Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, April 22, 2019

Sifu jual ebook mahal

Siri Bergaduh Dengan Sifu (1)
Apa kata guru, murid percaya saja. Kalau cikgu temberang maka murid nanti akan jadi tukang temberang juga. 

Baru² ni saya beli lagi e-book berkenaan marketing. Tak perlu saya sebut tajuk nanti orang tahu pula sifu atau team yang menjualnya.

Saya bayar rm120 setelah dapat diskaun rm20. Kemudian perlu tunggu selepas 48 jam sebelum pembayaran disahkan dan file di-email ke inbox saya.

Apabila dapat, saya diminta download aplikasi untuk membukanya.

Tak apalah. Bisnes memang banyak cabaran. Sifu nak uji saya agaknya.

Namun agak mengecewakan apabila kandungan ebook tak seperti yang diiklankan. Ebook berharga rm120 itu cuma ada kemahiran asas yang dah lama saya tau. Malah tips² yang diberikan boleh dapat percuma melalui google, fb, atau youtube.

Saya tak mahu bergaduh dengan sifu² marketing. Saya tahu sedikit sebanyak yang ada dalam fikiran mereka. Saya dah buat bisnes online sejak 1999. Kebanyakan sifu adalah adik² dan anak² saya.

Saya nak cadangkan begini:


1. Letakkan penarafan bagi setiap ebook iaitu untuk permulaan,  pertengahan,  dan lanjutan.
2. Keluarkan 2 versi ebook iaitu modul untuk syarikat dan modul untuk agen/individu.

Melalui penarafan pengguna tahu buku tersebut sesuai untuk mereka atau tidak.

Untuk modul syarikat, caj mahal sikit tak apa asalkan berbaloi. Siapkan file presentation dsb.

Untuk peruncit seperti agen dropship dll jual rm10 atau rm20 cukuplah. Buku² kat kedaipun lebih kurang begitu harganya.

Kat cover ebook tulis besar² "DILARANG SEBAR:
"Pembacaan ebook ini tanpa kebenaran penulis adalah tidak halal dan akan didakwa di padang mahsyar."

Berilah kepercayaan pada pembeli sebagaimana mereka percayakan sifu marketing.


Main dulu main sekarang
Kalau dah tiada jodoh
Rahsia Tempua Bersarang Rendah
Punca mahathir pintas anwar

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)