Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Thursday, December 29, 2011

anwar solat hajat atau taubat?

Pasang semula app tweeter!

Buka sahaja app tu berjujut lah mesej-mesej yang beraneka ragam.

Maka ternampaklah mesej Anwar mengatakan akan hadir program solat hajat anti fitnah.

Demang fikir kalau Anwar mau hadir program tersebut, itu sangat bagus. Penganjur elok tukar kepada program Taubat Fitnah.

Kalau dah ketua pembangkang bertaubat dan mengarahkan semua pengikutnya menghentikan fitnah, selesai lah masalah kita.

Tuesday, December 27, 2011

Si Pencuri Impian


Terpengaruh dengan budaya bertweeter masa kini maka Demang pun memasang applikasi khas tweeter pada android Demang.

Selang beberapa detik kemudian aplikasi tersebut memaparkan senarai pengguna tweeter yang popular. Maka keluarlah nama seperti AnWar, Azmin, rajapetra dan lain-lain.

Maka mulai saat itu berjujut lah mesej masuk ke gadget android ini sehingga mengganggu kehidupan Demang.

Gangguan yang Demang hadapi bukan sahaja kerana bilangan mesej yang diterima bahkan isi kandungan mesej yang berunsur negatif.

Semua benda tak betul pada mereka ini. Semua yang kerajaan buat dibantah, dikutuk, diperlekeh, dan dipersenda.

Demang jadi pening. Rakyat jadi keliru.

Tak boleh jadi. Macamana kita nak berkembang maju kalau saban masa disumbat dengan fikiran negatif?

Akhirnya Demang buang aplikasi itu setelah menggunanya tidak sampai satu hari.

Demang tidak mahu mereka merosak fikiran Demang.

Demang khuatir silap-silap, mereka akan mencuri semua impian rakyat Malaysia.

Saturday, December 24, 2011

politik huha

Ramai juga yang tegur Demang kerana sudah agak jarang menulis di waadat.

Dah bosan dengan politik atau..?

Ya. Demang dah bosan dengan politik yang hu ha hu ha tak tentu pasal. Politik yang lambung isu, main isu dan putar belit isu.

Demang nak fokus pada realiti. Tak guna pegang kuasa kalau kita terus kalah di bidang ekonomi.

Apa guna kalau ada kuasa padahal sang penguasa rupa-rupanya terpele'ot menyembah kaki pemegang modal?

Macam Anwar Ibrahim! Lihat kenyataan Tun Mahathir berkenaan tindakan AnWar meminjam daripada IMF semasa ada kuasa.

Hmm... tak boleh harap.

Friday, December 16, 2011

tanyalah Anwar

"Saya bercakap di Amerika, bulan lepas... sebenarnya di Malaysia sahaja orang tak berapa nak dengar saya berucap. Minggu lepas, saya di Australia..."

Demang percaya mungkin anda sendiri pernah dengar ucapan begitu daripada Anwar. Jika belum, cuba-cuba lah lihat di Youtube. Pasti akan berjumpa dengan kata-kata yang hampir sama.

Sebenar Anwar sedang menggunakan skil komunikasi yang cukup berkesan. Dengan melemparkan nama-nama besar, individu yang melakukannya bukan sahaja berupaya menarik perhatian audien malah secara langsung melatakkan dirinya sebaris dengan nama besar tersebut.

Jika anda bercita-cita menjadi ahli politik, berlatih lah untuk melakukannya. Cuma.anda perlu juga berlatih untuk menjawab apabila orang bertanya: "siapa yang mendengar ucapan anda di Amerika itu?"

Sunday, December 11, 2011

Saturday, December 10, 2011

wang rakyat

Demang masih di Selangor. Masalah air dah selesai. Sekurang-kurangnya di kampung Demang. Di KL, entahlah. Tak apa lah. Lagipun orang KL mengundi pembangkang pada 2008. Majoriti orang kampung Demang undi BN.

Semasa ke pasar pagi tadi Demang nampak ramai orang kampung di deretan kedai lama seperti mengerumuni  sesuatu. Rupa;rupanya mereka sedang mengisi borang untuk mendapatkan bantuan RM500 yang diumum kerajaan baru-baru ini.

Alhamdulillah. 

Demang rasa Khalid menangis lagi la. Kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari.

Jap lagi Demang update lagi. Nak makan dan solat.

Tuesday, December 6, 2011

soal integriti

Ada pengunjung persoal integriti sebagai blogger apabila Demang tak jadi dedahkan satu rahsia besar PAS.

Demang ucapkan terima kasih atas ingatan tersebut. Mungkin beliau ingin provok Demang agar meneruskan pendedahan. Namun Demang terpaksa mengekalkan keputusan tersebut kerana ia satu keputusan yang strategik dan setelah mengambil kira semua pandangan pihak tertentu.

Demang tidak pernah dibayar untuk berblog. Penaja Waadat ialah iklan produk di atas tu. Justeru Demang tidak perlu patuh kepada arahan sesiapa.

Namun Demang kasihkan negara dan Demang akan pertahankannya.

Monday, December 5, 2011

rahsia tak jadi

Demang minta maaf sebab tak dapat keluarkan rahsia yang diuwar-uwarkan semalam. Biarlah ia terus disimpan untuk sementara waktu.

Apapun, rahsia tersebut semakin menyedarkan Demang bahawa perjuangan PAS sudah terlalu jauh tersasar. Tidak ada jalan lain selain menghapuskan terus PAS dari arena politik negara.

PAS bukan alat perjuangan kita bahkan PAS sudah jauh diperalatkan musuh Islam. Menyokong PAS ertinya membantu musuh meranapkan ummat Islam.

Anda tahu konsep jerat dan umpan? Anda tahu bagaimana orang memasang jerat? Jika anda nampak jerat, bermakna ia bukan jerat. Jerat ada di sebelah atau di belakang anda tetapi anda tidak nampak.

Anda hanya sedar bahawa anda sudah terjerat apabila kaki anda tergantung ke atas dan kepala terkulai di bawah.

Sunday, December 4, 2011

Waadat dan rahsia besar PAS

Hari ini, Ahad. Biasanya tak ramai yang berblog hari minggu. Justeru tidak sesuai untuk pendedahan sesuatu yang akan membuka mata rakyat.

Esok, Isnin. Biasanya rakyat akan menyemak blog kembali. Jadi, esok Demang akan bongkar satu rahsia besar. Harap-harap Demang boleh menulis tentang rahsia itu esok. Harap-harap pihak agensi keselamatan dapat benarkan Demang menulis tentang rahsia itu di blog untuk disebarkan.

Lagipun Waadat belum pernah membongkar sebarang rahsia besar.

Tunggulah esok.

Thursday, December 1, 2011

Karpal dihalau macam babi masuk kampung

Ahli Parlimen Bukit Gelugor dari DAP, Karpal Singh hari ini diperentahkan keluar dewan kerana memanggil YB Padang Serai sebagai "Binatang" dan engan menarik balik walaupun diminta oleh Speker.

Inikah manusia yang dicadangkan untuk menjadi salah seorang pemimpin kita nanti? Demang percaya Karpal akan menjadi calon lagi dalam PRU13 yang semakin hampir.

Tergamakkah kita memilih manusia yang begitu menjadi pemimpin? Adakah hanya dengan alasan asalkan BN dan UMNO tumbang, apa nak jadi pada negara pun, jadilah? Siapa nak perintah pun tak kesah asalkan bukan BN?

Memang kebiadapan itu dilakukan oleh seorang manusia bernama Karpal Singh tetapi perlu diingat bahawa anak gampang itu adalah pemimpin tertinggi DAP. Ertinya, di bawahnya adalah manusia-manusia yang bukan sahaja sependapat dengannya malah memang klon kepada si keparat itu.

Takkanlah penyamun berketuakan ulama atau ulama bersahabatkan penyangak? Sebenarnyalah semua yang bekomplot dalam DAP adalah KARPAL SINGH termasuk para penyokong parti yang bersekongkol dengan DAP.

reformasi atau transformasi?

Apabila Anwar berteriak Reformasi, maka Najib menyahut dengan TRANSFORMASI.

Apa bezanya? Ataukah ia sama sahaja?

Sebenarnya jawapan terhadap soalan di atas bergantung kepada orang yang menjawabnya, sebab pemula tehadap kedua-dua seruan tersebut mengesyornya berdasarkan kepentingan mereka.

Dalam hal ini kita tak perlu hipokrit dan berlagak baik. Bahkan kita perlu sedar bahawa melakukan sesuatu untuk kepentingan diri bukanlah sesuatu yang haram atau jelek. Ia adalah perkara utama yang Allah Taala perintahkan. Bukalah Al-Quran.

Yang tidak boleh kita amalkan ialah 'hanya memntingkan diri sendiri'. Macam Anwar.

Begitulah juga jawapan terhadap soalan "apakah perbezaan antara KESAMARATAAN dengan KESAKSAMAAN?"

Bagi Demang apapun slogan yang dibawa ahli politik, semuanya berakar pada fokus untuk mendapat atau mengambil alih kuasa.

Kita sebagai rakyat perlu sedar perkara ini dan meletakkan kepentingan negara sebagai paling utama.

Bagaimana? Kalau Demang katakan bahawa kita perlu kembali kepada Al-Quran, maka ia tidak relevan kerana istilah KITA di Malaysia bukan mewakili ummat Islam sahaja. Dengan kata lain, kita kena sedar bahawa rakyat Malaysia menganut pelbagai agama.

Maka kita perlu satu rujuan yang boleh diterima semua pihak.

Maka rujuklah Perlembagaan Malaysia dan semua warganegara wajib mematuhinya. Jika tidak, nyah sahaja individu atau kumpulan tersebut.

Wednesday, November 30, 2011

Perlembagaan lagi!

Sejak semalam Demang di Nilai (bukan dinilai). Dalam dua hari ini telinga Demang disumbat lagi dengan isi kandungan Perlembagaan dan semangat yang terkandung di dalamnya.

Antara penceramah yang hadir ialah Prof Dato Dr Ramlah Adam, seorang pakar rujuk berkenaan sejarah negara.

Untuk kesekian kalinya Demang diberitahu lagi bahawa Perlembagaan datang dalam bentuk pukal dan saling berkaitan antara satu perkara dengan perkara yang lain. Bukan sahaja setiap Perkara perlu dibaca bersekali bahkan antara Perkara-Perkara yang terdapat di dalamnya saling menyokong antara satu sama lain.

Justeru tidak harus sama sekali mencubit 1-2 ayat dan mendakwa inilah Perlembagaan!

Demang nak tanya, adakah setiap wakil rakyat kita, baik kalangan kerajaan ataupun pembangkang memahami dengan jelas Perlembagaan negara?

Demang katakan begitu sebab dalam contoh kesemarataan ramai wakil rakyat yang bercakap ikut sedap mulut sahaja, terutama pembangkang. Padahal perkara berkaitan 'kesamarataan' sudah disebut dalam perlembagaan termasuk huraiannya.

Oh ya. Naskah kecil Perlembagaan boleh dibeli di mana-mana kedai buku dengan harga RM10 sahaja. Dah ada?

Tuesday, November 29, 2011

pertahankan apa?

Pagi-pagi lagi putera Demang melangut di depan TV. Cuti-cuti begini jadual anak-anak sudah dipersiap para profesional media untuk dimuat dengan pelbagai program bagi menambat mereka terus melekat pada TV.

Di pihak yang lain pula, PS dan internet menggamit-gamit anak-anak mellineum dengan jutaan tarikan baru.

Buku-buku semakin terpinggir di sudut bilik bacaan.

Demang yang lalu lalang pun sempat juga tumpang sekaki pada adegan-adegan tertentu.

Di skrin, sekumpulan gajah sedang bertarung sesama sendiri. Ada ketua dan ada rajanya. Di celah-celah itu juga terdapat peperangan antara manusia dengan manusia. Masing-masing mempertahankan ketua dan raja.

Melengung sebentar Demang. Apa yang mereka pertahankan? Apa yang mereka perebutkan? Dalam kekalutan ada kesedihan dan cinta. Ada rindu dan kasih sayang. Ada darah dan air mata. Bahkan kehidupan dan kematian bertukar ganti.

Bertukar ganti tidak sama dengan bersilih ganti. Dalam konsep bertukar ganti, kehidupan bagi seseorang adalah kematian bagi lawannya. Kill or to be killed.

Demang dan anak-anak menonton (dipertontonkan) adegan dua ekor gajah besar sedang bertarung. Begitu seru pergelutan dari darat hingga ke dasar tasik.

Di atas belakang masing-masing tertenggek tuan masing-masing!

Apakah yang mereka pertahan hingga sanggup mempertaruh nyawa sendiri?

Meskipun cerita tersebut diperkartunkan namun ia adalah berdasarkan sejarah sebenar. Kisah perseteruan berlarutan kerajaan Ayuthia.

Siapa dan di mana bukan persoalannya di sini. Yang Demang fikirkan ialah gambaran tersebut berlaku di semua bangsa, negara, dan manusia.

