Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, January 24, 2011

muslihat Khalid dalam isu pindaan


Demang tertarik dengan analisis blogger Ipoh Malay http://ipohmalay.blogspot.com/2011/01/muktamad-34-sokong-20-menentang-188-3.html

Demang kutip catatan tersebut ke sini:

06.25pm: Kerajaan Negeri Selangor gagal untuk mendapat majoriti dua pertiga untuk meminda Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor dengan 34 menyokong dan 20 menentang.
Speaker mengumumkan bahawa dua pertiga yang diperlukan tidak tercapai, pindaan tersebut tidak boleh disusulkan dengan perbahasan susulan.
06.28pm: Khalid Ibrahim berkata, walaupun pindaan itu tidak menjadi kenyataan, usaha kerajaan mereka telah dipertunjukkan.
06.30pm: Sidang ditamatkan.

Gimik pertama ialah : Menunjukkan seolah-olah mereka berusaha keras untuk menyelesaikan sebuah kemelut yang mereka cipta sendiri.
Gimik kedua ialah : Menunjukkan seolah-olah mereka ingin mengembalikan 'kuasa Sultan' padahal tanpa meminda perkara ini, Sultan Selangor langsung tidak mengalami kehilangan kuasa sedikit pun.

Umum mengetahui bahawa aturan perlantikan SUK sebegini bukan sahaja membabitkan Selangor, malah membabitkan semua negeri bekas Negeri-Negeri Melayu Bersekutu tanpa mengira parti apa yang memerintah negeri tersebut.

Pakatan Rakyat Selangor tidak mendatangkan apa-apa keuntungan ke atas mereka dengan gimik ini dan rakyat yang semakin memahami sistem pentadbiran awam mencemuh tindakan PR yang menyangka rakyat tidak cukup pandai.


Sementara itu terdapat juga usaha mengungkit tindakan BN meminda Perlembaggaan pada tahun 1993. Bagi Demang tindakan itu adalah usaha terdesak untuk membohongi rakyat. PR menyangka golongan muda yang ramai menyokong PKR sebelum ini akan kembali bersetuju dengan mereka kerana perkara itu berlaku ketika generasi muda belum lahir atau masih bersekolah.

Mereka lupa bahawa sumber rasmi sejarah amat mudah diakses dan rakyat sudah tahu menyaring maklumat.

Bagi yang keliru atau samar-samar dengan isu 1993, sila semak semula daripada sumber sahih.

Bagi Demang, isunya amat berbeza.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)