Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Wednesday, August 29, 2012

Boikot merdeka 2012


Isu demi isu dalam barisan pembangkang meletup di sana sini. Isu Kedah, isu Pulau Pinang, isu Perak, isu Selangor, dan terbaru isu pemimpin PKR di Pahang.

Demang fikir hanya satu cara untuk mengalih perhatian rakyat dari terus memoerkatakan tentang kemelut pembangkang iaitu dengan melakukan satu letupan yang lebih besar.

Tidak sukar untuk mencari isu. Kebetulan sambutan merdeka semakin dekat. Pembangkang boleh cetuskan sesuatu dan mulakan provokasi menjelang sambutan.

Kalau jadi huru hara lebih bagus. Orang akan lupa terus masalah-masalah besar PKR tersebut.

Mungkin pembangkang boleh mulakan dengan mempertikai tema tahun ini.

Ala... Tahu lah Anwar Ibrahim nak buat camna. Harap jangan buat-buat lari ke kedutaan mana-mana dah la. Lepas tu bagitau ada orang nak bunuh.

Taktik lama tu bro.

Raptai sambutan merdeka melaka 2012



Di tengah isu sumbang mahram pemimpin PKR Pahang, isu sabotaj air di Selangor, dan komplot tanah DAP Pulau Pinang, orang Melaka tetap meriah dalam persediaan sambutan kemerdekaan.

Nak dibiarkan luncai terjun dengan labunya lagi?

Tuesday, August 28, 2012

Jadi kerajaan pun menipu



Pembinaan Loji Langat 2: Dakwaan kerajaan Selangor adalah pembohongan: Peter Chin, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air

Putrajaya: Dakwaan kerajaan Selangor kononnya tarif air di negeri itu akan naik sehingga 70 peratus apabila projek pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 siap, adalah pembohongan.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin, yang menafikan dakwaan itu menegaskan pembinaan loji tidak ada kaitan dengan kadar tarif air.

“Ia alasan semata-mata untuk menghalang perancangan kerajaan pusat membina loji. Ini adalah antara helah meyakinkan rakyat kononnya pembinaan loji tidak wajar diteruskan.

Tarif air bukan isu

“Kita tidak pernah menyatakan akan berlaku kenaikan tarif air selepas loji siap. Apa yang kita lakukan bertujuan mengelakkan krisis air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya menjelang 2015,” katanya kepada BH semalam.

Baru-baru ini, EXCO Kerajaan Selangor, Xavier Jayakumar, berkata dasar kerajaan negeri yang tidak mengenakan bayaran untuk 20 meter padu pertama air, tidak boleh diteruskan jika pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 diteruskan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri itu, berkata walaupun kos pembinaan ditanggung kerajaan, sumber pembiayaan adalah daripada Agensi Koperasi Antarabangsa Jepun (JICA).

Sehubungan itu, beliau mendakwa Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) selaku syarikat konsesi tunggal mengagihkan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya, akan terpaksa menaikkan tarif air.

Chin juga berkata, Kerajaan Pusat akan memastikan loji yang menelan belanja RM3.744 bilion itu dimulakan tahun ini dan siap sebelum 2015.

Paling munasabah

Projek penyaluran air dari Pahang ke Selangor dengan kos RM2.481 bilion pula dijangka siap pada 2014.

Kos pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 ialah yang paling munasabah boleh ditanggung Kerajaan Pusat bagi membekalkan 1,130 juta liter air sehari untuk lapan juta pengguna antara 2014 hingga 2025.

“Kerajaan Pusat juga boleh mendapatkan kadar faedah paling rendah bagi pembiayaan dalam pasaran modal semasa dan tidak ada asas mengatakan tarif air akan meningkat semata-mata kerana pembinaan loji ini.

“Kerajaan Selangor perlu lebih teliti sebelum menyebarkan alasan yang semata-mata untuk membantah pembinaan loji,” katanya.

