Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, April 5, 2020

Blogger syaitan


Blog adalah seperti sebuah diari. Tempat mencatat pengalaman peribadi.

Uniknya blog, pemiliknya membenarkan ia dibaca oleh sesiapa sahaja hatta orang tak dikenali. Bahkan ia dibaca juga oleh musuh samada musuh itu kita kenal atau orang yang diam-diam menganggap kita sebagai musuh.

Blog boleh sahaja menjadi pentas manusia berlakon. Contohnya, seorang penagih dadah boleh sahaja mempunyai sebuah blog yang menggambarkan blogger tersebut seorang doktor pakar ataupun seorang penyangak yang menulis tentang amal maaruf nahi munkar.

Tidak mustahil syaitan juga boleh menjadi blogger asalkan mempunyai akaun Gmail.

Loadng...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loadng...


Sejak kecil kita hanya diberitahu bahawa syaitan itu makhluk jahat. Itu betul. Namun ramai yang sangka syaitan itu hanya jin yang jahat. Itu kurang tepat. Sebenarnya syaitan terdiri daripada manusia dan jin yang jahat.

Awas syaitan daripada manusia!

Biarpun begitu, sehebat mana sekalipun lakonan akhirnya blogger akan menyingkap keperibadian sendiri.

Keikhlasan atau kepuraan tidak mudah untuk dilakonkan, melainkan untuk sebentar sahaja.

Meski ia catatan suara hati sendiri namun apabila dikeluar dan dipamerkan kepada orang ramai makanya ia menjadi bahan umum.

Loadng...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loadng...


Samalah halnya jika kita sakit hati pada seseorang dan kita maki orang itu tak kiralah samada di depan mahupun di belakangnya.

Maka tika itu perkara yang asalnya milik peribadi sudah melibatkan hak orang lain.

Barangkali bukan sahaja Aduka Taruna yang perlu muhasabah diri.

Artikal Demang pada 1/1/2010

Wallahu'alam.

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan bamyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

Friday, April 3, 2020

Terkini Haji Hadi jadi Duta Khas PM ke Timur Tengah


Dalam kemelut dalam negara masih belum reda dan dunia masih menggila dengan virus Covid 19, TSM dan kerajaan telah melantik TG Haji Hadi Awang sebagai duta khas untuk dihantar ke Timur Tengah. Lihat sumber rasmi.

Apa rasionalnya?

Selain pernah menjadi menjadi MB Terengganu, beliau adalah bekas naib presiden persatuan ulama sedunia.

Beliau juga adalah pemegang Ijazah Sarjana Muda Syariah dari Universiti Islam Madinah dan Ijazah Sarjana dalam bidang Sains Politik dan Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir.

Selain itu, TGHH pernah tersenarai antara 500 muslim berpengaruh di dunia untuk kategori Pendakwah dan Pembimbing Rohani oleh The Royal Islamic Strategic Studies yang berpusat di Jordan pada 2016.

Loadng...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loadng...

Masih belum menjawab persoalan kenapa PM perlu hantar wakil khas ke timur tengah?

Jika masih ingat ketika DS Najib menjadi Perdana Menteri, ketika itu negara juga sedang mengalami penguncupan ekonomi.

Najib dan timbalannya ketika itu kerap berulang alik ke negara arab. Selepas itu kita lihat program rangsangan ekonomi diperkenalkan. Antaranya, BRIM.

Brim adalah tindakan sangat penting kerana ia memberi wang kepada rakyat bawahan.

Penerima Brim tidak hantar duit tersebut ke luar negara seperti melancong atau membeli produk import berjenama.

Rakyat bawahan akan guna duit itu untuk membeli barang keperluan keluarga di kedai runcit, pasar malam dan penjaja tepi jalan.

Memang ada yang beli HP tetapi HP adalah alat keperluan yang setiap orang perlu ada di zaman ini.

