Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Tuesday, July 31, 2012

Pembunuhan bersiri tokoh korporat melayu

Mati memang mati. Memang hidup lawannya mati. Namun penyebab pada setiap kematian mesti dipertanggungjawab.

Jika di Myamar sekarang sedang berlaku pembunuhan etnik, maka apa bezanya di Malaysia?

Bezanya di Malaysia penyingkiran etnik berlaku melalui pembunuhan ekonomi secara terancang.

Lihat tulisan salah seorang sahabat Demang di bawah:

http://www.rbfonline.net/2012/07/penang-portkebangsatan-dan-kejahatan.html?m=1

tokoh korporat melayu dibunuh?




Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary merupakan seorang ahli perniagaan dan bilionair Melayu yang terkaya di Malaysia. Beliau adalah Pengerusi Yayasan Albukhary.Pada 2008, beliau diumumkan sebagai Tokoh Maal Hijrah sempena sambutan Maal Hijrah 1429H peringkat kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).[1] Beliau seorang yang perahsia dan tidak lupa nikmat Allah.Dia terpilih sebagai Tokoh Melayu Terbilang 2009 .[2]


Menurut majalah Malaysian Business beliau mempunyai harta bernilai RM8.84 bilion pada 2005 seterusnya menjadi orang ketujuh terkaya di Malaysia pada 2005-2011 [3]. Menurut majalah Forbes, beliau orang ke-32 terkaya di Asia Tenggara. Beliau adalah orang kedua terkaya di Asia Tenggara selepas pengerusi Berjaya Corp, Vincent Tan. Syarikatmnya mempunyai 67,700 tenaga pekerja.Beliau juga 'Wira Dermawan Asia' selain Datuk Mohd Zaid Ibrahim,Leonard Linggi Tun Jugah(67), dan Hishamudin Ubaidulla(52) .[4]







Demang kutip sedikit biodata seorang usahawan Muslim yang dalam PERHATIAN puak yang tidak pernah senang dengan kejayaan orang Islam.






Sebelum ini Tan Sri Yahya yang sedang menguasai ekonomi telah 'ter'bunuh dalam satu kemalangan udara. Kemudian SM Nasimuddin (NAZA) meninggal dunia dalam pembedahan di luar negara (secara mengejut).






Usaha-usaha juga sedang dibuat bagi menghancurkan seorang lagi tokoh korporat Muslim di Selangor melalui isu SYABAS kononnya atas kegagalan menguruskan bekalan air.






Susah sangat ke nak sabotaj seseorang? Malang sungguh kerana ada sebilangan manusia buta yang tidak sedar dipergunakan oleh musuh Islam.






DAP berjanji akan terima Islam? Kalau untuk muslihat, jika kita minta DAP bersunat pun diorang akan sanggup!!!




Apabila sudah dapat kuasa nanti, tunGGU..!

Monday, July 30, 2012

Noh suruh Khalid minum air longkang

Gambar di sebelah adalah gambar hiasan semata-mata. Maklumlah, beliau sendiri pun hanyalah sebagai hiasan sahaja di bilik MB.

Mujur jugak beliau didudukkan di kerusi dan diberi meja. Kita bimbang suatu ketika nanti hanya diletakkan dalam frem dan disangkut pada dinding!

Setelah hampir 2 minggu bertapa, Demang kembali berkarya.

Hati seperti ditarik-tarik untuk menulis namun akal berkata, sabar. Urusan perniagaan keluarga memaksa Demang menghindari sebentar dunia blog. 

Kalau dah menulis, terbarai lah semua tugas lain.

Manakan tidak gundah, setiap hari menonton lakonan senget pembangkang yang masih cuba menegakkan benang basah padahal air liur pun dah makin kering.

Bagi yang berlagak macam ayam jaguh (Demang tak kata Mat Sabu), ekor pulak berselekeh dengan taik.

Di Selangor (kebetulan Demang baru balik Sabak Bernam semalam), masalah air yang menjadi hak rakyat dipolitikkan parti PKR dan UMNO manakala regim DAP menunggu peluang bisnes!