Tiada kaitan loji baru

Chin juga menjelaskan dasar memberi 20 meter padu pertama air percuma terpulang kepada budi bicara kerajaan Selangor sepenuhnya dan tiada kaitan dengan kos pembinaan loji baru itu.

“Terpulang sama ada mahu meneruskan subsidi. Dasar memberi subsidi ini bermakna kerajaan Selangor terpaksa membayar pampasan kepada SYABAS. Berhubung isu tarif air pula, ia perlu diputuskan oleh kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Chin juga menjelaskan jika ada keperluan tarif air dinaikkan, kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat perlu membincangkan keputusan itu.

Sumber: Berita Harian online.

Dah la menang PRU12 pun dengan cara menjual janji palsu, dah tubuh kerajaan negeri pun masih nak menipu rakyat.

PKR lupa yang rakyat Selangor bukan bodoh.

Saturday, August 25, 2012

hmm boleh tahan side income

Snapshot di atas adalah tulen. BUKAN diedit!

Jumlah kutipan sebenar bagi bulan Mei, Jun, dan Julai 2012 ialah RM118,245.00.

Ya. Itulah hasil jualan secara online untuk tiga bulan terakhir. Untuk bulan Ogos saya belum kira.

Read More...

Monday, August 20, 2012

Sunday, August 19, 2012

Ustaz Nasha jawab isu jumpa najib di mekah


Laporan media cetak dan elektronik pada 14 dan 15 Ogos 2012 dan beberapa ulasan daripada pelbagai pihak sehubungan dengan kenyataan saya di Mekah al-Mukaramah adalah dirujuk.

- Hudud

Saya kekal dengan pandangan saya bahawa Karpal Singh bukan hanya sekadar anti hudud tetapi anti-Islam.

Sebagai seorang peguam yang lama, dia tahu apa itu substantive law dan apa itu procedural law. Pelaksanaan hudud memerlukan kepada standard of proof yang cukup tinggi untuk boleh dilaksanakan, ada kesalahan yang memerlukan tahap pembuktian ke taraf beyond any shadow of doubt iaitu tahap pembuktian yang maksimum, sebelum boleh ia dilaksanakan, tetapi dia menolak semua itu hanya kerana ia adalah undang-undang Islam.

Berapa kali sudah dia mengungkapkan bahawa pelaksanaan sistem perundangan Islam is over my dead body menunjukkan dia sanggup mati untuk pertahankan pendiriannya, maka saya juga sanggup melakukan apa saja at whatever cost untuk pertahankan agama saya.

Terpulanglah kepada mana pihak yang mungkin kerana percaturan politik akan mendiamkan diri seperti syaitan-syaitan bisu yang sering diungkap oleh pimpinan, insya-Allah saya tidak akan biarkan mana-mana pihak sewenang-wenangnya menghina agama saya.

Pas harus lebih tegas menyatakan pendiriannya dalam hal ini kerana sokongan yang diberikan oleh masyarakat umum kepada Pas adalah kerana perjuangannya untuk menegakkan syariah Allah SWT namun dalam isu hudud yang diserang dan dikecam oleh Karpal Singh ini, masih ramai yang tertunggu apa sikap Pas terhadap Karpal Singh.

Adakah tahaluf siyasi yang sedang diamalkan oleh Pas turut membolehkan kesepakatan dengan mereka yang menolak dan memerangi Islam. Harapan saya adalah apabila penjelasan dibuat oleh pimpinan tertinggi Pas kepada masyarakat umum, maka akan terjawablah kekaburan yang ada pada masyarakat umum.

Pemimpin Pas mungkin sudah faham, ahli Pas juga mungkin sudah mengerti tetapi masyarakat umum masih menanti penjelasan. Pas tidak akan menang hanya dengan undi daripada ahlinya sahaja. - Isu pertemuan di Mekah

Kepada mereka yang membuat andaian, tuduhan dan suu’ dzan (bersangka buruk), nasihat saya adalah ittaqillah, ittaqillah, ittaqillah (bertakwalah) dan beristghfarlah khasnya pada hari-hari terakhir Ramadan ini. Kasihan saya melihat mereka yang menghukum tanpa tahu hujung pangkal.