Wang akan berlegar lama dalam negara sebelum dicekot para kapitalis untuk dihambur ke luar negara.

Sekali wang kita keluar, bukan senang nak bawak balik semula.

Demang pendekkan tulisan.

Lantikan Haji Hadi sebagai duta khas bertaraf menteri sudah tentu ada misi tersendiri.

TSMY tidak dapat lakukan sendiri seperti DSN dulu kerana keadaan negara tidak mengizinkan.

Lagipun latar belakang TGHH seperti yang dicatatkan tadi menunjukkan beliau cukup layak serta mampu melaksanakan tugas negara ini. Insya-Allah.

Wallahu 'alam.

Loading...
Sumber

https://www.pmo.gov.my/2020/04/pelantikan-duta-khas-yab-perdana-menteri-ke-timur-tengah/
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loading...

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan banyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------


End of section. Please klik our sponsor.

Tak pandai pun tak apa




Seorang pengetua sekolah dan guru kaunseling mendapati seorang remaja tidak jauh dari sekolah mereka telah tidak meneruskan pelajaran ke sekolah menengah.

Maka mereka pun mengunjugi rumah remaja tersebut untuk berjumpa ibubapanya.

Pengetua: kenapa tak hantar sameon ke sekolah menengah? Saya lihat pencapaian UPSRnya agak baik dan keluarga inipun bukanlah miskin.

Sibapa: tak apalah cikgu. Kami taknak dia jadi macam kakak dan abang dia yang abis belajar universiti tu.
Pengetua: kenapa? Mereka dah tak balik kampung ke?
Sibapa: mereka selalu balik. Tetapi setiap kali mereka balik, mereka selalu anggap kami bodoh dan tak tau apa². Hati kami terguris. Kami tak nak meon pun jadi macam mereka bila dah pandai nanti.

Cheguman Morha

Loading...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Getah pokok ubat Covid 19. Klik untuk info lanjut tumbuhan dari Somalia ini
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loading...

Penghulu Istighfar 
"Ya Allah Engkau tuhanku tiada tuhan selain engkau.
Engkau ciptakan aku dan aku hamba-Mu.
Aku berada dalam janji-Mu menurut kemampuanku.
Aku berlindung dengan-Mu daripada kejahatan yang kulakukan.
Aku sedari nikmat-Mu kepadaku dan kusedari akan dosa²ku.
Ampuni aku, sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan kecuali Engkau."



  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

End of section. Please klik our sponsor.

Thursday, March 26, 2020

Cadangan terkini tempatkan jemaah tabligh di masjid²






Kerana kuman yang halus, masjid diperintah tutup. Sebelum ini pun masjid tak begitu dibuka. Hanya waktu siang dan solat fardhu sahaja dibuka.

Musafir yang nak menumpang selepas isya' akan hampa.

Konon, takut pencuri. Sampai pintu pagar keliling masjid pun dikunci. Padahal dalam masjid ada bilik khas yang boleh dipasak kemas². Boleh simpan barang berharga di situ.

Duit masjid pun banyak boleh guna untuk upah jaga bertugas waktu malam.

Tapi pihak masjid memilih untuk tutup masjid.

Paling menyedihkan, ada masjid dan surau yang terang² menolak jemaah tabligh. Kalau nampak jemaah tabligh singgah, dihalau secara halus dengan pelbagai peraturan.

Loading...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loading...

Padahal jemaah tabligh cukup lengkap dengan peraturan, adab, dan disiplin. Mereka sedaya upaya mencontohi akhlak rasulullah saw.

Jemaah tabligh amat menekankan akhlak dan taat. Kalau ada segelintir yang langgar disiplin, itu biasa la. Kat kolej dan universiti pun bersepah yang berperangai lebih teruk.

Tak ada pula kita salahkan pentadbir universiti.

Ketika pelbagai pihak berhabis ribuan malah jutaan ringgit untuk mempronosi dan mengajak orang ramai ke tempat mereka, pihak masjid pula memilih untuk tidak pening kepala.

