Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Thursday, September 22, 2016

Bukan nak sembuhkan

Salam. Sempat tengok cheguman tv alhijrah hari tu?

Hmm....

Tiba2 anda terserempak dgn org jatuh motosikal. Kakinya nya berdarah. Apa nak buat?

Atas dasar kasihan anda pun cuba membantu. Mangsa mengerang kesakitan. Adusss... nak buat camana ni? Anda ambil tisu dari kereta dan cuba tekap tempat luka. Namun darah masih keluar.

Anda lihat sekitar, nampak serumpun pokok senduduk. Hmm... kata org daun senduduk boleh hentikan pendarahan. Hentam sajalah.

Anda bergegas ambil beberapa helai daun, lumatkan dgn tangan dan terus tampal pada luka. Anda tekap beberapa minit dan nampaknya darah mula berkurangan.

Akhirnya anda dapati darah pun berhenti. Alhamdulillah. Mangsa yg makin pulih dari pening2 kerana darah byk keluar mengucap syukur dan berkali2 ucap terima kasih. Bermula dari situ anda dan dia serta keluarga menjadi sahabat baik.

Namun bagaimana jika darah tidak juga berhenti dgn ikhtiar anda itu?

Saya percaya, itu bukan masalahnya. Siloturrohim tetap akan terjalin.

Pertolongan kita bukan utk menyelesaikan semua masalah seseorang sebaliknya sbg tanda mengerti dan simpati. Moga dgn itu Allah beri penyelesaiannya iaitu kesembuhan.

Itu yg nak saya terapkan dlm perusahaan saya. Insyaallah.

Wallahu'alam.

*Cheguman*
*Titipan #23*

Thursday, September 15, 2016

Melaka dijajah atau tidak?

Di atas reruntuhan kota melaka kita bina putrajaya.

Retorik atau realiti?
Mari kita semak sejarah. Alaa, sejarah darjah 5 je pun.

1511 portugis datang dengan kapal buruk dan senjata api yg kerajaan china dan kebanyakan negeri di kepulauan melayu tak nak guna lagi.

Dan, mereka menang. Ha3x... jenaka apakah ini?

Menggalas Angan
Portugis dtg dgn 3 impian iaitu menawan *pusat dakwah Islam di nusantara*, *memusnahkan pusat pentadbiran empayar Islam*, dan *melumpuhkan pusat perdagangan antara bangsa* yg selama ini .memegang urat nadi pelabuhan Venice mereka.

Oleh kerana malu untuk berpatah balik walaupun melihat kekuatan tentera dan persenjataan empayar Melaka, akhirnya portugis berjaya juga masuk ke tengah kota melaka.

Entah siapa yang mengisytiharkan portugis menang saya tidak tau tapi yang nyata, kesultanan melaka berakhir di situ.

Oh ya, sebelum saya terlupa. Kawasan yg meliputi semenanjung tanah melayu dari selatan siam hingga ke singapura, kepulauan riau, sebahagian borneo, sebahagian sumatera dan sedikit pulau jawa dulunya di kenali sebagai empayar MELAKA. Ini bukan cerita negeri melaka yang ada sekarang.

Feringgi Diperdaya
130 thn org portugis terkurung dlm kota afamosa. 3 impian besar tinggal angan2 shj. Pernah org2 feringgi itu hampir kebuluran setelah dikepong selama 3 bulan dari segenap penjuru.

Apa bodoh benarkah orang melayu ketika itu tidak mahu menyerang dan membelasah feringgi yang tinggal nyawa-nyawa ikan?

Saya tidak mahu menjadikan mesej panjang ni sarat dengan angka dan fakta. Anda boleh cari sendiri guna google.

Cuma saya nak ajak anda merenung:

Realitinya Begini
Dari 1511 hingga 2016 berapakah jumlah org serani di malaysia dan berapa ramai org melayu yg dikristiankan? Ertinya, misi keagamaan portugis gagal 99.99999%.

Benar, masjid Kampung Hulu hanya dibina pada zaman belanda tapi itu masjid di dalam kota melaka. Yang di luar? Tak solat jumaatkah orang melaka selama 200 tahun?

Sejak 1511 hingga belanda masuk 1641, kawasan semabok dan klebang pun portugis tak berani jijak. Pemerintah jenis apakah tu?

Buktinya? Kalau dah takde bukti binaan kristian di situ maka memang lah tiada apa nak dijadikan bukti.

