...sambungan
Pasar maklumat
Dalam pasaran, apa sahaja yang terlebih tawaran serta merta menjadi murah. Maklumat pun begitu. Itu sebabnya gambar yang dulunya sukar kita perolehi kini boleh dikongsi beramai-ramai dan akhirnya tiada seorangpun yang menyimpannya.
Terlalu banyak maklumat samalah keadaannya dengan tiada maklumat.
Kita tak perlukan terlalu banyak maklumat untuk melakukan sesuatu. Misalnya, ada berapa cara untuk makan durian? Kita akan abaikan yang lain dan guna satu cara sahaja.
Samada tiada maklumat atau maklumat melimpah ruah ia menjadi masalah besar pada manusia ketika membuat keputusan.
Pengguna maklumat
Maklumat menghasilkan dua kelompok manusia iaitu orang yang mencari maklumat dan orang yang hanya menerima maklumat.
Ironinya, samada sipencari maklumat mahupun yang tak berapa endahkan maklumat kesemuanya menggunakan maklumat sebelum membuat keputusan.
Bezanya, sipencari maklumat menentukan apa yang ingin dilakukan manakala 'pengguna pasif maklumat' hanya menyerahkan nasib diri pada sipemberi maklumat.
Khabar gembiranya ialah kedua-dua mereka terdedah pada sang manipulator maklumat.
Mungkin perkataan manipulator kelihatan agak jahat. Kita tukarkan kepada 'pengurus maklumat. Bunyinya lebih lunak dan inilah yang saya ingin kongsikan.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment
Sesiapa sahaja boleh memberikan komen. Jika anda perlu menyembunyikan identiti anda, sila masukkan nama samaran yang konsisten agar memudahkan rujukan perbahasan.
Sikap berhemah dan bertanggung jawab anda amat dihargai.
Komen pro atau kontra amat dialu-alukan namun biarlah dibuat secara beradab.
Terima kasih.