragama Islam ini memajukan diri mereka agar setanding dengan kaum lain.

Hudud? Percayakah anda bahawa DAP dan PKR akan membantu PAS melaksanakan hudud di negara ini? Kalau anda kata anda percaya maka anda juga termasuk dalam golongan yang lurus bendul dan sedang ditipu oleh kafir harbi tersebut.

1 comment:

bang_mi said...

belajar agama deang cakap mudah ditipu..

kenapalah bodoh sangat ye..
tak tahulah antara demang terlalu pandai atau nabi yg bodoh(tempelak)..
kenapa nabi ajar agama tapi bukan ilmu dunia.. maka nabi dan org2 islam itu mudah ditipulah..
soal disini bukan 30 tahun atau 30 000 tahun... tapi umno tu belum insaf.. kejadah apanya nak kawen ngan si bangang umno tu..

mmg bodoh ko demang.. alahai..

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)