Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, April 29, 2019

Guru dan hari guru


Hari guru datang lagi. Ada guru kata, guru rai diri sendiri.

Bagi saya, guru adalah pendidik dan sekolah adalah tempat mendidik anak manusia.

Sambutan hari guru di sekolah juga satu proses mendidik murid². Nak ajar anak² cara meraikan sesuatu sebagai penghormatan dan penghargaan.

Memang la nampak macam guru rai diri sendiri. Maklumlah, buat program sendiri,  beli hadiah sendiri, dan pesan kat murid bagi hadiah pada guru.

Di media sosial, guru sindir diri sendiri. Ada sedikit persamaan dengan pukul anak sindir menantu. Kalau lebih² jadi seperti meludah ke langit atau menepuk air di dulang.


Saya menulis berdasarkan pengalaman di sekolah rendah. Di sekolah menengah rasanya tak begitu. Pelajar dah besar². Sepatutnya dah boleh buat program sendiri untuk meraikan guru².

Saya pernah diberi tanggung jawab anjur hari guru semasa tingkatan 5.

Kata guru berkenaan: "Azman,  saya nak awak buat sambutan hari guru tahun ni."

Hanya sebaris arahan diberi. Duit cari sendiri,  aktiviti susun sendiri. Alhamdulillah sambutan hari guru tersebut berjaya dilaksanakan dengan aktiviti sukaneka dan jamuan.

Budgetnya kami minta derma dari guru². Saya ingat lagi ada seorang ustaz menyindir kami dengan menyebut hadis "tangan di atas lebih baik dari tangan di bawah."


Masa itu saya geram dan pandang negatif pada ustaz tersebut. Lama selepas itu baru saya faham yang ustaz tersebut nak sampaikan mesej yang sangat penting: "jangan bergantung pada orang. Usaha sendiri dan meminta hanya pada Allah."

Esok saya diberi tanggungjawab menganjurkan sambutan hari guru peringkat sekolah.

Konsep kami ialah 'kenduri kampung islamik'.  Kami akan buat secara gotong royong dan mematuhi hukum Islam.

Bagi saya samada majlis itu berjaya dengan sempurna atau tidak, bukanlah perkara utama. Yang penting dapat erat kerjasama dan ukhwah islamiyah kalangan guru dan pekerja.

Untuk murid pula akan diterangkan tentang konsep meraikan guru, ibu bapa, pemimpin, dan sebagainya sepanjang masa.

Moga Allah taala permudahkan.


Dalam harinya kita yang tak betul
Dia tak la kata aqidah kita salah
Roti canai rm8 sekeping
Kucing jinak yang kejam

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)