Bagi golongan sosialis, peristiwa tersebut adalah cerminan kebodohan proletar mempertahankan raja. Justeru ia menjadi umpan terbaik bagi menarik simpati rakyat untuk turut mengutuk sistem feudal.

Namun Demang tertanya-tanya, apakah yang menyebabkan sang gajah sanggup mempertahankan tuannya sehingga menggadai nyawa diri dan keluarga? Apakah yang ditawarkan si raja kepadanya? Padahal sang gajah sejak awal mampu membebaskan diri daripada komuniti yang dianggap zalim tersebut?

Jawapannya ialah sang gajah bukan mempertahankan raja sebaliknya mempertahankan diri dan keluarganya sendiri. Hubungan mereka bagai simbiosis yang saling bergantung antara satu sama lain.

Meskipun terdapat jurang kasta yang luas antara raja dengan rakyat namun sang gajah akur dengan realiti bahawa gajah tak mungkin menjadi raja kepada manusia. Yang penting, kehidupan mesti diteruskan dengan peranan masing-masing.

Manusia adalah makhluk pintar. Demang kata, MANUSIA dan Demang tak kata RAJA. Namun sosialis mendakwa raja cerdik mengeksploitasi rakyat. Bagi Demang masing-masing saling mempergunakan. Kata lunaknya ialah 'saling memerlukan'.

Manusia memilih untuk hidup secara berkomuniti. Tambah sikit lagi, yang harmoni.

Saturday, November 26, 2011

sambutan maal hijrah di KL

Malam ini Demang menyambut tahun baru hijrah di Kuala Lumpur dengan menghadiri forum khas.

Forum bertajuk Menghayati Al-Quran ini dianjur Pertubuhan Penggerak Transformasi Malaysia (PerTaMa) sempena kedatangan tahun baru Hijrah 1433H.

Tahniah kepada pihak penganjur iaitu sebuah NGO yang baru 5 bulan ditubuhkan. Alhamdulillah, walaupun baru ditubuhkan namun aktif menganjurkan pelbagai program bermanafaat.

Sayangnya foto yang Demang snap tidak dapat diupload menggunakan Gtab ini.

Selain aktiviti keagamaan, PerTaMa juga bergerak memajukan ekonomi ummah dengan pelbagai program keusahawan.

Akan datang, satu seminar perniagaan online akan diadakan di Melaka. Kepada yang berminat, bolehlah hubungi Cheguman (0194402211). Masa dan tempat akan diumumkan kemudian.

Wan Aizah akui


Demang langsung tidak terkejut dengan kenyataan Wan Azizah dalam konvensyen ke-8 PKR bahawa pemimpin PKR dilanda sifat tidak amanah dan tidak bertanggungjawab.

Apa nak dihairankan. Selain kerana peribadi pemimpin PKR yang terdiri kalangan orang buangan UMNO, keputusan PRu12 sendiri menyumbang keadaan tersebut.

Jika sebelum ini calon pembangkang dilihat bersih, maka itu hanyalah kerana metreka belum mendapat kuasa.

Apabila beberapa negeri di tadbir oleh pembangkang, maka terserlah lah keperibadian dan sikap sebenar mereka.

Yang paling nyata ialah rakyat sudah melihat bahawa mereka cuma pandai bercakap!

Friday, November 25, 2011

isu Izzah: keluarga anwar kena jawab

Isu panas.

Kalau ikutkan isu, memang banyak isu yang boleh digunakan ke atas pembangkang samada PAS, PKR, mahupun DAP.

Daripada 3 parti itu, ternyata PKR yang paling top sekali dalam bab isu-mengisu. Dari Penasihat parti hinggalah ke AJK PKR di peringkat cabang memang tak pernah sunyi dengan masalah peribadi.

Sebenarnya tak-lah menghairankan sangat memandangkan majoriti yang berada dalam PKR adalah individu yang bermasalah. Sebab itu ada kalangan pemerhati politik yang memberi makna PKR sebagai Parti Kecewa Rakyat.

3-4 hari ini, heboh pasal harta Izzah Anwar yang bukan main banyaknya tersimpan di bank Israel.

Entahlah. Tapi setakat ini belum ada sebarang penjelasan rasmi yang dibuat oleh Ahli Keluarga Anwar.

Hello, rakyat sedang menunggu ni.

Wednesday, November 23, 2011

SBP akan dihapuskan

Bukan pekara luar biasa apabila tajuk berita disensasikan sehingga mengelirukan pembaca. Bahkan seringkali kekeliruan itu disengajakan bagi menambah sensasi. Tujuannya, untuk 'memaksa' pembaca agar membaca.

Semalam Demang menulis artikal bertajuk 3000 dipaksa hadir seminar.

Tajuknya berunsur provokasi dan bukan kisah sebenar tetapi yang tersirat itulah hakikat. Sudah menjadi rahsia umum bahawa seminar, kursus, dan program yang dijalankan ke atas penjawat awam adalah berbentuk paksaan.

Hari ini Demang letakkan satu lagi tajuk sensasi yang menarik minat pengunjung. Namun ia bukan tajuk bohong. Ia adalah hasrat sebenar pakatan pembangkang apabila mereka memerintah Malaysia. ia dinyatakan secara terus terang dengan rasional yang memukau.

Barangkali anda tidak setuju. Atau anda menyangka Demang mereka-reka cerita. Tidak! Demang tidak mereka-reka cerita. Tanya-lah kepada pembangkang, baik yang Melayu apa lagi yang bukan Melayu. Konsep kesamarataan yang diperjuangkan adalah termasuk Sekolah Berasrama Penuh (SBP) yang disediakan untuk pelajar Melayu dan Bumiputera.

Hujah pembangkang bukan Melayu ketika berkempen dalam kalangan pengundi bukan Melayu ialah SBP tidak adil kerana hanya untuk pelajar Melayu dan Bumiputera sahaja.

Hujah pembangkang Melayu ketika berkempen kepada orang Melayu dan Bumiputera ialah orang Melayu menjadi lemah dan lembab kerana terlalu bergantung kepada subsidi dan bantuan kerajaan.

SBP adalah sebahagian daripada SUBSIDI dan tindakan memanjakan orang Melayu/bumiputera.

Jika anda setuju dengan kenyataan tersebut, terpulang lah.

Tika ini Demang sedang berdiri di luar bilik temuduga kerana menemani putera Demang yang sedang ditemuduga bagi memasuki sebuah sekolah berasrama penuh.

Semoga Allah Taala memberi izin kepada putera Demang memasuki sekolah terbaik berdasarkan kemampuannya.

Tuesday, November 22, 2011

3000 dipaksa hadir konvensyen

Seminar Perpaduan dan Patriotisme Dalam Konteks Satu Malaysia

Dewan Seri Negeri Ayer Keroh Melaka.

22/11/11

9.00 pagi - 3.00 petang.

Demang tiba tadi agak lewat. Orang ramai sudah penuh di dalam dewan. Demang tidak pasti kenapa mereka hadir. Mungkin dipaksa oleh jabatan masing-masing.

Paksa atau rela, yang penting mereka sudah di dewan ini. Mereka akan didedahkan dengan maklumat dan fakta. Mahu tidak mahu mereka akan menadah telinga dan merelakan maklumat masuk ke telinga dan minda mereka.

Jijikkah perbuatan memaksa orang ke seminar intelektual? Pembentang kertas kerja adalah golongan akademik dan intelektual, bukan Mat Sabu atau Azmin Ali yang tidak pernah diiktiraf keintelektualan mereka.

Bagi Demang, ada masanya kita perlu memaksa. Sama seperti kita paksa anak-anak ke sekolah atau belajar mengaji.

Di zaman Facebook, Youtube, PS, Astro dan sebagainya ini, mahukah anak-anak kita mengaji tanpa disuruh, dipujuk, atau dipaksa?

Peserta hanya dipaksa hadir, bukan dipaksa untuk menerima. Boleh fikir sendiri yang mana baik yang mana buruk. Walaupun Ali Rostam orang politik, tetapi program ini adalah program ilmu yang dibuat atas kedudukannya sebagai Ketua Menteri Melaka. Sama seperti Seminar Salalatus Salatin dan Hikayat Hang Tuah yang Demang hadir 2 minggu lepas di Seri Negeri ini juga.

Pembangkang faham program ini? Anda faham?

Baiklah, jika anda belum faham Demang akan beritahu.

Peserta yang lebih 3000 orang ini akan pulang ke kawasan masing-masing dan bercerita dapatan yang mereka perolehi daripada konvensyen ini kepada ahli keluarga dan komuniti mereka. Dengan itu semakin ramai yang akan tahu fakta sebenar.

Apabila PRU nanti, insya-Allah mereka akan mengekalkan kerajaan sedia ada kerana mereka sudah faham kenapa kerajaan sedia ada sekarang perlu dikekalkan.

Sunday, November 20, 2011

kerajaan rasuah

Setelah pembayaran RM100 untuk SETIAP anak-anak yang di bangku persekolahan selesai minggu lepas, kerajaan mengumumkan pula bantuan RM500 untuk setiap keluarga yang berpendapatan RM3000 ke bawah.

Maka menggelepar lah parti pembangkang kepanasan.

Panas, kerana sokongan rakyat akan menderu-deru kepada kerajaan. Panas, kerana rakyat semakin ramai yang.mencemek dan sinis terhadap pembangkang.

Demang dah dengar suara sumbang yang mengatakan kerajaan merasuah rakyat. Demang juga dah dengar seorang ustaz yang berkata "orang bagi kita ambik".

Satu lagi yang Demang dengar pembangkang kata: selepas beri RM100, kerajaan arahkan PIBG minta yuran daripada ibu bapa melalui potongan daripada wang tersebut!

Mungkin anda hairan bagaimana dua kenyataan tersebut boleh saling bercanggah? Kenyataan pertama mengatakan tindakan memberi.bantuan kepada rakyat sebagai RASUAH manakala pernyataan kedua menyuruh rakyat menerima wang tersebut.

Jangan hairan. Itulah politik. Dalam politik, benar atau salah adalah merujuk kepada siapa yang melakukannya. Bagi pembangkang, jika kerajaan buat, semua atau hampir semuanya tak betul. Tetapi jika pemimpin atau parti pembangkang yang buat, dihalalkan.

Kalau betul kerajaan merasuah rakyat, maka PAS wajib halang rakyat daripada menerima wang rasuah tersebut!

Saturday, November 19, 2011

Dakwat kekal yang tak kekal

Ambiga: tindakannya banyak mengundang kontraversi

Demang lihat di blog Papa Gomo, isu dakwat kekal cadangan Ambiga muncul semula.

Demang tak fikir penggunaan dakwat kekal itu satu isu besar melainkan ia sengaja dibesar-besarkan entah untuk tujuan apa. Barangkali nak mengalih perhatian rakyat yang sedang gembira menerima pelbagai insentif daripada kerajaan baru-baru ini.

Macam-macam dalam politik ni. Tambahan pula ada pemimpin yang sedang dalam situasi hidup atau mati. Maka apa sahaja yang boleh akan dilakukan. Bahkan yang tak boleh pun akan dibuat juga.

Almaklumlah. Dah terdesak.

Kembali pada penggunaan dakwat kekal, setakat ini ia hanya digunakan di negara-negara mundur seperti di Afrika dan negara yang penduduknya terlalu ramai sehingga menyukarkan bancian, pendaftaran, dan kawalan.

Negara maju tak buat pun!

Ada yang kata, kenapa kerajaan takut sangat guna dakwat kekal? Ada udang di sebalik batu ke?

Dalam hal ini pihak SPR sudah menjelaskan bahawa penggunaan dakwat kekal mempunyai beberapa risiko besar, antaranya:

1) Dakwat tersebut boleh dibeli dengan mudah di luar negara termasuk Thailand. Oleh itu ia terdedah pada unsur sabotaj.

2) Kita bukan berada dalam keadaan darurat sehingga terpaksa bertayammum kerana mekanisme bagi mengawal ketelusan pilihanraya sangat baik melalui sistem yang ada sekarang. Dalam hal ini sesiapa yang pernah terlibat dalam pilihanraya tentu faham betapa ketatnya proses pengundian sehingga warganegara Malaysia pun ada yang tidak dibenarkan mengundi jika diragui taraf kewarganegaraannya. Contohnya, pengundi yang tertinggal kad pengenalan diri tidak dibenarkan mengundi.

4) Prosedur pengundian di Malaysia yang melibatkan para petugas dari kalangan pengundi dan penduduk tempatan sendiri berupaya memastikan tidak mungkin orang yang tidak dikenali berjaya mengundi atau mengundi lebih daripada sekali.

Hanya orang yang tidak pernah mengundi sahaja yang tidak tahu perkara ini.

Semalam Papa Gomo mendedahkan bahawa 'dakwat kekal' yang dicadangkan Ambiga rupa-rupanya tidak kekal. Ia boleh dihilangkan juga sebelum tempohnya.

