Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, August 26, 2016

Buruk atau bosan?

Assalamualaikum. Kali ni tak panjang sgt.😎

Kata mereka, keluarlah dari kotak. 📦
Kemudian ada pulak yg kata kena keluar dari kepompong.⚱
Ada yg lbh agresif ajak org melawan arus dan suatu ketika dulu popular dgn konsep anjakan paradigma.📡

Sejauh manakah positifnya🔋 kata2 tu?

Saya ingat lg masa ujian lisan BM (SPM 85) saya ditanya apakah konflik remaja? Saya jwb, pertentangan fikiran antara golongan tua dgn muda.🔫

Sayangnya apabila diminta huraikan, saya cuma dpt lakukan hanya slps keluar dari bilik temuduga. Itupun sekadar dlm kepala.🗿

Beberapa mesej📝 panjang yg mungkin anda telah terima dari saya sblm ini mirip pada provokatif yg mengajak anda menentang arus. Agaknya saya masih belum cukup matang😅. Ye lah. Pemikiran yg menentang arus dan agresif biasanya dilakukan org muda👯. Manusia matang selalunya telah sedar realiti kehidupan dan tau beza fantasi dgn realiti📊.

Air yg mengalir ke hilir adalah fitrah, sistem, dan realiti. Apabila ia menjadi rutin maka akan mengundang bosan. Kebosanan memaksa manusia mencari kelainan. 🔬

Manusia yg bersifat baru memang gemarkan sesuatu yg baru. Kelemahan itu disembunyikan dan akhirnya kita menjatuhkan hukuman bahawa yg lama itu tidak baik🔨. Padahal kita cuma bosan dgn rutin dan apa shj yg bersifat lama. Adakah bosan itu sifat yg baik?

Cuba lihat sejenak di sekeliling anda skrg samada dgn mata atau sekadar imaginasi terhadap sesuatu yg telah lama anda miliki. Adakah ia memang telah menjadi buruk? 📻

Saya percaya anda akan dpt mengkelaskan kpd beberapa kategori:
🕳Lama dan buruk.
☎Lama tapi masih cantik.
📻Lama, klasik serta nostalgik.

Oh ya. Jgn hadkan pada benda shj. Ia mungkin seorg manusia atau lebih tepat lg manusia yg anda sayangi💑.

Skrg buat penilaian semula. kenapakah anda mahukan yg baru? Kerana kualitinya atau kerana kelemahan anda yg mudah bosan?🤔

Kenapa pengusaha kantin sekolah akhirnya ditukar? Kualiti atau bosan? Buku resepi mrk hilang kah?🤒

Kenapa durian musang king begitu popular? Adakah kerana durian pokok di belakang rmh ayah anda yg pernah anda puja suatu ketika dulu sudah bertukar menjadi tawar?👻

Kenapa pula anda membeli kereta baru🏎 dan menjual kereta lama? 🚙

Kenapa guna nama Cheguman atau Demang sedangkan nama Noor Azman itu sudah cukup baik?😅

Kenapa pula saya keluarkan dan jual minyak morhabshi👍 sdgkan sudah byk pilihan di pasaran?

Ada 5 soalan di atas dan anda tak perlu bersusah payah mencari 1 jawapan yg boleh diguna utk semua soalan. Biasanya 5 soalan memang perlukan 5 jawapan berbeza. Ini bukan teka teki.💡

Sebenarnya saya boleh menulis dan mengutus mesej📮 kpd anda lbh kerap tapi saya terpaksa bersabar krn tidak mahu anda BOSAN.

Saya percaya, jika kita tiada sifat bosan, mungkin kita sudah lama jadi kaya.

Kannnnn?😎

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)