Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, May 27, 2010

Thaksin buruan Interpol


Berita sebentar tadi, Thailand minta Interpol berkas Thaksin Shinawatra selepas bekas PM itu terbabit dengan aktiviti pengganas serta mulakan proses ekstradisi.

Demang nak tanya, apakah hukuman yang paling sesuai untuk Thaksin?

Sumber:
BH 27/05


Foto:
figurehead for ousted premier thaksin
Agron flickr.com

4 comments:

Anonymous said...

hukuman mati

melayu2020 said...

Salam..

chegu kata - "Orang yang sokong UMNO tidak Islam".

"kalau aku sokong UMNO, adakah aku tidak Islam?" saya bertanya melalui SMS.

"Islam pada nama sahaja." Jawab rakan saya, juga melalui SMS.

Apa pendapat saudara Melayu 2020?


pendapat saya - Dalam bab sms kawan cegu tu,saya tidak dapat memberi pendapat kerana sy tidak lihat sendiri apa yg sebenarnya kawan cegu tu sms dan niat di hatinya. Pada sy,sy juga tidak akan menyokong umno kerana bagi saya selagi dasar umno tidak berteraskan islam ( Islam mestilah di letakkan di tempat yang sempurna dalam sesuatu hirarki politik @ siasah ) kerana jika kita meletakkan sesuatu yang lain dari mengutamakan agama ( islam ) maka sesuatu perjuangan itu adalah sia- sia saja. Contoh,umno meletakkan melayu sebagai dasar perjuangan. Secara automatik ianya sudah terkeluar dari mendapat keredhaan Allah s.w.t. Sabda nabi s.a.w " Bukan dari kalangan Aku orang yang menyeru di atas dasar Assabiyyah, bukan dari kalangan Aku orang yang berjuang di atas dasar Assabiyyah dan bukan dari kalangan Aku orang yang mati di atas dasar Assabiyyah"

maka para sahabat baginda bertanya:

" Apakah ia Assabiyyah itu wahai Rasulullah?"

Jawab baginda;

" Mereka yang menolong puak mereka, bangsa mereka di atas dasar kezaliman"
Riwayat Imam Muslim, abu Daud dan An Nasa'i.

Dulunya cegu..kita boleh kata melayu itu islam tapi sekarang tidak lagi. Di tambah dengan pengakuan mufti perak tentang banyaknya melayu yang semakin murtad hari demi hari. Jadi amat benar kata Rosul s.a.w bahawa jika kita berjuang atas dasar bangsa..kita tak akan maju dan kalau maju sekalipun..tidak ada redho Allah pada kita.
Saya tak berani kata ahli umno tidak islam ( walaupun ada bumiputera umno yg tidak islam lagi ) tapi yang saya berani kata,umno bukan parti yang berdasarkan islam.

Islam itu maha luas cegu. Ianya bukan sekadar parti (al hizb). Makan pun kena dengan cara islam. Masuk jamban pun dengan cara islam,sehingga nak berjima' pun kena dgn cara islam. Itulah sebab kita tak boleh mengikut atau bersekongkol dgn cara orang kafir dalam kehidupan seharian. Kalau ikutkan dari segi islam pun,tidak ada istilah demokrasi tetapi kena di ketahui demokrasi itu di ambil dari pucuk-pucuk pemerintahan islam.

Cuba cegu fikir sejenak,dahulunya org putih datang ke malaya membawa demokrasi. Demokrasi di jaja untuk melawan komunis. Demokrasi dan komunis adalah satu fahaman @ mazhab. Sayangnya ketika itu komunisme tidak mempercayai tuhan.( Agaknya kalau komunis dulu menang perang ke atas malaya,mungkin kita dah ada keretapi laju,tapi maaf;saya bukan pendokong komunis ) Demokrasi bawaan british pada asalnya pun tidak mempercayai tuhan. Sebabnya british tak mahu agama dan politik di campur adukkan!! Cegu nampak tak? Fahaman british yang halus tu berjaya meracuni pemikiran orang islam. Cuba lihat apa dah jadi pada british dan negara yang mengamalkan demokrasi? Mereka kaya raya!! Ya mereka kaya..tapi runtuh akhlak..sebab? Agama di pisahkan dari pemerintahan.

Balik pada tajuk asal. Ahli umno tetap islam tapi...kalau saya cakap nanti banyak yang marah dan terasa hati. Cegu tahu tak betapa besar bezanya antara Iman dan islam? Ada atau tidak cegu terfikir,kalau cegu seorang yang rajin membaca al quran dan tafsirnya,kenapa Allah s.w.t selalu menyebut dalam firmanNya yang berbunyi " Ya aiyuhal lazi na 'amanu.. ( wahai orang2 yang beriman ) dan kenapa tidak ada firman yang berbunyi.."ya aiyuhal lazi na islamu..( wahai orang2 islam..) ?

Rumusan saya..kalau kita mahu jadi islam yang beriman,pilihlah pakej yang lengkap sebagaimana firman Allah s.w.t ""Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam seluruhnya dan jangan kamu mengikut jejak langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu"
Al Baqarah: 208

Cukup untuk kali ini cegu.. salam.

Wake UP! said...

Apakah perangai Nik Aziz dan pengikut PAS itu mencontohi perangai Nabi Muhammad s.a.w. yang mengikut Al-Quran?

Kalau perangai macam setan jangan nak hakimi orang lain.

Jesus Christ is not the same as Allah.

Cheguman said...

Melayu 2020,
Saya hargai pandangan saudara. Saya juga tidak menolak ayat atau hadis yg saudara utarakan, bahkan saya menyokongnya. Mari kita lihat semula tafsiran assobiyah tadi:

" Mereka yang menolong puak mereka, bangsa mereka di atas dasar kezaliman"
Riwayat Imam Muslim, abu Daud dan An Nasa'i.

Boleh saudara tunjukkan contoh UMNO 'menolong puak mereka, bangsa mereka di atas dasar kezaliman'?

DEB sendiri membuktikan UMNO sekadar meminta 30% sahaja agihan ekonomi padahal jika mengikut komposisi kaum (hak), UMNO boleh meminta 70% daripada kek ekonomi untuk Melayu-Bumiputra. Di manakah hujah UMNO menzalimi kaum lain?

Jika saudara sedar bahawa 'fakir boleh membawa kufur' barangkali saudara boleh mengaitkannya dengan ’Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka’. Bukankah Melayu itu secara hakikatnya adalah sebuah keluarga besar?

Maaf, saya tidak cukup masa untuk menghujah yang lain. Sebahagian besar daripada perkara yang saudara kemukakan telah saya jawab dalam blog ini sebelum ini.

Apapun, saya gembira mendapat respon saudara.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)