Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, January 15, 2011

PAS jadi bacul di Selangor


Minta maaflah sebab kali ini Demang keluarkan tajuk yang agak kasar.

Cuba baca berita yang Demang kutip daripada Utusan Online ini:

SHAH ALAM 14 Jan. - Pakar undang-undang hari ini menyelar tindakan Exco kerajaan negeri, Ronnie Liu yang mengarahkan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) menarik balik garis panduan pihak berkuasa tempatan (PBT) itu yang melarang umat Islam bekerja di premis menjual arak.

Pensyarah Undang-Undang Perlembagaan dan Jenayah Syariah, Kuliah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Shamrahayu A. Aziz berkata, tindakan Ronnie itu jelas bercanggah dengan peruntukan Enakmen Jenayah Syariah Selangor yang ditetapkan sejak sekian lama di negeri ini.

"Jika PBT membenarkan umat Islam menjual arak sekali pun, Majlis Agama Islam setiap negeri masih boleh mengambil tindakan berdasarkan peruntukan yang ditetapkan dalam Enakmen Jenayah Syariah negeri.

"Ini kerana, undang-undang syariah lebih tinggi kedudukannya daripada peraturan yang dikeluarkan PBT dan arahan PBT tidak boleh bercanggah dengan perundangan Islam yang telah ditetapkan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Shamrahayu berkata, tindakan Ronnie itu jelas menunjukkan bahawa beliau mempunyai agenda politik tersendiri.

Mengulas perkara sama, Pensyarah Undang-Undang, Universiti Sains dan Pengurusan (MSU), Raja Nur Alaini Raja Omar berkata, sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan, Ronnie sepatutnya peka kepada peruntukan dalam undang-undang syariah negeri ini.

"Ini kerana PBT sepatutnya perlu mengeluarkan garis panduan yang selari dengan undang-undang syariah kerana umat Islam perlu patuh dengan apa yang telah ditetapkan oleh agama mereka.

"Mereka (PBT) tidak boleh mengeluarkan arahan sesuka hati tanpa merujuk kepada undang-undang syariah negeri terlebih dahulu," katanya.

Raja Nur Alaini turut menggesa kerajaan negeri supaya tegas dalam menguatkuasakan undang-undang Islam di negara ini.

"Penguatkuasaan yang tegas terhadap undang-undang syariah adalah penting jika kerajaan mahu memartabatkan Islam di negara ini," tegasnya.

Apa PAS buat di Selangor? Ini satu lagi bukti betapa PAS memang GAGAL membimbing sekutunya (DAP) ke arah Islam.

Sebenarnya tondakan Rooney itu adalah tindakan kuraang ajar dan biadap.

Mana perginya wanita PAS yang gemar berdemonstrasi sebelum ini? Kenapa didiamkan isu ini sehingga ke peringkat hampir meletup?

Mujur pemimpin lalu sudah bersedia dengan perlembagaan yang mampu menghalang kuasa PBT melepasi mahkamah syariah. Bagaimana jika sebaliknya?

Jangan lupa bahawa Perlembagaan boleh dipinda dan jangan lupa bahawa tafsiran perlembagaan boleh mengikut selera pentafsirnya.

1 comment:

Anonymous said...

PAS mmg sah bacul,kalau isu kecil macam ni pun takot nak tegakkan dan buat keputusan tegas macam mana nanti sekiranya PR jadi kerajaaan nanti Isu isu yang besar berkaitan islam nak diselesaikan kerana takot ngan org kafir DAP tu.Jangan melaungkan PAS itu ISLAM kalau hal kecik tak leh nak buat

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)