DAP tidaklah bodoh untuk meminta pengurusan air daripada MB walaupun mereka mampu berbuat demikian. Jika DAP buat begitu, sudah tentu orang Melayu akan mengamuk.

Maka mereka mengganggu dan membuat onar hingga keadaan semakin kusut. Akhirnya kerajaan negeri terpaksa ambil alih pengurusan air daripada SYABAS.

Selepas beberapa tahun nanti, terbukti lah sekali lagi kerajaan negeri GAGAL menguruskan air. Maka tender pun dibuka, tiada kuota dan syarikat kaum DAP pun berjaya.



"Biarkan Luncai terjun dengan labu-labunya...."
"Biarkan... biarkan..."

"Biarkan Luncai terjun dengan labu-labunya...."
"Biarkan... biarkan..."

"Biarkan Luncai terjun dengan labu-labunya...."
"Biarkan... biarkan..."

Monday, July 9, 2012

pemungut kotak pulangkan RM133000 yang ditemui


TAWAU: Seorang pencari kotak terbuang di sini terperanjat selepas mendapati salah satu kotak yang ditemuinya mengandungi wang tunai berjumlah RM133,300 sebaik membuka kotak terbabit di rumahnya di Batu 5 Jalan Apas.

Menurut lelaki berkenaan yang bekerja sebagai pemandu lori, Bahar Rauf, 55, beliau seakan tidak percaya dengan kejadian itu hingga membuatkannya memanggil ahli keluarganya untuk mengesahkan wang tunai yang ditemuinya.

“Saya berasa pelik kerana kotak itu agak berat berbanding kotak lain, dan selepas membukanya pula saya terkejut kerana terdapat tiga bungkusan besar yang mengandungi wang tunai di dalamnya,” katanya di sini kelmarin.

Menariknya, walaupun menemui wang dengan jumlah yang agak besar sedemikian, Bahar bertekad untuk menyerahkan wang itu kepada pihak polis di IPD Tawau pada Jumaat lepas untuk dikembalikan kepada pemilik asal.

Menceritakan pengalamannya pada hari kejadian dan rutin hariannya pula, beliau berkata dia sekadar menjalankan rutin hariannya mengelilingi pusat bandar mencari kotak-kotak terbuang untuk dijual pada hari berkenaan.

“Kotak-kotak kosong yang saya kutip dijual kepada kilang barangan lusuh sebagai pendapatan sampingan semenjak lima tahun lalu lagi,” katanya sambil mengakui rutin itu dilakukannya setiap kali habis waktu kerja sekitar jam 6.30 petang.

Ketua Polis Daerah Tawau, ACP Ibrahim Chin yang dihubungi pula mengesahkan mengenai kes itu dan memaklumkan bahawa wang terbabit telahpun diserahkan kepada pemilik asalnya.

Mengulas lanjut, Ibrahim memuji kejujuran dan sikap amanah Bahar kerana tidak mengambil kesempatan walaupun menemui wang dengan jumlah yang agak besar sedemikian.


Read more: http://www.theborneopost.com/2012/07/09/pencari-kotak-terbuang-terperanjat-jumpa-wang-rm-133300/#ixzz205QPPl3I


Demang syorkan, jika masih ada baki gelaran DATO' dan sebagainya yang tak sempat diberikan pada artis-artis veteran yang dah tak laku tu, eloklah dianugerahkan pada pemungut kotak tersebut.

Demang teringin sangat nak jumpa insan hebat seperti beliau.

Sunday, July 8, 2012

1.2 trilion pasaran produk muslim


Apabila ummat Islam berbelanja, kemanakah wang tersebut mengalir?

Kita tidak sekadar perlukan kesedaran bahkan perlukan sistem bagi mengawalnya.

Saturday, July 7, 2012

Naga kepala tiga muncul lepas tsunami



Kata orang dua kepala lebih baik daripada satu kepala tetapi apabila ada tiga kepala maka kepala ketiga akan menghasut kepala kedua agar menentang kepala pertama.

Tujuannya agar dia dapat menjadi kepala utama.

Kepala pertama tidak boleh dibuang kerana ia adalah pilihan rakyat melalui pilihanraya yang sah.

