Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Monday, September 14, 2015

Myrrh sebagai pendinding

Jerebu semakin teruk....

"Secara tradisinya myrrh telah digunakan untuk merawat arthritis, aduan pencernaan, sakit haid, JANGKITAN PERNAFASAN, kusta, sifilis, kanser, SAKIT TEKAK, ASMA, BATUK, dan nafas berbau."

Lihat kajian saintifik dan pemerhatian terhadap penggunaan myrrh (morhabshi) di http://www.herballegacy.com/Knottnerus_Medicinal.html

Friday, September 11, 2015

Taat dan sabar

"Saat itu, Rasulullah di khabarkan telah meninggal dan membuat kaum muslimin yang berperang semakin mengendur. Jiwa pasukan Islam lemah tak tahu kemana mereka akan melangkah. Sebagian mereka terduduk tak tahu apa yang ditunggu, bahkan sebagian mereka berpikir untuk menghubungi Abdullah bin Ubay bin Salul –salah satu tokoh munafiqin– guna meminta perlindungan keamanan dari Abu Sufyan (yang ketika itu belum masuk Islam)."

Yang di atas itu adalah petikan daripada sebuah blog yang ditemui setelah Demang masukkan katakunci 'perang uhud' dalam kotak carian.

Beberapa minit sebelum itu Demang menerima kiriman seorang teman lewat grup media sosial:

Firman Allah SWT dalam surah al Anfal ayat 46 :  Maksudnya: 

“Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan.

Kalau tidak, nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati).

Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."  

Semoga Allah taala terus menunjukkan kita jalan yang lurus, jalan yang diredhoi; dan bukan jalan orang yang sesat.

Alfatihah.

Monday, September 7, 2015

Calon PM baru

Nampaknya plan peralihan kuasa seolah sedang berlaku dan bila-bila masa sahaja PM baru mungkin akan menggantikan Najib.

Itupun jika Najib dapat diusahakan melepas jawatan.

Turunnya seorang PM bukan berseorangan. Ia turut menarik sekelompok penyokong yang bergayut di bawahnya.

Begitu juga apabila PM baru mengambil tempat. Ia akan mengangkut barisan baru yang setia menyokong.

Siapakah yang akan jadi pengganti?

Jika ikut giliran Zahid lah yang akan naik menjadi penasihat YDA (Agong).

Bagi Demang jawatan Perdana Menteri sebenarnya adalah penasihat pada Yang Dipertuan Agong. Ia adalah tradisi sejak perletakan asas kerajaan Melayu dengan termeterainya persetiaan antara raja dengan rakyat di Palembang Bukit Saguntang (Wa'adat)

- dalam hal ini kita kena faham simbolik sistem kesultanan Melayu.

Namun belum sempat Zahid mengambil giliran, beberapa isu sudah dipersiapkan dan telahpun dilontarkan. Akan tersungkurkah Zahid sebelum perlantikan?

Mungkin juga Zahid tidak layak sebaliknya Muhyidin Yasin akan dijemput semula untuk tujuan pembetulan?

Bersihkah TSMY dari sebarang isu? Belum tentu. TSMY tidak diganggu kerana pembangkang kuffar memang suka beliau jadi PM. Lebih mudah ditumbangkan nanti.

Jika demikian, siapa lagi? Hishamudin Tun Husin (H2O)? Mahukah rakyat berPMkan formula air itu? Selain daripada 'kejayaan' beliau melalui detik  hitam insiden MH370, hampir semua kementerian yang beliau pegang sebelum ini dianggap gagal!

Anwar Ibrahim? Rasanya jika Anwar yang jadi calon, belum sempat angkat sumpah lagi sudah berlori tuduhan perlu kita jawab.

Nanti apa pula kata Mat Sabu? Boleh jadi Mat Sabu akan kata: daripada Anwar baiklah aku".

Barangkali kita boleh cadangkan Hj Hadi. Namun atas kapasiti apa? PAS cuma ada 22 kerusi parlimen. Bagaimana presiden parti minoriti boleh menjadi PM?

Namun kita jangan lupa, syarat menjadi PM ialah seseorang yang boleh meyakinkan YDA bahawa beliau mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.

Nama parti yang diwakili bukanlah syarat dan tiada pun dalam peruntukan perlembagaan.

Namun TGHH tidak pernah direstui oleh kaum cina waima semasa kerjasama PAS-DAP dulu. Apatah lagi sekarang setelah keduanya berpatah arang.

