Kata penulis lirik salah sebuah lagu dendangan Ramli Sarip, "aku menulis bukan kerana nama."
Namun jika nama sudah busuk, apapun tak guna.
Apa ada pada nama? Kenapa pula pengeluar produk berhabis duit membina nama?
"Aku menulis bukan kerana nama" adalah karya puitis. Maka bahasanya juga bahasa puitis. Dimana2 pun di dunia ini puisi perlu dibaca secara tersirat dan fahamilah yang tersirat.
'Aku menulis bukan kerana nama' bermaksud menulis bukan semata2 untuk glamor sebaliknya memang ada sesuatu yang perlu disampaikan.
Lain pula bahasa ekonomi.
Rasanya semua orang tahu bahawa membina nama dalam bidang pemasaran dipanggil penjenamaan. Ia adalah bagi memberi keyakinan pada bakal pembeli bahawa 'inilah yang awak nak'.
Di tepi sebatang jalanraya sepasang suami isteri bercangkung menghadap selonggok durian.
Berapa ringgit?
RM52 sekilo.
Mahalnya....
Musang King, bos.
Oo...
Jenama menjawab seribu persoalan dengan hanya satu perkataan. Itulah NAMA.
Seterusnya
Tajuk sebelum ini
No comments:
Post a Comment
Sesiapa sahaja boleh memberikan komen. Jika anda perlu menyembunyikan identiti anda, sila masukkan nama samaran yang konsisten agar memudahkan rujukan perbahasan.
Sikap berhemah dan bertanggung jawab anda amat dihargai.
Komen pro atau kontra amat dialu-alukan namun biarlah dibuat secara beradab.
Terima kasih.