Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

  • Belajar bekam - Saya pernah ceritakan kesah sepasang auami isteri yang anak2 mereka dihantar belajar ke luar negara dengan perbelanjaan sendiri hasil pendapatan sebagai ...
    6 hours ago

Tuesday, July 28, 2015

berhak ke najib pecat muhyidin

Terkejut?

Demang  cuba untuk terkejut dengan keputusan Najib memecat timbalannya hari ini. Namun tidak dapat terkejut sangat.

Yang Demang akan terkejut ialah jika Muhyidin tidak dipecat. Memang patut dihairankan.

Sebaik sahaja menerima berita pemecatan itu tadi, kata Demang dalam hati, ini kali pertama rasanya Najib bertindak dengan betul sebagai seorang ahli politik dan sebagai orang paling tinggi selepas YDA.

Jawatan TPM tidak sama dengan jawatan PM walaupun perbezaannya cuma huruf 'T'. PM wajib dilantik dan ia bermula dengan proses PRU dan calon yang layak dibawa untuk diperkenan oleh YDA.

Apabila PM sudah dipersetujui oleh YDA maka PM akan melantik dan membentuk kabinet beliau. Berapa bilangan ahli kabinet dan apa kementerian yang nak dibentuk, terpulanglah pada PM.

Jangan lupa, jawatan TPM pun menjadi hak mutlak PM. Jika PM merasakan beliau tidak perlu timbalan, maka beliau boleh membiarkan jawatan itu kosong.

TPM bukan sekadar menggantikan PM jika beliau tiada malah bertugas sepanjang masa di samping PM. TPM bukan seperti guru ganti yang hanya datang ke sekolah apabila guru tertentu bercuti (biasanya guru perempuan cuti bersalin).

Biasanya TPM ada fotfolio beliau sendiri yang ditentukan oleh bos beliau. Siapa lagi. Os beliau kalau bukan PM?

Secara mudahnya, TPM mesti sentiasa menyokong PM kerana itulah satu-satunya sebab kenapa seseorang TPM dilantik.

Oh ya. Tulisan Demang ini tiada kena mengena dengan isu yang dibawa oleh TSMY dan perlu diingat meski TSMY tiada dalam kabinet dan kerajaan, beliau masih Timbalan Presiden UMNO.

Tahniah pada DS Zahid Hamidi, bakal PM Malaysia. Ada sebab Demang menyokong beliau. Walaupun beliau juga tidak sempurna namun beliau ada usaha untuk mengikuti cara sultan Muhammad alFatih membina negara.

Insya-Allah.

Sunday, July 26, 2015

Setelah disiat bulu ayam maka

Ini bukan cerita rendang ayam raya tetapi fokus pada musang berbulu ayam. Apabila disiat-siat bulu ayam maka barulah kita sedar dalam kalangan ayam yang kita bagi makan selama ini, rupa-rupanya ada seekor dua musang.

Setelah melalui perjalanan yang panjang siapakah di dalam PAS yang benar-benar faham dan istiqomah dalam perjuangannya. 'NYA' di situ merujuk pada parti PAS, bukan individu dalam PAS.

Akhirnya sesuatu yang cuba ditutup rapat selama ini terdedah juga. Hilangnya TG Nik Aziz maka terserlah wajah-wajah sebenar segelintir musuh dalam selimut yang selama ini sering berkelakuan aneh, tidak sejajar dengan ajaran Islam.

Inilah ouak yang sentiasa mengintai peluang, mengeksploitasi dan memanipulasi segala isu bagi menghalang perpaduan Islam.

Berikut adalah kumpulan yang disenarai sebagai penaja parti serpihan PAS di Melaka. Demang mohon maaf jika senarai ini tidak tepat namun mohon disiasat segera.

GBH Melaka -70% Pro Syi'ah. .

JAWATANKUASA GERAKAN HARAPAN BARU MELAKA

Pengerusi : Hj Adly Zahari
Timbalan : Jauhar Md Dawi
Setiausaha : Hj Yuhaizad Abdullah
Penolong SU : Shamsuddin Mohd Bakhid
Bendahari : Harun Mohamad
Penolong Bendahari : Hamidie Zakaria
Ketua Gerakan Muda : Zulkhairi Abd Aziz
Ketua Gerakan Wanita : Pn Mahani Osman Basir
Pengarah Komunikasi : Abd Yassin Ibrahim
Pembantu : Zulkifli Haron

Penyelaras Kawasan :
Alor Gajah - Ust Ashraf Mukhlis
Masjid Tanah - Abd Yassin Ibrahim
Tangga Batu - Ust Musa Mohd
Kota Melaka - Harun Mohamad
Jasin - Azrin Ab Majid
Bkt Katil - Hj Bakrin Sidek

Ahli Jawatankuasa :
Cikgu Safri Syafie
Kapt (B) Mohamad Jaafar
Razak Hassan
Abd Kadir Sohod
Amir Samad
Adel Jantan
Noor Ismail Ayob
Hj Daros Ibrahim
Ust Musa Mohamad
Hj Samat Ahmad
Yuzi Azhar Yusof

Dalam sejarah, mana-mana parti serpihan tidak akan bertahan lama. Ia hanyalah manifestasi pihak yang kecewa kerana gagal memahami intipati perjuangan sebenar.