Maka jika mahukan TGHH jadi PM, restu orang UMNO itu wajib. Sediakah pemimpin UMNO berPMkan TGHH? Nak bubar UMNO atau PAS?

Justeru apa pilihan kita lagi? Jika tiada, bersedialah untuk berPMkan bukan Melayu pula. Mungkin LGE mampu mengambil alih. Bukan adapun perkara dalam perlembagaan yang menghalang. Asalkan YDA percaya seseorang itu mendapat sokongan majoriti parlimen, cukuplah.

Adakah LGE boleh meyakinkan YDA? Demang tidak tahu tetapi ia bukan mustahil. Orang cina bukan baru sekarang bercita-cita menguasai Tanah Melayu. Jika tiada ruang dan harapan, takkan mereka bersusah payah memperjuangkannya sejak selepas Jepun kalah?

Mereka mungkin sudah ada strategi yang kita tidak terfikir.

Suatu ketika dulu siapa pernah menyangka di tengah-tengah kepulauan Melayu akan terdapat sebuah negara bukan Melayu (Singapura)?

Keruh di kuala yang berlaku sekarang bukan terjadi sendiri. Ada yang menggodaknya di hulu sana. Begitu juga ikan yang timbul tenggelam kekurangan oksigen bukan kerana kebetulan tetapi ada tangan yang menuang tuba di hulunya.

Orang Islam terutama orang muda jangan terlalu ideal dalam mencari pemimpin. Zaman Rasulullah saw sudah berlalu.

Memang kita perlu mencari pemimpin terbaik namun mensyaratkan kelayakan setara dengan Rasulullah saw atau para sahabat baginda r.a adalah mustahil.

Bahkan empat orang sahabat baginda pun tidak sunyi dari kesilapan semasa menjadi khalifah.

Apa yang wajib kita buat ialah memastikan pentadbiran negara (di bawah YDA) adalah orang Islam. Kelemahan seseorang pemimpin di sana-sini itu adalah normal dan perlu diterima seadanya.

Kalau nak cari yang ideal, takkan dapat. Lebih membimbangkan, ketika kita sedang bergolak itulah pihak musuh memperolehi kesempatan terbaik mengambil alih kerajaan.

Demang suka mencadangkan Zahid atau Hj Hadi. Lebih molek lagi jika kedua-duanya digandingkan.

Ataukah Tun Mahathir perlu kembali melunaskan 'perjuangan yang belum selesai' sebagaimana sajak yang beliau dendangkan?

Tak perlulah tanya MCA setuju atau tidak.

Friday, September 4, 2015

Maklumat benar maklumat palsu

Pada zaman batu manusia hidup dalam batu dan menggunakan peralatan batu. Tiada yang bukan batu melainkan batu.

Pada zaman logam, manusia berlumba-lumba menghasilkan alatan daripada logam.

Pada zaman plastik pula, kalau boleh semua alat hendak diplastikkan.

Sekarang kita di zaman IT atau zaman maklumat. Maklumat dirangkai melalui media elektronik.

Hari ini kotak memori manusia terangkai antara satu sama lain dan saling mempengaruhi.

Jika di zaman plastik orang yang menguasai plastik menguasai pengguna alatan plastik maka di zaman IT pihak yang menguasai maklumat juga begitu.

Jika plastik mampu mempengaruhi cara kita bekerja maka IT lebih hebat lagi kerana ia berhubung langsung dengan pemikiran manusia.

Jika plastik perlu dibeli, maklumat pula disogok secara percuma!

Maka di sinilah kita perlu bijak menyaring maklumat.

Dalam ajaran Islam zaman ini juga disebut zaman fitnah dan kaedah menangani maklumat yang tiba telah diajar oleh Rasulullah saw.

Maka amalkanlah. Lihat contoh apabila silap analisis maklumat dalam posting Demang sebelum ini.

*tips mudah apabila menerima sesuatu maklumat ialah taip beberapa perkataan daripada maklumat tersebut pada enjin carian (seperti Google) dan semak pada sumber yang boleh dipertanggung jawabkan.

Tuesday, September 1, 2015

Mahathir hadang kereta masa BERSIH

Pagi ini Demang terlewat keluar dari rumah. Di simpang pertama, lampu isyarat berwarna hijau dan Demang melepasinya dengan selesa.

Pada lampu isyarat kedua, lampu kuning berkelip-kelip ketika Demang tiba namun Demang selamat melewatinya. Tak salah, kan?