Kepala kedua diperlukan sebagai pengimbang.

Mahu tidak mahu kepala ketiga perlu dipenggal agar dia berhenti menghasut.

Kita perlu tegas demi keharmonian rakyat.

Malam tadi Demang terdengar suara penceramah di suatu majlis tertutup tetapi dipasang pembesar suara sekuat mungkin hingga terdengar ke rumah orang kampung hingga mengganggu ketenteraman awam.

Sambil menyalahkan kerajaan dan menuduh kerajaan menipu rakyat, sang penceramah menyelitkan kesah Hang Tuah berkelahi dengan Hang Jebat.

Kononnya tindakan Hang Jebat itu betul.

Mendengar cerita yang disampaikan penceramah itu, sekali imbas Demang yang berguru (minor) dalam bidang sastera dan Sejarah Melayu di USM Pulau Pinang tahu bahawa penceramah mungkin tidak pernah membaca teks asal sejarah melayu dan hikayat hang tuah.

Mungkin dia merujuk pada filem yang pernah ditontonnya di tv atau pawagam.

Sebenarnya hampir semua filem yang berkaitan sejarah melayu diterbitkan ketika fahaman sosialis sedang melanda dunia khususnya asia tenggara.

Justeru tidak hairan lah ia dimanipulasi sewenang-wenangnya bagi mempengaruhi penonton agar menentang institusi beraja.

Thursday, July 5, 2012

Faeqah ngaku hantar surat


Faeqah, setiausaha politik MB Selangor mengaku menghantar surat agar syarikat milik keluarganya dipertimbangkan menjadi panel pada Permodalan Negeri Selangor.

Namun Faeqah mendakwa ia prosedur biasa dan syarikat lain juga menghantar surat yang sama. Faeqah juga mengatakan dia tidak membuat susulan terhadap surat tersebut.

Wah wah wah... Enaknya berbicara, manisnya bahasa. Kalau dah setiausaha politik kepada MB Selabgor hantar surat agar sesebuah syarikat dipertimbangkan adakah ia tidak bermaksud apa-apa?

Adakah ia tidak akan menjejas keputusan? Adakah permohonan syarikat lain yang bukan milik 'saudara mara' faeqah akan diberi layanan adil?

Baru sepenggal sudah begitu, bagaimana nak harapkan rakyat bagi undi untuk sepenggal lagi? Habis terpenggal lah kepala rakyat!

Nak salahkan Faeqah seorang pun kurang bijak sebab penasihat ekonomi selangor (anwar ibrahim) pun masih tak boleh jawab dakwaan meluluskan 3 bilion semasa jadi TPM dulu.

Semalam adik kandung Azmin mendakwa wang tersebut ada kaitan dengan seorang wanita.

Pulak dah! Makin rumit la anwar.

Antara solat hajat PAS dan solat hajat penduduk Islam


WASHINGTON 5 Julai - Kira-kira 1.3 juta rumah dan kawasan perniagaan di timur Amerika Syarikat terputus bekalan elektrik kerana ribut dan keadaan suhu yang panas yang melanda kawasan itu sejak Jumaat lalu dan menyebabkan 23 terkorban.

Keadaan tersebut memaksa penduduk di kawasan berkenaan untuk membatalkan pesta Fourth of July yang sering diraikan pada bulan Julai.

Syarikat bekalan tenaga elektrik memberi amaran bahawa sesetengah tempat mungkin akan mengalami gangguan kuasa dan tidak dapat menghidupkan penghawa dingin mereka sepanjang minggu. - REUTERS

Demang kutip berita yang keluar di Utusan Malaysia hari ini mengenai satu lagi musibah yang melanda negara jahat itu.

Di sebalik kemajuan yang dikecapi Amerika memang kerap dilanda musibah satu persatu.

Demang percaya selain keadaan geografi, malapetaka yang melanda juga akibat doa dan solat hajat penduduk negara yang dicerobohi dan dianiayai Amerika.

Demang lihat di negara kita ada parti politik yang buat solat hajat supaya ditunjukkan kebenaran.