Justeru secara khususnya ia bukan masalah UMNO tetapi masalah PAS. Namun bagi orang Islam di Malaysia, ia adalah masalah kita bersama.

Saturday, July 25, 2015

Orang najib

Bagi yang kenal Demang secara peribadi tahu Demang orang muzik. Walaupun tidak pandai sangat bermain alat muzik namun ada asas muzik dan hingga sekarang sesekali berkumpul dengan kawan-kawan jemming.

Jika memandu sendirian Demang suka pasang muzik kuat-kuat terutama rentak rock.

Baru-baru ini di rumah bonda Demang ada kenduri kahwin. Macam biasa adik Demang jemput pemilik set audio bagi memeriahkan majlis.

Awal-awal lagi Demang jumpa DJ tersebut dan ingatkan beliau supaya jangan pasang volum terlalu kuat. Sebaiknya muzik sebagai latar belakang majlis sahaja. Kalau ikut Demang, mainkan muzik instrumental sahaja dengan lembut.

Bagi Demang kalau pasang kuat-kuat akan mengganggu majlis. Tetamu nak berbual pun terpaksa menjerit. Padahal masa itulah nak bertanya khabar saudara mara dan rakan taulan yang jarang ditemui.

Peminat muzik sebenar tahu bagaimana menghargai muzik dan bagaimana menikmati keharmoniannya. Yang suka pasang kuat-kuat hingga mengganggu orang ramai itu bukan peminat seni muzik. Sekadar manipulasi muzik untuk tujuan tertentu.

Demang buka intro pasal muzik bising dan muzik harmoni sebab Demang nak cerita pasal sesetengah orang yang konon hendak menyokong Najib tetapi hanya tahu buat bising. Mereka sangka dengan menjerit-jerit dalam media sosial memaki hamun pihak yang mengkritik Najib membuktikan mereka penyokong kuat Najib. Padahal mereka lah sokong membawa rebah. Orang makin meluat.

Sebenarnya mereka sendiri pun tak sanggup membaca tulisan sendiri. Itu sebab kebanyakan mereka menggunakan profil palsu. Takut anak bini kenal.

Demang nak ingatkan Najib. Tolong kesan orang begini dan bagi nasihat sikit. Biarlah dia berpaling tadah dan menyokong pihak lawan pun tak apa sebab itu lebih menguntungkan Najib.

Orang begitu hanya mampu mengumpul dan menambah musuh. Jika mereka mengaku orang Najib maka Najib lah yang akan terpalit lumpur bahkan taiknya.

Thursday, July 23, 2015

Selamat harijadi

Hari ini hari jadi PM kita.
Sekurang-kurangnya beliau masih PM kita sehingga saat ini.
Apa kata kita ketepikan sebentar politik dan kita doakan beliau agar menjadi pemimpin yg diredhoi Allah dan ditetapkan di jalan yg lurus. Barangkali dgn doa kita, Malaysia tidak perlu bertukar pemimpin sebaliknya dikekalkan pemimpin sedia ada tetapi dgn pendekatan yg lebih islamik.
Moga diperkenan.
Aamiin.

Tuesday, July 21, 2015

Klinik cekik darah

Malam kelmarin Demang singgah di sebuah klinik swasta di Sungai Besar Selangor. Klinik 24 jam. Entah siapa pemiliknya tetapi terpampang nama punjabi pada papan tandanya. Dia punyalah agaknya.

Ini bukan pengalaman pertama Demang. Cuma Demang pun malas lah nak kecoh-kecoh semua perkara. Apatah lagi bagi Demang tugas kedoktoran adalah tugas mulia.

Anak Demang demam sikit dan biasanya doktor akan beri ubat demam serta antibiotik. Biasanya di Melaka klinik swasta akan caj antara RM30 hingga RM40 atau jika selepas 12.00 malam mungkin RM50 atau RM60.

Klinik benggali semalam? RM125. Untuk mengabui mata pelanggan maka doktor itu memberi berderet-deret ubat yang tidak begitu perlu untuk pesakit demam.

Ada wanita sebelum itu dikenakan caj hampir RM200. Mungkin sakitnya lebih serius.

Akhirnya Demang pulangkan semula ubat itu dan beri RM10 kepada petugas klinik sebagai upah doktor memeriksa anak Demang tadi.

Pagi tadi Demang bawa anak ke klinik kerajaan. Doktor di situ memeriksa dengan rapi, bertanya sejarah perubatan, jika ada kes denggi di sekitar tempat tinggal. Beliau mengambil sampel darah untuk diuji.

Doktor kerajaan memang terbaik setakat yang Demang pernah jumpa.