Nanti leceh, orang datang masjid sentiasa!



Duit masjid hasil derma orang ramai banyak. Sepatutnya digunakan sebaiknya. Setakat jemput penceramah dan pengkuliah tetapi yang datang hanya jemaah yang memang selalu datang solat berjemaah buat apa?

Sebaliknya orang tabligh akan pergi ke rumah² sekitar masjid. Ziarah.

Orang tabligh tak paksa orang ke masjid. Mereka cuma bertanya khabar dan beritahu bahawa kumpulan mereka berada di masjid itu 2-3 hari. Mereka ada sedikit majlis ilmu. Jika berminat, boleh singgah. Kalau tak nak, tak paksa.

Kita mampu buat gitu? Ajk masjid ada buat gitu? Hanya tahu bermesyuarat, kira duit tabung, dan buat kenduri.

Sepatutnya pihak masjid beri kerjasama pada jemaah tabligh. Sediakan keperluan mereka. Kalau perlu, sediakan tempat penginapan yang sesuai.

Bayar kontraktor buat bangunan khas. Duit itu tak ke mana. Kontraktor bayar gaji pekerja. Majoriti pekerja adalah orang Islam.

Loading...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loading...

Mereka akan datang ke masjid dan derma semula ke tabung masjid.

Aktiviti masjid bertambah tanpa ajk susah-susah memikirnya.

Itu satu cara mengimarahkan masjid.

Demang harap selepas ini kita berubah. Itupun jika masih ada umur atau belum qiamat.

Bantulah kerja dakwah. Demang sendiri tak berpeluang keluar bersama jemaah tabligh. Konon tak ada masa.

Namun kita cuba lakukan apa yang boleh, mengikut kemampuan yang diberikan pada kita oleh Allah.

Terkini Demang dengar ada cadangan supaya ahli jemaah tabligh yang dikuarantin di tempatkan di masjid².

Ia cadangan yang baik sebab ketika ini orang ramai dilarang memasuki masjid. Setidak²nya jemaah yang dikuarantin itu dapat terus mengimarahkan masjid.

Jangan terus kecam. Mereka dah beri cadangan lengkap dengan prosedurnya sekali untuk keselamatan.

Moga pihak berkenaan pertimbangkan.

Sekali lagi Demang kata: jangan kecam terutama jika belum faham.

Sambil itu, fahami dan amalkan penghulu istighfar setiap pagi dan petang. Insya-Allah.

Wallahu 'alam.

Loading...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loading...

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan banyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------


End of section. Please klik our sponsor.

Saturday, March 21, 2020

Kenapa Covid 19 serang jemaah tabligh?

Jemaah Tabligh gerakan dakwah seluruh dunia. Gerakan yang amat tersusun.

Rata² ulama telah bersetuju bahawa qiamat sudah hampir. Buktinya, tanda² qiamat sudah terlalu banyak muncul.

Yang paling dibimbangi ialah keluarnya dajjal.

Tujuan dajal ialah meneruskan usaha iblis dan syaitan bagi menyesatkan manusia.

Modus operandi dajal laknatullah gunakan ialah tipu muslihat dan bunuh jika enggan mengikutnya.

Pernah lihat silap mata? Kita rasa macam betul tetapi itu hanya muslihat. Sihir lebih hebat dari silap mata.

Dajal pula jauh lebih dahsyat. Dajal diberi izin oleh Allah taala untuk menghidupkan orang mati.

Jika demikian kemampuan dajal maka setakat nak menipu dan memfitnah dalam bentuk lain sudah tentu amat mudah baginya.

Loadng...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Loadng...

Namun kenapa jemaah tabligh jadi pusat penyebaran? Kebanyakan kes terbaru juga ada kaitan dengan orang yang hadir ijtimak tersebut.