Rakyat dapat melihat kebenarannya sekarang. Tun Mahathir yang dituduh jahat sehingga disamakan dengan Firaun masih sihat di usia hampir 90 tahun dan sempat lagi membuat kerja kebajikan membantu rakyat Palestin.

Kalau semasa jadi PM dulu beliau agak terikat dan terbatas maka selepas bersara ini beliau melakukannya secara langsung termasuk mengunjungi negara tersebut dalam keadaan amat bahaya.

UMNO yang diberi gambaran sebagai zalim kini semakin mantap dan kembali diterima rakyat.

Cuma yang Demang rasa ada kebaikannya solat hajat tersebut ialah UMNO kini lebih prihatin dengan rakyat dan pelbagai kebajikan bentuk baru telah dibuat.

Kemelut 1999 dan tsunami 2008 ada hikmahnya. Kita terhindar daripada pemimpin yang berlakon warak padahal tersimpan laku yang membahayakan negara jika dia dilantik.

Semoga musibah yang berlaku di Amerika itu tidak menimpa kita.

Berpolitiklah secara matang.

Wednesday, July 4, 2012

Zulkifli ulas kes liwat anwar


Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin menyifatkan alasan penghakiman penuh Mahkamah Tinggi dalam kes liwat membuktikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah tidak layak menjadi Ketua Pembangkang dan ahli Parlimen.

Beliau yang dihubungi KLPOS memberitahu Anwar hanya dibebaskan dari disabitkan tuduhan meliwat Saiful Bukhari Azlan dari segi undang-undang namun dari segi moral telah hilang kelayakan dan integriti bergelar Ketua Pembangkang dan ahli Parlimen.

"Dia (Anwar) sepatutnya letak jawatan kerana jelas dari penghakiman bahawa liwat berlaku."

Cuma Anwar bernasib baik dengan sistem keadilan jenayah Malaysia yang meletakkan beban bukti terlalu tinggi kepada pihak pendakwaan iaitu melampaui keraguan munasabah," katanya.

Zulkifli dalam nada sinis memberitahu Ketua Pembangkang itu patut berterima kasih kepada sistem kehakiman yang diamalkan di negara ini yang membebaskan beliau atas dasar "kekhilafan teknikal".

Beliau turut berkata penghakiman ini sama seperti penghakiman Mahkamah Persekutuan yang membebaskan Anwar dalam kes liwat Azizan Abu Bakar dan Sukma Darmawan dengan alasan "kami percaya kejadian liwat berlaku tetapi tidak selamat untuk disabitkan kesalahan dari segi teknikaliti".

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru ini turut mendesak agar Peguam Negara membuat petisyen rayuan dengan segera sebelum berakhirnya tempoh sepuluh hari yang diperuntukkan.

(zulkifli Nordin adalah salah seorang peguambela anwar ibrahim dalam salah satu kes dakwaan liwat sebelum ini. Beliau juga merupakan salah seorang pengasas PKR dan menjadi pemimpin atasan PKR sehingga memenangi kerusi parlimen. Kini zulkifli menyertai sebahagian besar pemimpin pengasas PKR yang meninggalkan parti itu setelah menyedari pembohongan anwar).

Kaum cina patut risaukan anwar


Siapa tidak tahu betapa Anwar Ibrahim ada hubungan baik dengan Amien Rais di Indonesia?

Cuma Demang percaya hubungan mereka tidak lah seperti hubungan Anwar dengan Saiful atau anwar dengan sukma darmawan.

Opp! Jangan fikir yang bukan-bukan. Demang maksudkan anwar dengan saiful rapat sebab saiful adalah pembantu sulit anwar termasuk menyediakan minuman kegemaran anwar.

Apapun, telah timbul persoalan apakah hubungan mereka ada kaitan langsung dalam gerakan reformasi kedua-dua negara?

Sudah menjadi rahsia umum betapa Anwar dan Indonesia amat berkait rapat. Bahkan suatu ketika dulu Anwar Ibrahim digelar Bung Anwar!

Demang tak tahu lah kalau-kalau di Permatang Pauh 'bang' dipanggil 'bung'.

Lihat tulisan rakan blogger Demang yang diemailkan kepada Demang baru-baru ini.