Alhamdulillah, hanya demam biasa. Demang diminta membayar RM1 (RINGGIT MALAYSIA SATU SAHAJA).

Klinik semalam kena RM125 dan doktor sekadar bertanya sakit apa dan sudah berapa lama?

Sebenarnya pembantu klinik atau tukang cuci premis swasta itupun boleh ambil alih tugas doktor tersebut bila-bila masa. Demang pun boleh rasanya. Bagi lah kursus 1-2 minggu.

Sebenarnya bukan Demang tidak mampu bayar RM125 itu tetapi jika Demang bayar dan berlalu begitu sahaja maka semakin naik lemak lah doktor itu dan doktor-doktor swasta yang sewaktu dengannya. Makin berleluasa lah mereka mencekik darah penduduk sekitar yang rata-rata hanya bekerja di kampung tradisional dengan pendapatan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Jika malamnya terpaksa ke klinik dan kena RM100-200, kesian rakyat marhaen. Dengan jumlah tersebut, berapa hari perbelanjaan keluarga terpaksa diurung?

Demang rasa pihak berkuasa perlu tengok-tengok klinik swasta terutama di pekan kecil macam Sungai Besar itu. Bukan semua doktor baik hati budinya. Ada yang sekadar mencari untung dan tidak peduli masalah orang lain.

Di bandar pun serupa sebab orang bandar pun bukannya kaya. Ramai buruh tinggal di bandar besar. Cuma di bandar, klinik lebih banyak dan ada pilihan. Banyangkan seluas Sungai Besar dan Sabak Bernam itu hanya ada sebuah klinik 24 jam. Bermaharajalela lah gamaknya mengaut untung atas kesusahan orang lain.

Husin Lempoyang si saudagar unta pun lebih berperikemanusian.

Friday, July 17, 2015

Melayu itu bangsaku Islam itu agamaku

"Aku bukan Melayu. Aku orang Islam.  Melayu pemalas, perogol, pendengki, penyangak, penagih dadah, ..."

Bangganya mereka apabila malu mengaku Melayu sehingga dicanang dalam media sosial untuk dketahui kawan dan lawan.

Hang Tuah dikatakan pernah mengungkap: tak Melayu hilang di dunia.

Tun Mahathir ketika telah bergelar TUN berkata: kalau melayu sudah sampai merempat, mengemis, dan menjadi sampah; lebih baiklah Melayu hilang dari dunia.

Sejak bila Islam memansuhkan pengenalan bangsa dan menjadikan manusia kehilangan nasab keturunan?

Ketika ditanya para sahabat maksud assobiyah, Rasulullah saw menjawab assobiyah ialah apabila kamu mengambil hak bangsa lain untuk diberikan pada bangsa kamu.

Demang berbangsa Melayu dan beragama Islam. Hak bangsa mana yang bangsa Demang telah rampas?

Bangsa Demang pernah menguasai ekonomi dunia berpusat di Melaka. Penguasa Melayu mampu menghentikan perniagaan di Venice hanya dengan menutup sebentar Selat Melaka, jika mereka mahu.

Bangsaku bangsa terbilang mentadbir empayar Melaka terhebat di dunia sehingga dijadikan sekutu empayar China. Bangsaku menggalas tanggungjawab dakwah Islamiyah selepas kerajaan Uthmaniah runtuh.

Betul, sultan Melaka terbuang tetapi pemimpin Melayu menjadikan Portugis terkurung dalam penjara Afamosa sehingga ada kalanya dibiar kelaparan (tapi oreintalis barat tidak malu menamakannya sebagai penjajahan). Padahal misi 3K: Keagamaan, Kekuasaan & Kekayaan tinggal menjadi mimpi ngeri sehingga panglimanya dihukum bunuh atas kegagalan yang memalukan.

Malangnya lain pula yang dicatat dalam buku teks sekolah dan dihafal oleh anak-anak Melayu, dan dinamakan sejarah!

Belanda diperdaya untuk menyerang Melaka yang ada Portugis di dalamnya. Belanda menang tetapi sampai kesudah kempunan untuk meraih hasil bumi Tanah Melayu.

Justeru kebijaksanaan bangsaku dicemburui kafir laknat hingga kini.

Namun bangsaku terus gigih berusaha membina putrajaya di atas runtuhan kota Melaka. Bangsa Melayu didefinisi sebagai orang yang beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu, dan mengamalkan adat Melayu. Ia dicatat dengan jelas dalam perlembagaan negara; tindakan yang tidak mampu dilakukan hatta oleh orang arab sendiri.

Bangsaku tidak tamakkan harta dunia. Justeru Tanah Melayu ini sedia dikongsi dengan siapa sahaja. Biarpun pernah ditipu dan diperdaya Inggeris yang berpura-pura datang berniaga, orang Melayu memberi peluang pula pada pendatang Cina dan India berkongsi tanahair.

