Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, May 23, 2011

Harakah puji BN

Sepatutnya, mati hidup balik pun Harakah tak kan puji BN walau apapun yang dilakukan. Kecuali jika PAS bersekutu dengan BN.

Itu lah politik namanya. Kalau tidak, masakan PAS boleh bersekongkol denga DAP dan Anwar Ibrahim yang pernah menjadi musuh ketat mereka sekian lama.

Mari kita lihat kutipan berita berikut:

“KUALA LUMPUR, 23 Mei: Mulai semalam, undian sedang dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah, wajarkah perkataan "BN TIRU BUKU JINGGA" digunakan sebagai tajuk berita utama.”
“Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.”
“Sejauh mana popularnya tajuk ini digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah akan dilihat dalam dua hari ini, hari ini dan esok.”
(http://bm.harakah.net.my/index.php/berita-utama/3413-undian-bn-tiru-buku-jingga)

Kepada pembaca Waadat, sila beri tumpuan pada frasa: ‘BN tiru Buku Jingga’

Demang kemukakan isu tersebut di sini bukan sahaja kerana merasakan bahawa hasil undian dalam Harakah tidak semestinya ‘valid’. Hal ini menjadi mungkin memandangkan kekangan dalam proses editing dan bilangan serta sasaran lingkup responden tidak mewajarkan keputusan tersebut dianggap adil.

Sebenarnya, ada satu perkara yang menjadi misteri dalam kejadian manusia. Ia dipanggil ‘persepsi’.

Wikipedia mencatatkan:
"Perception (from the Latin perceptio, percipio) is the process by which an organism attains awareness or understanding of its environment by organizing and interpretingsensory information.[1][2] All perception involves signals in the nervous system, which in turn result from physical stimulation of the sense organs.[3] For example, vision involveslight striking the retinas of the eyes, smell is mediated by odor molecules and hearing involves pressure waves. Perception is not the passive receipt of these signals, but can be shaped by learning, memory and expectation.[4][5] Perception involves these "top-down" effects as well as the "bottom-up" process of processing sensory input.[5] Perception depends on complex functions of the nervous system, but subjectively seems mostly effortless because this processing happens outside conscious awareness.[3]"

Definisi tersebut menunjukkan bahawa persepsi adalah proses mentafsir maklumat. Oleh kerana manusia tidak berdiri dengan akal sahaja, maka seluruh indera manusia bekerja bagi menghasilkan satu tanggapan baru secara peribadi. Otak manusia manghimpun seluruh pengalaman fizikal, intelektual, emosi, dan rohani bagi memahami sesuatu perkara.

Setiap orang akan menghasilkan pemahaman yang berbeza.

Ok, kita hentikan penerangan bersifat teknikal tu.

Apa yang Demang nak beritahu ialah dalam keadaan persepsi rakyat yang sedang berubah sekarang, berita yang dikeluarkan Harakah itu sudah diberi tafsiran yang sebaliknya oleh audiens. Perkataan ‘tiru’ itu tidak berubah tetapi ia tidak lagi mewakili objek negatif.

Maknanya, rakyat akan melihat bahawa tindakan BN mengambil dan melaksanakan cadangan yang terdapat dalam ‘buku jingga’ membuktikan bahawa BN bersedia menerima cadangan yang baik walaupun datang daripada pembangkang.

Itu yang dimaksudkan ‘Rakyat Diutamakan’.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)