Ini kerana jemaah tabligh adalah barisan hadapan dalam usaha dakwah di seluruh dunia. Maka sebelum dajal yang sebenar keluar menemui manusia maka tenteranya dilepaskan bagi menyerang tentera barisan hadapan Islam yang terdiri daripada para pendakwah.



Loading...

Kerja dajal sekarang ialah memecahkan benteng pertama ummat Islam. Apabila benteng ini musnah, kerja dajal akan lebih mudah.

Namun semuanya adalah dalam perancangan Allah taala. Allah maha pengasih lagi maha penyayang. Diberinya ujian melalui dajal tetapi diberikan panduan² untuk kita menghadapi dajal.

Antaranya, bacalah surah al-Kahfi.

Tinggal lagi adakah kita nak ikut atau tidak pesanan Rasulullah saw atau terus berdegil dengan cara kita tanpa ilmu yang cukup?

Tepuk dada, tanya iman.

Wallahu'alam.

Loadng...
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan banyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

Wednesday, March 18, 2020

Teori konspirasi covid 19 dan fitnah dajjal


Di celah-celah manusia kalut dengan Covid 19, sedang berlegar dalam masyarakat dunia sekarang bahawa virus covid adalah bikinan manusia. Ada konspirasi sedang dijalankan pihak² tertentu di dunia.

Antaranya ialah dakwaan Covid 19 sengaja dibiak dalam makmal sebagai senjata pemusnah.

Ini adalah teori berkenaan pengurangan jumlah manusia secara agresif bagi mengelak kependudukan menjadi terlalu padat.

Pembunuhan manusia oleh manusia secara besar²an. Memang menjijikkan!

Ada pula teori bahawa covid 19 adalah bagi merubah dunia daripada zaman analog kepada digital sepenuhnya. Teori ini mengaitkan tokoh besar seperti Bill Gates dll.

------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------

Rasionalnya apabila manusia dipaksa dan terpaksa berkurung di rumah maka semua aktiviti perlu dilakukan dalam talian sahaja.

Berapa ramai pekerja yang telah mengangkut alatan komputer balik ke rumah untuk menyiapkan kerja yang sebelum ini dilakukan di pejabat?

Berkenaan jual beli usah dicakap lagi. Sudah lama berlaku walaupun tidak menyeluruh.

Maka melalui sebaran covid 19 ini semua urusan hanya dalam talian.

Suatu hari kelak manusia tidak lagi keluar rumah. Riadah dan melancong pun hanya di dalam rumah.

Dinding rumah menjadi layar digital yang boleh diubah sesuka hati. Jika kita mahu ke Paris, maka dalam sekelip mata kita berada di sana.

Kita bukan sahaja boleh menikmati pemandangan di paris dan membeli belah sambil berjalan di lorong²nya, bahkan suhu dan cuaca juga disesuaikan dengan iklim sebenar paris ketika itu.

Wow. Hebat! Teknologi manusia memang hebat!!!

Teori ketiga yang paling hampir dengan realiti ialah virus covid 19 dicipta bagi menjual antivirus atau vaksin.

Motif komersial yang langsung tidak beretika.

Ini tidak mustahil kerana Allah telah menyatakan dalam surah alfatihah yang kita baca setiap kali solat agar dilindungi daripada orang yang dimurkai Allah.

Memang jahatlah sehinggakan Allah yang maha mencipta sudah menyatakan demikian.

Nanti sebentar! Ada konsep lain daripada teori² konspirasi tadi. Ia adalah berkenaan fitnah dajjal. Bahkan ia bukan teori tetapi hakikat.

Allahu akbar.

Para ulama Islam ramai yang bersetuju bahawa fitnah dajjal sedang berlaku. Manusia sedang diubah untuk lebih takut kepada covid 19. Tuhan seolah² sudah tidak boleh berbuat apa². Nauzubullah. Jangan sampai kita terfikir sedemikian.