Berbaik sangkalah sesama Muslim. Hampir sebulan sepanjang Ramadan ini, doa qunut yang dibacakan di hadapan Kaabah ketika solat witir, menyeru kepada merapatkan saf dan menyatupadukan orang Islam. Imam solat saban malam memohon dengan doa Ya Allah satukanlah suara umat Islam.

Saya telah mengaturkan pertemuan di Mekah antara beberapa orang ulama di Mekah bersama dengan YAB Perdana Menteri bersempena dengan persidangan OIC. Saya dijemput ke Mekah dengan visa khas selepas YAB PM bersetuju untuk bertemu dengan ulama-ulama tersebut. Perbincangan telah diadakan di sebuah villa kenalan bersebelahan dengan Masjidil Haram. Yang dibincang antara lain adalah isu di Syria dan Rohingya. Para ulama tersebut menyebut tentang peranan yang boleh dimainkan oleh Malaysia.

Perbincangan juga menyentuh beberapa kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia. Mereka juga telah meninggalkan beberapa pesanan kepada PM seperti memastikan Malaysia terus mengangkat pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam memelihara kesucian Islam.

Pertemuan itu sedikit pun tidak berbincang tentang Pas atau UMNO, sebab isu yang dibincangkan adalah jauh lebih besar daripada Pas atau UMNO. Kami berbincang tentang keadaan semasa ummah. Rasullullah menyebut, man lam yahtamma biamril muslimin falaisa minhum (Siapapun yang tidak menganggap penting urusan/perkara yang menimpa kaum muslim, maka dia bukan termasuk golongan mereka (muslim).

Adakah berbincang tentang ummah satu jenayah?

Tiba-tiba dikaitkan dengan saya akan masuk UMNO. Untuk kesekian kalinya saya sebutkan secara terbuka, saya tidak ada niat untuk masuk UMNO, cuma saya menganggap semua yang mengucap kalimah syahadah sebagai saudara saya seiman termasuklah pemimpin dan ahli UMNO, dan mereka yang bukan Islam sebagai saudara saya seinsan. Perbezaan pandangan politik tidak seharusnya dijadikan sebab untuk kita tidak memikirkan maslahat ummah.

Saturday, August 18, 2012

UMNO akan laksana hudud



Umno boleh memperkenalkan hukum hudud jika Pas bergandingan dengan parti teras Barisan Nasional (BN) itu, dengan membangunkan sebuah negara Islam.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Umno amat mengalukan-alukan penyertaan Pas dalam parti itu jika ia berpisah dari Pakatan Rakyat (PR).

Beliau berkata, pelaksanaan hudud hanya dapat dilakukan jika Pas menyertai Umno untuk bersama-sama membina negara dan menggubal perundangan Islam.

“Sebelum itu, kita harus pastikan hudud yang akan dilaksanakan adalah bukan hudud Pas, sebaliknya hukum hudud yang ditetapkan oleh agama Islam.

“Pas harus keluar dari PR secepat mungkin kerana mereka saling berpelukan dengan orang kafir yang secara nyata menolak hudud” katanya kepada Sinar Harian selepas majlis sumbangan dan berbuka puasa peringkat Dewan Undangan Negeri (Dun) Ayer Hitam, di Masjid Pekan Jerlun, di sini, semalam.

Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata, sudah tiba masanya Pas meninggalkan PR dan menetapkan pendirian sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam.

“Apabila Pas meninggalkan PR yang disertai parti bukan Islam, baru mereka boleh meneruskan perjuangannya yang didokong selama ini.

“Selagi Pas bersama parti yang tidak mengakui Islam adalah agama unggul, hukum hudud tidak dapat di laksanakan,” katanya.