Bukan sekadar tinggal bersama berkongsi harta, malah kuasa pun dipelawa sama.

Usahkan saudara serumpun daripada Indonesia bebas mencari rezeki di sini, bahkan saudara daripada Arab, Pakistan, Bangladesh, Rohingya turut diterima. Malah warga Afrika, Vietnam, Kemboja pun tidak dihalang berkongsi rezeki yang Allah anugerahkan di bumi makmur ini.

Rezeki daripada Allah, kita raikan bersama. Budimannya bangsaku.

Malangnya sikap luhur ini disalah erti. Sikap tolak ansur dan mudah simpati bangsa Melayu diambil kesempatan oleh pihak yang tidak memahami dan tidak tahu diuntung.

Tolak ansur, sabar, sopan, merendah diri, dan redho dianggap lemah, penakut, dan pemalas.

Padahal tolak ansur, sabar, sopan, merendah diri, dan redho itulah kekuatan Melayu yang dengannya kaum-kaum lain dapat terus menikmati keamanan dan kemakmuran di bumi ini.

Jika bukan Melayu lah yang menjadi pemilik asal negara ini, entah bagaimanalah nasib kaum-kaum lain hari ini.

Selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan bathin.

Demang Lebar Daun, Waadat.
1 Syawal 1436 Hijrah.
17 Julai 2015
Melaka.

Tuesday, July 14, 2015

Peguam dakwa IGP berbohong kes lawyat

Walaupun tinggal di luar KL namun Demang tahu juga tentang Lowyat melalui adik-adik dan rakan-rakan. Apabila pertama kali Demang hendak ke sana maka Demang diingatkan agar berhati-hati dengan barang tiruan. Satu lagi, kena tinjau-tinjau harga terlebih dahulu dan jangan kedekut menawar. Ertinya tawarlah harga betul-betul.

Dengan ciri-ciri sedemikian sedarlah Demang bahawa jika hendak membeli sesuatu di Lowyat maka bersedialah dengan taktik dan muslihat peniaga di situ!

Apabila Demang tiba dan masuk ke ruang niaga, suasana memang agak asing. Barangkali itu perasaan Demang sahaja. Maklumlah, orang kampung.

Kena tipu? Demang pun tidak pasti samada Demang kena tipu atau tidak namun Demang pernah habis beribu ringgit kerana membaiki sebuah hp jenama HTC yang pecah skrinnya. Akhirnya hp itu tidak dapat digunakan juga. Yang Demang geram, kosnya tetap Demang tanggung dengan alasan Demang sudah berjanji untuk membeli alat ganti (skrin kaca) dan apabila dipasang ia tidak boleh dipulangkan.

Tak apa lah. Itu masalah peribadi. Demang pun tidak berhajat untuk membuat laporan pada polis atau KPDNK sebab kemunginan besar Demang juga yang akan dipersalahkan.

Berkenaan kes remaja Melayu yang sedang hangat sekarang, Demang harap dia diberi keadilan sepenuhnya. Raya dah dekat. Jangan kerana untuk menjaga hati satu kaum maka individu yang belum tentu bersalah dikorbankan.

Oh ya, Demang heran juga kenapa rakaman cctv kedai tersebut tidak disebarkan? Bukankah itu dapat membuktikan pekedai berkenaan tidak bersalah?

PS: Demang pandang serius dakwaan sahabat Demang iaitu peguam Buzze Azam bahawa IGP berbohong dalam sidang media semalam.



pegang kepala pegang telur

Kejadian di Lowyat adalah kes kecil. Hanya isu ikan bilis. Namun jika tidak diurus dengan baik ia bakal menjemput jerung-jerung masuk campur.

Sebenarnya menguruskan jerung lebih mudah berbanding mengawal ikan bilis. Ikan jerung tidak banyak dan kehadirannya di suatu tempat mudah dilihat. Jika betul cara menjamunya, mudah sahaja dijinakkan. Apabila jerung sudah dapat ditawan, anak-anak bilis mengikut sahaja.

Ini yang dikatakan, pegang kepala. Orang yang biasa menangkap ikan keli akan mencekup kepalanya dan si keli yang memiliki sengat berbisa tidak mampu lagi berbuat apa-apa. Begitu juga penangkap ular. Panjang manapun ular itu jika kepalanya telah dikepit, pasrah sahaja lah pada keputusan sang penakluk.

Apabila Tun Mahathir kekalkan Samy Vellu hampir 30 tahun, ramai yang bising-bising. Malah Mr Samy dipertandingkan di kubu kuat UMNO yang kata orang diletakkan tunggul kayu pun akan bergelar YB.

Ramai yang tidak tahu hubungan rapat Samy Vellu dengan ketua-ketua genster India. Ketika berlaku pergaduhan besar Gengster di Penang, Tun hanya arahkan Samy Vellu dan apabila beliau menemui kepala-kepala tersebut, masalah pun selesai.