Jadi, apa sebenarnya agenda Ambiga dan pembangkang?

Wednesday, November 16, 2011

rm100 untuk rakyat dan ada lagi

Minggu ini semua murid dan pelajar sekolah menerima sumbangan khas daripada kerajaan sebanyak RM100 setiap orang.

Ia dalam bentuk wang tunai; bukan vaucer, bukan kupon, dan bukan janji Anwar.

Dalam pada itu ada juga terdengar suara makhluk berakal muflis yang berkata bahawa memang itu duit rakyat dan tidak perlu berterima kasih pada kerajaan.

Kalau begitu, tak perlulah kita mengucapkan terima kasih kepada para guru yang mendidik kita sebab guru dah dibayar gaji dan dah memang kewajipan mereka mengajar.

Jika demikian, tak perlu lah membalas jasa ibu bapa sebab sudah menjadi tanggung jawab mereka membesarkan kita.

Apapun Demang percaya makhluk yang rendah mentaliti begitu tidak ramai. Majoriti rakyat Malaysia adalah matang. Tidak hairanlah kajian terbaru yang dibuat mendapati sokongan rakyat terhadap Najib semakin meningkat.

Sebenarnya bukan hanya RM100 itu sahaja yang rakyat akan dapat. Banyak lagi.

Monday, November 14, 2011

Anak Anwar bantu Najib


Dalam kekalutan untuk mempertahankan kerusinya pada hari-hari terakhir di parlimen (sebelum tempoh pembubaran), Nurul Izzah tercekut satu isu yang diharap dapat meremehkan usaha kerajaan BN.

Itulah ISU KEDAI RAKYAT 1 MALAYSIA. Maka dengan bangganya anak sulung Anwar itu mendedahkan bahawa harga barang di pasaraya lebih murah daripada KR1M yang diilham PM.

Kasihan Izzah. Dia terlupa bahawa salah satu objektif Najib memulakan KR1M ialah bagi memberi tekanan dan saingan kepada pasaraya lain agar menurunkan harga barangan pengguna.

Ternyata idea ini mula menampakkan kejayaan. Apabila KR1M menunjukkan kepada rakyat bahawa beberapa barang pengguna boleh dijual pada harga yang lebih rendah, maka pasaraya yang selama ini begitu ghairah menaikkan harga barang terpaksa mengalah.

Idea Najib itu sebenarnya bukan lah hebat sangat tetapi Nurul Izzah memang lembab kerana tak dapat memahami strategi tersirat.

Saturday, November 5, 2011

Rosmah di Mekah





Ternyata jangkaan banyak pihak tentang PRU November meleset.

Demang dah tulis sebelum ini tentang kemungkinan Najib akan menunaikan fardhu haji tahun ini. Justeru PRU 13 tidak mungkin diadakan pada bulan November.

Sejuk hati menonton perutusan aidil adha yang dibuat Najib daripada tanah suci Makkah.

Turut kelihatan di sebelahnya ialah Rosmah.

sumber:

Friday, November 4, 2011

orang puteh ajar jawi

Dua hari lepas Demang mengikuti seminar antarabangsa mengenai Salatus Salatin dan Hikayat Hang Tuah.

Melopong Demang mendengar orang puteh bercerita pasal Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah.

Lebih terlopong lagi apabila 'mat saleh' tu terangkan maksud 'pertuturan' dan 'penuturan' yang ternyata amat berbeza.

Prof Emeritus Dr E. Ulrich Kratz (SOAS, London) itu juga menggunakan tulisan jawi bagi menunjukkan persamaan ejaan tetapi membawa makna yang berlawanan dalam tulisan jawi lama!

Seminar dua hari bertempat di Seri Negeri Melaka itu menyemarakkan semangat Demang untuk terus menulis di Waadat berkenaan kedua-dua karya agung tersebut.

Sebagai permulaan, Demang dah beli kitab Salatus Salatin yang baru berharga RM130 bagi menggantikan kitab lama yang ada dalam simpanan sekarang.

Kalau orang asing nak kaji, kenapa kita nak pinggirkan warisan itu?

Sunday, October 30, 2011

bakar bendera

Tahniah kepada pasukan dan penyokong NS kerana menewaskan Terengganu dalam perlawanan malam tadi.

Cuma Demang kesal kejadian membakar bendera yang dikatakan dilakukan penyokong NS.

Nampaknya mentaliti penyokong fanatik politik sudah merebak ke sukan. Ataukah mentaliti penyokong fanatik bola sepak yang dibawa ke dalam politik?

Yang penting, kita kena sedar bahawa orang macam tu memang ada di sekeling kita.

Saturday, October 29, 2011

tarikh PRU13

Tarikh PRU 13 semakin hampir. Walaupun tarikh 11/11/11 yang diberi spekulasi sebagai tarikh PRU13 kerana dikatakan sinonim dengan aspirasi Najib, namun ramai berpendapat ia tidak mungkin menjadi kenyatan kerana terlalu hampir.

Namun kita perlu ingat bahawa tarikh 11/11/11 itu masih relevan sebagai tarikh pembubaran parlimen.

Apa akan berlaku selaepas PRU13? Masihkah BN meneruskan pentadbiran negara? Ataukah diganti oleh kerajaan baru yang dianggotai parti-parti yang selama ini menjadi pembangkang?

Mari kita lihat kedudukan kerusi parlimen sekarang hasil PRU12.

UMNO 79 kerusi
MCA 15
MIC 3
GERAKAN 2

DAP 28
PKR 24
PAS 23

Nampaknya dalam kerajaan sekarang UMNO masih menerajui kepimpinan negara dengan meninggalkan parti komponen lain jauh di belakang.

Sementara itu dalam gabungan pembangkang, PAS berada di anak tangga terakhir. PKR yang diterajui Anwar Ibrahim (secara berselindung) dan dianggotai pelbagai kaum cuma berada setakuk di atas PAS.

Dalam keadaan sekarang, masih mampukah PAS menarik sokongan pengundi Umno? Sempatkah PAS memujuk semua orang Melayu berpindah menyokong PAS supaya PAS boleh menggantikan UMNO memimpin negara?

Jika pun PAS dapat meningkat seganda, parti itu akan memiliki 46 kerusi parlimen. Secara automatik, kerusi UMNO akan berkurangan 23 kerusi iaitu tinggal 56 kerusi.

Jika demikian, siapa yang menang sebenarnya?

Demang menjangkakan PRU13 tidak akan lewat daripada bulan Februari 2012 kerana Najib yang juga Presiden UMNO tak akan biarkan momentum kegembiraan rakyat menyambut budget baru-baru ini menjadi sejuk.

Friday, October 28, 2011

Anwar Ibrahim pengasas UIA

Demang simpati dengan para pelajar UIA yang menjadi mangsa percaturan politik oleh ahli politik sekarang.

Ya-lah. Dah namanya ahli politik, bermain politik lah kerjanya. Samalah macam ahli silap mata; kalau tak bermain silap mata, tak boleh lah dipanggil ahli silap mata.

Nasihat Demang, siswa-siswi perlu bertegas dalam hal ini. Jangan biarkan campur tangan ahli politik di tempat mereka belajar. Biarkan pihak pentadbiran universiti selesaikan masalah mereka. Jangan jadi seperti sebuah universiti di Selangor iaitu ahli politik campur tangan sehingga beberapa orang pensyarah ditamatkan perkhidmatan tanpa diberi sebab dan tanpa peluang membela diri.

Oh ya. Dalam hal ini para pelajar perlu belajar bertindak adil. Jangan hanya membantah campur tangan ahli politik BN tetapi dalam masa yang sama mengalu-alukan campur tangan ahli politik seperti Samsul Iskandar dan Nurul Izzah.

Demang sedar, bukan ramai pun pelajar UIA yang terlibat. Majororiti pelajar UIA matang dan tahu tanggung jawab mereka sebagai pelajar.

Sementara tu, cubalah ambil tahu sejarah penubuhan UIA. Demang katakan begitu sebab ramai juga yang percaya bahawa Anwar Ibrahim yang memainkan peranan dalam penubuhan UIA.

Tak betul tu.

Wednesday, October 26, 2011

no regrets after doing this venture!

Hello Friend...
money never sleeps finding this was the greatest thing thats ever happened now its my time to shine just wanted to share the news
http://invallid.707.cz/JamesYoung25.html
talk to you later.

suhaimi kantoi

Ketika Ketua Angkatan Muda PKR kesasauan dalam usahanya menahan sokongan rakyat terhadap kerajaan pimpinan Najib, Ketua Penerangan PKR Selangor yang juga Adun Seri Muda memperlihatkan kebodohan diri dengan mengeluarkan kenyataan membabi buta.

Dah lah babi, buta pulak!

Hari ini Noh Omar mengeluarkan kenyataan penuh (lihat blog Badut Rakyat dan beberapa blog lagi) bagi menjelaskan perkara sebenar, sekaligus membuatkan mata Suhaimi terkelip-kelip macam cicak tertelan kapur.

Itulah rupa PKR sebenarnya. Sebelum ini mereka nampak kuat kerana rakyat ingin 'mengajar' BN. Apabila Najib mengambil langkah proaktif melayan kehendak rakyat dengan melaksanakan transformasi menyeluruh maka sokongan rakyat kembali kepada kerajaan.

Rakyat bukan mahu menukar kerajaan secara membuta tuli. Bahkan rakyat tidak buta dan tidak tuli sebagaimana sangkaan pembangkang. Rakyat menilai dan menghakimi.

Nampaknya Anwar semakin tertinggal.

Tuesday, October 25, 2011

samsul sindir anwar

Samsul pernah popular sekejap ketika Anwar Ibrahim tersingkir. Masa tu Samsul dianggap wira. Apabila Samsul berkata-kata, maka ujarannya dianggap bukti sahih atau saksi hidup.

Bukan sahaja Samsul, malah sesiapa sahaja yang berpeluang berhubungan langsung dengan Samsul juga dianggap keramat. Apa sahaja berita dianggap benar jika dinasabkan kepada Samsul.

Walaupun Demang tidaklah sekampung dengan Samsul namun oleh kerana dalam daerah yang sama, tempias glamor Samsul terasa juga.

Tapi, itu semua dulu. Dah jadi kenangan lalu kalaupun belum layak berstatus sejarah.

Itu sebabnya apabila Samsul berkata Najib adalah PM paling lemah, ramai yang menganggap Samsul merepek, kalaupun bukan merapu!

Kalau Anwar handal, kenapa menjadi bacul apabila dicabar Umi Hafilda Ali? Sebab Umi pompuan?

Kenapa bisu, kaku, dan kelu mendengar cabaran Ezam Mohd Nor, bekas ketua angkatan muda PKR?

Kenapa tak menguit apabila dicabar Zulikifli Nordin yang pernah jadi peguambelanya?

Kenapa?

Alih-alih nak berdebat dengan Perdana Menteri Malaysia! Piiiirah!!!

Sunday, October 23, 2011

di sebalik penggantungan Aziz Bari

PETALING JAYA: Nampaknya isu berkaitan tindakan penggantungan tugas buat sementara waktu oleh pihak pengurusan Universiti Islam Antarabangsa (UIA), ke atas pensyarah undang-undang mereka, Prof Dr Abdul Aziz Bari telah mengundang reaksi yang merentasi pelbagai spektrum dan lapisan organisasi.

Dari persatuan kakitangan akademik universiti lain, rakan-rakan pensyarah seperti Dr Asri Zainul Abidin sehinggalah kepada pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan pertubuhan politik tidak terlepas daripada turut mengambil bahagian melontarkan kritikan dan pandangan mereka ke atas tindakan penggantungan Dr Aziz Bari itu.

Malah Dr Asri mengatakan tindakan UIAM itu sebagai sesuatu yang tidak bertamadun dan memalukan dunia akademik.

Malah kalangan pelajar UIA sendiri telah mengadakan tunjuk perasaan di luar pekarangan masjid universiti sejuru selepas solat Jumaat dengan menyatakan tidak setuju dengan tindakan yang dikenakan ke atas cikgu mereka itu.

Dari kalangan pemimpin-pemimpin parti politik pula, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua, Exco Kerajaan Negeri Selangor Elizabeth Wong, Ketua Pemuda PKR, Shamsul Md Akin dan ramai lagi turut mengecam tindakan yang diambil oleh UIAM ke atas Dr Aziz Bari.

Rektor UIA Prof Datuk Dr Zaleha Kamaruddin tidak duduk diam. Beliau dengan segera pada tengah hari Jumaat memanggil satu sidang akhbar bagi membetulkan persepsi dunia luar ke atas apa yang berlaku.

Katanya, tindakan penggantungan yang dikenakan ke atas Dr Aziz Bari sebenarnya bukanlah satu bentuk hukuman tetapi ia adalah sekadar tempoh untuk memberi tunjuk sebab berhubung kenyataan Aziz berkaitan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah baru-baru ini.