------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------

Ummat Islam sudah tidak dibenarkan beribadah di masjid. Padahal solat berjemaah adalah tuntutan Islam.

Teori² konspirasi membawa dua kesan. Pertama, takutkan covid 19. Kedua, mendewakan pemuka di sebalik konspirasi. Yakni dengan mengakui betapa hebatnya perancangan mereka.

Lalu ramai yang tanpa sedar mula lupa dengan perancangan Allah taala. Nauzubillah.

Sememangnya kita perlu taat pada ulil amri. Itu pegangan ahlussunnah waljamaah. Kerana ulil amri mempuat keputusan berdasarkan maslahah ummah.

Demang berpendapat, ulil amri (pemerintah) perlu membuat keputusan dengan mengambilkira masyarakat yang berbilang kaum dan kepercayaan di negara kita.

Manakala rakyat yang beragama Islampun ada banyak tahap pemahaman mereka.

Antara lain ia cuba mengelakkan tuduhan kaum lain bahawa jika ummat Islam dibenarkan ke masjid sedangkan acara lain dibatalkan maka ia adalah diskriminasi agama.

Demang fikir begini. Sepatutnya apabila kita patuh pada arahan kerajaan, kepatuhan itu perlu dibataskan sekadar mematuhi perintah ulil amri sahaja dan tidak sampai kerana takutkan covid 19.

Aqidah mesti diutamakan!

Kita beri peluang kerajaan melaksanakan tanggungjawab mereka. Mudah²an Allah beri isyarat lain untuk kita bertindak seterusnya.

Yang wajib kita beriktikad ialah Allah maha perancang dan semua ini adalah dalam qada dan qadar Allah pada makhluknya.

Covid 19 atau pereka covid 19 hanyalah caturan Allah taala. Ia adalah ujian kepada ummat Islam dan tidak mustahil ia adalah sebahagian fitnah dajjal laknatullah.

Dajjal itu raja segala fitnah, yakni luar biasa muslihatnya.

Allahu akbar.

Wallahu'alam.

------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Ini mungkin membantu. Klik untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan banyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

Monday, March 16, 2020

Kenyataan rasmi Negeri Sembilan Tutup masjid 17-26 mac 2020

Yang merah² tu bukan spot covid 19 tapi tanda lokasi pada google map. Tak ada kena mengena dengan covid 19


Berikutan wabak covid 19 yang melanda dunia sekarang, kerajaan² negeri telah mula mengeluarkan tindakan tegas.

Ia adalah sesuatu yang terpaksa dilakukan demi ummat manusia.

Memang ada perselisihan pendapat antara ulama dalam hal ini tetapi akhirnya keputusan terpaksa dibuat. Berbalah tak habis² pun tak ada gunanya.

------------------------------------------------------------------
Tiada rotan akar berguna. Daripada tak buat apa²... Ini mungkin berguna. Klik sini untuk panduan anti covid 19
------------------------------------------------------------------

Kalau tak kena, tak apa tapi bagaimana kalau kena? Kalau ijtihad ulama itu salah, mereka yang bertanggungjawab sepenuhnya pada Allah taala.

Tapi bagaimana jika keputusan ulama itu betul dan orang ramai tidak mematuhinya?

Kalau rasa banyak dosa, bertaubatlah di rumah. Bertekadlah apabila keadaan sudah mengizinkan untuk sentiasa solat 5 waktu di masjid.





Wallahu'alam.

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan banyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

Sunday, March 15, 2020

Mangsa covid 19

Covid 19 tak kenal sempadan

Ketika Dr Nazar disahkan sebagai mangsa terbaru covid 19 adakah beliau tahu sebelum itu bahawa beliau akan dijangkiti?

Sudah tentu tidak. Jika tau, beliau tak akan pergi ke lokasi terakhir berkenaan.

Siapa Dr Nazar? Demang pun tak kenal. Demang cuma dapat daripada berita yang tular. Nazar bukan nama beliau yang tepat. Demang ubah sedikit ejaannya.

