Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Friday, July 17, 2015

Melayu itu bangsaku Islam itu agamaku

"Aku bukan Melayu. Aku orang Islam.  Melayu pemalas, perogol, pendengki, penyangak, penagih dadah, ..."

Bangganya mereka apabila malu mengaku Melayu sehingga dicanang dalam media sosial untuk dketahui kawan dan lawan.

Hang Tuah dikatakan pernah mengungkap: tak Melayu hilang di dunia.

Tun Mahathir ketika telah bergelar TUN berkata: kalau melayu sudah sampai merempat, mengemis, dan menjadi sampah; lebih baiklah Melayu hilang dari dunia.

Sejak bila Islam memansuhkan pengenalan bangsa dan menjadikan manusia kehilangan nasab keturunan?

Ketika ditanya para sahabat maksud assobiyah, Rasulullah saw menjawab assobiyah ialah apabila kamu mengambil hak bangsa lain untuk diberikan pada bangsa kamu.

Demang berbangsa Melayu dan beragama Islam. Hak bangsa mana yang bangsa Demang telah rampas?

Bangsa Demang pernah menguasai ekonomi dunia berpusat di Melaka. Penguasa Melayu mampu menghentikan perniagaan di Venice hanya dengan menutup sebentar Selat Melaka, jika mereka mahu.

Bangsaku bangsa terbilang mentadbir empayar Melaka terhebat di dunia sehingga dijadikan sekutu empayar China. Bangsaku menggalas tanggungjawab dakwah Islamiyah selepas kerajaan Uthmaniah runtuh.

Betul, sultan Melaka terbuang tetapi pemimpin Melayu menjadikan Portugis terkurung dalam penjara Afamosa sehingga ada kalanya dibiar kelaparan (tapi oreintalis barat tidak malu menamakannya sebagai penjajahan). Padahal misi 3K: Keagamaan, Kekuasaan & Kekayaan tinggal menjadi mimpi ngeri sehingga panglimanya dihukum bunuh atas kegagalan yang memalukan.

Malangnya lain pula yang dicatat dalam buku teks sekolah dan dihafal oleh anak-anak Melayu, dan dinamakan sejarah!

Belanda diperdaya untuk menyerang Melaka yang ada Portugis di dalamnya. Belanda menang tetapi sampai kesudah kempunan untuk meraih hasil bumi Tanah Melayu.

Justeru kebijaksanaan bangsaku dicemburui kafir laknat hingga kini.

Namun bangsaku terus gigih berusaha membina putrajaya di atas runtuhan kota Melaka. Bangsa Melayu didefinisi sebagai orang yang beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu, dan mengamalkan adat Melayu. Ia dicatat dengan jelas dalam perlembagaan negara; tindakan yang tidak mampu dilakukan hatta oleh orang arab sendiri.

Bangsaku tidak tamakkan harta dunia. Justeru Tanah Melayu ini sedia dikongsi dengan siapa sahaja. Biarpun pernah ditipu dan diperdaya Inggeris yang berpura-pura datang berniaga, orang Melayu memberi peluang pula pada pendatang Cina dan India berkongsi tanahair.

Bukan sekadar tinggal bersama berkongsi harta, malah kuasa pun dipelawa sama.

Usahkan saudara serumpun daripada Indonesia bebas mencari rezeki di sini, bahkan saudara daripada Arab, Pakistan, Bangladesh, Rohingya turut diterima. Malah warga Afrika, Vietnam, Kemboja pun tidak dihalang berkongsi rezeki yang Allah anugerahkan di bumi makmur ini.

Rezeki daripada Allah, kita raikan bersama. Budimannya bangsaku.

Malangnya sikap luhur ini disalah erti. Sikap tolak ansur dan mudah simpati bangsa Melayu diambil kesempatan oleh pihak yang tidak memahami dan tidak tahu diuntung.

Tolak ansur, sabar, sopan, merendah diri, dan redho dianggap lemah, penakut, dan pemalas.

Padahal tolak ansur, sabar, sopan, merendah diri, dan redho itulah kekuatan Melayu yang dengannya kaum-kaum lain dapat terus menikmati keamanan dan kemakmuran di bumi ini.

Jika bukan Melayu lah yang menjadi pemilik asal negara ini, entah bagaimanalah nasib kaum-kaum lain hari ini.

Selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan bathin.

Demang Lebar Daun, Waadat.
1 Syawal 1436 Hijrah.
17 Julai 2015
Melaka.

5 comments:

Anonymous said...

