Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, May 21, 2014

Akan luluskah hudud?

Demang melalui zaman remaja semasa zaman rock kapak. Rock kapak bukan lah hanya berisi lagu-lagu keras sahaja. Lagu-lagu 'tangkap leleh' pun berlambak.

Salah sebuah kumpulan rock yang Demang gemar ialah Search dan salah satu lagu tangkap lelehnya berbunyi:  "hulurkan tanganmu kawan aku takut tenggelam.... hulurkan tanganmu kawan jurangnya sangat dalam..."

Bagi Demang jika sampai kawan kita merayu supaya dihulurkan tangan kerana dia sedang tenggelam, maka orang Terengganu kata: berat nanang! Apatah lagi orang tersebut saudara muslim kita.

Demang difahamkan ada sekumpulan saudara kita sedang membuat kajian akhir terhadap hudud dan akan dibentangkan di parlimen untuk diluluskan tidak lama lagi.

Eloklah kita tahu bahawa untuk meluluskan perkara tersebut memerlukan sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat. Kini ada 222 orang MP dan untuk meluluskan hudud tersebut kita perlukan minimum 112 undi.

Oleh kerana yang akan membawa usul ialah PAS sudah tentulah kesemua 21 orang MP PAS akan menyokongnya. Namun perlu diingat, undi yang diperlukan ialah 112, bukannya 21. Maka dari mana akan dicari tambahan 91 undi lagi?

Mahu tidak mahu bantuan MP Islam lain amat diperlukan.

Buat masa ini, UMNO mempunyai 87 undi maka jika dicampur menjadi 108 undi. Nampaknya masih kekurangan 4 undi!

Jangan bimbang kerana kita masih ada MP Muslim daripada parti lain dan kita doakan mereka akan turut mengundi sebagai orang Islam.

Persoalan yang tidak ringan juga ialah adakah 87 MP UMNO yang dikatakan jahat itu akan menyokong? Ingat, orang PAS kata mereka orang jahat dan tidak boleh dibuat kawan!

Mari kita lihat senario PRU-12 di Perak. Ketika UMNO memperolehi hanya 27 daripada 59 kerusi DUN Perak, mereka hanya memerlukan 3 sokongan daripada PAS.

Jika PAS bersetuju ketika itu, UMNO tawarkan jawatan MB dan 4 daripada 10 exco kepada PAS. Ertinya PAS akan mendominasi kerajaan Perak dengan jawatan MB dipegang oleh PAS dan juga speaker dewan. Malangnya entah apa fatwa yang diguna, PAS mengambil keputusan untuk menolak tawaran sebaliknya bersatu dengan DAP bagi membentuk kerajaan baru.

Sebelum itu DAP telah cuba untuk meminta jawatan MB tetapi ditolak oleh Sultan kerana perlembagaan Perak tidak membenarkan MB yang tidak beragama Islam.

Hanya setelah tiada perkenan Sultan barulah DAP menawarkan jawatan tersebut pada PAS walaupun PAS dan DAP mengisytiharkan mereka tiada kerjasama semasa PRU-12. Ini fakta penting kerana ia berkaitan konsep mandat rakyat dan janji kepada pengundi.

Dengan penggabungan tersebut kedudukan dalam kerajaan Perak yang baru ialah:

DAP 18 kerusi
PKR 7 kerusi (3 Islam)
PAS 6 kerusi (6 Islam)
JUMLAH: 31 daripada 59 kerusi DUN Perak.

Jelas pada fakta di atas kerajaan Perak yang ditubuhkan didominasi oleh DAP (18) manakala PAS (6) sekadar malukut di tepi gantang dengan Nizar menjadi MB boneka. Hanya 3 daripada 7 ADUN PKR Perak beragama Islam.

Antara kesan pembentukan kerajaan DAP-PAS itu ialah:
1) keputusan kerajaan Perak menghadiahkan kampung-kampung baru yang diambil daripada tanah rizab Melayu kepada orang cina.

2) keputusan kerajaan Perak menganjakkan tempoh pajakan tanah tersebut daripada 99 tahun kepada 999 tahun.

Demang bukan nak mengungkit-ungkit namun dengan peristiwa bersejarah tersebut, mahukah MP UMNO yang pernah ditolak mentah-mentah itu memberi kerjasama dalam meluluskan draf hudud yang akan dibentangkan PAS di parlimen nanti?

Jika MP UMNO setuju, alhamdulillah dan itulah yang Demang doakan. Namun perlu diingat, orang UMNO bukan lah orang baik-baik. PAS sendiri mendakwa lebih baik bergabung dengan orang kafir daripada bergabung dengan UMNO.

Maka di sini Demang ingin merayu UMNO, walaupun PAS telah mengguris hati seluruh ummat Islam dalam peristiwa di Perak namun keputusan draf hudud nanti adalah tanggungjawab kita untuk meluluskannya. Maka janganlah berbalas dendam.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)