Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Sunday, October 30, 2016

Anda juga penting sebenarnya

Nampaknya tiada siapa begitu pedulikan anda. Dalam grup pun anda seolah tiada. Hampir tidak pernah menyampuk saat rakan2 grup bertingkah sembang.

Suatu hari anda bepergian ke satu daerah. Lazimnya seperti kebanyakan orang sekarang andapun memuatnaik foto di laman sosial.

Tak semena2 seorang teman yg menetap di daerah tersebut menyisip mesej untuk berjumpa. Maklumlah, teman lama walau tak begitu rapat dulunya. Sama2 belajar saat remaja.

Meski jadual agak sendat anda berjanji untuk hubungi semula.

Tiba saat untuk kembali, anda pergi diam2. Pelawaan teman terbiar begitu shj. Alaa... Belum comfirm pun.

Anda lupa bahawa meski teman itu tidak begitu penting namun sebuah janji memang amat penting.

Kadang2 kita tidak tahu bahawa diri kita adalah penting pada orang lain. Setidak2nya kita adalah sebahagian daripada memorI lamanya.

Cheguman
#titipan 49

Ikuti titipan cheguman *tanpa iklan*, sertai
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

waadat.blogspot.my

Friday, October 28, 2016

Ada agenda tersembunyi

Bagi yang sezaman dengan saya, dulu-dulu hanya ada TV1 & TV2. Malah dalam sebuah kampung cuma 2-3 buah rumah yang ada tv. Siaran pun dari pukul 5 petang hingga 12 mlm sahaja.

Sekarang sebuah rumah ada 2-3 tv dan siaran 25 jam sehari. Ada ratusan saluran dari seluruh dunia. Ada aplikasi media sosial yg macam tv. Macam2 bentuk tv atau tube online 24 jam terus ke tapak tangan.

Kalau dulu amat sukar utk dapat maklumat, hari ini maklumat datang sendiri. Contohnya, mesej yang anda sedang baca ini.

Maka tugas kita bukan lagi mencari maklumat tapi menapis maklumat yang disumbat pada kita setiap saat.

Lebih berat lagi, ia bukan maklumat mentah semata-mata. Ia tiba pada kita setelah diproses dan dianalisis tanpa kita sedar.

Contohnya gambar yg diedit. Adakah anda fikir ia dibuat untuk suka-suka semata?

Maksud saya, pembawa maklumat telah dengan sengaja memprogramkan sesuatu maklumat itu untuk mempengaruhi kita agar bersetuju dengan mereka.

Ada yang promote produk, ada yang iklankan fahaman politik, dan ada yang cuba memasukkan ajaran agama mereka. Yang saja-saja nak jadi popular pun ramai. Istilahnya mempromosi diri.

Masing-masing ada agenda. Itulah sebabnya orang ramai makin keliru dan celaru.

Takpe. Anda boleh kata saya adalah salah satu contoh org yang sedang cuba mempengaruhi anda.

Cheguman
#titipan 45

Ikuti titipan cheguman *tanpa iklan*, sertai
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

waadat.blogspot.my

Wednesday, October 26, 2016

Petani dan baju

Ini cerita klasik. Saya baca masa sekolah rendah. Maaf, ia panjang sikit tapi menarik. Tak percaya, bacalah.

Begini ceritanya...

Pada suatu hari ketika pak abu sedang bekerja di kebun, seorang jiran melewati dan menyapa.

"Pak Abu tak ke jamuan en kamal ke?" Tanya jiran itu.

"Oh ya. Baru saya teringat." Sahut Pak Abu. Beliau pun segera mengikut jirannya ke tempat jamuan.

Apabila mereka tiba, tuan rumah dan para tetamu hanya menyapa dan bertegur sapa dgn jirannya shj. Tiada seorangpun yg mahu mendekati pak abu.

Pak abu segera sedar bahawa beliau tidak dilayan kerana berpakaian kotor dan busuk. Akhirnya pak abu meninggalkan majlis tsbt.

Pak abu pulang ke rumahnya. Dia segera mandi, memakai pakaian yg bagus2 serta berwangi2an. Kemudian beliau segera kembali ke tempat jamuan.

Ternyata kali ini pak abu disambut oleh tuan rumah serta para tetamu dgn amat baik. Pak abu diajak makan bersama para tetamu lain.

Ok. Saya berhenti di situ sekejap. Dalam buku yg saya baca menceritakan pak abu bukannya makan sebaliknya memasukkan makanan ke dlm pakaiannya sambil berkata:

"ha, makanlah wahai bajuku. Makanlah. Tuan rumah tidak menjemput aku tapi menjemput engkau. Makanlah puas2."

Itu versi dulu. Masih relevan kah? Jika anda menjadi pak abu sanggupkah anda buat begitu?

