Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, March 18, 2018

Jadi kuli dulu

Ada orang terus nak jadi bos atau sifu. Kemudian dia hairan kenapa takde orang nak ber'bos'kan dia atau menjadi 'pengikut' dia.

Sebenarnya hampir semua bos hari ini pernah jadi kuli, sekurang²nya pada diri sendiri. Senang cakap, sendiri bos sendiri kuli.

Termasuklah saya.

Pada peringkat awal dulu, saya-lah tukang masukkan minyak dalam botol, tukang tampal label, tukang promote, dan tukang pos order pelanggan.

Apa yang saya tak buat? Semua saya buat sendiri sehinggalah saya rasa saya perlukan pembantu.

Hari ini pembantu saya sudah jadi bos tetapi masih buat kerja kuli sikit². Beberapa orang pembantu lagi sedang bergerak untuk menjadi bos. Insyaallah.

Saya masih kenal pelanggan saya lebih 10 tahun dahulu. Ada yang dah jadi pemborong dan ramai yang dah jadi stokis atau agen minyak morha saya.

Hingga kini mereka masih menghubungi walaupun saya dah tak uruskan stok macam dulu.

Sekarang saya sudah boleh buat perkara lain, terutama menulis. Ini sumbangan saya pada masyarakat. Ini produk kedua saya. Percuma.

Pada tangan saya Allah taala beri 2 perkara. Pertama, menguruskan produk untuk merawat penyakit fizikal dan kedua mengeluarkan produk bagi merawat penyakit yang bukan fizikal.

Anda sedang menelaah produk kedua saya.
Tak banyak yang saya boleh buat. Menulis adalah hobi saya sejak kecil dan kini saya sebarkan supaya lebih ramai yang membacanya.

Saya tulis untuk anda dan anda boleh share untuk rakan² baca. Namun untuk amalkan, bukan tugas saya.


Cheguman morha.

minyak morha


No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)