Tuan,

Melayu adalah pewaris terakhir harta para Nabi-Nabi termasuklah kepunyaan Nabi Sulaiman a.s dan Nabi Musa a.s yg mana hartanya bertebaran di tanah ini. Dan seseorang dari berbangsa Melayu inilah yang menerima wasiat kunci bumi (kunci harta Nabi-Nabi) sebagaimana hadis Rasullullah s.a.w. Mengapa kita perlu malu, malah seharusnya kita berbangga yang bangsa ini lahir dari anak Nuh a.s mendapat keistimewaan

Anonymous said...

Dahlah MENYAMPAH aku kat mana-mana pemimpin-PEMBODEK/PENGECUT-BANGANG Islam/Melayu-LIBERAL nak MAMPOS!

Si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL Anti-Islam/Melayu dari DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 asyik BEBAS, untuk terus MENGHINA Islam/umatnya termasuk sampai nak MENJATUHkan YAB PM Islam/Melayu kita, UMNO, IMDB, MARA dll kita sewenangnya! Bahkan media-amat-KEPARAT Barat/Zionis S. Repot sudah didedahkan buat berita palsu tapi SENYAP aja AG-LIBERAL/PDRM psl. ni?! Mahupun psl. Pulau Pisang yg. seolah diJAJAH SingaPORK!

Kalau umat Islam/Melayu bersuara MEMPERTAHANkan dgn. LANTANG, Islam, hak dan identiti kita, seolah cepatnya nak dibicarakan, penjarakan dan didakwa bawah AKTA HASUTAN - walau dekat Hari Raya ni; sedgkan si PORNO-alvinBABI, PORKsen dan ramai lagi tu terus BEBAS! Geram betul aku!

Dan tengok sajalah TV biasa spt. ASTROKEPARAT (Internet jgn. cakaplah) yg. asyik dok tayang adengan/pakaian LUCAH, termasuk di Bulan Ramadhan ni, terutamanya galak sgt dok tayang tanpa sebrg. PENAPISAN/PENGKABURAN ke atas PAYUDARA wanitaPORNOBABI sampai asyik nak TERSEMBUL keluaq dan adengan SEKS BEBAS serta budaya puak HOMO, termasuk di kalangan remaja, kat siaran Barat/asingnya - apahal tak diSIASAT bawah Kanun-kanun JENAYAH Akta bahan Lucah, serta Gangguan Seksual dan Eksploitasi Seksual yg. berkaitan dgn. bahan LUCAH ni, dan juga melanggaq undang-undang Perlembagaan terutamanya Islam adalah Agama Negara?! Begitu juga yg. berpakaian LUCAH mengunakan pengangkutan awam dan di JPA, termasuk para PELANCONG wanita Barat! Apa KEJADAHnya ni?!

Ya, nampaknya MAJORITI rakyat iaitu umat Islam/Melayu diPAKSA tunduk-mcm-KULI pd. budaya BIADAP-SYAITAN bangsa Pendatang KAPIRDAJAL terutamanya budaya Barat/Zionis - dahlah kat Barat; umat Islam tak dak hak lansung utk. menentang budaya PORNO/HOMO-Barat/Zionis-amat KEPARAT termasuk yg. makin menJAHANAMkan moral dan akidah jenerasi muda Islam, termasuk dari sekolah rendah lagi, dan di TV/Internet Barat; kat NEGARA ISLAM kita ni pun, umat Islam diTINDAS/diANIAYA di negara sendiri akibat PENGKHIANATAN pemimpin Islam/Melayu-LIBERAL-amat PENGECUT nak MAMPOS!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Siapa yg membenarkan semua ini kalau bukan pemimpin melayu sial yg makan hasil sumbangan kapirlaknatullah....
Pemimpin melayu laknat ini wajib di singkirkan...
Bangsa laknat .haramjadah.....sial punya prmimpin melayu yg mendahulukan kapir laknatullah....
Pemimpin laknat...
Begitu jg ug berjawatan tinggi ...laknat kamu semua...
Memalukan bagsa agama dan negara

Anonymous said...

Dah sampai masanya kaum Melayu 'mengamuk' kerana penghinaan berterusan daripada kaum yang kuat makan babi.Bukan suruh angkat senjata tapi dengan cara memboikot apa sahaja yang berkaitan dengan perniagaan kaum Cina kafir harbi. Bagi kaum Cina Muslim, no problem.Kita tetap beri sokongan kerana mereka adalah saudara seugama kita.

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)