Moga beliau segera sembuh.

Siapapun dia, apapun namanya, perkara penting yang saya nak kongsikan ialah covid 19 bahkan apa sahaja musibah lain boleh terkena pada kita sebelum kita sempat menjangka.

Loading...

Pesanan sebelum ziarah pesakit di hospital

Loading...

Covid 19 merentas negara, bangsa, dan agama.

Bahkan ia boleh berlaku walaupun kita tidak ingin ia berlaku. Allahu akbar.

Loading...

Loading...

Ini bukan masanya menyalahkan orang lain. Bukan juga masa untuk mengejek kaum lain atau memulangkan paku buah keras.

Ini adalah masa untuk kita merenung kembali hubungan sesama manusia yang kita abaikan selama ini.

Sudah tentu untuk kita muhasabah diri tentang kehambaan kita pada Ilahi.

Namun Allah maha pengasih lagi maha penyayang. Walaupun ramai yang telah dijangkiti, ramai juga yang telah sembuh sepenuhnya setelah dirawat.

Sentiasalah patuhi arahan KKM dari semasa ke semasa. Mereka buat keputusan berdasarkan kepentingan awam yang mungkin kita tak berapa suka.

Mereka lebih tahu dari kita. 'Mereka' ertinya bukan seorang yang buat keputusan. Masing² ada kepakaran, terutama ulama yang ada bersama.

Sebenarnya Allah mahu kita sentiasa ingat pada-Nya. Sentiasa... bukan hanya sekali sekala.

Wallahu'alam.

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan banyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

Thursday, March 12, 2020

Siapa kita?


Ada yang tugasnya bawa karung ke sana ke sini.

Ada yang jaga jabatan atau syarikat.

Allahyarham Tan Sri Muhammad Ali Hashim


Ada pula galas urusan negara.


Masing² Allah beri tugas ikut kemampuan masing².  Semuanya Allah yang tentukan.

Jangan merungut dapat tugas dan jangan dengki apabila tidak dapat jawatan.

Setiap yang Allah tentukan berkait dengan macam² hal lain. Selalunya kita hanya faham keputusan Allah setelah mengalami kesan langsungnya.

Jangan protes takdir.

Wallahu'alam.

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan bamyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

Tuesday, March 10, 2020

Wajah-wajah tak disangka bersama kita di ambang zaman fitnah dajjal

Dajjal mudah dikenal kerana di dahinya ada tanda jelas. 

Bagaimana dengan tentera dajjal? Memandangkan keseronokan yang ditawarkan dajjal amat lumayan, Demang rasa ramai orang tak kesah untuk jadi pengikut dajjal laknatullah.

Imam mahdi akan menanti di mekah. Persoalannya, siapa yang akan mengetuai kita di sini menghadapi tentera dajjal?

Justeru kita perlu barisan kepimpinan yang padu. Kita perlu bersiap dari sekarang, dengan sistem yang jelas.

Kita sudah penat bergaduh sesama sendiri. Masa untuk bersatu dalam satu kalimah.

Teruskan meneliti...



Baginda sendiri tak sangka jadi YDP Agong tapi Allah maha kuasa mentakdirkan baginda jadi ketua negara Islam.

"Hanya dengan kesatuan ini maka sesebuah kerajaan itu pasti bertambah kuat, nasib ummah akan terbela, negara akan bertambah maju dan aman damai."

Itu titah baginda ketika Himpunan Ulama di Pahang beberapa tahun lalu. Ketika itu baginda belum jadi YDP Agong.




Siapa sangka mufti bertawaduk ini jadi menteri?

"kedudukan beliau sebagai non-partisan boleh mengukuhkan lagi keyakinan rakyat, dalam menguruskan cita-cita perpaduan ummah dalam negara ini."

Demikian kata² Pengerusi Majlis Dakwah Negara, Prof Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid.





