Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, October 1, 2016

Isu phd Azizan Osman

Siapa yg diuji sebenarnya?

Pagi ni kita dikejutkan isu dakwaan bhw motivator & konsultan keusahawanan terkenal (Dr) Azizan Osman menipu dgn phd palsu.

Saya tergamam hingga tak sedar airmata mengalir. Besarnya dugaan Allah. Bukan pada beliau shj malah utk saya juga. Selebihnya pada rakyat malaysia dan ummat Islam.

Sbg seorg yg terbiasa 'respon' pada isu semasa saya gagal utk diam padahal saya tau itu yg terbaik.

Hampir setiap pagi saya mengikuti live video beliau di fb dan cukup byk perkongsian yg saya kutip.

Benarkah insan yg dianggap 'hebat' itu seorg penipu?

Mengingat pada tazkirah paksu saya ustaz radzi (melissa) sedikit sebanyak dpt mengendurkan emosi saya. Pesan chairman minyak morhabshi itu pada saya tidak lama dahulu, semua yg berlaku di atas bumi ini adalah ujian Allah dan di sekeliling kita hanyalah alat2 ujian yg diletakkan utk kita lepasi.

Jika kita ambik periksa dan diberi soalan sukar adakah kita marah pengawas peperiksaan, pihak sekolah, atau org lain di dalam dewan itu? Atau kita koyak kertas soalan serta mengamuk maki hamun penggubal soalan?

Org ramai adalah ujian bagi DAO dan DAO adalah ujian pada org ramai. Mereka dan anda adalah ujian bagi saya. Tapi dosa, masing2 terima. Begitu juga pahala.

Kpd DAO, ini masa terbaik utk meningkatkan gred kualiti diri. Samada DAO memang bersalah atau mangsa fitnah, ia menguji kemampuan beliau melepasinya dgn cara yg betul.

Bagi yg kutuk2 tanpa usul periksa atau menyebarkan aib org walau dgn yakin dan berfakta, ingatlah selalu bhw Allah yg memberi penilaian dan markah.

Utk diri saya, Allah buka peluang ini utk saya menilai kembali tindakan selama ini dan dlm usaha merancang masa depan agar tidak mengabaikan hukum Allah. Kalau tak banyak pun, sedikit takkan tak pernah buat salah?

Bolehkah diundur masa?

Sepatutnya adalah lbh molek pihak berkenaan senyap2 hubungi DAO, beri teguran, dan tawarkan beliau buat phd betul2 di universiti mereka. Bukankah itu dpt menghindari konflik dlm masyarakat?

Memandangkan DAO adalah org berpengaruh dan terkenal yg beragama Islam maka sedikit sebanyak ia menjejaskan pandangan org bukan Islam. Ibarat meludah ke langit atau menepuk air di dulang.

Pesan org tua2 jgn dikesampingkan.

Banyak yg nak saya tulis tetapi lebih banyak berkata2, lebih besar ruang utk berbuat silap.

Wallahualam.

Cheguman.
#titipan26

6 comments:

Unknown said...

Tak adil bagi pihak university untuk menawarkan individu yang mengaku memiliki ijazah auntuk melanjutkan pelajaran di university mereka. Ini akan menggalakkan lebih ramai orang berbohong memiliki ikazah walau pun sebenarnya tiada demi mengharapkan mereka akan mendapat tawaran melanjutkan pelajaran dengan jalan pintas. Sebaliknya mengaku saja kesilapan dan ini pun bukan kes pertama di negara kita. Ada celebriti lain pin pernah terlibat sebelum ini dan peminat mereka memaafkan.

Anonymous said...

Memang dah dasar penipu..terima lah hakikatnya. Dan bagi para pentaksub. Belajar belajar guna akal bukan guna otak saja. Binatang pun ada OTAK tapi tak berakal.

Cheguman said...

Adakah adil dan bijaksana membiarkan satu lagi konflik berlaku sedangkan ada oeluang sblm ini utk mengelak terjadi 2x kerosakan?

Cheguman said...

Bunuh jangan lepaskan dia

Cheguman said...

Bunuh jangan lepaskan dia

Anonymous said...

Divine Nourishment #5
Allah knows that in your heart that is a disease that you are unable to treat by youself. Hence he tests you with many difficulties so that you unwillingly extract that disease from your heart. Even though you may experience a little pain, you'll be happier thereafter. - Quran Weekly

"Do not hate the trials that befall you or the calamities that happen to you, for they may be something that you hate but it leads you to salvation, and there may be something that you love, but it brings to you your doom."- Hasan al-Basree

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)