Dan, jika orang feringgi hampir kebuluran 3 bulan terkurung dalam tembok afamosa, kekayaan apa yang mereka kecapi? Pernah dengar orang kaya dan berkuasa kebuluran? Kalau tak lalu makan sebab sakit tu lain la.

Pendapat saya, portugis hanyalah dijadikan alat untuk meminggirkan kesultanan melaka. Rakyat jelak dan kecewa. Org melayu sendiri membuang keturunan parameswara kerana dilihat mengkhianati amanah yang dipinjamkan.

Cuma orang melayu gagal mengawal impaknya sehingga pihak lain terluang mengambil kesempatan.

Lahirnya negeri-negeri kecil
1511, sultan melaka lari ke kampar. Seorang puteranya dibawa ke perak dijadikan sultan dan seorang lagi mengasaskan kerajaan johor.

Kedah, selangor, pahang, terengganu, kelantan dan beberapa wilayah lain berlepas diri dan bernegeri sendiri-sendiri.

1641 belanda datang namun jadi kera sumbang. Beberapa perjanjian (mou) dgn negeri lain tinggal di atas kertas sahaja. Contohnya perjanjian perdagangan dengan sultan kedah dan perak yang tak pernah orang melayu hormati.

Alaa... belanda bukan boleh buat apa-apa.

Namun perjanjian london 1824 hampir melumat terus bangsa melayu di nusantara. Kepulauan melayu dikerat dua oleh inggeris dan belanda.

Kesannya, saudara kita dari seberang yang datang mencari rezeki di semenanjung kita gelar Mat Indon.

Maka terburailah siloturrohim atas prinsip sempadan negara. Ok, tak lah sampai begitu. Namun lebih kurang begitu lah.

Kaca Jatuh Ke Batu
Pernah ada usaha menyatukan semula nusantara namun apalah sangat yg boleh dibuat bagi mencantum gelas kaca yg telah bersepai.

Akhirnya orang melayu di kepulauan riau, jawa, sumatera dan sekitarnya merdeka sendirian dan khalifah diganti Mr Presiden.

Biar begitu negeri-negeri di semenanjung tidak putus semangat dan usaha. Para pemimpin dan ulama dapat juga memujuk dan melentur rasa ego dan sombong diri raja2 melayu utk membentuk negara baru yang dinamakan Persekutuan Tanah melayu.

Alhamdulillah, ia masih mengekalkan nama tanah melayu.

Berkongsi Rumah
Org melayu terpaksa bersetuju membenarkan tanah melayu dikongsi bersama imigran yg dibawa masuk oleh inggeris tapi dgn syarat mesti dibezakan hak org melayu dgn mereka. Tuan rumah tetap tuan rumah.

Itu meterai yg tak boleh dirungkai. Muktamad sampai qiamat. Entah lah, berapa lama lagi boleh dipertahan.

Hmm... dah panjang sgt ke? Sikit lagi.

Usaha Mengembalikan Empayar Melaka
1963 kita cuba luaskan lagi wilayah. Untung2 boleh jadi macam empayar melaka. Singapura, sabah, sarawak, dan brunei dipelawa. Saat akhir brunei menarik diri namun kita berjaya meluaskan persekutuan.

Dan kita namakan ia sebagai Malaysia.

Malaysia itu ISLAM.
Malaysia asalnya dieja dlm tulisan jawi dan apabila diterbalikkan rupa2nya menjadi *ISLAM*. Saya percaya dan saya ada hujah mengenainya. Namun biarlah saya cerita lain kali. Tun Dr Ismail faham.

Tak cukup dgn ejaan, dimaktubkan dlm perlembagaan bertulis pada Perkara 3 bahawa "agama bagi persekutuan ini ialah Islam".

Oleh kerana tiada paksaan dlm Islam maka kaum2 lain dibenarkan mengamalkan ajaran asal mereka dengan syarat tidak menyinggung perasaan atau mengganggu ummat Islam. Istilahnya, 'dengan aman dan damai'.

Ia dicatatkan dlm perlembagaan, Perkara 3 dalam baris yang sama. Bukan saya reka2.

Saya ingin sambung lagi iaitu Islam dlm rukunegara tapi saya taknak dera anda sampai tertidur.

Wallahualam.

Wednesday, September 7, 2016

Gigi gigi roda

Titipan #019

Assalamualaikum.