Itu sebabnya apabila Samy Vellu tiada, keadaan sudah sukar dikawal. Inilah kesannya apabila orang ramai sangka mereka lebih cerdik daripada pemimpin.

Itu formula memegang kepala. Bagaimana pula rahsia memegang telur?

Maaflah, Demang bawa satu lagi kesah Tun sebab kesah orang lain Demang tidak tahu.

Ketika kedudukan Tun sedang gawat kerana dicabar Tengku Razaleigh Hamzah, beliau pun memanggil para perwakilan Kedah ke pejabatnya di KL. Maka datanglah para perwakilan UMNO yang memegang undi itu dengan bas rombongan.

Semasa dalam perjalanan, berpakatlah para delegasi untuk membuat beberapa permintaan yang besar-besar kerana mereka tahu Tun sedang genting ketika itu dan pasti akan memenuhi apa sahaja syarat yang mereka kenakan. Maka dilantiklah seorang jurucakap bagi menyuarakan tuntutan ketika berkumpul bersama Tun nanti.

Di luar jangkaan mereka, rupa-rupanya Tun tidak menemui mereka beramai-ramai sebaliknya menjemput seorang demi seorang masuk ke bilik Perdana Menteri yang hebat dan mengagumkan.

Akhirnya tiba lah giliran si pencerita asal peristiwa ini:

"Masa aku masuk, Dr Mahathir sedang tunduk menulis sesuatu. Suasana sunyi. Aku berjalan atas karpet tebal macam tak jejak ke lantai. Sampai di depan meja, Tun mengangkat muka sedikit, mempersila aku duduk dan menyambung kerjanya menulis."

"Lebih kurang 10 minit barulah Dr M nampak selesai kerjanya dan memandang aku. Dr M senyum dan bertanya: Macamana YB? Dengaq kata menikah satu lagi?"

"Mendengar soalan itu macam halilintar membelah kepala aku. Macamana orang tua ni boleh tahu rahsia aku? Padahal isteri tua aku pun belum tahu!"

Demikianlah kesahnya. Hasrat untuk meminta macam-macam lenyap terus bahkan si perwakilan pula yang terpaksa berlutut pada Tun agar rahsia masing-masing kekal selamat.

Kenapa? Kerana telur mereka sudah Tun pegang!

Para penyokong Najib jangan terasa hati Demang tulis tentang Tun. Demang dah bagitau, Demang tidak tahu cerita lain sebab Demang membesar di zaman Tun.

Apa ruginya mengambil teladan dan pengajaran daripada pengalaman Tun? Tidak banyak, barangkali sedikit dapat digunakan. Kena kreatif lah.

Cuma zaman Najib sudah tidak sama dengan zaman Tun. Zaman Tun ada ISA. Justeru Tun boleh pegang kepala genster dengan cara lembut dan cara keras. Selagi boleh, Tun akan layan permintaan mereka dan dalam masa yang sama mereka boleh ditangkap bila-bila masa menggunakan ISA.

Pesan Demang, peganglah kepala dan telur orang penting di sekeliling kita. Jangan sekali-kali biarkan orang pegang kepala dan telur kita. Jika demikian, dah tak boleh buat apa-apa.

Monday, July 13, 2015

Tak sangka kerabu pucuk paku

Lihat foto yang dikepilkan. Apa komen anda?

Jika anda makan sate, ambil gambar dan hantar ke media sosial untuk dilihat rakan-rakan, secara automatik mereka akan tahu bahawa anda sememangnya sedang makan sate. Memang benar pun.

Dalam komunikasi media sosial, ia berlaku secara terlalu mudah. Apa yang dipapar, itulah yang sebenar.

Zaman IT memberi satu impak istimewa iaitu kita mampu  memberitahu orang di luar kawasan dengan mudah. Ia bukan sahaja melalui suara seperti dahulu kala malah boleh disertakan teks, gambar, audio, dan video.

Memuatnaik sesuatu untuk dikongsi orang ramai adalah proses yang amat mudah. Jika sukar, maka tak ramailah yang akan buat.

Oleh kerana ia proses yang mudah maka kita sangka bahawa semua yang disebarkan dalam media sosial juga begitu. Ambil gambar dan klik send, selesai.

Kita tidak sedar ada pihak yang menggunakan media sosial secara profesional. Mereka tidak seperti kita yang ambil gambar dan terus hantar begitu sahaja, sekadar suka-suka.

Lihat semula foto nasi ulam pucuk paku itu. Adakah ia dibuat secara mudah? Mencari pucuk daun, skru dan paku untuk diletakkan dalam pinggan dan ditabur sedikit serbuk sebelum diambil gambar. Ia bukanlah seperti kita yang menghadap sepinggan mi di warung dan mengambil gambarnya untuk dihantar kepada kawan-kawan.

Seperkara lagi yang kita tidak sedar, ramai yang cari makan melalui media sosial samada berniaga sendiri mahupun bekerja dengan pihak tertentu.

