Kali ni kita sembang pasal orang sains vs orang sastera
Beberapa hari lepas saya hadir satu forum di melaka. Dua orang panel iaitu seorang doktor dan seorang lagi profesor. Audiennya guru dan sedikit pelajar.
Antara perkara yang disentuh ialah keberhasilan sekolah melahirkan bilangan pelajar sains dan pelajar sastera.
Cakap mudahnya, sekolah perlu keluarkan seramai mungkin pelajar aliran sains.
Kadang² saya lihat polemik puluhan tahun dalam perkara ni diselaputi kekeliruan dan kedunguan para penularnya. Manakan tidak, pelajar aliran sains diklasifikasi sebagai cemerlang dan pelajar sastera dianggap berotak lembab.
Bagi saya, yang dungu dan bengong ialah orang yang nembuat klasifikasi tersebut.
Kesannya pihak sekolah kelam kabut nak jadikan semua pelajar dapat masuk ke aliran sains. Jika ramai pelajar sastera maka sekolah tersebut dianggap lemah.
Kalau begitu maka memang sesuailah sekolah itu dikategorikan dalam 'bottom 3'. Maksud saya, pihak pentadbirnya tidak cakna.
Mari kita lihat realiti. Ketika seorang pekerja dari aliran sains bertungkus lumus membuat ujikaji di dalam makmal, mengumpul pelbagai maklumat, dan melakukan ribuan kali percubaan bagi menghasilkan satu produk, seorang bekas pelajar sastera cuma duduk bermenung dalam keheningan malam sendirian dan setengah jam kemudian selesai mencipta sebuah lagu yang kemudiannya dinikmati oleh jutaan manusia, termasuk guru dan pelajar aliran sains.
Jika anda kata manusia tidak boleh kenyang dengan hanya makan puisi maka saya nak kata manusia juga tidak boleh mamah skru kereta atau teguk bahan kimia.