*Mukadimah*

Apabila saya tulis panjang2, ada yg komen tak sempat nak baca. Yg lebih 'direct' (telus?) akan tanya, ada ke yg nak baca?

Maka saya ubah cara. Saya tulis panjang2 tapi saya kerat2 jadi bahagian yg kecil dan saya cadang utk pos setiap hari.

Tiba2 saya rasa bukan shj menjadi seorg yg kedekut malah seolah merendah2kan org yg mahu menghadam.

Lebih penting dari itu, saya tidak mahu timbul salah tafsir kerana bahan yg diterima belum lengkap.

Maka saya ambil keputusan utk hidangkan semua sekali utk anda tatap. Saya ambik pendekatan iaitu beri seekor ayam dan siapa suka peha, makan peha, yg gemar dada ambik dada, manakala yg suka hati jgn la ambik hati.

*Cerita Gambar Semalam*

Kata org gambar mampu menceritakan segalanya. Saya tambah sikit dan ubah sikit "...menceritakan macam2 tanpa arah."

Maksudnya, lain org lain yg ditafsir. 1000 org yg belek, 1 juta huraian boleh kita dengar.

Saya dapat gambar itu apabila saya taip 'mesin' dalam google. Rupa2nya apabila saya taip 'gear'pun gambar yg hampir sama muncul.

Samada gear atau mesin, ia hanyalah nama utk kita kenal.  Lbh krg sama macam kita letak nama pada anak2 kita. Tapi itu nama khas. Mesin nama am.

Berbalik pada gambar yg saya kutip itu, kita nampak pada beberapa roda diletakkan ikon manusia. Kalau saya boleh edit gambar itu saya akan letak ikon haiwan, pokok, batu dll pada setiap roda kecil di situ.

Itulah kita. Bahkan kita juga adalah salah satu roda kecil antara sekian byk roda ciptaan Allah. Semua di sekeliling kita bukanlah sekadar objek kaku dan mati. Ia adalah sebahagian diri kita. Jika roda2 di sekeliling kita sompek atau rosak maka akhirnya kita juga jadi tak berfungsi.

Maka jika berlaku demikian, yg mana nak kita baiki dulu?

*Yg Menitip vs Yg Menatap*

Apabila org menitipkan gambar, mereka akan sertakan tajuk atau sedikit penerangan. Jika tidak, org yg menatap gambar tu akan merapu dan merepek yg bukan2.

Baca baik2, ada dua istilah di situ iaitu menitip dan menatap.

Jgn fikir apa yg kita titip itu juga yg si penatap nampak. Selalu jugak..
Lain yg kita tampil, lain yg ditafsir.
Lain yg kita cakap, lain yg ditekap.
Lain yg kita ungkap, lain pula yg diserkap.

Itu salah satu sebab kita kena ada mazhab. Kecualilah kita dah setaraf imam maliki, hanafi, hambali, atau syafie.

Imam ghazali pun tak berani buat mazhab sendiri. Imam ghazali tak baca quran kah? Atau beliau tak faham bahasa arab?

Banyaknya mazhab bukan utk kita menuduh kelompok lain salah sebaliknya membuktikan kita sedia berbeza pendapat dlm soal tertentu.

Kalau nak buat mazhab sendiri, silakan. Kalau tak nak ikut mana2 mazhab pun boleh tapi kalau sesat camana?

*Cermin Diri*

Sekrg belek semula gambar itu. Apa yg anda lihat? Roda? Manusia? Pokok? Haiwan? Apa2 sahaja lah.

Itu semua adalah benda2 yg melingkungi hidup kita. Mereka setiap masa berinteraksi dan bertindak balas dgn kita dan akhirnya membentuk diri kita. Secara umumnya begitu lah. Tapi klu anda boleh jadikan semua itu tidak berbekas pada diri anda, anda memang handal.

Handal pun banyak maksudnya. Pencuri pun dikatakan handal. Handal mencuri. Pendekar pula lain handalnya.

Apa yg nak saya sampaikan ialah setiap di sekeliling kita adalah faktor yg menjadikan siapa kita. Dan kita juga adalah salah satu faktor yg membentuk diri mereka.

Mereka adalah cermin diri kita dan imej yg muncul pada cermin di hadapan kita adalah diri kita sendiri.