Saya percaya anda pun tau. Sebenarnya pak abu tak perlu buat begitu. Tindakan yg diambil pak abu iaitu menukar pakaian dan kembali ke tempat jamuan itu sudah cukup.

Hanya dgn menukar baju, persepsi org ramai terhadap pak abu pun berubah.

Tukarlah baju anda dan kembalilah kpd org ramai dan lihat bagaimana mereka melayan anda kali ini.

Cheguman
#titipan 44

Ikuti titipan cheguman *tanpa iklan*, sertai
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

Thursday, October 20, 2016

Antara gol dan duit syiling

Bayangkan perlawanan bola sepak tanpa gol. Maksud saya, tiang gol.

Bagaimana pula jika anda memasuki stadium dan di tengah padang ada pengadil seta 2 pasukan sedang melakukan upacara melambung duit syiling?

Masa kecik2 dulu kami selalu bermain bola tanpa gol. Hanya gelecek dan 'pasing' sesama sendiri sambil menghalang pihak lawan drpd mengusasai bola. Seronok jugak.

Acara lambung duit syiling pula dilakukan hanya jika terpaksa apabila keputusan masih seri sehingga tamat masa permainan.

Agak2 anda, yg mana lebih seronok: menonton perlawanan tanpa jaringan atau menonton acara lambung duit syiling? Ok la. Saya tukar sikit.... acara tendangan penalti.

Namun hari ini lebih ramai yg memandang gol itu maha penting sehingga sanggup menghalalkan cara dan tindakan.

Cheguman
#titipan 40

Ikuti titipan cheguman *tanpa iklan*, sertai
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

Tuesday, October 18, 2016

Baling selipar

Hari ni nak main apa?

Ambik 3 belah selipar, tegakkan dan baling dgn selipar lain.

Main, sembang2, gurau2, gelak2, bergaduh, merajuk, dan berkawan semula. Esok main lain pula.

Selipar, tin susu, ranting kayu hatta garisan atas tanah hanya alat. Yg penting nak bermain. Malah bermain pun cuma alat. Yg penting nak bersosial.

Hari ini bermacam alat sosial (skrg dipanggil media sosial) muncul sesuai dgn zaman. Hakikatnya, sama shj.

Kerja, sembang2, gurau2, gelak2, bergaduh, merajuk, dan berkawan semula. Esok jumpa lagi.

Demikianlah adanya kita. Sedar tak sedar diri makin dimamah usia.

Cheguman
#titipan 39

Ikuti titipan cheguman *tanpa iklan*, sertai
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

Tuesday, October 11, 2016

Petua pesan orang tua

Petua maknanya Pesan orang tua... Ia telah melalui proses penghadaman yg panjang.. ratusan malah ribuan tahun. Yg tinggal pada kita ialah patinya.

Justeru ia selalunya *benar* kerana dah teruji dek zaman.

Cheguman
#titipan 33







Minyak Morhabshi (NOT140604520K)

Sunday, October 9, 2016

Kerajaan tak boleh diharap

Kerajaan memang tak boleh diharap.

Baru2 ni diumumkan cuti perayaan deepavali sama spt cuti raya puasa: 3 hari.

Padahal dlm perlembagaan perkara 3, Islam adalah agama bagi negara kita. Malah populasi penganut hindu cuma 2.5% berbanding ummat Islam yg mewakili 66.6%. Jika dibundarkan 66.6% akan menjadi 70%.

Tiada siapa pun membantah sbb semua org seronok dapat cuti lama. Pembangkang pun diam sbb bimbang undi hilang.

Maka saya katakan, pembangkang juga tidak boleh diharap.

Siapa nak kita harapkan? Tiada, kecuali Allah.

Selagi kita berharap pada yg lain, selagi itulah kita akan berterusan kecewa.

Saya bukan nak menghasut atau bersikap rasis. Sepatutnya semua pihak berlaku adil. Jika anda ada 2 org anak, seorang kurus dan seorang gemuk kenapa nak belikan kasut yg sama saiz? Adil kah?

Setidak2nya, hormatlah puak majoriti.

Dlm sebuah grup baru2 ni saya lontarkan betapa kita kurang beri tumpuan pada pertanian. Ada ahli grup yg respon, kerajaan sepatutnya utamakan bidang pertanian.

Nampaknya minda spt pahat dgn penukul masih kejap dlm diri kita. Semuanya nak tunggu pihak lain mulakan atau pihak berkuasa bertindak. Diri sendiri macamana? Tak bolehkah proaktif?

Setau saya belum ada undang2 yg melarang kita bertani. Jadi, kenapa tak buat? Takde tanah?

Ptg tadi saya bawa adik ioar saya seorg guru melihat tanah yg baru saya beli. Bincang utk buat projek pertanian yg sesuai di situ.

Dlm perjalanan pulang beliau ajak saya singgah di ladang cili yg diusahakan rakannya berbangsa india.