Dr Zaleha juga menjelaskan, penggantungan khidmat Abdul Aziz berkuat kuasa dari 19 sehingga 25 Oktober ini adalah merupakan penggantungan bergaji penuh.

"Penggantungan itu dibuat bagi melicin dan mempercepatkan siasatan tanpa sebarang gangguan bagi mendapatkan penjelasan daripada beliau berhubung kenyataan yang dikeluarkan itu secepat mungkin," kata Dr Zaleha sambil menegaskan tindakan yang dibuat ketika ini (penggantungan dan penyiasatan) adalah urusan UIA dan tidak mahu campur tangan pihak luar.

Dr Zaleha juga menjelaskan, Peraturan Tatatertib UIA tidak menetapkan apa-apa tempoh untuk penggantungan “tetapi apabila beliau (Dr Aziz) sudah menjawab surat tunjuk sebab itu, barulah kita akan memastikan sama ada wujud atau tidak alasan-alasan untuk meneruskan tindakan tatatertib kepada beliau.” (sekiranya ada).

"Peraturan 15 dalam Peraturan Tatatertib Kakitangan UIA memperjelaskan bahawa kebebasan ahli akademik membuat sebarang kenyataan umum hendaklah tidak bercanggah dengan kepentingan universiti," katanya.

Beliau menambah, siasatan dan surat tunjuk sebab Abdul Aziz selepas itu akan diperbincangkan dalam Tribunal Universiti.

Jadi kesimpulannya ialah, sementara pihak- pihak tertentu apatah lagi golongan akademik menegaskan bahawa ahli akademik atas sifat semulajadi kerjaya mereka harus dan wajar diberi ruang untuk menyatakan pendapat dan pandangan tetapi pada masa yang sama, pihak pengurusan UIAM berpendapat apa juga tindak-tanduk kakitangan mereka sama ada dari segi pendapat dan juga perbuatan sementara dibenarkan berbuat demikian pada masa yang sama adalah juga tertakluk kepada peraturan dan aspirasi universiti.

Pandangan ini juga sebenarnya tidak salah. Dalam mana-mana pertubuhan pun sama ada politik , bukan politik, kebajikan mahupun kesukarelawan, tetap ada peraturan dan undang-undang lebih-lebih lagi jika sesuatu perbuatan yang dilakukan itu dilihat bercanggah dengan kepentingan badan itu sendiri.

Dan inilah yang berlaku kepada Universiti Selangor (Unisel) pada tahun 2008 dan kemudiannya sekali lagi pada Ogos tahun ini apabila naib canselornya ditamatkan perkhidmatan (tanpa dinyatakan sebab) dan seorang lagi meletakkan jawatan, khabarnya akibat tekanan politik.

Walaupun pemecatan dan peletakan jawatan mereka tidak jelas dan samar-samar tetapi tindak tanduk mereka dilihat oleh pihak pentadbiran dan pemilik sebagai tidak selari dengan aspirasi universiti itu.

Dalam kes pertama yang berlaku pada Jun 2008, Prof Datuk Dr Mohd Razali Agus telah ditamatkan perkhidmatannya selaku naib canselor oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim yang juga pengerusi Pendidikan Industri Yayasan Selangor Sdn Bhd iaitu pemilik dan pentadbir Unisel tanpa menyatakan sebarang sebab.

“Surat itu (penamatan khidmat) tiada kepala surat (letter head) kerajaan negeri tetapi ia datang daripada menteri besar Selangor menamatkan perkhidmatan saya dengan memberi notis sebulan. Surat itu juga tidak dinyatakan sebarang alasan berhubung penamatan perkhidmatan saya,” kata Prof Dr Razali Agus.

Dalam kes yang kedua pula, Datuk Dr Rosti Saruwono terpaksa melepaskan jawatannya setelah dikatakan menerima tekanan politik daripada kerajaan negeri dan juga pihak dalam Unisel setelah beliau tidak bersetuju dengan surat yang beliau terima daripada pejabat menteri besar memintanya supaya menamatkan perkhidmatan tiga pegawai Unisel tanpa melalui proses tatatertib dan juga peraturan dalaman.

Yang menghairankan, dalam kedua-dua kes melibatkan bekas naib canselor Unisel itu dan juga tiga kakitangan Unisel yang diarahkan dipecat tanpa melalui proses tunjuk sebab atau perbicaraan dalaman, tidak ada pula tunjuk perasaan atau kenyataan protes atau kritikan daripada parti-parti politik sama ada DAP, PKR mahupun PAS.

Tidak ada suara-suara yang mengatakan telah berlaku atau wujud campur tangan politik atau kerajaan negeri dalam urusan akademik di Unisel itu.

Naib-naib canselor dan kakitangan Unisel seolah-olah seperti keseorangan di dalam menghadapi tindakan daripada pihak atasan. Apakah ini kerana yang mengambil tindakan atau yang memberi arahan supaya tindakan diambil adalah menteri besar dari sebuah kerajaan yang didokong oleh DAP, PKR dan PAS?

Tetapi dalam kes Dr Aziz Bari ini pula, apakah beliau mendapat sokongan daripada DAP, PKR dan PAS kerana pensyarah itu sering kali memberi kenyataan atau pandangan yang cenderung menyebelahi mereka?

Tidak salah dan tidak apa jika hendak memihak kerana ia adalah hak demokrasi sesiapa sahaja tetapi jika hendak bermain di gelanggang yang adil sepertimana yang sering dilaung-laungkan oleh mereka yang menyokong Dr Aziz Bari maka eloklah juga sokongan yang sama turut diberikan kepada bekas-bekas naib canselor dan pensyarah Unisel yang ditamatkan perkhidmatan, diberi tekanan supaya melepaskan jawatan dan diarahkan supaya dipecat tanpa melalui proses sepertimana yang sedang dilalui oleh Aziz Bari sekarang.

Jika ini dapat dilakukan barulah adil namanya. Sekurang-kurangnya dalam kes Dr Aziz Bari, beliau diberi peluang untuk menjawab surat tunjuk sebab dan bukannya terus dipecat, ditamatkan perkhidmatan atau dilucutkan jawatan sepertimana yang terjadi di Unisel.

Di sebalik segala kecaman yang dilemparkan ke atas UIAM, mereka telah membuktikan bahawa mereka tidaklah sekejam Unisel yang dibawah pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor.

Malah UIAM selaku majikan berhak memberikan surat tunjuk sebab (bukannya surat pemecatan atau tamat perkhidmatan) ke atas mana-mana kakitangannya jika mereka merasakan tindak tanduk kakitangan tersebut bercanggah dengan aspirasi universiti itu sendiri.

Mana-mana pekerja pun tidak kira apa taraf kedudukkannya tidak terlepas daripada tertakluk kepada peraturan dan prosedur operasi standard. Jika rasa tidak mahu terikat dengan apa-apa peraturan dan prosedur, adalah wajar dan lebih baik tidak bernaung di bawah mana-mana panji mahupun organisasi.

Sumber:
http://arifomar.blogspot.com/2011/10/uiam-atau-unisel-yang-lebih-zalim.html

Saturday, October 22, 2011

GEGARAN 22.10 SKALA RITCHER AKAN MELANDA SHAH ALAM 2 PETANG INI!!

Jangan semua perkara dianggap politik dan jangan semua yang orang buat disalah anggap, terutamanya jika orang itu seakidah dengan kita.

Bukan kita sahaja yang nak masuk syurga dan takutkan neraka.

Bahkan, acapkali juga kita dapati saudara kita yang kita tak suka itu berbuat lebih baik daripada kita.

Jom ke Shah Alam.


Sumber:
(sori, pinjam tajuk sekali)

Monday, October 17, 2011

Najib kota janji

Kerajaan kaji kawasan sesuai bina lebih banyak PR1MA

Akhbar melaporkan hari ini "Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sedang mengkaji kawasan-kawasan yang bersesuaian untuk dibina rumah-rumah kos rendah di seluruh negara melalui Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam."

Demang tabib Najib yang begitu bersungguh-sungguh mengotakan janjinya selepas tsunami politik.

Itulah hikmahnya.

Sunday, October 16, 2011

peluang buka kedai 1 Malaysia

Kabinet dah pun putuskan kedai 1 Malaysia yang berkonsep harga rendah diperluas ke seluruh negara dan membuka peluang kepada orang ramai untuk turut serta.

Demang sokong 100%. Ini adalah masa untuk bekerja setelah PEMBETULAN terbesar dalam kerajaan melibatkan setiap peringkat dilakukan. Alangkah ruginya setelah berlaku tsunami politik, diikuti transformasi besar-besaran, kita masih ditakuk lama dan tak habis-habis berbalah.

Modal? Ya, bakal pengusaha kedai 1 Malaysia perlu sediakan modal sendiri. Kepada yang berfikiran negatif, ini akan dijadikan alasan untuk menyalahkan kerajaan sekali lagi.

Demang fikir, biarlah. Biarlah mereka terus begitu. Kita tidak boleh selamatkan semua orang. Kalau si luncai ingin terjun dengan labu-labunya, biarkan sahaja. Buat-buat tak nampak.

Yang berfikiran positif akan terus melangkah dengan gagah. Yang berfikiran negatif akan sibuk mencipta alasan dan tuduhan. Bagi mereka, semua objek di sekeliling perlu dipersalahkan kecuali diri sendiri.

Friday, October 14, 2011

Bob Lokman yang insaf

Demang ucap tahniah kepada Bob Lokman yang mengaku telah mendapat hidayah.

Nampaknya seorang demi seorang artis kita 'kembali ke pangkal jalan'. Bukan Demang nak kata mereka ni pernah tersesat jalan. Namun itulah agaknya yang dimaksudkan melalui pengakuan mereka sendiri.

Cuma Demang hairan, kenapa setelah 'insaf', Bob memilih parti politik untuk berdakwah? Malah parti yang dipilih adalah parti yang banyak kontraversi. Agaknya memang sesuai dengan jiwa Bob yang suka memberontak? Tak hairanlah si Bob yang kita tidak tahu latar belakang ilmu agamanya itu lebih banyak menghentam kerajaan berbanding menyampaikan dakwah.

Demang teringat Ito Blues Gang yang pernah berceramah di pentas PKR suatu ketika dulu. Seorang lagi artis yang insaf dan naik ke pentas PAS ialah Akhil Hayy. Kemudian terlibat dengan isu kontaraversi dengan artis wanita.

Demang lebih respect pada Razi, vokalis kumpulan rock Melissa yg kini bergelar ustaz. Beliau memilih untuk berdakwah melalui jemaah tabligh di samping menjadi penceramah bebas.

Pendekatan ustaz Razi yang merupakan anak seorang tok guru di Kedah itu lebih menarik. Itulah sebabnya beliau kerap dijemput ke sekolah-sekolah bagi memberi motivasi kepada para pelajar.

Demang nak tanya Bob. Betulkah Bob sekadar bercerita tentang 'hidayah' dalam ceramahnya? Jangan sampai video ceramah beliau yang menghentam kerajaan dikeluarkan nanti di Youtube. Malu wehhh.

Nak berdakwah, buatlah dengan ikhlas.

Tuesday, September 20, 2011

bicara eksklusif: juara isu

Lemparan isu 'komunis pejuang sebenar, polis alat penjajah' yang dibuat Mat Sabu tampak seolah bola tanggung kepada pihak kerajaan namun adakah libasan yang dibuat jatuh di gelanggang lawan serta memberi mata penuh pada UMNO?

Sesungguhnya ia bukan satu soalan yang mudah.

Ada beberapa perkara yang menjadi kelebihan pada pembangkanog dalam isu ini dan fakta bukanlah sesuatu yang penting kepada para pemain isu.

Pertama, Mat Sabu adalah Timbalan Presiden PAS. Maka sudah tentulah mempunyai penyokong unik yang akan mati-matian membenar dan mempertahankan beliau.

Gelanggang utama selain Harakah dan ceramah yang agak terhad, sudah tentulah media alternatif yang semakin canggih dan mesra pengguna seperti blog, Facebook, Tweeter, dan sebagainya.

Jangan lupa Wikipedia yang kini digunakan sebagai rujukan para pelajar di universiti sering dikuasai pihak yang propembangkang.

Propaganda pertama yang sudah disebar awal-awal ialah 'sejarah yang ada sekarang ditulis oleh UMNO dan diwarisi daripada tangan orientalis barat. Justeru ia perlu ditulis semula dan isu Mat Indera di Bukit Kepong adalah permulaannya.

Prapemikiran ini memberi impak yang besar dalam 'games' seterusnya dan menjadi pendinding terhadap hujah pihak yang memulakan.

Dalam perang persepsi, kebenaran bukan syarat untuk menang. Pernyataan yang diulang-ulang serta disalur daripada individu kepada individu yang lain selalunya lebih berkesan.

Jika pendapat di atas benar, maka tindakan yang harus diambil tidak harus terbatas pada usaha memberi penerangan. Golongan atas pagar terbahagi dua iaitu sebahagian melihat pada fakta manakala ramai yang suka menumpang keputusan orang lain.

