Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, February 5, 2015

Info Myrrh yang perlu anda tahu

Kenapa dinamakan Minyak Morhabshi?

Saya juga mulanya tertanya-tanya apa sebenarnya 'morhabshi' dan kenapa allahyarham datuk saya namakan produknya Minyak Morhabshi?

Pada peringkat awal saya cuba cari 'morhabshi' dalam internet namun tidak banyak membantu.

Sekitar 2009 saya aktif menulis dalam Wikipedia dan pada suatu hari saya terfikir untuk menulis tajuk Morhabshi. Sayangnya saya hanya mampu menulis satu perenggan kerana kegersangan maklumat.

Tanpa disangka-sangka selang beberapa lama saya dapati artikal tersebut telah diperlengkap oleh seorang aktivis Wikipedia dan dari situlah saya tahu morhabshi dikenali sebagai MYRRH yang berasal daripada bahasa Arab: 'mur' yang bermaksud pahit.

Terima kasih kepada individu tersebut dan saya anggap beliaulah pembuka jalan bagi saya lebih mengenali morhabshi di internet.

Dari situ juga saya tahu pohon morhabshi berasal dari Somalia dan telah terkenal sejak tamadun Mesir dan Rom.

Sesuatu yang amat mengejutkan saya ialah pada zaman dahulu harga morhabshi sama dengan emas, dengan kata lain jika anda mahu membeli satu gram morhabshi maka anda perlu sediakan satu gram emas!

Kini pengeluaran morhabshi telah dikomersialkan dan harganya tidak lagi semahal dulu.

Melalui kata kunci 'myrrh' saya menjelajah ruang maya dari semasa ke semasa dan saya dapati artikal mengenainya sentiasa bertambah. Hal ini kerana semakin banyak dapatan baru hasil kajian di seluruh dunia.

Berikut adalah salah satu artikal yang saya temui. Maaf kerana terjemahan yang tidak begitu baik. Namun saya sertakan artikal asal dalam bahasa Inggeris.

Artikal ini membentangkan keistimewaan myrrh dan sekaligus menjawab persoalan saya kenapa allahyarham datuk saya memasukkan myrrh dalam Minyak Morhabshi dan kenapa ramai pengguna Minyak Morhabshi menganggap ia produk ajaib!

Berikut adalah 16 keistimewaan Myrrh (morhabshi) diceduk daripada sebuah laman web. Maaf jika terdapat kelemahan terjemahan.

1) Pembersihan
Morhabshi boleh meningkatkan fungsi sel darah putih dan memulihkan kadar enzim yang dikenali sebagai antioksidan glutathione. Mereka yang telah mengkaji herba telah membuat kesimpulan bahawa morhabshi menyediakan faedah antioksidan yang kuat dan dapat melindungi sistem imun manusia serta melindungi hati daripada kesan-kesan bahaya plumbum.

2) Anti jangkitan dan Antivirus
Resin morhabshi tidak membiarkan kuman berkembang atau menjangkiti badan kerana morhabshi bersifat anti-virus. Ia boleh digunakan bagi mengelak pelbagai penyakit yang disebabkan mikrob seperti demam, keracunan makanan, batuk & selsema, beguk, campak, serta jangkitan (wabak).

3) Agen Pengecutan
Morhabshi membantu mengecut otot, usus dan organ dalaman yang lain termasuk pada kulit, serta boleh membantu mengukuhkan gusi. Morhabshi juga menguatkan akar rambut, yang secara teorinya mampu memerangi kebotakan.

Satu lagi aspek penting daripada resin ini ialah bahawa ia benar-benar membantu masalah pendarahan akibat luka-luka, dan berupaya menghalang kehilangan banyak darah apabila cedera.

4) Ekspektoran
Morhabshi berkesan melawan  batuk dan selsema. Ia membantu untuk melegakan kesesakan dan membuang kahak.

5) Terapi ulser
Dalam satu kajian ke atas haiwan di makmal, suplemen dengan morhabshi dapat meningkat jumlah sel darah putih dan membantu menahan serangan ulser serta mengekalkan ketahanan semasa proses penyembuhan ulser.

6) Anti kulat
Morhabshi juga berfungsi menghalang dan membunuh kulat. Ia boleh digunakan secara dalaman dan luaran untuk memerangi jangkitan kulat.

7) Perangsang
Minyak daripada morhabshi baik dalam merangsang rembesan, aliran darah, penghadaman, daya ingatan, dan perkumuhan. Ia merangsang rembesan jus pencernaan, aktiviti mengepam jantung, dan hempedu, malah membolehkan anda sentiasa aktif dan memberi tumpuan pada sistem saraf dan otak.

8) Haruman daripada minyak morhabshi membantu menghilangkan bau kurang enak dan memberi lebih keselesaan apabila berada di khalayak ramai.

9) Anti kanser
Lebih daripada satu kajian mendapati morhabshi membantu tubuh manusia melawan kanser dan kesimpulan dibuat bahawa morhabshi menunjukkan potensi yang baik sebagai pilihan semula jadi dalam merawat kanser prostat.

10) Perpeluhan
Ia merangsang pengeluaran peluh dan mengekalkan tubuh bebas daripada garam tambahan, racun, dan pembendungan cecair berlebihan. Berpeluh membantu penyingkiran gas berbahaya seperti nitrogen serta membersihkan liang-liang kulit.

11) Antiseptik
Samada luka kecil atau luka besar, atau mendapat jangkitan bukan lagi satu isu jikai anda mempunyai morhabshi dalam simpanan. Oleh kerana ia merupakan satu bahan antiseptik, minyak ini boleh menjaga sebarang jangkitan yang berpotensi menjadi septik.

13) Sistem Peredaran
Pati minyak daripada morhabshi merangsang aliran darah dan memastikan badan anda mendapat jumlah oksigen yang sesuai ke tisu. Hal ini dapat meningkatkan sistem imunisasi tubuh dan untuk mencapai kesesuaian metabolisme.

13) Booster Imun
Minyak daripada morhabshi mengaktif dan menguatkan sistem imun tubuh dan mengekalkan perlindungan daripada jangkitan dan penyakit (kebal).

14) Anti radang
Minyak daripada morhabshi sesuai mengawal radang tisu dalam kes-kes jangkitan virus dan dalam sistem kardiovaskular termasuk keradangan disebabkan oleh pengambilan makanan panas terlalu banyak.

15) Antispasmodic
Ia juga memberikan kelegaan pada pengecutan yang tidak diingini atau kejang, dan dengan itu meredakan sakit, kejang, dan kesakitan otot.

16- Rawatan parasit Organik
Foscialiasis suatu penyakit disebabkan oleh parasit yang boleh didapati di kawasan air. Ia menyebabkan kerosakan hati dan halangan biliary.

Penggunaan myrrh atau morhabshi tidak boleh dilakukan secara wewenang kerana ia memerlukan dos dan cara yang betul terutama apabila dicampur dengan ekstrak herba.

Dapatkan nasihat doktor anda.

Artikal di atas bukan khusus untuk Minyak Morhabshi tetapi berkenaan myrrh (morhabshi) yang menjadi salah satu bahan dalam penghasilan Minyak Morhabshi.

Artikal berkenaan resin myrrh atau morhabshi ini disalin daripada web https://www.organicfacts.net/health-benefits/essential-oils/health-benefits-of-myrrh-essential-oil.html

Untuk info lanjut boleh hubungi 0194401944 syafiq.
Stokis diperlukan.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)