Sehingga kini rakyat Indonesia khususnya masyarakat Tionghoa masih mengenang dan memperingati kejadian berdarah Mei 1998 sewaktu era permulaan gerakan reformasi yang berlaku di Indonesia 14 tahun lalu.

Detik cemas dan kekalutan yang berlaku semasa kejadian tersebut, agak sukar untuk dilupakan begitu sahaja apatah lagi tatkala jerit pekik meminta tolong dari gadis-gadis Cina yang dirogol kemudian dikelar kulitnya seakan masih tergiang-giang di telinga para saksi yang masih hidup.

Awalnya sebagaimana ramai rakyat Indonesia yang lain, sebahagian besar masyarakat Cina Indonesia turut meraikan gerakan reformasi Indonesia dengan harapan kebebasan dan hak kaum mereka akan lebih terbela sekiranya gerakan jalanan tersebut berjaya menumbangkan Soeharto.

Apatah lagi saat tersebut Indonesia dan beberapa negara jiran lain turut terjebak dalam kegawatan ekonomi dek kerana sang penyangak matawang yang mengakibatkan berlakunya kemelesetan ekonomi.

Dianggarkan hampir 50 juta rakyatnya mengalami kehidupan yang tidak menentu kesan dari kegawatan tersebut, ditambah lagi dengan kenaikan pelbagai harga barangan keperluan harian, lantas ia menjadi salah satu punca gerakan reformasi jalanan disambut dengan harapan baru.

Ahli politik opportunis Indonesia seperti Amien Rais yang juga sahabat baik Anwar Ibrahim adalah antara watak penting yang mengambil kesempatan disebalik keperitan hidup rakyat saat itu.

Dengan memanipulasi kemarahan yang membuak dalam hati nurani khalayak, Amien Rais yang turut didukung oleh sebahagian mahasiswa pro reformasi berjaya menyemarakkan lagi gerakan jalanan tersebut saban hari sehinggalah akhirnya mencetuskan suasana yang tidak terkawal.

Sebagaimana rakaman sejarah, gerakan reformasi jalanan nyata hanya gah secara teori yang tampak mudah saat dilaungkan di jalanan. Realiti yang berlaku lebih buruk dari jangkaan ramai.

Reformasi yang dicanang bukan sahaja gagal mencapai agenda utamanya untuk menguburkan KKN (korupsi, kronisme dan nepostisme), sebaliknya mengundang gejala KKN yang lebih teruk dalam pemerintahan pemimpin-pemimpin selepasnya.

Keganasan jalanan, kebakaran harta benda dan premis berleluasa manakala pemusuhan dan pembunuhan hasil kecurigaan antara pelbagai etnik dan agama menjadi-jadi.

Ribuan nyawa melayang sia-sia samada menjadi mangsa kebakaran ataupun dibunuh kejam dek kerana kekalutan di peringkat pemerintahan sehingga dalam apa jua pertelingkahan antara rakyat hanya undang-undang rimba dititik beratkan.

Tidak cukup dengan Tragedi Mei 98 yang mengorbankan lebih seribu nyawa etnik Tionghoa Indonesia, datang pula Tragedi Semanggi, Polo dan Ambon yang menyaksikan hubungan antara etnik dan agama kian runtuh.

Akhirnya apa yang berjaya dicapai hasil laungan reformasi jalanan itu yang kelihatan hanya api yang marak membakar bangunan, pembunuhan melata di banyak wilayah dan pengangguran kian meningkat.

Kesimpulannya, manfaat yang di kejar jauh dari kesampaian sebaliknya mudarat yang datang bertimpa-timpa sejak 1998 hingga sekarang. Melihat pada liku-liku sejarah ini, tepatlah keputusan rakyat Malaysia menolak acuan reformasi yang diciplak oleh Anwar Ibrahim dari Indonesia.

Terbukti, laungan reformasi hanya gah di bibir dengan membawa bersama harapan palsu namun realiti yang terjadi lebih banyak kebinasaan yang terpaksa dilalui.