Justeru pihak yang berhajat memenangi perang persepsi harus menambah soldadu untuk turun ke medan.

Tolong jangan tanya di mana medan peperangan! Pengundi hari ini tiada masa untuk menghadiri kursus, mendengar ceramah, atau melangut di kedai kopi mendengar orang tua-tua berborak politik.

Orang sekarang masih duduk berlonggok tetapi masing-masing memegang laptop, tablet, iphone dan sebagainya sambil berkomunikasi dengan komuniti syber.

Jika UMNO bersedia mengeluarkan biaya perang melalui jamuan, ceramah, kursus, media cetak, dan sebagainya sehingga jutaan ringgit, kenapa terlalu berkira dengan media internet?

Adakah terlalu sukar merangka strategi dan membuat budget khusus untuk perang cyber? Adakah jijik dan hina mengeluarkan perbelanjaan untuk media baru yang dah lama ini?

Monday, September 19, 2011

kes liwat anwar tidak berseorangan?

Nampaknya isu sekarang bukan lagi benar atau tidak Anwar meliwat Saiful tetapi 'bukan Anwar seorang meliwat Saiful'.

Dalam perkara ini seorang sahabat Demang yang juga seorang peguam mengingatkan bahawa taktik yang sama digunakan dalam kes Hanif Basri yang dituduh membunuh Norita. Peguam Hanif akhirnya berjaya menimbulkan keraguan dan akhirnya tertuduh dilepaskan.

Soalannya yang tak berjawab hingga sekarang ialah siapa pembunuh sebenar Norita?


Jika peguambela Anwar berjaya menggunakan taktik yang sama, Anwar akan bebas dan pembangkang akan berkata: "lihat, Anwar tidak bersalah." Padahal...

Selepas beberapa bulan rakyat akan lupa fakta sebenar dan pembangkang menang pilihanraya. Anwar pun jadi PM manakala Karpal Singh tersenyum menyimpan fakta rahsia besar Perdana Menteri kita itu.

Lihat salinan berita berkenaan:


Pakar: Ahli kimia 'sembunyi' maklumat DNA ketiga
Hafiz Yatim | 19 Sep, 11 1:31pm
http://m.malaysiakini.com/news/176215?fb_comment_id=fbc_10150286399291479_18411206_10150286569016479

Pihak pembelaan dalam perbicaraan liwat II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini menimbulkan kemungkinan sampel yang diambil dan diuji oleh ahli kimia dicemari tetapi hakikat itu diabaikan.

Tumpuan adalah terhadap calitan kapas B9 yang diperolehi dari kawasan rektum Mohd Saiful Bukhari Azlan dan tuala putih yang diperolehi daripada sel Anwar apabila beliau ditahan semalaman.

Ram Karpal, yang menyoal balas berkata demikian berikutan penemuan 18 allele yang menunjukkan kemungkinan kehadiran orang ketiga.
Katanya, keraguan timbul tentang prosedur standard makmal Jabatan Kimia Malaysia (JKM) bersabit sampel DNA yang diperolehi daripada pengadu Saiful Bukhari.

Pakar DNA Australia Dr Brian McDonald (kanan) berkata kedua-dua ahli kimia tempatan Dr Seah Lay Hong dan Nor Aidora Saedon - tidak sepatutnya mengabaikan pencemaran berkenaan.

"Mereka sepatutnya menjalankan ujian lanjut untuk memperkuatkan penemuan tentang 18 allele itu," kata McDonald.

Katanya, berdasarkan laporan pakar kimia tempatan itu, mereka telah menemui tiga sampel DNA dari dubur Saiful.

Namun Dr McDonald berkata Seah tidak menyatakan dalam laporannya akan kehadiran DNA individu ketiga yang menyumbangkan bacaan tinggi melalui ujiannya selain daripada Saiful dan 'lelaki Y'.

"Dia (Seah) menemui DNA lain tapi dia tidak melakukan apa-apa," katanya.

Apabila ditanya oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah mengapa ini adalah perlu, Dr McDonald menjawab kerana lebih banyak ujian diperlukan bagi mengenal pasti milik siapa DNA itu (pada 18 allele).

"Kedua-dua mereka (Seah dan Nor Aidora) tidak menawarkan apa-apa penjelasan mengapa ujian lanjut tidak dilakukan."

Justeru katanya lagi, pakar kimia tempatan itu telah mengabaikan beberapa garis panduan asas makmal untuk memastikan sampel DNA diasingkan sepenuhnya daripada benda asing.

"Dia tidak boleh mengatakan ia milik sesiapa... hanya jika dia melihat melalui mikroskop dan memastikan sampel hanya mempunyai ekstrak sperma asli," katanya lagi.

Saturday, September 17, 2011

cerita mat sabun terkentut dalam lif

Alkisah, beberapa minggu selepas peristiwa ditangkap khalwat dengan bini orang maka Mat Sabun pun teringin nak mengunjungi semula tempat penuh kenangan tersebut.

Semasa dalam lif yang kebetulan penuh sesak, tetiba tanpa sebarang bunyi semboyan mahupun sebarang letupan senapang komunis maka tersebarlah bau yang cukup haprak. Barangkali si penyimpannya telah memeramnya selama beberapa minggu.

Maka riuh rendah lah para penumpang lif itu saling tuduh menuduh.

Namun dengan selamba, Mat Sabun terus membuat pengakuan bahawa dia lah pemilik sebenar punca bau itu.

Kenyataan tersebut rupa-rupanya tidak mampu meredakan keadaan yang hingar bingar malah menimbulkan beberapa polemik baru. Antaranya:

1) Kenapa baunya begitu kuat?
2) Mana lebih busuk, kentut atau tahi?
3) Siapakah yang menghidangkan makanan untuk Mat Sabun?
4) Apakah yang patut dilakukan pada Mat Sabun?
5) Siapa yang patut dipersalahkan? Tukang masak atau tukang pergi pasar?

Dalam kelam kabut itu tiba-tiba seorang kanak-kanak berkata:

"daripada pakcik makcik Semua bertengkar, kan lebih baik tutup je hidung. 'kan semua orang dah tahu bahawa Mat Sabun ni memang kaki kentut! Buat apa nak layan?".

Friday, September 16, 2011

ISA dihapuskan tapi

"demi Malaysia, bertawakkal lah kita dan berserah pada Allah."

Demikian Najib menutup ucapan yang di dalamnya terkandung kenyataan penghapusan ISA.

Memang ia satu keputusan yang amat sukar. Hanya budak-budak yang tidak faham sejarah sahaja yang mengatakan "Hapuskan sahaja ISA".

Sama-samalah kita lihat bagaiamana pula respon pembangkang dalam isu ini.

Alaa, pembangkang lah katakan.

Awas, jika banyak sangat membangkang, otak akan rosak sedikit demi sedikit. Kalau berkawan dengan pembangkang, kita pun akan ikut rosak. Apatah lagi jika pasangan kita pembangkang.

Wednesday, September 14, 2011

tanda akhir zaman pembangkang

Persekitaran kondusif sektor kewangan akan diwujudkan - Najib
KUALA LUMPUR 14 Sept. - Kerajaan dan Bank Negara Malaysia akan mengambil tindakan, dalam bidang kuasa mereka, untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk pertumbuhan sektor kewangan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pelabur asing boleh harapkan IPO besar - TPM
KUALA LUMPUR 14 Sept. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, percaya akan ada beberapa tawaran awam awal (IPO) yang besar-besar dalam beberapa tahun akan datang di Malaysia.

Pengerusi jamin kebajikan pekerja MAS tak terjejas
PETALING JAYA 14 Sept. - Pengerusi Malaysia Airlines (MAS) Tan Sri Mohamad Nor Yusof memberi jaminan bahawa pekerja syarikat penerbangan kebangsaan itu tidak akan terjejas meskipun wujud sistem baru ekoran proses pertukaran saham dengan AirAsia.

Laporan perhimpunan Bersih sudah diserah kepada Menteri
KANGAR 14 Sept. - Laporan penuh berkaitan pelbagai tuduhan terhadap polis semasa perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil 2.0 (Bersih 2.0) di ibu negara pada 9 Julai lepas telah dikemuka kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar.

47 Penguasa Bomba Gred KB44 dilantik memangku Gred KB48
PUTRAJAYA 14 Sept. - Seramai 47 Penguasa Bomba Gred KB44 dilantik memangku Gred KB48 berkuatkuasa 15 September ini.

Pertambahan kenderaan punca OPS Sikap ke-24 gagal
KUALA LUMPUR 14 Sept. - Pertambahan jumlah kenderaan di jalan raya seluruh negara ketika sambutan Aidilfitri yang lepas dikenal pasti sebagai antara punca kegagalan Ops Sikap ke-24 mengurangkan jumlah kemalangan dan kematian di jalan raya.

MCA kemuka cadangan rampas Selangor - Donald Lim
PUTRAJAYA 14 Sept. - MCA Selangor akan mengemukakan beberapa cadangan kepada Barisan Nasional (BN) negeri dan kebangsaan bagi merampas kembali Selangor dari pakatan pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang, kata ketuanya Senator Datuk Ir. Donald Lim Siang Chai hari ini.

Penentuan tarikh pilihan raya “hak istimewa” kerajaan - Tun M
PUTRAJAYA 14 Sept. - Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, penentuan tarikh pilihan raya umum di negara ini adalah “hak keistimewaan” kerajaan dan tiada pihak boleh mempertikaikannya.

Resort hospital pertama di Malaysia dibina di Melaka
MELAKA 14 Sept. - Hospital Pakar Resort Hang Tuah Jaya, sebuah hospital pakar berkonsepkan “Resort Hospital” yang pertama di Malaysia akan dibina di Melaka dalam usaha mempromosikan pelancongan kesihatan.

Notis tuntut maaf diserahkan di pejabat Guan Eng
GEORGETOWN 14 Sept. - Satu notis oleh UMNO Pulau Pinang telah diserahkan di pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, menuntut beliau memohon maaf dalam tempoh tujuh hari atau berdepan dengan saman fitnah RM30 juta.

Tak perlu lah Demang ulas semua berita yang Demang 'snap' daripada satu muka surat Utusan online itu. Bagi yang 'reti' membaca yang tersirat dan tersurat akan segera nampak bahawa kerajaan sedang mengukuhkan sokongan daripada rakyat dengan rangkaian program yang melebar ke akar umbi dan mencapah kepada semua sasaran mengikut status kepentingan masing-masing.

Monday, September 12, 2011

DAP PKR PAS berebut jawatan PM

Memang lucu apabila PAS yang cuma ada 23 kerusi menuntut agar jawatan PM diberikan pada mereka. Permintaan tersebut sudah tentu menjengkelkan PKR yang ditubuhkan untuk menaikkan Anwar Ibrahim. Saripudin dengan segera mempertikaikan igauan Mustafa Ali itu. Alaa.. Saifudin. Apa nak dibisingkan. PAS CUMA MENGIGAU. Takkan lah orang mengigau pun hang nak ambil kira? Lebih baik hang tengok DAP. Dalam diam depa dah ada 30 kerusi. Jika orang cina terus bersatu, bilangan tersebut akan bertambah dan hampa akan hampa saja lah. UMNO sekarang ada lebih 80 kerusi. Jika nak berkurangpun, mungkin sedikit sahaja. Namun kalau dilihat pada realiti di luar, sokongan terhadap kerajaan semakin meningkat. Sememangnya, kalau pun belum pulih sepenuhnya namun BN sudah semakin teguh. Yang nyata sokonyan kaum India telah berbalik pada kerajaan melalui.parti-parti selain MIC. Ini dapat dilihat dalam beberapa PRK terkini. Dalam pada itu jaringan kerja kerajaan yang memerintah semakin giat dijalankan. Banyak NGO baru ditubuhkan dan bergerak aktif. Justeru, kalaupun masih ramai yang merajuk dengan UMNO, pendekatan melalui NGO berjaya menarik mereka untuk mempertahankan kerajaan sedia ada demi negara, bukan demi UMNO. Dengan pertelagahan jawatan PM yang tidak pernah habis dalam kalangan pembangkang, rakyat sudah tentu tidak.akan mengambil risiko dengan memberi undi kepada pembangkang. Lihat pertelagahan pembangkang di http://taipingmali.blogspot.com/2011/09/pas-masih-berangan-untuk-jadi-pm.html?m=1

Tuesday, September 6, 2011

dokumen bukit kepong

Dokumen mengenai serangan komunis ke atas balai polis Bukit Kepong. Bacalah dengan mata hati dan jangan buta perut Klik seterusnya

Monday, September 5, 2011

KOMUNIS hanya helah PAS

Nampaknya PAS begitu bersungguh-sungguh membantu Anwar Ibrahim dari luar mahkamah. Justeru isu komunis dimanipulasi sepenuhnya bagi menarik perhatian rakyat agar terlupa kes liwat yang sedang dibicarakan.

