Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, April 27, 2017

Hospital ditutup?


Takde le sampai tutup hospital

Minyak apa ni?
Minyak morha (morhabshi) jwb saya.

Saya sedar, itu bukanlah jawapan yang orang tu mau. Dia peduli apa nama minyak saya? Dia nak tau apa faedah minyak morha morhabshi kat dia.

Dulu-dulu dengan bangganya saya jawab ini minyak serbaguna. Tokwan saya buat. Tapi ramai orang yang lebih arif pasal marketing menegur saya. Susah nak jual produk serbaguna. Tak khusus. Takut orang tak beli sebab dia tak nampak kegunaan khas untuk masalah dia.

Kata mereka, orang nak tau apa perlunya dia beli sesuatu produk. Lagipun kalau betul satu produk boleh selesai semua masalah, buat apa susah-susah buat klinik & hospital . Buat apa habis duit ratus ribu latih bakal doktor?

Ye tak ya jugak.  Logik.

Saya renung balik. Tak bergunakah minyak morha morhabshi selama ni?

Sayapun tak tau bila tarikh sebenar tokwan kami ustaz hamid mula buat minyak morha morhabshi. Yang saya ingat, sejak awal remaja jika luka, sakit perut, atau cedera masa bermain kami sapu minyak ini.

Apabila saya dapat anak, saya & isteri guna sejak mereka bayi. Sapu perut, dada, betis, lengan... Cepat baiknya pusat baby kami... Hari-hari sapu. Walaupun takde sakit apa-apa. Sediakan payung sebelum hujan, kata orang.

Bila sembang dgn jiran-jiran, mereka pula tertarik nak guna. Jiran saya di melaka, cucunya asyik menangis sampai mak ayahnya tak boleh tidur, berjaga.

Mak mertua saya bagitau pasal minyak morha  morhasbhi. Diapun try. Alhamdulillah malam tu jugak laki bini tu dpt tidur lena sampai pagi. 'Ter'cuti diorang berdua pagi tu sebab lelap sangat. Tahun 1999 tak silap saya.

Sejak itu ramai org kampung yang cuba. Ramai pulak yang serasi dan membeli setiap bulan. Dulu saya jual rm5 botol saiz 15ml. Sekarang rm45 tapi botol 120ml. Nampak macam naik harga tapi lebih kurang je sebenarnya. Botol lebih besaw. Masa tu gaji cikgu rm435, sekarang keluar maktab (ipg) dah rm1800 belum campur elaun. Berapa kali ganda tu?

Zaman ni kalau pergi kenduri nak bagi rm5 pun tak tergamak. He he...

Atas permintaan ramai, sekarang dah ada saiz 500ml. Lebih jimat. Siap bagi botol refill.

Oh ya. Klinik dan hospital berhampiran berjalan seperti biasa. Pengguna pun takde la fanatik sangat dengan minyak morha morhabshi sebab setiap kaedah perubatan ada kelebihan masing-masing. Orang sekarang termasuk doktor bersikap terbuka dan berlapang dada.

Bagi saya, minyak morha morhabshi ni macam kotak kecemasan. Terkejut terjaga tengah malam, boleh capai dan guna sebelum buat rawatan lanjut di hospital.

Hebatnya minyak morha morhabshi, ia lebih laju dari van ambulan dan lebih dekat daripada klinik yang paling hampir dengan rumah anda. Maklum la.. Boleh simpan di rumah dan tahan hingga 2 tahun.

Eh,  nak panggil minyak morha ke minyak morhabshi? Mana-mana pun boleh la...

Kannnn...

Insya-Allah. Semua dengan izin Allah taala.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)