Setakat ni ada lbh kurang 3000 pokok cili dlm polibeg sdg berbunga. Cuba kira, jika sepokok keluar hasil rm5 maka lelaki india tsbt akan dpt pulangan sekitar rm15 ribu satu pusingan.

Tanah seluas 1 ekar itu bukan milik lelaki India itu tapi disewa dari org melayu. Berapa sewanya? Rm800 utk *SATU TAHUN*. Bukan sebulan rm800, ye.

*Apa yg anda nak kata?*

#cheguman
#titipan 31

Utk mengikuti titipan cheguman, sila join
https://chat.whatsapp.com/L6MFV5HZ7wS0XZ3ADqcaip

Monday, October 3, 2016

Antara lembah dan puncak gunung

Saya pernah pijak dasar laut tapi belum pernah menjijak puncak gunung.

Ye lah. Mandi di teluk kemang pun dah dikira memijak dasar laut.

Bukan calang2 manusia boleh sampai ke puncak gunung. Lagipun di puncak gunung memang tak boleh menampung ramai orang.

Berbanding pergunungan, pantai yg landai atau lembah yg luas lebih ramai dpt menampung manusia.

Rasanya semua org tahu puncak gunung amat sukar ditakluki namun hampir semua org mengimpikan utk sampai ke puncaknya. Akhirnya yg kecundang lebih ramai.

Drpd yg sedikit itu, ramai juga yg menyesal berada di puncak gunung. Pemandangan memang indah namun setakat boleh dipandang. Nak menetap lama pun tak sesuai. Akhirnya terpaksa turun atau dipaksa turun kerana ada org lain yg ingin duduk di situ.

Alangkah baiknya jika lembah yg luas ini kita manafaatkan bersama sbg syurga sementara menunggu waktu utk berpindah ke syurga yg kekal abadi.

Cheguman.
#titipan 27

Saturday, October 1, 2016

Isu phd Azizan Osman

Siapa yg diuji sebenarnya?

Pagi ni kita dikejutkan isu dakwaan bhw motivator & konsultan keusahawanan terkenal (Dr) Azizan Osman menipu dgn phd palsu.

Saya tergamam hingga tak sedar airmata mengalir. Besarnya dugaan Allah. Bukan pada beliau shj malah utk saya juga. Selebihnya pada rakyat malaysia dan ummat Islam.

Sbg seorg yg terbiasa 'respon' pada isu semasa saya gagal utk diam padahal saya tau itu yg terbaik.

Hampir setiap pagi saya mengikuti live video beliau di fb dan cukup byk perkongsian yg saya kutip.

Benarkah insan yg dianggap 'hebat' itu seorg penipu?

Mengingat pada tazkirah paksu saya ustaz radzi (melissa) sedikit sebanyak dpt mengendurkan emosi saya. Pesan chairman minyak morhabshi itu pada saya tidak lama dahulu, semua yg berlaku di atas bumi ini adalah ujian Allah dan di sekeliling kita hanyalah alat2 ujian yg diletakkan utk kita lepasi.

Jika kita ambik periksa dan diberi soalan sukar adakah kita marah pengawas peperiksaan, pihak sekolah, atau org lain di dalam dewan itu? Atau kita koyak kertas soalan serta mengamuk maki hamun penggubal soalan?

Org ramai adalah ujian bagi DAO dan DAO adalah ujian pada org ramai. Mereka dan anda adalah ujian bagi saya. Tapi dosa, masing2 terima. Begitu juga pahala.

Kpd DAO, ini masa terbaik utk meningkatkan gred kualiti diri. Samada DAO memang bersalah atau mangsa fitnah, ia menguji kemampuan beliau melepasinya dgn cara yg betul.

Bagi yg kutuk2 tanpa usul periksa atau menyebarkan aib org walau dgn yakin dan berfakta, ingatlah selalu bhw Allah yg memberi penilaian dan markah.

Utk diri saya, Allah buka peluang ini utk saya menilai kembali tindakan selama ini dan dlm usaha merancang masa depan agar tidak mengabaikan hukum Allah. Kalau tak banyak pun, sedikit takkan tak pernah buat salah?

Bolehkah diundur masa?

Sepatutnya adalah lbh molek pihak berkenaan senyap2 hubungi DAO, beri teguran, dan tawarkan beliau buat phd betul2 di universiti mereka. Bukankah itu dpt menghindari konflik dlm masyarakat?

Memandangkan DAO adalah org berpengaruh dan terkenal yg beragama Islam maka sedikit sebanyak ia menjejaskan pandangan org bukan Islam. Ibarat meludah ke langit atau menepuk air di dulang.

Pesan org tua2 jgn dikesampingkan.

Banyak yg nak saya tulis tetapi lebih banyak berkata2, lebih besar ruang utk berbuat silap.

Wallahualam.

Cheguman.
#titipan26

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)