PAS langsung tidak peduli sensitiviti rakyat yang ahli keluarga mereka pernah menjadi mangsa keganasan komunis. Bahkan PAS tidak peduli kesan permainan politik tersebut bakal merosakkan sejarah tanah air. Mereka menuduh sejarah dipalsukan sedangkan mereka sendiri ketandusan hujah bagi menyangkal fakta sejarah.

Kesilapan PAS ialah menganggap semua ini boleh diperbetulkan kembali selepas BN-UMNO ditewaskan. PAS juga yakin mereka boleh mengawal DAP apabila pembangkang menang. Hakikatnya PAS tidak lebih sebagai kaldai kepada DAP.

Tidak cukup dengan modal komunis, isu kematian wartawan yang membuat liputan misi kemanusiaan di Somalia juga dieksploitasi. Padahal, ini bukan kali pertama wartawan yang menyertai misi kemanusian atas kerelaan sendiri terbunuh. Pernahkah sebelum ini dunia menghentam pihak yang menganjurkan misi kemanusiaan? Bukankah sepatutnya pihak yang menyerang dan membunuh wartawan dan sukarelawan yang dikutuk?

Aneh sungguh pendirian pembangkang di Malaysia.

Sebenarnya tidak aneh jika kita sedar bahawa PAS sudah mengambil keputusan untuk melakukan apa sahaja asalkan UMNO kalah, hatta bantuan syaitan pun akan diterima.

Mat Sabu seleweng kos perubatan

Kaki kelentong merangkap timbalan Parti Ajaran Sesat kantoi lagi apabila didapati berbohong dalam tuntutan perubatan. Lihat http://novandri.blogspot.com/2011/09/terkini-akhirnya-mat-sabu-mengaku-juga.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+novandri+%28MINDA+INTELEK+MELAYU%29

maaf, kena copy paste link di atas. Ikon link rosak.

Sunday, September 4, 2011

dialog sulit Mat Indera dengan Chin Peng

"Hello Mat Indera. Wa panggil lu ini hari pasai ada hal manyak musat mau kasi lu bikin," ujar Chin Peng sambil mengurut-urut muncung pistolnya.

"Tugas apa boss?" tanya Mat Indera dengan hidung kembang kempis.

"Lu pun tau, kan? Sampai sikalang Inggelis masih tak mau keluar dari ini negeli. Wa manyak binci ini penjajah. Wa cadang mau halau Inggelis kasi berambus. Nanti Inggelis sudah tadak, lu moleh perintah ini negeli. Lu moleh mikin ini negeli ikut lu punya suka." Chin Peng menerangkan sambil membelek-belek muncung pistolnya.

"Habis, bos camana?" Mat Indera memberanikan diri untuk bertanya.

"Lu jangan bimbang pasai gua. Wa akan balik China." jawab Chin Peng dengan sayu.

"Tapi, bos kan warga Britain?" Mat Indera musykil.

"Oo, sori la. Wa ingat lu tak tau. Takpa, wa moleh duduk mana-mana la." Balas Chin Peng. "Lu moleh take over ini negeli".

"Betul bos tak mau jadikan Tanah Melayu sebagai negara komunis?" tanya Mat Sabu bersungguh-sungguh.

"Buat apa gua tipu lu? Gua mana pernah tipu olang. Lu pi serang itu balai polis. Itu polis manyak jahat pasai kelija sama Inggelis. Dia olang jaga Inggelis, bukan jaga negala." Chin Peng menerangkan bersungguh-sungguh.

"Bos janji sama gua ha..? Lepas gua bunuh semua polis dan kita menang, lu mesti kasi orang Melayu jadi ketua negara." tanya Mat Sabu lagi.

"Ok, ok. Gua janji. Gua tak mahu ini negeli. Wa nak halau Inggelis saja. Itu ideologi komunis pun tak payah guna. Lu boleh buat negala Islam." kata Lim Kit Siang lagi.

Maka Mat Sabu pun percayalah pada kata-kata Lim Kit Siang itu. Sayugia Mat Sabu pun sibuklah mempengaruhi orang PAS agar percaya dengan janji-janji Lim Kit Siang dan parti PAP.


Bersambung...

Nampak gambar ni...

Teringat dia nie...





Mat Sabu serang Yang DiPertuan Agong dan Raja-raja Melayu



Jangan terperanjat jika selepas ini Mat Sabu mengeluarkan kenyataan bahawa raja-raja Melayu perlu dibuang!

Malah jangan terperanjat bahawa gerakan ini sudah pun bermula dalam senyap dan menjalar dalam kepala otak golongan yang pro pembangkang.

Apa nak diherankan dengan Mat Sabu yang menganut fahaman Syiah itu!

Secara rasminya sultan-sultan Melayu sudah kehilangan kuasa mereka sebaik menandatangani perjanjian Malayan Union. Namun UMNO lah yang memulih dan mengembalikan kedudukan raja-raja Melayu.

Justeru raja-raja Melayu sekarang adalah sebahagian daripada UMNO!

Itu realiti.

Kenapa Demang keluarkan kenyataan ini sekarang? Sebab Demang tahu bahawa apabila Mat Sabu dan beberapa pemimpin tertinggi PAS mengeluarkan kenyataan menyokong komunis maka yang mereka serang sebenarnya termasuklah Yang DiPertuan Agong dan raja-raja Melayu.

JIka Mat Sabu sanggup menghina polis sebagai pihak yang mempertahan dan melindungi penjajah Inggeris, apa kurangnya peranan raja-raja Melayu dalam memberi laluan pada penjajahan Inggeris?

Demang keluarkan peringatan ini apabila PAS dan pembangkang mula mempolitikkan isu kematian peserta delegasi kemanusia ke Somalia kelmarin.

Perhatikan, pembangkang sedang dan sudah buat apa sahaja bagi merosakkan kerajaan sedia ada.

Mereka lupa bahawa mereka sedang merosakkan negara!

Saturday, September 3, 2011

Hj Hadi samakan komunis dengan Rasulullah


Memang tidak masuk akal apabila Hj Hadi yang digelar tok guru turut mempertahankan serangan komunis ke atas Bukit Kepong pada 1950.

Namun itulah hakikatnya sebagaimana yang disiarkan di akhbar hari ini dan dibaca oleh jutaan rakyat Malaysia.

Hj Hadi mengatakan jika Mat Indera yang mengetuai segerombolan komunis berbangsa cina menyerang dan membunuh anggota polis beragama Islam serta keluarga mereka itu dianggap pengkhianat, maka bagaimana dengan Rasulullah yang menyerang Mekah? (rujuk Utusan Malaysia 3 September 2011).

Demang percaya semua ummat Islam faham maksud kenyataan Haji Hadi tersebut. Justeru tak perlulah Demang ulas.

Yang penting Demang mahukan kepastian adakah kenyataan tersebut benar-benar dikeluarkan oleh Hj Hadi atau telah direka pihak media. Jika dusta maka Hj Hadi wajib membuat penafian.

Demang tunggu respon Hj Hadi.

Persoalan 1:
Rasulullah dan tentera Islam menyerang dan menawan kota Mekah daripada kafir Quraish dalam keadaan Baginda sebagai ketua tertinggi. Jika menang, Baginda lah yang akan menjadi ketua negara di Mekah. Baginda tidak dibantu puak kafir.

Mat Indera pula mengetuai sekumpulan orang kafir ingin memerdekakan Tanah Melayu dalam keadaan Mat Indera bukan pemimpin tertinggi PKM, jauh sekali sebagai ketua tertinggi. Jika menang adakah Mat Indera atau seseorang lain yang beragama Islam akan menjadi ketua negara? Bagaimanakah bentuk negara yang didirikan melalui perjuangan komunis itu?

Adakah anggota komunis yang 90% adalah kafir itu berkorban nyawa demi menubuhkan negara Islam? Relakah mereka menyabung nyawa dan selepas itu menyerahkan kuasa kepada orang Islam yang jelas menentang komunis ketika itu?

Persoalan 2:
Jika Mat Indera dikatakan seorang guru agama, bagaimana dengan Ayah Pin? Adakah Ayah Pin seorang yang jahil dalam ilmu agama?

Adakah ulama yang mempertahankan fahaman Syiah, Wahabi, Muktazilah, Jabariah, Khawarij dan sebagainya itu bukan ulama?

Thursday, September 1, 2011

PAS penuhi syarat komunis

PAS sudah boleh diisytihar sebagai ranting komunis cawangan Malaysia apabila 3 pemimpin termasuk Timbalan Presiden merestui dan menyokong serangan komunis ke atas balai polis Bukit Kepong pada tahun 1950.

Untuk makluman, serangan yang membunuh hampir semua pegawai polis (dan anak isteri) berbangsa Melayu dan beragama Islam itu dilancarkan oleh sekumpulan komunis berbangsa cina tetapi dikatakan diketuai seorang Melayu.

Jadi janganlah hairan sangat apabila ada orang Melayu yang menyokong komunis di zaman sekarang.

Mujahid yang juga anak Yusof Rawa mendakwa serangan tersebut adalah untuk membebaskan Tanah Melayu daripada penjajah Inggeris tetapi tahukah Mujahid bahawa jika komunis berjaya siapakah yang akan memerintah Tanah Melayu? Adakah selepas Inggeris dihalau, komunis akan menyerahkan Tanah Melayu kepada orang Melayu?

Tahukah Mujahid bahawa orang Melayu ketika itu sedang berunding untuk mendapat kemerdekaan dengan mengekalkan penguasaan orang Islam di Tanah Melayu?

Sedarkah Mujahid bahawa komunis sedang bersaing dengan orang Melayu untuk menguasai Tanah Melayu? Tak ingatkah Mujahid bahawa pendirian asal orang Melayu ialah meminta Ingeris menghantar pulang imigran ke negara asal mereka?

Sebenarnya itulah antara sebab utama komunis melancarkan serangan bagi merampas Tanah Melayu daripada Inggeris. Mereka tidak mahu dihantar pulang dan dalam masa yang sama ingin menguasai Tanah Melayu.

Lebih tepat lagi cina komunis tidak mahu orang Islam membentuk kerajaan di Tanah Melayu. Hal ini sangat wajar kerana komunis memang anti agama!

Wednesday, August 31, 2011

kekayaan Mahathir terbongkar







Seorang blogger daripada kumpulan serpihan (http://pkrl.blogspot.com/2011/08/mahathir-jumlah-kekayaan-beliau.html) dengan bangganya menyiarkan rencana yang dikatakannya sebagai 'membongkar kekayaan mahathir'.

Kata Demang, sudah-sudah lah mendengki! Apa salahnya seseorang yang menghabiskan hampir seluruh hidupnya untuk negara menikmati kekayaan yang melimpah ruah begitu? Tidak banggakah kita negarawan beragama Islam berada pada martabat begitu?

Kenapa tidak dipertikaikan bilioneir kaum cina dan India yang kekayaannya berlipat ganda dari itu? Apa sumbangan besar mereka secara langsung pada negara? Apa pengorbanan keluarga mereka pada negara?

Orang yang hatinya busuk, penuh dengan dengki khianat memang mudah diperdaya syaitan. Tak sudah-sudah mencari salah orang! Tak habis-habis dengki dengan kejayaan saudara sendiri. Sedangkan diri sendiri malas nak mampus!

Demang nak tanya sekali lagi. Apa sumbangan besar Ananda Krishnan pada negara? Mungkin ada tetapi cuba bandingkan dengan sumbangan Tun Mahathir.

Demang pun akan marah pada Mahathir (dll) sekiranya beliau sahaja yang kaya raya sedangkan rakyatnya seperti rakyat Indonesia yang menyabung nyawa menjadi kuli di negara orang. Demang pun akan marah jika rakyat Malaysia seperti di Somalia. Malah Demang akan marah pada pemimpin jika rakyat Malaysia macam rakyat Myamar, Bangladesh dan kebanyakan negara Islam lain yang masih mundur.

Tapi kita di Malayasia tidak begitu. Sedarlah, tidak semua orang boleh kaya raya dan tidak mungkin kemiskinan hapus 100% TETAPI, keadaan di negara kita tidak begitu. Walaupun belum mencapai negara maju tetapi para pemimpin kita berjaya memberi kebajikan yang hampir menyeluruh kepada warganegara. Lihat sini dan sini.

Itupun data dan statistik beberapa tahun lalu. Mutakhir dan akan datang kita dapat lihat pelbagai rancangan dibuat dan dilaksanakan untuk kebajikan rakyat.

Jika ingin turut sama membantu, jom kita bersama di arus perdana, bukannya berada di kumpulan serpihan kerana itu akan menambah lagi perpecahan ummah.

Lihat pengiktirafan ulama dunia terhadap Tun Mahathir.

Tuesday, August 30, 2011

lembu, PAS dan Mat Sabu

Demang ucapkan selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan batin kepada seluruh ummt Islam, terutamanya para penyokong PAS dan PKR.
Demang minta maaf pada kepada para penyokong tegar kedua-dua parti tersebut untuk kali terakhir sebab raya tahun depang kemungkinan kedua-dua parti tersebut sudah tinggal nama dalam lipatan sejarah.

