Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, April 20, 2011

kaum cina tak wajar sokong pembangkang

Meskipun kaum cina dikatakan berada di hadapan dalam bidang perniagan namun dalam bidang patriotisme pertimbangan mereka jauh di belakang.

Buktinya dalam siri pilihanraya yang baru lalu termasuk di Sarawak pemimpin kaum tersebut gagal menterjemah semangat kemerdekaan yang telah disepakati bersama ketika bersetuju untuk berkongsi (kalau pun bukan menumpang) negara ini.

Alasan bahawa kaum cina tetap bekerjasama dengan orang Melayu dan kaum lain melalui PKR dan PAS tidak begitu relevan memandangkan kedua-dua parti itu bukanlah wadah utama orang Melayu.

Buktinya, sejak merdeka lagi biar apapun kemelut atau pergolakan yang berlaku dalam UMNO, orang Melayu tetap memberi undi kepada parti keramat itu.

PAS sendiri amat sedar tentang itu. Hal ini dapat dilihat apabila parti serpihan UMNO itu tidak pernah bertanding melebihi daripada syarat minimum bagi melayakkan mereka menubuhkan kerajaan.

Justeru, kaum cina tidak mempunyai alasan yang wajar untuk mengenepikan BN selagi orang Melayu belum membuang UMNO.

Yang jelas, apabila kaum cina dilihat menyebelahi 'puak serpihan Melayu' maka orang Melayu yang berada dalam kumpulan majoriti merasa bahawa mereka dikhianati secara terang-terangan. Hal ini bukan sahaja tidak bagus bagi sesebuah negara malah boleh mengundang perasaan tidak puas hati yang jika dibiarkan membara akhirnya berupaya membakar negara.

Jika itu berlaku, siapa yang untung?

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)