Menurutnya, dunia mengiktiraf Malaysia adalah sebuah negara Islam tetapi ia tidak dapat melaksanakan hudud kerana Malaysia mempunyai kehidupan masyarakat yang berbilang kaum dan agama.

“Umno akan mewujudkan sebuah negara Islam yang lengkap jika Pas berbesar hati untuk menyertai Umno.

“Negara Islam lain juga menaruh harapan kepada Malaysia, namun masih ada orang yang cuba memecahbelahkan orang Islam. Oleh kerana itu hajat kita tidak tercapai.

“Untuk membina sebuah negara Islam, orang Melayu harus bersatu dalam satu pakatan dan membangunkannya secara lengkap.

“Kita tidak usah mempedulikan orang yang memperjuangkan hanya untuk menjadi Perdana Menteri, sebaliknya semua orang Melayu dan Islam mesti bersatu untuk membina sebuah negara Islam dan melaksanakan hudud,” katanya.

- SINAR HARIAN

Demang tunggu apa pula alasan PAS kali ini?

Ayam disembelih dibuang ke sungai



Isu solat 2 imam
Dipecat kerana hadiri kematian
Kedai dipulaukan
Haram sembelihan
Tekong perpecahan
Dll

Baca seterusnya...

http://taipingmali.blogspot.com/2012/08/jawapan-ts-harussani-kepada-nik-ajis.html?m=1

Salam aidil fitri



Sempena aidil fitri ini Demang ucapkan selamat hari raya aidil fitri kepada semua pengunjung waadat.com yang beragama Islam tidak kira apapun fahaman politik.

Jadikan perbezaan sebagai satu keistimewaan untuk kita menambah kebaikan dan jangan jadikan perbezaan sebagai sebab untuk berbalah-balah serta menambah dosa.

Friday, August 17, 2012

Menenung muslihat terakhir Najib


Ada orang kata, antara orang politik dengan ular hindarilah orang politik.

Demang anggap itu hanya lelucon namun jika betul, maka antara Anwar dengan Najib siapa lebih 'bahaya'?

Kita perlu ingat Najib jadi ahli politik sepenuh masa sejak usia belasan tahun. Sama macam Anwar.

Bezanya, jika ibarat buku dan ilmu (bab ni kena faham betul-betul):

Najib membesar dikelilingi buku-buku ilmiah manakala Anwar bergelut dengan komik dan majalah.

Maksud Demang, Najib membesar dalam suasana politik matang (lantaran beliau berada dalam kerajaan sejak mula) manakala Anwar bergelut dengan politik fahaman yang khayal dengan ideologi perjuangan.

Barangkali akan ada yang mengaitkan dengan realiti dan fantasi namun Demang lebih cenderung mengatakan mereka terasing dari segi praktis dan teori.

Bagi semua di atas sudah tentulah Najib dalam kategori pertama dan Anwar di kelompok kedua.



Pertembungan mereka hari ini boleh dikatakan kemuncak pada karier politik masing-masing. Ia adalah perseteruan peribadi tetapi menjemput penglibatan semua pihak yang dengan cepat membentuk dua kem raksasa.

Setakat ini servis masih di tangan Najib dan dalam kebanyakan permainan ia biasanya menguntungkan.

Semua orang sedang menonton permainan mudah Najib iaitu menabur umpan sebanyak-banyaknya sebelum menyauk kesemua sekali pada pusingan akhir.

Semudah itukah rancangan Najib? Jika setakat itu, tidak perlulah terlalu banyak pengalaman. Demang jangkakan itu bukan muslihat sebenar Najib.

Dengan menabur umpan sehingga hampir kering kontang Najib sebenarnya meletakkan rakyat (baca: pengundi) dalam keadaan serba salah.

Mahu tidak mahu rakyat terpaksa menolak Anwar dalam PRU13 nanti kerana jika Anwar menjadi PM dalam keadaan tiada modal maka rakyat takut Anwar akan mengulangi tindakan penyelesaian cara mudah iaitu BERHUTANG dengan IMF dan sebagainya.

