Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Sunday, October 9, 2016

Kerajaan tak boleh diharap

Kerajaan memang tak boleh diharap.

Baru2 ni diumumkan cuti perayaan deepavali sama spt cuti raya puasa: 3 hari.

Padahal dlm perlembagaan perkara 3, Islam adalah agama bagi negara kita. Malah populasi penganut hindu cuma 2.5% berbanding ummat Islam yg mewakili 66.6%. Jika dibundarkan 66.6% akan menjadi 70%.

Tiada siapa pun membantah sbb semua org seronok dapat cuti lama. Pembangkang pun diam sbb bimbang undi hilang.

Maka saya katakan, pembangkang juga tidak boleh diharap.

Siapa nak kita harapkan? Tiada, kecuali Allah.

Selagi kita berharap pada yg lain, selagi itulah kita akan berterusan kecewa.

Saya bukan nak menghasut atau bersikap rasis. Sepatutnya semua pihak berlaku adil. Jika anda ada 2 org anak, seorang kurus dan seorang gemuk kenapa nak belikan kasut yg sama saiz? Adil kah?

Setidak2nya, hormatlah puak majoriti.

Dlm sebuah grup baru2 ni saya lontarkan betapa kita kurang beri tumpuan pada pertanian. Ada ahli grup yg respon, kerajaan sepatutnya utamakan bidang pertanian.

Nampaknya minda spt pahat dgn penukul masih kejap dlm diri kita. Semuanya nak tunggu pihak lain mulakan atau pihak berkuasa bertindak. Diri sendiri macamana? Tak bolehkah proaktif?

Setau saya belum ada undang2 yg melarang kita bertani. Jadi, kenapa tak buat? Takde tanah?

Ptg tadi saya bawa adik ioar saya seorg guru melihat tanah yg baru saya beli. Bincang utk buat projek pertanian yg sesuai di situ.

Dlm perjalanan pulang beliau ajak saya singgah di ladang cili yg diusahakan rakannya berbangsa india.

Setakat ni ada lbh kurang 3000 pokok cili dlm polibeg sdg berbunga. Cuba kira, jika sepokok keluar hasil rm5 maka lelaki india tsbt akan dpt pulangan sekitar rm15 ribu satu pusingan.

Tanah seluas 1 ekar itu bukan milik lelaki India itu tapi disewa dari org melayu. Berapa sewanya? Rm800 utk *SATU TAHUN*. Bukan sebulan rm800, ye.

*Apa yg anda nak kata?*

#cheguman
#titipan 31

Utk mengikuti titipan cheguman, sila join
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

7 comments:

dina said...

ni blog nak melaga-lagakan kaum ke?
sudah2 lah tu.....malaysia ni rakyat bersatu padu...tengok jer hari sukan negara tadi.
mahathir dah bagi dedak lum?

Anonymous said...

Tak salah kalau ntuk menyedarkan Melayu supaya tidak jadi senakin bodoh!

Anonymous said...

Anon 1:40 memang bahlol!!

Apa kens mengena dengan Tun??

Kebedohan kau menunjukkan Kau yang makan dedak dari Lanun Bugis!!

Anonymous said...

Kau pulak anon 10.57, tak bezapun daripada anon 1.40. Kuat sungguh memaki orang. Bersangka baik beb, tak rugi apapun. Nak tegur orang kenalah berhemah, jangan la maki dgn ungkapan bahlol, dikaitkan dgn lanun bugis lagi. Awak ingat keturunan bugis yang melata di malaysia ini tak tersinggungkah dgn makian awak? Itu namanya cari musuh walaupun tidak pernah berjumpa dan tak kenal. Saya agak awak dan anon 1.40 adalah melayu. So, beginikah melayu berinteraksi?

Anonymous said...

paria yg gelar bugi tu hina.. sedangkan paria kerala ini tu lagakan segala kaum dan bawa masalah.

Tk pyh nk buat isulah dgn cuti deepavali.. nmpk sgt blog ni kehabisan dedak Madey Kerala. buat2 reka isu spy jd panas

Anonymous said...

Sebenarnya cuti sekolah panjang masa deepavali ni ada hikmah disebaliknya bagi mereka yang berfikiran positif.

Nota:
Untuk makluman mereka yang bekerja swasta dan kerajaan bekerja seperti biasa.

Anonymous said...

Ada baik cuti2 panjang ke sg buloh cari anak pokok cili, tanam dalam pasu. Xpayah cerita ekar2. Kerajaan itu rakyat. Rakyat tanam maka kerajaan tanam.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)