Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, October 24, 2010

Sultan Pahang dan sejarah Melaka


Daulat Tuanku

Demang Lebar Daun merafak sembah kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al- Mu’adzam Shah

Sempena Hari Keputeraan Baginda pada 24hb Oktober 2010.

Hanya jauhari mengenal maknikam. Maka Demang amat menyokong calon SPM wajib lulus mata pelajaran Sejarah.

Bukan itu sahaja. Pendekatan dan sudut pandangan mata pelajaran sejarah juga wajib diubah. Jangan lagi menggambarkan orang Melayu suatu ketika dulu dalam keadaan daif sehingga menggunakan keris dan lembing sahaja berbanding Portugis yang menggunakan bahan letupan.

Wajarkah empayar Melaka yang bersahabat dengan empayar Cina tidak tahu menggunakan senjata api padahal kuasa Cina tersebut sudah lama menggunakannya?

Jangan lagi menggambarkan orang Melayu hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang tatkala Melaka menjadi pusat perdagangan terhebat sekitar 1400-1511. Pelabuhan Melaka tika itu mampu mengendali sehingga 2400 buah kapal dalam satu masa dan mempunyai EMPAT orang Shahbandar.

Peri ramainya pedagang disebut bahawa terdapat 84 bahasa yang dipertuturkan oleh pedagang di Melaka. Sekaligus menceritakan betapa Melaka adalah kota metropolitan. Bacalah syair Sinyor Costa.

Pekak dan butakah orang Melayu waktu itu? Di gua manakah mereka tinggal atau di teratak dan gobok usang mana? Akan lari menyorok ke dalam hutan kah orang Melayu tatkala orang sibuk berjual beli di pelabuhan?

Sedarlah bahawa kerajaan Melaka menguasai perdagangan antarabangsa sehingga mampu menyediakan Undang-undang Laut Melaka untuk digunakan di perairan empayar Melaka yang menjadi nadi perdagangan dunia. Jika Melaka ditutup, maka terhentilah aktiviti perdagangan di Venice seterusnya matilah urusan perniagaan seluruh dunia.

Itulah yang dimaksudkan dengan ungkapan 'Melaka sebagai Venice Timur' dalam buku teks sejarah. Namun ramai guru yang menafsirkan sebagai ' Melaka setanding dengan Venice'. Jika demikian, ia sekadar menggambarkan Venice lah yang pertama manakala Melaka yang kedua!

Demang gabungkan perutusan sempena kelahiran Sultan Pahang dengan sejarah Melaka untuk orang yang memahami bahawa ia memang sesuatu yang berkait rapat.

Bagi yang buta sejarah, bolehlah ambil SPM semula dan tak perlu komen apa-apa.




Sumber:
http://malaysiaheaven.blogspot.com/2010/10/ulang-tahun-hari-keputeraan-sultan.html

1 comment:

hangkedee said...

Nasi belum menjadi bubur sedar lah orang melayu bercerai kita roboh bersatu kita teguh.kembalilah ke pangkal jalan jangan tersesat di hujung usia.melayu tergadai anak cucu menghijak kencing di pusara.bukan kencing di lubang punkoq

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)