TS Muhyiddin Yassin tak beriya nak jadi PM tapi Allah beri.

Loading...terima kasih menyokong blog ini


Dapatkan..
MINYAK MORHA
M O R H A B S H I

Loading....



Siapa kenal sebelum ini? Adun Lendu Datuk Sulaiman Md Ali sah dilantik sebagai Ketua Menteri Melaka yang baru.






Presiden PAS berhak jadi menteri tetapi tuan guru Hj Hadi Awang buktikan bahawa jawatan bukan tujuan perjuangan.





DS Zahid Hamidi presiden UMNO yang ada banyak kerusi tapi demi kestabilan politik negara, beliau sedia bagi laluan.

Dalam perbicaraan? Lim Guan Eng dulu pun dalam kes mahkamah jadi menteri kewangan.





Setelah mencuba berkali² ini masanya DS Anwar Ibrahim muhasabah diri dan redho dengan takdir Ilahi.

Loading...

M I N Y A K   M O R H A
M O R H A B S H I


minyak morha (morhabshi) bantu masalah lenguh², lemah sendi, badan tak selesa sampai susah tidur




Isteri yang setia. Siapa sangka DS Wan Azizah isteri DS Anwar Ibrahim ini pernah jadi TPM kita?





Khairy Jamaluddin menantu bekas PM kita ini Allah beri peluang lagi menunaikan amanah dan tanggungjawab. Di NS banyak tariqat yang diluluskan Majlis Agama Islam NS, kalau belum, join lah. Kalau sudah, alhamdulillah.




Anak PM ke-3. Hishamudin Tun Hussein. Allah taala beri peluang sekali lagi. Awas jika main². Johor ramai ulama dan habib. Dekat lah dengan mereka. Jika sudah, alhamdulillah.




Nama Mat Hassan yang sebelum ini terpencil di NS tiba² disebut² sebagai PM. Allah lebih mengetahui.





Siapa sangka Mat Sabu boleh jadi menteri dan tanpa disangka sekarang dah hilang jawatan secara tiba2. Allah taala maha perancang. Mat Sabu kena bersihkan diri dari tuduhan menjadi pengikut syiah. Bagi 'clear' dulu baru masuk politik. Jangan pecah belahkan ummah.

Demang bukan sengaja nak tuduh tapi perkara ini dah lama sampai ke telinga Demang. Maka jangan diamkan begitu sahaja.

Malaysia negara ahlussunnah waljamaah.



Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee, Datuk Abd Rahim Bakri, (bawah, dari kiri) Arthur Joseph Kurup, Jonathan Yassin dan Datuk Dr Jeffrey G Kitingan.

Nak tubuh kerajaan kena tanya orang Sabah. Sokongan mereka amat besar sejak penubuhan Malaysia.




Abang Abdul Rahman Zohari bin Al-Marhum Tun Abang Haji Openg, Ketua Menteri Sarawak.

Orang Sarawak juga besar jasa dan peranan dalam Malaysia. Negeri mereka besar. Sebab itu apabila Demang keluarkan produk, Demang tanya pada orang Sarawak sesuai tak harga tu.

Malu apa bossku... Demang memang jual Minyak Morha.

Terbaik.


Najib pun kata: "Malu apa bossku..." Masa jadi PM kena cemuh kena maki. Ramai yang tak tau kerja beliau. Kelemahan DSN ialah nak bagi semua orang puas hati. Pemimpin tak boleh lembut hati sangat. Allah sayangkan beliau. Mangsa fitnah besar ganjaraannya. Insya-Allah.




Tun Mahathir. Bapa penyatuan semula negara. Ramai yang pening kepala dengan tindakan politik beliau. Bak kata Rais Yatim, muslihat politik Tun tak terfikir dek kita. Apapun, Demang percaya apabila beliau tiada nanti seluruh negara akan terdiam seketika dan baru baru sedar jasa² beliau yang amat banyak. Insya-Allah.