Banyak sebab untuk Demang berkata begitu. Isu terbaru, apabila Mat Sabu menghina anggota keselamatan yang terbunuh di Bukit Kepong, majoriti pengundi atas pagar dan pengundi yang baru nak berjinak-jinak dengan PAS  segera angkat kaki.

Rata-rata yang Demang temui sambil berhari raya menyuarakan rasa kesal dan marah. Ada yang kurang percaya tetapi akhirnya terpaksa mengakui kebenaran apabila menonton sendiri rakaman video ceramah Mat Sabu tersebut.

Hujah Demang senang sahaja: 

Jika komunis menang pada masa itu dan berjaya menghalau British, bagaimanakah bentuk kerajaan Malaysia hari ini? Mat Sabu ada otak tak? Atau, otak setaraf dengan lembu?

Saturday, August 27, 2011

Hantar Ambiga Ke Soma;ia

Para pemimpin asyik bergaduh. Bukannya nak bekerjasama!

Para ulama asyik nak bertelagah. Hal kecik pun tak boleh nak kompromi. Soal salam ke kiri pada tahyat akhir pun jadi masalah besar. Pasal nak sapu muka atau kepala selepas salam pun jadi bahan debat. Soal qunut pun kelam kabut!

Rakyat? Ummat?

Pemimpin kerajaan atau pemimpin pembangkang sama-sama hidup mewah. Kalau Najib kaya raya, Anwar tak mewah? Azmin tak kaya? Nik Aziz susah?? Haji Hadi merempat?

Kalau jadi macam ni, sapa nak jawab?




Mat Sabu yang gila



KUALA LUMPUR 26 Ogos – Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu mencetuskan kontroversi baru apabila menganggap pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

Menurutnya, Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu.

Dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang 21 Ogos lalu, Mohamad turut mendakwa Dato’ Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana tokoh tersebut adalah pegawai British.

Beliau juga berikrar untuk mengubah semula sejarah kemerdekaan negara jika pembangkang berjaya merampas Putrajaya kerana dakwanya, sejarah yang tertulis pada hari ini tidak memaparkan fakta sebenar selain hanya memihak kepada UMNO.

“Dekat nak merdeka nanti, siarlah cerita mengenai Bukit Kepong. Bukit Kepong ini, polis yang mati itu polis British. Hat (yang) serang Bukit Kepong itulah pejuang kemerdekaan yang sebenar, yang serang Bukit Kepong itu Mat Indra (Muhammad Indera). Dia Melayu tapi semua sejarah itu ditutup.

“Jins Shamsudin (Tan Sri) buat filem, Jins Shamsudin itu orang UMNO. Cerita Bukit Kepong (yang dibuat Jins) hat serang itu pula penjahat, hero yang mempertahan balai polis. Padahal Mat Indera yang mengetuai operasi itu akhirnya dihukum gantung,” katanya dalam ceramah itu.

Dalam tragedi berdarah Bukit Kepong yang bermula kira-kira pukul 5 pagi pada 23 Februari 1950, satu persatu anggota keselamatan dan ahli keluarga mereka gugur selepas diserang dari setiap sudut oleh 200 pengganas komunis, malah sebahagian daripada mangsa dicampak hidup-hidup ke dalam api.

Mohamad mendakwa semua sejarah negara adalah bohong apabila pegawai British diangkat sebagai pejuang kemerdekaan manakala yang melawan British menjadi penjahat.

“Semua sejarah negara kita bohong, pegawai British jadi pejuang kemerdekaan, lawan British jadi penjahat. Siapa pegawai British? Dato’ Onn dan Tunku Abdul Rahman itulah pegawai British. Tapi bila tiba bulan merdeka hanya mereka yang ditonjolkan. Kalau begitu UMNO seorang sajalah yang merdeka, betul tidak,” tuduhnya.

Sumber:
http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0827&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Friday, August 26, 2011

Mimpi Rakyat Malaysia


Mimpi DAP: mengambil alih pemerintahan. Ia adalah impian tradisi segelintir pemimpin cina sejak zaman Chin Peng.

Modus operandi:
Bermula secara agresif melalui gerakan komunis tetapi gagal. Kemunculan fahaman sosialis cuba dimanipulasi dengan bijak oleh Lee Kuan Yew sehingga Singapura diterima menyertai Malaysia. Namun muslihat ini dapat dikesan oleh Tunku Abdul Rahman. Akibatnya Singapura dikeluarkan semula daripada Persekutuan Malaysia.

Apabila strategi awal dilihat tidak berkesan, pemimpin chauvinis cina merancang strategi baru. Keberkesanan taktik pemerintahan Inggeris menggunakan dasar pecah dan perintah memberi ilham pada mereka. Kebetulan, beberapa isu besar yang.muncul kemudiannya membuka peluang untuk mereka merealisasikan impian.

Contohnya isu Anwar Ibrahim!

Orang Melayu mewakili kira-kira 50% daripada penduduk Malaysia. Itulah sebabnya Tunku menjemput Sabah, Sarawak, dan Brunei untuk turut bersekutu bagi menguatkan dominasi muslim. Hikmah dari tindakan Tunku itu, sejak dulu hingga hari ini kelompok Melayu-Bumiputra mewakili hampir 70% penduduk Malaysia.

Keadaan ini menjadi tembok penghalang paling kental terhadap rancangan besar Lee Kuan Yew untuk menguasai politik 4S: Singapura, Semenanjung, Sabah, dan Sarawak.

Untuk itu, strategi paling praktikal yang perlu dilakukan adalah dengan memecahkan semula orang Melayu dengan bumiputra Sabah dan Sarawak serta membahagi dua orang Melayu.

Secara matematiknya, apabila undi melayu pecah dua automatik DAP menang.

Mimpi UMNO: mempertahankan kerajaan sedia ada bagi meneruskan pegangan politik orang Melayu yang ditafsir sebagai Islam melalui perlembagaan.

Modus operandi: satukan orang melayu dan berusaha mengembalikan sokongan bukan melayu.

Mimpi PAS: menggantikan UMNO dengan mengajak orang Melayu menukar sokongan.

Modus operandi: sebelum ini menggunakan Jenama Negara Islam sebagai mengambil kesempatan terhadap orang Melayu yang begitu sensitif dengan istilah agama.

Itu dulu. Sekarang PAS menggunakan nama 'Negara Berkebajikan' bagi menarik sokongan orang bukan Islam.


Kenapa mereka bekerjasama?

UMNO bekerjasama dengan MCA sejak sebelum merdeka kerana tiada pilihan lain. British meletakkan syarat iaitu orang Cina mesti dibenarkan menetap di Tanah Melayu sebagai warganegara jika orang Melayu mahu mencapai kemerdekaan.

Pemimpin awal MCA bekerjasama dengan UMNO kerana mereka menghormati hak orang Melayu untuk menjadi pemimpin utama sampai bila-bila kerana faktor sejarah dan kesediaan dan kesudian orang Melayu berkongsi negara.

Sebagaimana MCA, begitu juga hubungan UMNO dengan MIC. Meskipun kaum India cuma kaum minoriti namun UMNO sedar bahawa orang India perlu ada wakil dalam kerajaan yang memerintah.

PAS asalnya sebahagian daripada UMNO iaitu daripada sayap agama UMNO. PAS menolak kerjasama dengan kaum lain yang bukan beragama Islm. PAS tahu bahawa jika orang Islam tidak bekerjasama dengan MCA dan MIC sekalipun, orang Islam tetap menguasai kerajaan Malaysia.

Itulah sebabnya masih ramai penceramah PAS yang mengungkit perkara ini hingga sekarang. Mereka menuduh pemimpin UMNO bodoh kerana tetap bekerjasama dengan orajg kafir padahal orang Islam mampu memerintah sendiri. Hal ini kerana bilangan kawasan parlimen yang majoriti pengundinya beragama Islam sudah cukup bagi membentuk kerajaan 2/3.

DAP adalah parti yang sempat dilahirkan oleh Lee Kuan Yew dan PAP apabila Singapura dikeluarkan daripada Malaysia. Tujuan khususnya ialah bagi melanjutkan impian golongan radikal cina untuk menguasai Tanah Melayu. Usaha ini asalnya dimulakan melalui gerakan komunis namun tidak berjaya.

Hasrat golongan kiri dalam masyarakat cina tersebut tidak pernah pudar. Biarpun mereka bukan mewakili masyarakat cina secara keseluruhan namun beberapa isu yang mereka gunakan sedikit demi sedikit menarik minat kaum mereka.

Kumpulan tersebut sering memberi contoh kejayaan parti cina memajukan Singapura bagi menarik sokongan golongan muda. Apatah lagi umum mengetahui bahawa Lim Kit Siang adalah murid dan orang kanan Lee Kuan Yew sejak dulu. Justeru jika LKY boleh berjaya, kenapa LKS dan LGE tidak boleh?

Kini, Lim Guan Eng menjadi harapan mereka. Ini dibuktikan dengan kunjungan demi kunjungan antara keduanya tanpa sempat berselindung lagi.

Hari ini, persaingan dan perebutan kuasa sedang sengit berlangsung tanpa dencingan pedang ataupun dentuman meriam.

DAP bermain dengan cukup licik. Isu demi isu dimanipulasi agar orang Melayu menjadi semakin renggang. Mereka memang batu api yang hebat!

Sayangnya PAS seolah terbius dan terpukau kecuali beberapa pemimpin yang sesekali cuba menongkah arus. Sebahagian pemimpin PAS merasa seolah mereka amat kuat sekarang. Padahal PAS cuma memiliki 23 kerusi parlimen. Kedudukan tersebut menjadikan PAS parti tercorot dalam pakatan pembangkang.

Hal tersebut bermakna jika pun DAP memilih Nik Azis atau Hadi sebagai PM nanti, maka tarafnya hanyalah sebagai PM boneka sahaja.

Mungkinkah orang Melayu akan beralih kepada PAS? Kalaupun ia bukanlah mustahil namun terlalu sukar. Kalaupun boleh, ia memerlukan masa yang panjang. Malangnya dalam proses peralihan itu, terdapat ruang yang amat besar untuk DAP bertindak!

Cuba renungkan. Dalam PRU ke12 yang lalu pembangkang dilihat begitu hebat dan kuat. UMNO dikatakan dalam keadaan yang sangat lemah. Semua orang marahkan UMNO. Semua kelemahan dikaitkan dengan UMNO. Hatta jika anak ayam dilanggar lori atau pokok kelapa tumbang pun dikatakan salah UMNO juga.

Ironinya, Tika itu PAS cuma mampu mendapat 23 daripada 222 kawasan parlimen yang ada.

Itu, ketika UMNO lemah. Bagaimana dengan PRU13 nanti? Setakat ini, walaupun BN masih nelum pulih sepenuhnya namun UMNO terbukti semakin kuat. Najib begitu gagah menangani satu demi satu permasalahan dan setiap hari semakin ramai yang mengagumi beliau. Ini kenyataan.

Jika demikian, peluang PAS untuk menambah bilangan kerusi pasti semakin sukar. Jika PRU12 yang memperlihatkan kelemahan ketara UMNO pun PAS cuma mampu raih 23 kerusi, bagaimana ketika UMNO dilihat semakin kuat sekarang?

Hati-hati dengan DAP.

Thursday, August 25, 2011

DAP parti berbilang kaum?

Ketika Demang menulis artikal Mimpi Rakyat Malaysia yang cuba membongkar cita-cita kumpulan-kumpulan politik di negara ini, Demang terjumpa artikal berikut. Maka Demang salin semula di sini bagi memudahkan rujukan apabila membaca artikal Demang itu nanti.

DAP parti pelbagai kaum?
(Utusan Malaysia)

BENARKAH hipotesis bahawa Pilihan Raya Umum Ke-12 telah mengubah landskap politik Malaysia secara monumental dengan menjadikan parti-parti politik yang berasaskan kaum seperti UMNO, MCA dan MIC tidak lagi relevan?

Untuk mengesahkan kebenaran atau kepalsuan hipotesis itu, maka rakyat Malaysia perlu mengkaji sama ada parti-parti yang hari ini mendakwa mereka bersifat pelbagai kaum adalah tulen dakwaannya dan bukan semata-mata bersifat pelbagai kaum secara kosmetik.

Oleh itu mari kita meletakkan sebuah parti politik tempatan yang amat gah mendakwa bukan sahaja kepada rakyat Malaysia tetapi juga kepada masyarakat antarabangsa bahawa ia adalah parti politik untuk semua kaum di Malaysia di bawah mikroskop sebagai bahan kajian. Parti yang dimaksudkan adalah Parti Tindakan Demokratik (DAP).

Slogan Malaysia untuk orang Malaysia atau Malaysian Malaysia adalah asas perjuangan DAP. Di bawah konsep ini DAP menentang hak istimewa yang berasaskan kaum dan memperjuangkan sistem meritokrasi di mana pembahagian sumber hendaklah kepada individu yang terbaik, paling berkebolehan, rajin dan yang tercekap.