Apabila tiba di lampu isyarat ketiga, ia berwarna merah namun hanya kereta Demang sahaja di situ. Minta maaflah, Demang terpaksa redah kerana masa tidak mengizinkan Demang berhenti lama.

Mujur selamat.

Di hadapan Demang ada lagi simpang berlampu isyarat dan ketika Demang tiba ia berwarna hijau. Di hadapan Demang ada sebuah kereta dan di lorong sebelah juga ada sebuah kereta.

Sayangnya walaupun lampu telah bertukar hijau, kedua-dua kereta enggan bergerak. Demang hon bertalu-talu namun kereta-kereta tua itu macam orang pekak.

Terpaksalah Demang berhenti di situ dan turun bertanyakan masalah mereka.

Apa yang Demang cerita ni?

Kelmarin perhimpunan BERSIH. Maka Sekarang isu BERSIH. Menariknya ia  disertai bekas PM yang pernah digelar Mahafiraun oleh penentangnya.

Maka gegak gempitalah orang Najib apabila foto Mahathir berada dalam perhimpunan  BERSIH 4 tersebar.

Demang sendiri hampir tersedak namun sempat mengawal diri agar tak tersembur rezeki yang sedang berenang dalam mulut.

Tarik nafas dalam-dalam, keluarkan dengan perlahan. Kemudian dongak kepala ke atas, pandang langit dan senyumlah. Bukankah dunia masih belum qiamat?

Demang fikir ada betulnya pandangan sebuah mesej yang diterima melalui media sosial bahawa bukanlah salah besar Mahathir singgah di perhimpunan BERSIH semalam.

Sungguh, orang tua itu memang hebat! Ada bantahan tentang itu?

Hadir atau tidaknya Mahathir, perhimpunan tetap berlangsung juga. Namun dengan penyertaan orang tua itu, pemimpin pembangkang mati kutu sebentar.

Sebenarnya pembangkanglah yang lebih panik dan sakit kepala memikirkan apa pula bala yang akan menimpa mereka selepas ini.

Tindakan Mahathir singgah di perhimpunan BERSIH kesannya samalah seperti kereta tua yang berhenti di depan kereta Demang di lampu isyarat. Mahu tidak mahu, Demang dan semua kereta di belakang terpaksa berhenti.

Jangan main-main dengan Mahathir. Ingat lagi dalam posting minggu lepas Demang katakan betapa Mahathir seorang yang kejam?

Margaret Tatcher pun luluh dan lemas dengan muslihat beliau.

Kita perlu akur betapa Najib tidak sehebat Mahathir dalam mengawal musuh. Mahathir bukan setakat memantau bahkan beliau menyimpan alat kawalan jauh untuk setiap orang yang berada di sekeliling beliau, baik kawan mahupun lawan.

Sebagaimana  pemain catur yang hebat, Mahathir hanya akan mencabar king setelah semua jalan untuk king melarikan diri ditutup kemas.

Kita sudah tahu bahawa DAP itu bakal menjahanamkan negara namun apa strategi kita? Jika tidak mampu berlawan dengan musuh maka berkawanlah dengan mereka.

Sia-sia sahajalah dicipta perumpamaan musuh dalam selimut dan peribahasa 'tikam belakang' jika tidak diguna.

Demang bukan nak pecah lubang tetapi rakyat jelata perlu tahu juga sikit-sikit muslihat ini agar mereka tidak terlalu banyak menambah dosa mengumpat, mengutuk, dan mengeji pemimpin.

Demang tahu, permintaan Mahathir yang tidak boleh diterima oleh orang Najib ialah Najib perlu letak jawatan.

Apa nak disusahkan? Pengganti sudah ada iaitu Zahid Hamidi. Jika tidak mahu, pilihan lain bagi Najib ialah buktikan semua pertuduhan itu palsu.

Demang tidak kata Najib bersalah tetapi selagi kebenaran tidak dihebahkan pada rakyat jelata maka kekallah ia sebagai kesalahan.

Macamana nak hebahkan? Takkan nak siar dalam akhbar atau TV yang orang meluat. Rakyat sudah bayar gaji pelbagai agensi bagi memudahkan Perdana Menteri, kenapa tidak digunakan? Takkan hanya pandai salahguna sahaja?

Lihat posting Demang iaitu KP BTN hilang semalam. Ia ada kaitan dengan artikal ini.

Demang belum menyebelahi sesiapa namun Demang juga tidak mahu duduk di atas pagar lama-lama.
Demang percaya, ramai lagi yang seperti Demang.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)