Sebagai penutup Demang nak ingatkan diri sendiri akan kenyataan daripada ramai ulama seluruh dunia betapa sekarang zaman fitnah. Zaman dajjal sedang bermula. Tentera² dajjal di mana².

Kita sedang memasukinya.

Semua orang Islam kata risau pada fitnah dajjal tapi tak sedar bahawa diri sendiri ikut jadi sebahagian tentera dajjal laknatullah. Penyebar pelbagai fitnah. Nauzubillahi min zalik.

Wallahu'alam.

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.

Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan bamyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

klik untuk bantu dana pengurusan blog Waadat

Loading... terima kasih menyokong blog ini

M I N Y A K   M O R H A
M O R H A B S H I



Klik khasiat minyak morha


----------------------------------------------------------

M I N Y A K M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------

Harga . Video Pengakuan Artis . Khasiat Myrrh . Produk Berdaftar . Pengasas . Testimonial Pengguna

----------------------------------------------------------

Monday, March 9, 2020

Pelik bekas Menteri ada DUA page fb



Hairan dengan viral kurang cerdik seorang bekas menteri maka Demang cuba² siasat sendiri apa sebenarnya.

Bukanlah susah sangat nak siasat maklumat asas. Jika ia berkenaan FB masukkan sahaja katakunci pada FB. Insya-Allah akan jumpa.

Maka Demang temukan nama bekas menteri berkenaan dalam dua page yang mirip sama.

Bukan sahaja macam kembar seiras bahkan nama, gelaran, gambar pun serupa.

Klon.

Loading...


Maka timbul persoalan adakah bekas menteri itu tahu tentang itu? Ataukah kedua² page itu milik bekas menteri itu?

Memanglah untuk membuka lebih daripada satu page fb sangat mudah tetapi untuk mengemaskininya teramat susah.

Satu lagi soalan, apa perlunya ada dua page?

Apabila Demang bandingkan kedua² page itu ternyata kandungannya agak bercanggah. Yang satu biasa sahaja. Macam page pemimpin lain.

Namun page yang satu lagi walaupun nampak macam page biasa ada posting tertentu yang agak janggal. Ada beberapa posting yang kurang sesuai, provokasi murahan, dan mendedahkan diri pada serangbalas daripada orang ramai.

Loading...
minyak morha (morhabshi) bantu masalah lenguh², lemah sendi, badan tak selesa sampai susah tidur

Lebih teruk lagi ada posting yang menunjukkan pemiliknya orang bodoh!

Kerja siapa ini? Sejak bila cara begitu dilakukan? Selain bekas menteri berkenaan, pemimpin mana lagi yang telah difitnah menggunakan tektik yang sama.

Tak kiralah apa fahaman menteri atau pemimpin itu. Berjuanglah ke arah kebenaran menggunakan kebenaran. Jika pihak tersebut salah, maka biarlah kerana kesalahannya, bukan kerana kita fitnah dia.

Benarlah, kita berada di zaman fitnah. Sudah hampir benar kemunculan dajjal ibu segala fitnah.

Jagalah diri dan ahli keluarga daripada api neraka.

Wallahu'alam.

Cheguman a.k.a Demang Lebar Daun adalah blogger Waadat sejak 2008.
Menulis tentang politik semasa dengan melihat yang tersirat di sebalik tersurat. Menulis adalah bakti kecil untuk agama, bangsa, dan negara. Khidmat selaku hamba Allah.

Aktivis BiroTata Negara sejak 1993 dan bamyak terlibat dalam memberi kefahaman tentang perlembagaan kepada pegawai kerajaan.

Blog Waadat tidak dibiayai oleh mana² individu berkepentingan atau parti politik.

  
----------------------------------------------------------

M I N Y A K    M O R H A B S H I

----------------------------------------------------------
      ----------------------------------------------------------

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)