Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, July 12, 2017

Kill two birds with one stone


Rasanya ramai yang pernah dengar pepatah inggeris "kill two birds with one stone" tak kiralah samada betul-betul faham atau setengah faham.

Oleh kerana ramai yang sudah tahu maksud asal pepatah itu maka saya ingin menarik perhatian anda maksud kedua pepatah tersebut. Maksud tersirat. Ia lebih praktikal.

Melontar, melastik, atau menjadikan seketul batu sebagai peluru bagi membunuh seekor burung adalah tugas amat sukar. Itu sebabnya ramai yang gagal.

Maka saya cadangkan diterbalikkan peribahasa itu yakni kita guna dua batu atau peluru bagi meningkatkan kebarangkalian menewaskan seekor burung.

Membazir?  Mana lebih membazir antara guna dua biji peluru dapat seekor burung berbanding guna sebutir peluru tetapi sampai kesudah tak dapat walau seekorpun?

Saya tidak menyalahkan pepatah itu atau mengatakan masyarakat inggeris tertipu selama ribuan tahun. Pepatah itu benar jika dilakukan oleh orang bijaksana. Malah pepatah itu memang bertujuan menjadikan kita bertindak secara bijaksana.

Bijaksana itu bagus namun kiita nak berniaga, bukan nak tunjuk pandai. Berjaya dalam perniagaan juga membuktikan kita sudah bijaksana.

Bagi anda yang mengikuti blog waadat saya sejak 2008 akan sedar betapa saya amat menghargai kebijaksanaan orang dulu-dulu tak kira bangsanya.

Pepatah yang ditinggalkan perlu dilihat dari dua sudut iaitu tersurat dan tersirat.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)