Apabila ada pihak yang sanggup mengeluarkan belanja maka sudah tentu ada pulangan atau hasil yang hendak dikaut kemudian. Kata mudahnya, ada udang di sebalik batu dan jika tidak berada-ada masakan tempua bersarang rendah.

Apa lagi yang kita tidak sangka?

Dulu kita sangka jika seseorang mengaku muslim maka bersaudara lah sesama muslim. Kita tidak sedar bahawa ada fahaman yang membenarkan pengikutnya berbohong. Kononnya bohong sunat.  Bahkan ada yang menghalalkan pembunuhan terhadap orang Islam lain yang berbeza fahaman.

Itu sesama Islam. Bagaimana pula dengan pihak yang terang-terang tidak menganut Islam dan bagaimana pula yang diketahui memusuhi Islam?

Demang singkap pendirian dua kumpulan iaitu orang Islam terhadap orang Islam yang berbeza fahaman dan orang bukan Islam yang memusuhi Islam kerana kedua-dua kumpulan tersebut bila-bila masa sahaja boleh bekerjasama untuk menghancurkan Islam.

Maka jangan hairan jika anda menerima mesej yang merugikan Islam tetapi dihantar oleh orang Islam. Ambil lah masa sedikit untuk memastikan kebenarannya. Lebih baik tidak mendapat pahala menyebarkan sesuatu yang kita rasa baik daripada mendapat dosa kerana menyebarkan fitnah.

Samada kita sengaja atau tidak sengaja, penyebaran mesej fitnah tetap akan merosakkan.



Friday, July 10, 2015

Najib jadi penilai

Selepas mengutip mata tambahan ekoran info palsu berkenaan 1mdb dan kecelaruan akaun bank, Najib barangkali sudah boleh menarik nafas lega sedikit. Namun masih ada penyokong celupar beliau yang kurang hemat dan kurang cermat sehingga menimbulkan rasa meluat rakyat.

Bagi Demang tindakan penyokong (baca pembodek) sedemikian meski tiada dalam agenda namun menjadi sumber yang baik untuk Najib rekodkan.

Jika segala-galanya berjalan lancar maka dalam pusingan ke-3 Najib sepatutnya sudah dapat menyaring, mengelompok, dan mengasingkan orang di sekeliling beliau mengikut kategori dan gred masing-masing.

Kelompok pertama adalah pasukan yang bertindak proaktif secara positif mempertahan beliau samada kerana yakin Najib benar mahupun sekadar percaya bahawa Najib tidak bersalah. Ini gred A.

Demang lihat ramai juga dalam kelompok ini yang selama ini adalah pengagum Tun Mahathir. Barangkali itu sebabnya mereka mempertahankan Najib tetapi dalam masa yang sama enggan menghentam atau memburuk-burukkan negarawan tersebut.

Kumpulan kedua pula bertindak menyerang pihak lawan semata-mata dan melihat semua yang muncul adalah ancaman yang bakal membahayakan boss mereka. Status mereka sama seperti kelompok tadi iaitu ada yang benar-benar tahu yang Najib tidak bersalah atau sekadar yakin bahawa Najib takkan buat begitu. Ini gred B.

Kumpulan ketiga adalah individu-individu yang menunggu sehinggalah mereka yakin Najib akan menang barulah mereka menyalak pada pihak lawan. Dalam pada itu mata mereka masih liar meninjau-ninjau lorong selamat untuk melarikan diri jika berlaku sesuatu yang tak diduga.

Jika gred di atas disamakan dengan gred telur maka kelompok terakhir ini bukan lah gred C tetapi dinamakan telur tembelang. Hukumannya samada tanam dalam tanah, buang ke dalam hutan, ataupun tenggelamkan di laut.

Antara tindakan yang dilakukan kumpulan ini termasuklah memburuk-burukkan proton hanya kerana ia adalah idea Tun. Mereka lupa betapa proton lah yang membuka peluang pekerjaan pada ramai anak melayu. Proton juga memberi peluang pada golongan melayu pertengahan memiliki kereta baru dan melayu rendah mampu membeli kereta second hand.

Memang teruk jika hanya mengambil kira untung semasa dalam perkara proton. Itulah yang mendorong menantu Paklah mengambil jalan mudah menjualnya apabila sahaja ada peluang. Awas dengan hero hindustan itu. Berdasarkan rekod lalu, beliau belum begitu suci untuk diletakkan kepercayaan seratus peratus.

Sebagaimana yang Demang tulis sejak awal dulu, sayembara ini bukan untuk mencari yang menang dan yang kalah. Ia adalah proses menyaring dan membersihkan segala kekotoran yang melekat pada permata sehingga yang tinggal nanti hanyalah permata yang gemilang, bukannya permata yang hilang.

Rakyat sedang memerhati semua yang berlaku dan mereka menilai. Sehingga saat ini rakyat masih melihat Tun adalah wira mereka yang sedang bercakap bagi pihak mereka. Bagi mereka, Tun adalah ganti Anwar Ibrahim bahkan Tun jauh lebih baik lagi.