Semua orang tahu kes Anwar yang cuba meminjam daripada IMF dalam krisis kewangan 1999.

Bagaimana dengan Najib?

Najib tidak perlu buat apa-apa jika kekal menerajui kerajaan kerana beliau tidak menjanjikan apa-apa yang baru sebagaimana janji Anwar untuk menang. Najib hanya perlu teruskan sebagaimana sekarang.

Bagi yang kurang faham teori Demang, beginilah:

Sekarang Najib beri rakyat RM10. Maka jika Anwar ingin menunjukkan beliau lebih baik maka beliau perlu menawarkan (janji) melebihi RM10. Jika tidak, buat apa rakyat perlu menukar kerajaan?

Sekarang rakyat sedang bercerita sesama mereka betapa Najib sudah berbelanja untuk rakyat sehingga ke tahap maksimum.

Jika demikian, dari mana Anwar dapat mencari dana agar dapat memberi lebih dari itu?

Itulah sebabnya hal hubungan Anwar dengan Amerika sentiasa dijadikan isu sejak dulu hingga sekarang.

Turun lah ke akar umbi dan tanyalah: siapa yang tidak tahu hubungan Anwar dengan Amerika serta isu IMF?

Wednesday, August 15, 2012

Taksub bangsa assobiah taksub parti apa istilahnya?


Tinggal lagi beberapa hari ummat Islam akan menyambut aidil fitri.

Bagaimana dengan persediaan kita? Maksud Demang, sudahkah kita bersedia untuk memohon maaf atas kelancangan dalam mengutuk saudara kita yang berlainan fahaman politik?

Adakah kita bersedia menyambut salam saudara kita yang mahu berbaik-baik?

Ataukah kita akan terus bertegar mempertahankan fahaman dan tafsiran kita terhadap Islam?

Ataukah kita sudah menyangka diri kita betul 100% dan tak mungkin buat kesilapan?

Barangkali malam ini sebelum melelapkan mata ada baiknya kita muhassabah sedikit. Takut-takut mata kita terus tertutup malam ini!

Rohingya: najib akan serang myamar?



Isu Rohingya masih berkumandang di merata jalanan, dijaja dengan pelbagai corak mengikut kepentingan.

Najib buat apa? Tanya pihak yang tidak pernah jemu mengintai peluang memburukkan PM.

Semalam ada seseorang menyiarkan surat terbuka meminta Najib bertindak.

Sekali imbas memang permintaan tersebut kelihatan bagus namun sebenarnya ia adalah provokasi yang sengaja mengundang polemik.

Adakah mereka tidak sedar betapa Malaysia dihuni tak sampai 60% ummat Islam manakala selebihnya penganut Budha dan Hindu?

Mampukah kita bertindak sendirian dan mencapai apa yang kita mahukan? Atau kita akan terjerumus dalam kemelut yang lebih dahsyat sambil menyeret sama konflik dalam negara pula?

Foto di atas Demang ambil daripada blog Badut Rakyat sebentar tadi.

Lihatlah, apa yang Najib buat? Kita bertindak dengan bijaksana bukan berlagak bijak di sana sini.

Keterangan foto:
Bekas Timbalan Presiden PAS,Nasaruddin Mat Isa semalam dilihat bersama-sama dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib mengadakan pertemuan dengan tokoh ulama terkenal di Arab Saudi iaitu Sheikh Dr Abdullah Hamad Jalaly, Mufti Masjidil Haram Makkah Sheikh Dr Sulaiman Al Salumi dan Ketua Hakim Mahkamah Makkah Dr Saleh Darwish.

Ketiga-tiga ulama itu mengunjungi Datuk Seri Najib yang mengetuai delegasi Malaysia pada Sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang berlangsung di kota suci Makkah mulai semalam.

Lihatlah dengan fikiran yang waras dan matang bukannya dengan marah dan dendam.