Terbaru: kerajaan selangor lesap 1b


Foto di atas menunjukkan CHUA Tee Yong menunjukkan salah satu dokumen berhubung transaksi bernilai RM1 bilion melibatkan Kerajaan PKR Selangor pada sidang media di Wisma MCA, Jalan Ampang di Kuala Lumpur, semalam. -

Laporan: UTUSAN/FAUZI BAHARUDIN

KUALA LUMPUR 3 Julai - Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor didakwa terbabit dalam penyelewengan bernilai hampir RM1 bilion dan ia dikatakan dibuat dengan berselindung di sebalik pelan ‘menyelamatkan’ Talam Corporation Bhd. (Talam) yang dibebani hutang, dua tahun lalu.

Penyelewengan didakwa berlaku dalam dua bentuk iaitu membabitkan pembelian ‘penuh tanda tanya’ ke atas aset Talam berjumlah RM676 juta serta ‘misteri’ ke mana peruntukan RM392 juta yang diluluskan pada 2009 bagi menyelesaikan hutang syarikat itu dibelanjakan.

Perkara itu didedahkan Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong, selepas terkejut apabila mendapat maklumat kerajaan PKR Selangor belum menjelaskan hutang milik Talam ke atas beberapa buah syarikat meskipun bajet sudah diluluskan.

Demang tahu, bagi penyokong PKR berita di atas mungkin satu manipulasi tambahan pula ia dikeluarkan akhbar Utusan Malaysia.

Apa nak susah. Jika berita tersebut tidak benar maka kerajaan selangor boleh ambil tindakan undang-undang.

Selagi tiada penafian di mahkamah maka rakyat anggap ia benar.

Kalau tak percaya pada mahkamah, maka kita janganlah percaya pada keputusan mahkamah terhadap kes liwat anwar ibrahim semalam.

Tak gitu?


Sebagaimana dulu nampaknya kali ini pun mahkamah tinggi percaya berlakunya penetrasi dubur bekas pembantu anwar iaitu saiful namun kerana masalah kewibawaan bukti maka mahkamah terpaksa mengambil jalan yang lebih selamat dengan tidak mendakwa anwar.

Sebenarnya rakyat Malaysia sudah faham kaedah pengadilan iaitu ramai penjenayah terpaksa dilepaskan kerana masalah yang sama.

Justeru walaupun mahkamah gagal mensabitkan anwar dengan tuduhan namun ia tidak mampu mengembalikan kepercayaan rakyat pada anwar.

Berita penuh:

KUALA LUMPUR 3 Julai - Mahkamah Tinggi di sini dalam alasan penghakiman penuh kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohd. Saiful Bukhari Azlan, menyatakan bahawa ada keterangan berlakunya penetrasi dubur bekas pembantu peribadi Ketua Pembangkang itu.

Ia berikutan keterangan tiga doktor Hospital Kuala Lumpur (HKL) yang memberi pandangan berlakunya penetrasi tersebut berdasarkan rumusan pakar kimia, Dr. Seah Lay Hong yang menjumpai sampel-sampel diambil daripada dubur Mohd. Saiful Bukhari mengandungi sperma 'Lelaki Y'.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah (gambar) bagaimanapun berkata, disebabkan tiada bukti sokongan, adalah tidak selamat untuk mahkamah mensabitkan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu dengan tuduhan liwat memandangkan integriti sampel yang diambil telah tergugat sebelum dihantar untuk analisis kimia.

Berdasarkan kenyataan mahkamah tersebut didapati berlaku penerobosan ke lubang dubur saiful cuma tidak dapat dibuktikan 100% bahawa lelaki Y tersebut adalah anwar ibrahim.

Persoalan sekarang ialah jika lelaki itu bukan anwar, maka siapakah lelaki sebenar yang telah...

Tuesday, July 3, 2012

Terkini cabaran pada anwar

Rafizi yang nampak macam pakar dedah barangkali terlepas pandang skandal anwar melibatkan berbilion ringgit semasa jadi TPM dan menteri kewangan.