*Di Belakang Skrin*

Ada pula org kata, sekeping gambar lebih baik drpd 1000 patah perkataan. Sebenarnya ia bermaksud dlm konteks seluas frame atau skrin hp anda shj.

Dlm kehidupan pun begitu juga. Apabila org tunjukkan sekeping gambar, kita kena sedar banyak benda lain ada di sekeliling gambar itu yg tak muncul pada skrin. Namun ia adalah sebahagian faktor yg menjelmakan gambar itu.

Lihat semula gambar pada hp anda itu. Apa yg ada di luar hp anda? Ada jari dan tangan anda. Pada jari ada cincin dan pada tangan ada jam dan/atau gelang.

Lihat ke luar lagi. Barangkali ada meja dan di atasnya ada kertas atau gelas dan piring roti canai yg tak bersisa.

Lihat pula di sekeliling. Ada apa dan siapa? Hati2, barangkali ada yg sdg memerhatikan anda atau sdg mengharapkan sesuatu dari anda.

Cuba anda berinteraksi dgn benda2 itu tapi jgnlah bercakap dgn gelas. Kalau anda belum kahwin, nti takde yg nak jadikan pasangan. Yg nak kawin lg pun elok jgn buat.

Tolak gelas itu dgn kasar. Apa akan jadi? Nak lagi baik kesannya, tolak gelas itu hingga jatuh ke lantai. Anda akan dapati bukan shj gelas itu yg menjerit bahkan tuan kedai juga silap2 ikut bertempik.

Demikianlah realiti hidup kita. Anda buat, anda dapat. Dan balasan itu bukan shj datang dari objek yg anda buat tapi boleh juga datang dari org lain.

Malah kadang2 yg tak berkenaan pun ikut masuk campur.

*olehSebab makaAkibat*

Bolehkah kita jadikan roda2 yg bergigi itu sbg analogi pada siloturrohim? Setiap roda bukan shj bersentuhan bahkan berkait dan saling menggerakkan antara satu sama lain.

*Penutup*

Apabila saya menghantar gambar roda lewat mesej *Titipan #016* saya terima beberapa respon segera.

Saya percaya ramai lg yg dpt mengagak arah bicara saya meski hanya melihat  gambar tsbt pada kali pertama. Ibarat kata org sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinanya.

Walaupun anda dah tau, saya nak tulis jugak. 😎

*Coda*

Saya sdg membuat ujikaji ke atas diri saya sendiri satu ayat yg pernah saya baca: jika anda ingin berjaya, anda perlu jayakan org lain terlebih dahulu.

Ujikaji ini bermula sekitar 1993 masa saya baru belajar berniaga dan sampai skrg belum selesai.

Wallahu'alam.

Cheguman.
0194402211.
noorazmanaminudin@gmail.com

Thursday, September 1, 2016

Bukan apa tapi bagaimana

Titipan#015

Assalamualaikum

Tau berita ni, kan?
Seorang pelajar maut terjatuh dari bangunan sekolah ketika cuba membantu rakannya mengambil beg yg sengaja dilempar oleh pelajar lain. Korban adalah ketua kelas tsbt yg cuba menolong.

Innalillah... Alfatihah.

Maka,
Phak polis pun segera menyiasat.
Pihak sekolah buat laporan.
Pihak bomba buat kajian.
Para ibubapa beri pandangan.
Pakar kaunseling usul cadangan.
Pakar motivasi bagi panduan.
Para ulama memberi bimbingan.
Para ustaz & ustazah memberi nasihat.
Parti pembangkang buat rumusan.
Parti kerajaan ambil tindakan.
Jiran2 turut bertandang.
Saudara mara segera datang.
Orang ramai bersembang.
para netters viral di media sosial.
Masing2 dgn cara masing2.

Wajarkah?

Rasanya, wajar. Semua org ada peranan dan tanggungjawab masing2 dan itulah yg sdg mereka lakukan. Dgn kata lain, mereka buat kerja mereka, dgn kepakaran & kemahiran yg mereka ada.

Yg penting, tidak persalahkan org lain. Hmm... Ok, yg salah, salah lah. Itu cerita lain. Ambiklah tindakan sepatutnya.

Kena ingat. Apa shj yg berlaku adalah takdir Allah dan Allah nak tengok *bagaimana* kita menghadapinya.

Ia bukan soal *apa* tapi *bagaimana*.

Cheguman
0194402211

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)