Tuesday, August 14, 2012

Penghapusan etnik rohingya



Seperti biasa, sibuk lah orang di Malaysia menyibuk dengan kemelut yang berlaku di negara lain atas nama saudara seagama.

Bagi Demang, prihatin dan niat untuk membantu itu memang bagus, tapi tak perlulah 'over acting' sangat padahal bontot sendiri pun bergelumang tahi.

Sepagian ini banyak juga foto-foto ngeri mayat penduduk Islam Rohingya yang hangus terbakar dimasukkan ke wall Facebook Demang.

Bersekali dengan foto-foto tersebut sudah tentulah komen-komen daripada penatapnya.

Macam-macamlah luahan, pandangan cadangan, dan percambahan idea di situ. Tidak kurang juga yang mengambil kesempatan mengutuk pihak lain di samping berusaha mengembangkan fahaman politik masing-masing.

Dari perbincangan tersebut dapat dilihat 'stand' para penghujah. Ia tambah ketara apabila mereka mula menegakkan benang basah.

Demang percaya, jika demikian caranya, jangan haraplah mereka dapat menyumbang apa-apa. Mereka hanya tahu menyalahkan pihak lain dan menuduh antara satu sama lain.

Telur ayam pun lebih berkualiti daripada minda mereka, terutama yang sering menganggap dirinya lebih baik daripada orang lain itu.

Kalau dah dalam FB pun tak habis-habis bertengkar, macamana nak bersatu di medan perang?

Monday, August 13, 2012

Demang muncul semula dengan 3 isu BESAR


Kalau ikutkan, Demang memang malas nak update blog Waadat atas beberapa sebab.

Namun ada beberapa isu yang ditonyoh-tonyoh ke muka Demang memaksa Demang untuk beri sedikit komen peribadi.

Pertama, isu artis masuk PAS. Eh, sejak bila pula artis dijadikan rujukan dalam bab politik? Adakah jika seseorang artis memilih sesebuah parti maka itu menunjukkan parti itu BENAR?

Kenapa artis yang suatu ketika dulu terkinja-kinja bekerja melayan nafsu manusia dijadikan contoh pembuat keputusan yang baik?

Dah hilang akal ke kita?

Kedua, isu beberapa orang buangan politik masuk PAS.

Siapa orang politik tersebut? Adakah mereka pemimpin besar dan amat dihormati? Siapa Tamrin? Yang di Sabah atau Sarawak itu pula, siapa namanya? Demang pun tak berapa kenal! Apa yang kecoh sangat ni?

Setahu Demang Tamrin tak pernah dianggap sebagai orang berpengaruh melainkan hanya kerana orang segan pada bapanya Tun Ghafar.

Bak kata Tun Ghafar sendiri apabila orang mengadu tentang Tamrin:

"Manakan sama Tamrin dengan saya. Ayah saya orang susah, ayah Tamrin orang kaya."

Bagi Demang Tamrin dalam politik ibarat melukut di tepi gantang dan sesekali seperti seekor kerbau membawa lumpur...

Begitu juga penyertaan beberapa artis ke dalam PAS. Demang agak PAS bukan sahaja akan terpalit bahkan silap-silap ikut berkubang sama nanti.

Isu ketiga agak terkeluar daripada dua isu tadi. Isu Rohingya!

Sebentar tadi pun Demang terima sekeping foto sekelompok mayat manusia rentung terbakar. (bukan foto di atas. Fotonya lain sikit)

Apa isu di Myamar itu? Selain lokasinya yang tidak begitu jauh dari tempat tinggal kita sekarang, kemelut tersebut juga melibatkan dua penganut yang ada kesinambungannya di negara kita iaitu Budha dan Islam.

Bezanya, di Myamar Budha majoriti Islam minoriti manakala di Malaysia sebaliknya.

Namun dalam demokrasi apabila kumpulan majoriti berpecah maka minoritilah yang akan menang.

Apatah lagi yang dikatakan minoriti itu memegang ekonomi negara!

Faham tak ni?

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)