Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Saturday, August 20, 2016

Yang menang dan yang kalah

Akhirnya Lee Chong Wei menang atau dlm ayat lainnya, Lin Dan kalah di olimpik rio.

Mahu menangis atau ketawa?

Saya tak anti sukan. Bersukan ni bagus. Riadah. Sihatkan tubuh badan.

Sukan mula menjadi rosak apabila dijadikan pertandingan. Sukan tambah merosakkan lagi apabila ia berbentuk perlawanan, yakni mengalahkan pihak lawan.

Tidak anehkah meraikan kejayaan di atas kekecewaan insan lain tanpa rasa bersalah?

Saya lebih gemar muzik. Semaklah mana2 lagu. Ia memujuk, menghiburkan, dan memberi inspirasi.

Saya ingat lagi kata ustaz Ismail Kamus dlm satu ceramah masa saya remaja; muzik macam pisau. Masa tu saya faham, tapi faham yg sesuai dgn usia saya masa tu la.

Dlm satu hari berapa ramai guna pisau utk buat kerja yg baik2? Berapa ramai dlm kg, dlm daerah, dlm negeri, dlm negara, dan dlm dunia yg guna pisau utk potong sayur & buah utk dijadikan makanan? Berjuta2 org la kan? Mmg itupun gunanya pisau.

Berapa ramai pula yg guna pisau utk cederakan atau bunuh org? Dlm bulan ni berapa ramai org kampung anda kena bunuh dgn pisau?

Secara semulajadi, pisau adalah utk kebaikan sehinggalah manusia sendiri yg menyalahgunakan.

Begitu juga muzik. Klu ada pemuzik yg ambil dadah, itu masalah dia. Klu ada penyanyi yg buka baju masa menyanyi, tu sbb dia rasa bakat dia dlm muzik tak cukup bagus.

Budaya menewaskan pesaing utk muncul juara tak abis dlm sukan je. Ia melarat dlm kehidupan termasuk pendidikan dan perniagaan. Manusia terdidik betapa utk menang kita perlu kalahkan org lain. Klu takde org nak dikalahkan maka diri sendiri dijadikan pencabar.

Saya bukan ustaz tapi saya rasa cara tu bukanlah ajaran Islam. Dlm perang tu lain la. Dah namapun perang.

Dlm Islam ustaz ajar kita buat apa shj kerana Allah. Dlm hubungan sesama manusia kita disuruh menolong, bukan menjatuhkan.

Di balapan, murid2 diajar supaya mengalahkan pelari lain utk menang. Yg berjaya mengalahkan semua pesaing dijulang dan diberi hadiah. Diisytihar sbg juara dan diraikan dgn meriah.

Yg kalah berteleku di tepi gelanggang melayan kecewa. Tak cukup lagi, dikutuk dan dipersenda.

Dlm sukan berpasukan spt bola sepak kanak2 diajar supaya bekerjasama menewaskan pasukan musuh. Kalau boleh, kalahkan mereka seteruk2nya tanpa ampun. Kill or to be killed.

Strategi diatur termasuklah dgn memanipulasi peraturan supaya nampak halal.

Dalam kelas, murid dijanjikan siapa yg dpt nombor 1 akan dpt hadiah. Maka anak2 manusia berlumba lagi dan saling kejar mengejar, bahkan kdg2 melalui tipu muslihat.

Sekali lagi kita bergembira meraikan seorang juara tanpa sedar 29 murid lagi sdg kecewa.

Penyakit dengki khianat pun bercambah. Kita yg menyuburkan.

Slps itu kita sibuk memperbetul keadaan. Padahal lebih buruk dari tikus membaiki labu.

Kita bercakap pasal sharing tapi kita sendiri amat bimbang utk berkongsi.

Kita bukan lg fokus menyelesaikan masalah sebaliknya mencipta masalah dan mengambil upah menyelesaikan masalah yg kita reka.

Dan kita tak malu mengaku sbg juara pembantu manusia.

Salam,
Cheguman.
+60194402211
Facebook.com/noorazmanaminudin

2 comments:

Anonymous said...

Bsukan jg ada yg dilakukan secara riadah dan dilakukan secara pertandingan..

Begitu jg menyanyi.. ada dilakukan secara sekadar menghiburkan dan ada yg dipertandingkan..

Begitu jg dgn lain2 aktiviti.. seperti menunggang motosikal dan memandu kereta.. jika ia dijadikan sbgai profession biasa.. maka, hny mnjadi sperti pemandu teksi yg sekadar mengambil penumpang dan mndapat byaran.. jika ia profession yg lebih ekstrem, maka mereka akan memilih kerjaya sbgai penunggang motosikal dan pemandu kereta di litar lumba.. maka, wujud lah pertandingan disitu..

Aktiviti sains, teknologi dan alam sekitar pun boleh dijadikan contoh.. ada yg sekadar mencipta inovasi dan kemudian menjadikan ia produk komersial tetapi ada jg yg masuk ke pertandingan..

Walhal, aktiviti perniagaan jg begitu.. berniaga seperti biasa dan mendapat keuntungan.. ada jg berniaga, mendapatkan keuntungan dan mengejar anugerah yg dipertandingkan.. sesiapa yg bjaya, maka layak lah mereka menerima anugerah tersebut..

Maka, kesimpulannya adat pertandingan ada yg kalah dan ada yg menang..

Sy bpandangan artikel ini adalah hak penulis utk meluahkan pandangan..

Namun, difikiran sy pula.. tak relevan langsung mengaitkan isu pertandingan dengan soal sedih dan gembira seseorang itu..

Ini kerana tdk mungkin utk mengelakkan dari sanjungan diberikan kpd yg menang dan bkongsi kegembiraan dgn pemenang dan utk mengelakkan timbulnya perasaan sedih kpd yg kalah.. dan yg kalah amat kecewa kerana dia kalah..

Maka, aktiviti pertandingan itu sendiri dipersalahkan..!!! Pelik..

Cheguman Daulay said...

Saya setuju. Terima kasih atas pandangan kontra yg menarik.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)