Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, August 24, 2010

cerita sebenar kes pengetua halau pelajar


Semalam Demang memandu kira-kira 200 KM ke selatan tanahair bagi memenuhi suatu jemputan berbuka puasa. Hanya setelah berada di sana barulah Demang sedar bahawa Demang berada di kawasan yang menempatkan sebuah sekolah yang menjadi tumpuan media minggu lepas.

Isunya? Seorang pengetua telah mengeluarkan kata-kata yang menyinggung perasaan kaum lain di hadapan para pelajarnya.

Biasalah, kalau orang yang menyinggung perasaan kaum lain itu merupakan orang Melayu maka cepatlah diambil tindakan. Sebaliknya jika orang bukan Melayu yang menyinggung perasaan orang Melayu, tiadalah apa-apa tindakan melainkan jika adapun, yang ringan-ringan sahaja. Contohnya, dinasihatkan menghantar wakil bagi meminta maaf!

Malah apabila disangkutkan kepala babi di pintu pagar rumah pengerusi masjid pun tiada siapa yang peduli. Demang bukan buat cerita sebaliknya pengerusi masjid di Melaka itu adalah sahabat Demang sendiri.

Berbalik perkara tadi maka pelbagai pihak segera memberi respon terhadap isu tersebut. Salah seorang daripadanya ialah Ketua Pemuda BN yang nampaknya begitu kesal dengan kejadian tersebut. Jika menimpa bangsa sendiri, tidak pulak terlalu dikesalkan.

Seiring dengan komen dan respon yang bermunculan itu ialah gesaan agar tindakan tegas dikenakan ke atas pengetua wanita itu. Hairan juga Demang dengan gesaan tersebut padahal duduk perkara sebenarpun belum diketahui lagi.

Malam tadi Demang diberitahu perkara sebenar daripada sumber yang boleh dipercayai:

Pengetua wanita tersebut merupakan Pengetua Cemerlang yang baru dihantar berkhidmat ke sekolah tersebut. Sebagai pengetua cemerlang maka banyaklah perkara-perkara baru yang cuba diaplikasikan di sekolah itu.

Sebagaimana lazim di mana-mana jabatan, sudah pasti ada pihak yang kurang berpuas hati dengan pembaharuan yang diperkenalkan. Begitu jugalah yang berlaku di sekolah itu.

Salah seorang yang merasa tidak selesa dengan kehadiran pengetua cemerlang tersebut ialah seorang guru berbangsa India. Barangkali kerana sudah lama hidup bermalas-malas dan merasa selesa dengan suasana lama. Maka pada suatu ketika muncullah peluang untuk dia bertindak balas.

Peluang yang muncul itu begini:
Dalam suatu perhimpunan, sang pengetua menerangkan tentang konsep 1 Malaysia sambil membuat analogi: "Katakan saya memandu sebuah kereta proton. Turut menumpang kereta tersebut ialah Ah Chong dan Muniandy. Maka walau kemana sekalipun kereta itu dipandu, kereta tersebut tetap milik saya", kata pengetua itu.

Rupa-rupanya analogi tersebut mengundang rasa kurang senang beberapa orang pelajar bukan Melayu. Salah seorang daripadanya ialah seorang pelajar keturunan India yang juga anak kepada salah seorang peguam Hindraf.

Maka guru India itupun menemui pelajar India tersebut bagi merancang sesuatu. Kerjaya bapa pelajar itu sebagai peguam yang turut terlibat dalam kumpulan haram Hindraf melengkapkan pakatan mereka bagi menyerang pengetua tersebut.

Demikianlah kisahnya. Demang pulang ke Melaka pada malam itu juga dan tidak sempat menyiasat apakah yang terjadi kepada budak Cina yang menghina azan dan lagu Negaraku suatu ketika dulu? Adakah sebarang tindakan diambil ke atasnya selain meminta maaf melalui seorang wakil?

Nampaknya mudah benar bangsa dan agamaku dipermain apabila bangsaku enggan bersatu.

1 comment:

melayuangkat said...

Salam Cheguman,

Ini semua kerana mereka tahu Melayu sekarang tak se gah dulu lagi..

Sedih, inilah hakikatnya..

Di Selangor, Masjid pun tak dihormati malah yang Kafir pun dijemput 'bersama' tetapi sesama sendiri tidak sehati..PAS parti politik teruk, mungkin tidak ada parti politik lain di dunia ini yang sanggup mengorbankan bangsa dan Agama sendiri hanya untuk kepentingan politik!!

Akibatnya, mereka tidak hormat kita lagi dan tak lama lagi tak hormat langsung tempat ibadah kita..

Dah jadi macam kelab pulak, semua bangsa boleh keluar masuk.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)