Sekali pandang amat muluk matlamat perjuangan DAP, namun kita harus mengkaji sama ada kemulukan slogan memperjuangkan kepentingan semua kaum diikuti dengan pelaksanaanya.

Pertama mari kita lihat sama ada dilihat dari segi keahliannya DAP memenuhi kriteria pelbagai kaum atau hanya beretorik.

Statistik menunjukkan bahawa pecahan penduduk Malaysia mengikut kaum adalah 65.1 peratus daripada etnik Melayu dan bumiputera, 26 peratus etnik Cina dan 7.7 peratus etnik India. Maka untuk sesebuah parti mengaku bersifat pelbagai kaum parti berkenaan haruslah tidak mempunyai keanggotaan satu kaum melebihi 50 peratus dari keseluruhan keahlian parti tersebut.

Oleh kerana tidak ada sebarang statistik pecahan keahlian DAP mengikut kaum, maka kita boleh membuat ujian terhadap sifat kepelbagaian DAP dengan meninjau barisan kepemimpinannya.

Kajian yang dibuat berdasarkan maklumat yang terkandung di laman web DAP menyaksikan dari 30 orang ahli jawatankuasa pusatnya, 22 (73 peratus) adalah terdiri daripada kaum Cina, 6 (20 peratus) adalah kaum India dan hanya 2 (7 peratus) adalah orang Melayu. Jelas barisan kepemimpinan DAP tidak membuktikan ia sebuah parti yang bersifat pelbagai kaum.

Untuk berlaku adil kepada DAP oleh kerana dari segi statistik kepemimpinannya DAP tidak membayangkan ia sebuah parti politik untuk semua kaum di Malaysia, maka marilah kita melihat pula kepada corak perjuangan parti berkenaan manalah tahu jikalau perjuangannya membuktikan ia sebuah parti untuk semua kaum sepertimana slogannya Malaysia untuk orang Malaysia. Sudah tentu semua rakyat Malaysia bermaksud untuk orang Melayu, kaum bumiputera, Cina, India dan kaum-kaum lain di Malaysia.

PersepsiTetapi apabila melihat isu-isu yang diperjuangkan parti DAP akan semakin terbukti bahawa bagi DAP slogan Malaysia untuk orang Malaysia tidak termasuk untuk orang Melayu. Persepsi ini timbul kerana apa yang dilihat sebagai penentangan DAP terhadap segala simbol kemelayuan yang terdapat kehidupan bernegara kita.

Contohnya keputusan memakai atau tidak memakai songkok telah dijadikan polemik oleh DAP. Perkara ini berlaku walaupun memakai songkok telah menjadi sebahagian pakaian formal bagi majlis yang melibatkan raja-raja Melayu sebagai tanda kesopanan.

Persepsinya DAP melihat songkok sebagai tanda dominasi orang Melayu. Walaupun setelah menjadi sebahagian daripada anggota pentadbiran di Selangor dan Perak (negeri beraja) di mana anggota DAP yang menjadi anggota pentadbiran terpaksa memakai songkok namun masih terdapat penentangan seperti yang berlaku di Johor.

Soalan cepu emas yang perlu ditanya oleh orang Melayu dan perlu dijawab secara jujur oleh DAP ialah adakah pernah pada sebarang masa badan pembuat dasar tertinggi DAP iaitu Jawatankuasa Pusatnya mengeluarkan arahan melarang pemakaian songkok, adakah larangan ini masih berkuat kuasa dan kenapa ia berlaku.

Begitu juga tindakan DAP yang lantang menentang sebarang usaha untuk mengkelaskan Malaysia sebagai negara Islam walaupun Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Islam adalah agama rasmi bagi Malaysia.

Kenapa terdapat kedegilan di pihak DAP untuk terus mempertahankan status Malaysia sebagai negara sekular? Selain usaha untuk menyempitkan signifikan peruntukan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan DAP juga menentang peruntukan Perkara 121 (1A) yang tidak membenarkan campur tangan mahkamah sivil di dalam apa yang menjadi bidang kuasa mahkamah syariah. Kedua-dua peruntukan perlembagaan ini menjadi teras kepada status Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Walaupun bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara dan sekolah kebangsaan adalah sekolah untuk semua kaum DAP dikenali sebagai parti yang paling lantang memperjuangkan bahasa dan sekolah Cina.

Begitu kerasnya pendirian DAP di dalam persoalan bahasa dan pendidikan ini sehingga mereka menentang pengajaran matapelajaran sains dan matematik di dalam bahasa Inggeris di sekolah-sekolah jenis kebangsaan dan penubuhan sekolah wawasan yang pernah dicadangkan kerajaan satu ketika dahulu.

Bukan sahaja kepentingan agama, bahasa dan pendidikan orang Melayu tidak diperjuangkan oleh DAP malah ia ditentang hebat oleh parti berkenaan. Begitu juga hak-hak istimewa orang Melayu juga ditentang oleh DAP kerana hak istimewa orang Melayu ini disifatkan sebagai antimeritokrasi.

Penentangan ini berlaku walaupun hak-hak istimewa ini telah terbukti berjaya membantu orang Melayu dan bumiputera untuk memperoleh sedikit keadilan sosial. Begitu antiDAP kepada hak-hak istimewa orang Melayu sehinggakan walaupun hanya 30 peratus pemilikan ekuiti negara disasarkan untuk orang Melayu, telah diasak dengan begitu hebat oleh DAP.

Hakikatnya hari ini majoriti 65.1 peratus (orang Melayu) penduduk Malaysia hanya menguasai 19.4 peratus kekayaan negara berbanding minoriti 26 peratus rakyat Malaysia (kaum Cina) yang menguasai 42.4 peratus.

Nampaknya kejayaan yang sedikit ini pun hendak dicemburui dan mahu dihapuskan. Bagi DAP sebarang kejayaan orang Melayu akan dikaitkan dengan faktor rasuah atau pilih kasih bukannya usaha kaum tersebut.

Terbukti dari semua segi sama ada statistik kepemimpinan mahukan corak perjuangannya DAP bukanlah parti untuk semua kaum apatah lagi untuk orang Melayu. DAP adalah sebenarnya sebuah parti untuk orang Cina. Tanggapan terhadap DAP juga sebagai parti yang secara agresif memperjuangkan kepentingan untuk semua ras sebenarnya hanyalah ilusi.

Menggunakan kriteria ujian yang sama terhadap parti-parti politik lain di Malaysia yang juga mendakwa mereka bersifat pelbagai kaum sepertimana ujian kriteria yang digunakan terhadap DAP maka kita boleh menyimpulkan bahawa dakwaan landskap politik berhubung peranan ras yang dikatakan berubah pasca-Pilihan Raya Umum Ke-12 adalah sebenarnya lebih bersifat indah khabar dari rupa.

Amat perlu bagi parti-parti politik Malaysia duduk semeja dan merangka satu tata etika agar mereka tidak terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak langsung untuk menipu rakyat dalam konteks sifat kepelbagaian kaum.

Salah satu tataetika utama yang harus di persetujui semua adalah mana-mana parti politik yang ingin mendakwa bahawa mereka bersifat pelbagai kaum tidak boleh mempunyai dominasi keahlian sesuatu kaum melebihi 50 peratus sama ada dari segi ahli mahupun barisan kepemimpinannya, parti yang mendakwa bersifat pelbagai kaum juga perlu melambangkan komitmen berkenaan di dalam platform dasar mereka.

Jika tidak dapat memenuhi syarat-syarat ini maka sebarang parti politik hendaklah dilarang daripada menggunakan label pelbagai kaum.

SHAMSHAWAL AZRAAI

Kuala Berang, Terengganu

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0711&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm)

Wednesday, August 24, 2011

SEGERA wanita koma kemalangan


Tahukah anda pemilik kenderaan

Myvi: AGM 4282?

Gadis yang memandu kereta ini terlibat dalam kemalangan dan pihak polis tidak dapat menghubungi keluarganya. Dia dipercayai bekerja di Solution Balda Malaysia.

Kini berada di Hospital Besar Ipoh dalam keadaan koma.

Sila hubungi 0125454564.

Sebarkan.

Foto di atas sekadar hiasan.

Sumber:
http://taipingmali.blogspot.com/2011/08/mayday-mayday-mayday-sos-bantu-cepat.html

Tuesday, August 23, 2011

Najib maju, Anwar undur

Sambil mengulas isu permohonan maaf akhbar Kompas kerana memfitnah beliau, Najib berkata:

"Tetapi sayapun bersikap realistik juga. Sebab pilihan raya kecil tidak boleh dijadikan ukuran yang mutlak (walaupun sejak 2 tahun terakhir BN menang di hampir semua PRK). Ukuran mutlak tentunya adalah pilihan raya umum, yang mungkin suasananya akan berbeza."

"Jadi perlulah kita berusaha dengan segala daya upaya untuk membentangkan agenda dan program yang dapat memberi kepuasan dan keyakinan kepada rakyat. Bukan sahaja dengan (membentangkan) program-program kerajaan, program ekonomi, tetapi juga program-program yang menyentuh rakyat."

Lihat bagaimana Najib positif dan proaktif dalam mendapatkan kembali kepercayaan rakyat.

Namun pemimpin yang lagi satu bersikap pengecut dengan memilih untuk memberi keterangan tidak bersumpah di kandang bersalah (tiada kredibiliti, keterangan tiada pemberat, tiada soal balas DPP).

Kata orang, 'berani kerana benar, takut kerana...'

Rakyat semakin meluat dengan Anwar Ibrahim.

Anwar buat pilihan kedua kes liwat



Kelmarin saya siarkan pilihan yang ada pada Anwar Ibrahim dalam menghadapi pertuduhan meliwat pembantunya.

Macam tak logik je tuduhan begitu boleh dihadapi bekas TPM yang selama ini dilabelkan sebagai pemimpin Islam terbilang. Kalau tuduhan dibuat terhadap Mat Sabu (Timbalan Presiden PAS), ada lah logiknya.

Bukankah Anwar Ibrahim pernah menjadi Presiden ABIM?

Berikut, saya perturun semula pilihan yang ada:

1) Memberi keterangan bersumpah dari kandang saksi (ada kredibiliti, disoal balas DPP)

2) Memberi keterangan tidak bersumpah di kandang bersalah (tiada kredibiliti, keterangan tiada pemberat, tiada soal balas DPP)

3) Berdiam diri (terus jatuh hukuman)

Jika dilihat pada latar belakang perjuangan, pencapaian peribadi, kehebatan berhujah, dan sebagainya saya memang terkejut apabila Anwar mengambil pilihan yang kedua iaitu memberi keterangan tidak bersumpah di kandang bersalah.

Padahal pilihan tersebut dikategori sebagai 'tiada kredibiliti, keterangan tiada pemberat, tiada soal balas DPP'.

Apa dah jadi pada Anwar Ibrahim yang dilihat begitu hebat selama ini?

Lantas saya teringat kes seorang maulana Jemaah Tabligh di kampung saya yang merengkuk dalam penjara kerana meliwat pelajarnya.

Kalau diikutkan, kes itu pun tak logik jugak. Tapi itulah hakikatnya.

Sunday, August 21, 2011

anwar ada 3 pilihan

Seorang teman memberitahu Demang bahawa Anwar ada tiga pilihan dalam berdepan dengan dakwaan meliwat pembantunya. Oleh kerana yang menghantar sms lebih arif berbanding Demang dalam bab undang-undang sivil maka Demang perturun di sini cadangan tersebut:

1) Memberi keterangan bersumpah dari kandang saksi (ada kredibiliti, disoal balas DPP)

2) Memberi keterangan tidak bersumpah dari kandang bersalah (tiada kredibiliti, keterangan tiada pemberat, tiada soal balas DPP)

3) Berdiam diri (terus jatuh hukuman)

Cuma Demang fikir rakyat Malaysia tentu musykil dengan percanggahan keterangan antara Wan Azizah dan Nurul Izzah. Menurut Wan Azizah ketika kejadian liwat berlaku Anwar sedang bermesyuarat manakala Izzah pula mendakwa bapanya bersama keluarga.

Cuba tanya Saiful pulak!!!

Saturday, August 20, 2011

solat hajat dan berita baik untuk PKR

Ketika sedang drive melalui Sungai Buluh tadi Demang terima sms sesat:

"Jemputan munajat rakyat menolak fitnah umno/bn akan dilakukan malam ini selepas solat tarawih bertempat dikediaman rasmi DSAI. Pohon hadir untuk bersama sama menolak fitnah umno/bn ke atas DSAI - AMK"

SESAT yang Demang maksudkan ialah kerana penghantarnya dah tahu Demang anti Anwar tapi dikirimnya juga. Sengaja atau tersesat?

Oh ya, kepada peminat fanatik Anwar, ini ada berita baik. Lebuhraya LATAR yang menyambungkan Kuala Selangor-KL sudah boleh digunakan. Jadi mudahlah jika nak melawat Anwar nanti.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)