Petua mudah Demang ialah jangan sekali-kali mengejek idola rakyat. Kita masih boleh menang tanpa menjatuhkan lawan, malah itulah yang rakyat mahu lihat.

Jika setakat ini kalian berusaha menjadikan Najib pemenang maka Demang sarankan selepas ini fikirkan cara untuk menjadikan Najib seorang wira.

Itupun jika kalian benar-benar mahu menyokong Najib.

Wednesday, July 8, 2015

Awasi AMT yang sabotaj Najib

Hebat sungguh saranan seorang MT UMNO supaya polis menangkap Tun Mahathir hanya kerana meminta penjelasan tentang beberapa persoalan yang memang pun telah berlegar dalam kalangan rakyat.

Bagi Demang sepatutnya pertanyaan Tun dilayan seperti menerima teguran seorang bapa. Selain veteran, beliau pernah menjadi Perdana Menteri paling hebat pernah kita ada dan antara pemimpin bertaraf dunia. Bahkan Tun adalah yang terbaik memandangkan negara yang dipimpin beliau bukanlah negara yang telah maju.

Fikir MT yang kalah dalam pertandingan UMNO di kawasan sendiri itu, sebagai orang Pahang, siapa lagi yang lebih layak berdampingan dengan PM selepas kematian JJ yang sebelum ini rapat dengan Najib?

Maka dalam kekerohan di hulu ini menjadi peluang besar pada beliau melonjakkan diri ke mercu kejayaan. Bekas timbalan menteri pengajian tinggi yang penuh kontraversi ketika menjawat jawatan itu, tiba-tiba nampak ada jalan pintas di situ.

Apa implikasi jika Tun ditahan? Adakah dunia (baca Amerika dan kuncunya) akan menadah tangan bersyukur serta bertalu-talu mengucap tahniah pada Najib? Atau tidak ada apa-apa langsung yang akan berlaku?

Tidakkah nanti Najib akan dimasukkan ke senarai diktator kerana memenjarakan seorang lagi musuh politik selepas melakukannya pada Anwar Ibrahim?

Jangan cari pasal bro!

Sepatutnya orang Temerloh tersebut dan lain-lain individu yang mengaku 'sahabat' Najib bertungkus lumus memikirkan cara membersihkan nama PM dengan cara yang betul. Bukannya mengambil lesempatan tatkala nampak keadaan mula menyebelahi Najib.

Bagi Demang, orang seperti itu hanyalah sokong yang membawa rebah. Mereka termasuk golongan yang muflis idea. Mereka tidak layak untuk bersama PM menerajui negara.

Monday, July 6, 2015

Wajib baca tips jimat belanja

Antara viral yang berjaya mengumpan sumpah seranah orang ramai minggu lepas ialah klip video saranan seorang motivator untuk berjimat. Cadangan beliau ialah jangan balik kampung beraya bersama ibu bapa.

Orang kata, makhluk yang paling bodoh ialah keldai maka bernasib baiklah motivator tersebut kerana selamanya lah keldai tetap lebih bodoh daripada beliau.

Demang tak nak komen tentang itu sebaliknya nak beri cadangan lain.

Demang cadangkan, bagi menjimatkan perbelanjaan sambil mengeratkan hubungan kekeluargaan serta mengatasi masalah gejala sosial yang semakin meruncing maka waktu kerja 8 jam di pejabat dipendekkan kepada 5 atau 6 jam sahaja dan semua jabatan dibuka lima hari dalam seminggu. Kalau 4 hari lebih baik.

Ertinya, masuk kerja jam 8.00 pagi dan sempat pulang ke rumah sebelum asar.

Sabar, jangan belasah Demang dulu. Kita bincang.

Apabila waktu bekerja dipendekkan maka rakyat Malaysia lebih banyak masa di rumah. Mereka boleh memasak, mengemas rumah, menumpahkan kasih sayang pada anak-anak, dan lebih masa bermesraan selayaknya suami isteri.

Kos memasak akan jimat separuh berbanding beli atau makan di luar.

Demang sedar para isteri sekarang memang suka memasak. Lihat sahaja 'posting' mereka di facebook. Resipi-resipi sering mendapat 'like' yang tinggi.

Malangnya selama ini para isteri tidak berkesempatan untuk memasak. Apabila tiba di rumah, letih lesu lantaran seharian terperosok atas kerusi pejabat.

Berbeza dengan saranan sang motivator dalam TV1 itu, cadangan Demang ini akan merapatkan lagi hubungan kekeluargaan.

Di samping itu apabila balik awal, waktu jagaan anak-anak di pusat jagaan pun dapat dikurangkan dan sudah tentu menjimatkan. Anak-anak akan lebih lama bersama ibu bapa. Demang fikir semua orang tahu apa kebaikannya jika situasi begini dilaksanakan.

