Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, July 26, 2010

lihatlah calon pengkhianat

Nampaknya cabaran Demang semalam tidak bersambut ertinya PAS tidak mampu mengemukakan hujah bagi menegakkan perjuangan mereka.

'Perjuangan'? Ya, pengkhianat pun berjuang juga.

Kita lihat isu lain.

Kata bijak pandai, 'sejarah itu berulang'.

Demang percaya semua orang yang berilmu bersetuju dengan pendapat itu selagi tidak bercanggah dengan situasi semasa mereka. Namun jika fakta sejarah yang dikemukakan itu mengenai batang hidung sendiri maka mereka akan memutarkan otak mencari alasan dan helah.

Alasan dan helah itu bukan sahaja bagi mengelak pandangan serong orang ramai bahkan bagi memujuk diri sendiri bahawa dirinya tidak bersalah.

Kemusnahan kerajaan Islam Andalusia dirasmikan dengan penyerahan kuasa oleh Putera Abdullah kepada Ratu Isabell. Itu fakta sejarah.

Demang percaya, ramai yang amat kesal dan marah terhadap khalifah itu apabila membaca fakta ini. Namun adakah kita faham kedudukan baginda dan rakyat ketika itu?

Baiklah. Kita tidak perlu peningkan kepala dengan perkara yang dah lepas. Memang Putera Abdullah bersalah.

Bagaimana dengan rakyat ketika itu? Adakah mereka bersetuju dengan keputusan itu? Ataukah mereka gembira apabila raja digulingkan dan sistem khalifah ditamatkan? Jangan terperanjat, rasanya memang ramai di zaman itu yang menyangka pemerintahan baru akan lebih baik daripada sistem khalifah Islam.

Itu sejarahnya.

Hari ini sudah ada rakyat Malaysia berbangsa Melayu dan beragama Islam yang begitu teruja menanti peralihan kuasa melalui PRU13.

Begitu seronok mereka memaparkan fakta pengundi Cina bersatu mengundi pembangkang bagi membolehkan DAP menguasai parlimen.

Baca sendiri pendirian mereka di sini.

2 comments:

Anonymous said...

JELAS BAHAWA FUKATAN RAKYAT KINI SEMAKIN TERHIMPIT DENGAN SU-ISU YANG DIBAWA NYA SENDIRI. TERNYATA KEGAGALAN FUKATAN BILA MEREKA MEMERINTAH .AYUH TINGGALKAN PEMBANGKANG.

Bingai @ Bangang said...

"Ente ada nampak dalam ini air sapa akan menang dalam PRU13? Kalau ente tada nampak musti ente anak luar nikah. Itu pasal ente musti pangkah ana punya parti."

hehehe

IKYS di Tendang Terajang

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)