Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, March 8, 2010

Saya Anak Malaysia


Pembantu stesyen petrol menggawang tangan memberi isyarat agar Demang mengundurkan kereta dan memasuki pam melalui sebelah kanan. Sebenarnya Demang terlupa kedudukan tempat pengisian petrol kereta yang Demang pandu itu.

"Itulah, banyak sangat kereta sampai lupa." pembantu pam itu menegur secara berseloroh."

"Sebenarnya kereta ni guna NGV. Jarang guna petrol". Sahut Demang sambil ketawa kecil.

Perbualan tersebut seolah-olah kami sudah saling mengenali padahal itulah kali pertama Demang menjejaki pekan kecil di negeri yang beradat Pepatih itu. Sudah tentu pekerja tersebut hanya serkap jarang apabila berkata 'banyak sangat kereta'.

Sebenarnya tidaklah banyak. Cuma Demang suami isteri masing-masing mempunyai kereta bagi memudahkan ke tempat kerja. Selain itu jika Demang ke luar kawasan, orang rumah tidaklah 'patah kaki'.

Terkaan pekerja stesyen tadi mudah mengena kerana dia berkata berdasarkan kelaziman rakyat Malaysia yang mempunyai lebih daripada sebuah kereta.

Demang teringat ketika bersekolah dulu Demang biasa mendengar cerita tentang Brunei. Kata orang, setiap keluarga di Brunei mesti mempunyai sekurang-kurangnya sebuah kereta. Wah, hebatnya Brunei. Sedangkan ketika itu di kampung Demang yang mengandungi lebih 300 keluarga, jumlah kereta sekitar 30 buah sahaja (anggaran nisbah 1 kereta 10 rumah).

Hari ini bukan sahaja setiap keluarga di negara kita memiliki kereta, malah lebih daripada sebuah. Bukan itu sahaja, ramai kalangan kita yang menjadikan aktiviti menukar kereta sebagai suatu hobi. Walaupun Demang tidak termasuk golongan itu namun sejak 1995, Demang sudah 7 kali membeli kereta (purata sekali setiap dua tahun!).

Anehnya, ada rakyat Malaysia yang kata kerajaan tak buat apa-apa sepanjang tempoh 50 tahun merdeka!

foto
malaysia 1 jpg
wettsteinreisen.ch

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)