Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, July 20, 2011

sejarah kesilapan A Samad Said

Sudah ada suara-suara yang mendesak kerajaan membincangkan semula anugerah Sasterawan Negara yang pernah diberi kepada A. Samad Said berikutan beberapa tindakan beliau yang menyongsang daripada semangat nasional.

Demang tidaklah sampai begitu. Apatah lagi Pak Samad adalah antara penulis yang Demang kagumi sejak kecil. Novel Salina sudah Demang khatam ketika di bangku sekolah rendah lagi.

Jika ditelusuri perjalanan hidup A. Samad Said, di celah kehebatan beliau berkarya sesekali tersadung jua dengan kesilapan diri dalam nafsu manusia. Pak Samad sendiri mengakui beliau pernah melencong daripada garis kebenaran namun sempat tersedar.

Pun, itu bukanlah masalah kita secara langsung. Yang kita perlu risaukan ialah ketika isu bahasa dalam pengajaran Sains & Matematik yang dijuarai DAP tidak lama dahulu, Pak Samad telah tertipu.

Ceritanya begini; Kononnya pengajaran Sains & Matematik yang diajar dalam bahasa Inggeris akan melenyapkan bahasa Melayu. Maka Pak Samad pun bermatian memperjuangkan agar penggunaan bahasa Inggeris itu dibuang. Beliau berharap bahasa Melayu dapat dimertabatkan.

Akibat tekanan pembangkang yang bertopeng aktivis bahasa maka kerajaan yang memerintah terpaksa menuruti walaupun hasil kajian mengkehendaki sebaliknya.

Akhirnya pengajaran Sains & Matematik kembali diajar dalam bahasa ibunda.

Bahasa Ibunda bermaksud jika pelajar itu berbangsa cina maka bahasa Mandarin lah bahasa ibundanya. Begitu juga jika pelajar India, maka bahasa ibunda ialah Tamil.

Maka meloponglah A. Samad Said!

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

Bukan satu kesilapan









'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling bodoh dan tolol jika BN terus berkuasa..
http://Facebook-1Malaysia.blogspot.com/
Undi BN Undi HARAM- Media BN Media Porno. Pemimpin BN gila PANTAT. FUCK Wanita UMNO.
http://blog1Malaysia.blogspot.com/

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)