Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, April 30, 2012

Sesuatu yang perlu diketahui tentang BERSIH



Tahukah anda apa itu BERSIH?

Berikut adalah sedikit info agar kita ridak terperanfkap dengan permainan politik dunia.

Secara umumnya, rakyat Malaysia mula mengenali Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) selepas gabungan NGO tersebut mengadakan demonstrasi pada 10 November 2007.

Demonstrasi tersebut berjaya mengumpulkan seramai 60,000 orang peserta demonstrasi bermula di Dataran Merdeka sehingga ke Istana Negara. BERSIH menggunakan slogan “Gelombang Kuning yang mana ketika perhimpunan ini diadakan, semua peserta memakai pakaian berwarna kuning.

Mengikut laman web BERSIH (www.bersih.org), BERSIH bermula dengan penubuhan sebuah Jawatankuasa Bertindak Bersama bagi reformasi sistem pilihanraya (Joint Action Committee for Electoral Reform atau JACER) pada Julai 2005.

Objektif gabungan yang ditubuhkan ialah untuk mendesak sebuah reformasi dalam proses pilihanraya di Malaysia. Namun, apa yang tidak dinyatakan di laman web tersebut adalah pihak yang membantu sekretariat BERSIH ketika itu adalah National Democratic Institute (NDI). Menurut laman web NDI;

“In July 2005, NDI organized a national-level workshop for party leaders on election reform. NDI has since conducted many workshops across Malaysia to promote electoral reform in collaboration with Research for Social Advancement (REFSA), the secretariat for BERSIH.

In 2006, NDI conducted a workshop for BERSIH that focused on improving the action plans of each participating organization or political party in accomplishing their objectives. In 2007, NDI and BERSIH conducted a series of workshops in the politically neglected provinces of Sabah and Sarawak to educate previously disenfranchised political aspirants”.

(sumber : http://www.ndi.org/malaysia)Bantuan NDI kepada BERSIH berterusan daripada 2005 hingga sekarang. NDI sebagai sebuah NGO dibawah National Endowment for Democracy (NED), mendapat sebanyak USD 1,248,332.00 (atau RM 4,027,419.04) dari tahun 2005 sehingga tahun lepas untuk menaja program-program NGO di Malaysia termasuk BERSIH.

BERSIH bukanlah NGO pertama di dunia mendapat tajaan NED dan NDI yang dinaungi oleh CIA untuk mengadakan tunjuk perasaan menentang kerajaan. Nicaragua merupakan negara pertama yang menjadi sasaran CIA melalui operasi PROJECT DEMOCRACY (dengan melibatkan NED dan NDI serta beberapa NGO Amerika lain). Di Nicaragua, NED menubuhkan Via Civica manakala di Venezuela, Súmate merupakan NGO yang dicipta untuk fungsi yang sama.

2 comments:

Anonymous said...

Ini berita yang aku terima dari seorang kawan cina yang turun demo. Kenapa kali ni ramai cina yang turun?Sebab mereka dibayar diantara RM 500-RM1,000 seorang untuk hadir saja.Bila FRU mula bertindak,mereka pun pulang ke rumah manakala lembu2 melayu PAS yang dibayar RM 50-RM 200 seorang mula mengganas. Duit orang cina ni dibayar oleh warlord2 dibawah Ronnie Liu supaya kerajaan dapat ditumpaskan dan aktiviti maksiat, rumah judi akan berleluasa di bawah PR.

Cheguman said...

T.ksh atas info. Di melaka mmg ada arahan ahli pas utk hadir dan kenderaan disediakan. Alasan mrk ialah umno pun buat camtu. Ertinya jika pembangkang memerintah mrk pun sama cam umno atau lbh teruk dr itu. Pru13 bukan lg pertembungan antara parti tetapi antara kaum. Malangnya ada org melayu yg menyebelahi cina. Penyokong pas kebanyakannya org baik namun mrk lupa bhw org cina telunjuk lurus kelingking berkait.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)