Sebagai permulaan apa kata Rafizi minta anwar jelaskan rujukan berikut:

http://mymassa.blogspot.com/2012/07/rafizi-so-what-now.html?m=1

Stop logo HALAL


Ini berita terbaru:

"KUANTAN 2 Julai - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tidak akan bertolak-ansur dengan pemilik premis yang masih belum menukar atau memohon sijil dan logo halal jabatan itu, disebabkan mereka sudah diberi tempoh yang mencukupi untuk berbuat demikian.Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, sebelum ini Jakim memberi kelonggaran kepada pemilik premis selama enam bulan untuk berbuat demikian, selepas pindaan Akta Perihal Dagangan 1972 dikuatkuasakan pada 1 Januari lalu."

Demang rasa inilah tindakan paling bodoh yang dibuat JAKIM.

Kenapa perlu memaksa pengusaha menggunakan logo HALAL dalam masa yang sama premis menjual produk haram masih berleluasa?

Logo HALAL hanya kosmetik. Lebih teruk dari itu logo HALAL menghalalkan pengusaha bukan Islam memanipulasi produk mereka dengan lebih mudah dan seterusnya menyingkirkan pesaing mereka dari kalangan pengusaha muslim yang baru nak membina perniagaan.

Bayangkan, apabila masyarakat sudah menyamatarafkan produk muslim dan bukan muslim kerana menggunakan logo yang sama, apa lagi yang istimewanya pengusaha muslim?

Menjadi penganut Islam memang amat istimewa dari segi akidah namun kehidupan mencakupi semua bidang termasuk ekonomi.

Fakir boleh membawa kepada kufur!

Adalah lebih baik JAKIM memikirkan cara untuk mendidik masyarakat agar mendahulukan produk buatan muslim berbanding sibuk menyuruh pengusaha memakai logo HALAL yang akhirnya memusnahkan perniagaan pengusaha muslim.

Apakah sumbangan JAKIM bagi membantu pengusaha muslim untuk bersaing dengan pengusaha bukan muslim?

Ustaz-ustaz di JAKIM tahukah tentang perniagaan? Tahukah betapa peritnya hendak memasarkan produk setiap hari di celahan jenama syarikat asing yang sudah terkenal?

Tahukah ustaz-ustaz JAKIM bahawa tidak sampai 1% (agaknya) pengguna bukan muslim yang sudi membeli produk muslim?

Tidak sedarkah JAKIM semua ini?

Jika semua produk dan premis di Malaysia sudah menggunakan logo HALAL maka pengguna Islam sudah tidak peduli lagi siapa pengusahanya samada Ah Seng yang rajin berderma pada kuilnya, atau Robert yang aktif dalam aktiviti gereja, atau Baharom yang sering berderma untuk masjid!

Demang bukan sengaja nak cari pasal dengan JAKIM. Demang cadangkan JAKIM buatlah sesuatu untuk pengusaha muslim.

Jangan sampai puak pembangkang seperti PAS lancarkan logo baru: PRODUK MUSLIM!

Kita tak perlu HALAL



Demang fikir kita tak perlukan logo ini. Bahkan ia makin merugikan kita.

Demang dah protes logo ini sejak zaman Paklah lagi. Ternyata telahan Demang benar. Semakin lama semakin merugikan. Ia membunuh pengusaha muslim.

Syarikat-syarikat gergasi semakin menguasai pasaran. Pengusaha kecil muslim gulung tikar dan akhirnya makan gaji dengan syarikat besar.

Oh ya, JAKIM kena lebih kreatif dalam membantu ekonomi ummat Islam. Jangan bagi alasan bahawa 'itu bukan kerja Jakim!'

Monday, July 2, 2012

PAS tanding 80 kerusi

Demang setuju dengan Azli Shukri. Bahkan Demang melihat kenyataan bertanding 80 kerusi tersebut hanya gimik PAS dalam keadaan cukup tertekan.

PAS sebenarnya melakukan kesilapan terbesar apabila cuba menumpang Anwar Ibrahim.

1999, memang majoriti rakyat termasuk pemimpin percaya bahawa Anwar tidak bersalah.

Hari ini, keyakinan tersebut audah hilang dan ia menjadi beban pada PAS.

http://azlishukri.blogspot.com/2012/07/mimpi-indah-hadi-awang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+AzliShukriToday+%28AZLI+SHUKRI+TODAY%29&m=1

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)