Demang bukan seorang motivator mahupun pakar kekeluargaan namun Demang yakin banyak masalah dapat diselesaikan jika institusi kekeluargaan diberi perhatian.

Agak sukar untuk kita kembali pada masa lalu iaitu wanita menguruskan rumah tangga manakala lelaki bekerja di luar rumah. Namun ia tidak mustahil boleh diubah sedikit. Sebenarnya kerajaan mampu lakukan dengan kesungguhan serta kreativiti. Gunakan kempen dan sedikit paksaan melalui peraturan.

Nak jadi kerajaan zaman IT ini bukan sahaja kena cerdik, malah perlu bijaksana.

Hari ini sudah ramai wanita yang berniaga hanya daripada rumah sendiri. Jika seorang individu boleh mendapatkan wang tanpa keluar daripada rumah, kenapa syarikat-syarikat tidak mampu memikirkan kaedah yang membolehkan sebahagian tugasan dilakukan dari rumah?

Demang percaya, produktiviti tidak hanya boleh ditingkatkan jika waktu berada di pejabat itu panjang. Banyak tugasan sebenarnya boleh dilakukan tanpa perlu hadir ke pejabat. Yang penting, tetapkan tugasan seperti KPI, sasaran kerja, dan sebagainya untuk dibereskan. Malah interaksi dan komunikasi secara langsung boleh dilakukan dengan mudah secara dalam talian.

Jika di pejabatpun, bukan sepanjang masa boss perlu memandang kakitangannya, melainkan boss gatal. Kaum lelaki tentu tidak mahu isteri mereka terdedah pada aktiviti yang boleh membawa pada godaan begitu.

Kalaupun tidak semua pihak mampu melaksanakan cadangan ini, sebahagaian pun sudah memadai. Sekurang-kurangnya dapat mengurangkan kesesakan di jalan raya kerana ada yang pulang lebih awal.

Itu juga dapat menyumbang pada penjimatan.

Atau mungkin kita boleh laksanakan untuk kaum wanita sahaja buat permulaan manakala lelaki bertugas seperti biasa.  Ini dapat memperkasa lelaki dan akhirnya lelaki kembali menjadi ketua sebagaimana yang disarankan oleh Islam.

Barangkali kita perlukan sebuah parti untuk memperjuangkan cadangan ini atau... minta bantuan Tun Mahathir sekali lagi.

Najib pasti menggelabah.

Sunday, July 5, 2015

Najib menang pusingan kedua

Jika ditakdirkan Tun Mahathir menutup matanya dalam masa terdekat Demang percaya beliau akan lakukan dengan wajah tersenyum kepuasan.

Jika perkembangan mutakhir sebagaimana yang dipaparkan di media perdana itu benar serta mampu membuktikan Najib tidak bersalah, Demang fikir Najib layak menjadi pemenang dalam pusingan ini manakala Tun Mahathir wajar dinobatkan sebagai wira sebenar.

Itupun jika orang-orang Najib tidak begitu ghairah meraikan kemenangan dengan menghamburkan kata nista pada Tun secara membuta tuli.

Ingat, Najib cuma menang pusingan kedua dan belum keseluruhan sayembara.

Demang katakan 'membuta tuli' dan bukannya 'membabi buta' kerana bangsa Melayu adalah bangsa yang amat tinggi adab sopannya.

Demang guna istilah 'bangsa' dan bukannya 'kaum' kerana Melayu itu sebuah bangsa bertamadun yang pernah memimpin dunia sehingga meninggalkan dendam kesumat dalam kalangan kufar hingga ke hari ini dan selamanya sebagaimana firman Allah Taala: dalam surah Al Baqarah ayat 120 :

"Sesungguhnya Yahudi dan Kristian tidak akan redho dengan kamu selama-lamanya sehinggalah kamu menurut cara hidup mereka. Katakanlah 'sesungguhnya petunjuk ALLAH itulah petunjuk yang benar'. Dan sesungguhnya jika kamu memilih untuk mengikuti kemahuan Yahudi dan Kristian ini setelah datang kepada kamu 'ilmu (Al Quran), maka ALLAH tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu".

Demang cuma berdoa agar Tun diberi tambahan kesabaran dan istiqomah dalam melaksanakan agendanya serta tidak terlatah dengan gelagat kebudak-budakan sesetengah penyokong (baca pembodek) Najib.

Demang masih meneliti perkembangan semasa dan jika semuanya berjalan dengan baik, para pemain sedar dengan peranan masing-masing maka kemenangan ummat Islam dalam PRU akan datang akan lebih menyakinkan.

Kemenangan paling besar ummat Islam ialah mempertahankan daulah Islamiyah di bumi Malaysia tanpa memperdulikan parti mana yang menerajuinya.

Jika Najib mampu, apa salahnya? Setakat ini beliau lebih baik daripada Paklah dalam menghadapi ujian dan cabaran wira kita: Tun Mahathir Mohamad, anugerah Allah Taala untuk rakyat Malaysia.

Insya-Allah.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)